Jump to content

1.3 mpi remontti ja erot


pt.

Recommended Posts

Jo tullessa tiedossa ollut koneremontti alkaa kyllä konkretisoitumaan todella nopealla aikataululla, mutta nämä ovat nyt vielä sen verran tuntemattomia, enkä haulla osannut etsiä, niin selventäviä kysymyksiä jotain.

 

Nyt kun kone on uudempi MPI, niin tuossa on eroa vanhempiin koneisiin missä kaikessa? Luonnollisesti polttoaineruiskutus, mutta tyhjentävästi missä muussa?

 

Kansi on eri, mitä tuota Minisporttia yritin selailla, mutta muuten jos mäntiä ja muita katselee, niin 1275 ja aina käy?

 

Räyhäkkyyttä haetaan lisää ja sitä, että voi huoletta ajellakin kaasupohjassa vaikka radalla. Näin käsittänyt, että orginelli ruisku rajoittaa hommaa hyvin, joten tuon rajoissa mennään.

 

Valmiita reseptejä jos on mitä kannattaa, niin voi laittaa ja saadaan joku lähtökohta mistä alkaa miettiä mitä sitten haluaa. Ja kuinka paljon laitetaan rahaa.

 

 

Nyt haarukoidaan erittäin monia vaihtoehtoja, jos jossain olisi hyvä valmis konekkin ylimääräisenä, niin olisi yksi vaihtoehto.

 

Joku kuka noita tehnyt, niin innostuisi asiasta, jolloin homma olisi itselle helpoin ja tekijällä tieto mitä kaikkea tarvitaan (siis niitä pieniä puutteita, jotka jää itsellä tilaamatta ja huomioimatta joita sitten odotellaan aina viikko ja seuraavaa osaa kaksi viikkoa..) tai sitten tuo tehdään itse, aikataululla toivottavasti ensi kesäksi. Muutama muukin auto on jo jonossa talvelle..

 

 

Tai jos joku topicci aiheelle oli, niin linkittäkää, en haulla osannut oikeita sanoja varmaan laittaa.

Link to comment
Share on other sites

Tosta valmis pata:
http://www.ebay.co.uk/itm/CLASSIC-MINI-MPI-1380cc-FAST-ROAD-RACE-SPEC-UNUSED-ENGINE-GEARBOX-/301305815818?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item462739e30a

 

Itse tekemällä tulee taatusti kalliimmaksi (mikäli toi on tehty hyvin).
Ainut että perävälitys pitäisi vaihtaa tiuhempaan toi alkuperäinen on aivan liian harva, alkuperäiseenkin koneeseen saisi rutkasti menemisen meininkiä lisää tiuhentamalla perävälitystä esim. 3.44:1 tai 3.1:1 välityksiin.

Link to comment
Share on other sites

Tosta valmis pata:

http://www.ebay.co.uk/itm/CLASSIC-MINI-MPI-1380cc-FAST-ROAD-RACE-SPEC-UNUSED-ENGINE-GEARBOX-/301305815818?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item462739e30a

 

Itse tekemällä tulee taatusti kalliimmaksi (mikäli toi on tehty hyvin).

Ainut että perävälitys pitäisi vaihtaa tiuhempaan toi alkuperäinen on aivan liian harva, alkuperäiseenkin koneeseen saisi rutkasti menemisen meininkiä lisää tiuhentamalla perävälitystä esim. 3.44:1 tai 3.1:1 välityksiin.

 

Suuri kiitos.

 

Uudet laturit, syylärit, startit jne onkin jo, kuten sytytyspuolen tavarat, joten kohtuullisen kivuttomasti tuo menisi.

 

Katsotaan mitä myyjä tuumailee rahdista ja muitakin vaihtoehtoja hänellä taitaa olla.

Link to comment
Share on other sites

Koneen spekseissä näytti olevan Powermax männät. Vieläkö niitä ihan oikeasti on saatavilla ?

Ainakin Spareksen sivujen mukaan olisi:

 

http://www.minispares.com/product/Classic/Engine/Block/Piston_liners_Rings/P20659-00.aspx?100110&ReturnUrl=/shop/classic/Engine/Block/Piston~liners~Rings.aspx|Back%20to%20shop

Link to comment
Share on other sites

Kansi, Lohko, Ensiövedon kaaveli, Vauhtipyörä, Hihnapyörät, Termostaattikoppa, Vesipumppu. Siinä jotain mitä tulee mieleen heti joissa on eroa jos verrataan "kaasarikoneisiin". Sisuskalut sitten on ihan vaihtokelpoisia vanhojenkin moottoreiden kanssa, mutta kampura+kanget nyt on jo parasta mitä tommoiseen moottoriin kannattaa laittaa.

 

Säädettävän ruiskuboksin joudut vaihtaan jos meinaat yhtään olla fiksu, seokset menee ihan persiilleen jos nokka-akselin vaihtaa vähäänkään johonkin muuhun. Omaan SPi:hin joutui tekemään aika rajuja muutoksia polttoainekarttoihin, vaikka miedolla viripaketilla on vain varustettu. Sinänsä MPI muut ruiskukamat kyllä riittää siihen viritykseen mitä päästötestien rajoissa pystyy tekemään.

 

Ihan kivasti tuli lisää voimaa (vaikka ihan mopo vieläkin on) tälläisella paketilla:

SW5 nokka + 1,5vivut

LCB pakosarja

10,5:1 puristukset (eli aika vakiot, mulla vaan oli matalapuristeinen SPi alunperin)

+20 ylikoko

Ihan pieni kanavien siistiminen ja palotilan muokkaus

Paremmin virtaava imusarja

Ohjelmoitava ruisku

 

Yläkierroksilla tuntuu nyt hyytyvän vähän liikaakin, epäilen että alkuperäinen (tarvike) pakoputki ei virtaa tarpeeksi kamaa läpi. Ehkä tässä kun pääsee taas maailmalta kotiin niin tulee tehtyä vastapainemittaus niin näkee onko sitä syytä ruveta vaihtaan johonkin äänekkäämpään, mitä en haluaisi kuin pakosta.

 

MPi:n kannesta ilmeisesti voisi olla ihan järkevää jopa hieman isontaa kanavan alkua, se on aika pirun pieni. SPi:ssä oli ihan riittävän iso, jos realistisesti oletetaan että 80hp alkaa oleen maksimia mitä on mahdollista saada ulos ja päästä vielä päästötestistä läpi. Imusarja MPi:ssä taitaa olla sen verran hyvä ettei siihen hirveästi tarvitse koskea.

 

Perävälityksenä itse tykkään 3.1:stä. Aika hyvä kompromissi suorituskyvyn ja matka-ajokierrosten kanssa. Mutta jos radalla tykkää suhata niin sitten se on liian pitkä välitys.

 

Spareksesta tulee pikatilaus kotiovelle 1-2päivässä, eikä maksa paljoakaan enempää kuin normitilaus mikä kestää sen vajaan viikon. Parhaimmillaan tullut 20tunnissa paketti kotiovelle. Joten ei se paljoa projektia viivästytä jos jotain unohtuu tilata.

Link to comment
Share on other sites

Onko ihan valmiita ecuja vai megaosastolle tai vastaava? Ehkei ihan oikeista kaupoista tullut katseltua, mutta ei vastaan noita missään tullut.

 

Tai onko näissä noita piggyback laatikoita ollut?

 

Englannin kaveria lähestyin, pitänee jossain kohden häiritä uudestaan jos vaikka havahtuisi.

Link to comment
Share on other sites

MPi:hin ei taida olla mitään valmista plug'n'play ecua, eikä välipalikoitakaan. Esim Special Componentsin myymä Typhoon sarjalla muutetaan moottori ykspisteruiskuksi, koska se on toimivampi siiamilaisen kannen kanssa. Tosin itse en oikeen tykkää tuosta sarjasta koska se ei ole MAP:n mukaan säätyvä, ei tyhjäkäyntisäätöä ja sisä-äänet kasvavat rajusti kun imutorvi on suoraan päin tulipeltiä.

 

Megapuolella on käsittääkseni ihan toimiva koodinpätkä MPi ympäristöön.

 

Itsellä UMS (Megasquirt pohjainen kustomoitu laite), mutta sitä saa vain SPi:hin. Hieno paketti kylläkin, asennetaan alkuperäisen ruiskuboksin sisälle ja toimii suoraan vakiopaketissa.

Link to comment
Share on other sites

Mega saanee käytettyä kaikki anturitietonsa alkuperäisistä?

 

Onko kuitenkin niin, että hieman kireämmillä nokilla näitä on saatu päästöistäkin läpi..?

 

Jos tuon koneen ottaa, niin vakio ECU:lla varmaan alkuun ajettava ja jos jostain löytyisi risa alkuperäinen ECU, niin saisi siintä ryöstettyä tuon liittimen.

 

Lähinnä sillä, että voisi laittaa megan kiinni ja jos ei meinaa säädöt löytyä, niin voi helpolla palata vain laatikon vaihdolla takaisin jotenkin toimivaan vakio ECU:n.

Link to comment
Share on other sites

Alkuperäisiä antureita pystyy käyttämään Megalla. Liitintä vartenkaan ei tartte välttämättä hajoittaa vanhaa boksia, vaan uusiakin saa ihan kaupasta. Mm. Vems käyttää tota liitintä, ja sitä saa edullisesti yksittäiskappaleita heidän nettikaupasta. Muttta melkein halvemmalla löytää käytetyn boksin, ja siinä on vielä värikoodatut liittimet sitten. Boksit kun on tupannut hukkaamaan ajonesto/hälytin boksin rinnaltaan, niin silloin jälleenmyyntiarvo lähentelee nollaa. Ajoneston takia pelkkää moottorin boksia ei voi vaihtaa yksinään, vaan pitää aina vaihtaa samalla hälyn boksi (tai lähettää ecu jonnekkin jossa poistetaan ajonesto).

 

Päästöjutuista on vähän hankala sanoa, kun en tiedä onko Suomessa yhtään virinokalla olevaa SPi/MPi autoa? Kait nyt kuitenkin, mutta ei ole kuulunut kokemuksia. Hieman huonompi juttu meinaan on se, että Englannissa saa olla isommat päästöt kuin Suomessa... Että jos menee jollain nokalla nippanappa Englannin katsastuksesta läpi, niin Suomessa ei ole toivoakaan. Noh, muistaakseni mulla alkaa katsastuskausi ens kuussa, jolloin asiasta on vähän enemmän omakohtaista kokemusta ton SW5 nokan osalta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Aiheestahan keskustelua käytiin Alastarossa, mutta jos valmiita konepakettikauppiaita vielä löytyy, niin laittakaa vielä tiedoksi.

 

Sillä hieman puolustaisi tuollainen kokopaketti paikkaansa, että silloin jäisi tuo nykyinen paketti vielä itselle, jos vaikka tulee tarve tehdä/teetättää siintä toisenlainen moottori vielä.

 

 

Vielähän on talvi vasta tuloillaan, mutta äkkiä se kiire taas kevääksi tulee..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Alkuperäisiä antureita pystyy käyttämään Megalla. Liitintä vartenkaan ei tartte välttämättä hajoittaa vanhaa boksia, vaan uusiakin saa ihan kaupasta. Mm. Vems käyttää tota liitintä, ja sitä saa edullisesti yksittäiskappaleita heidän nettikaupasta. Muttta melkein halvemmalla löytää käytetyn boksin, ja siinä on vielä värikoodatut liittimet sitten. Boksit kun on tupannut hukkaamaan ajonesto/hälytin boksin rinnaltaan, niin silloin jälleenmyyntiarvo lähentelee nollaa. Ajoneston takia pelkkää moottorin boksia ei voi vaihtaa yksinään, vaan pitää aina vaihtaa samalla hälyn boksi (tai lähettää ecu jonnekkin jossa poistetaan ajonesto).

 

Päästöjutuista on vähän hankala sanoa, kun en tiedä onko Suomessa yhtään virinokalla olevaa SPi/MPi autoa? Kait nyt kuitenkin, mutta ei ole kuulunut kokemuksia. Hieman huonompi juttu meinaan on se, että Englannissa saa olla isommat päästöt kuin Suomessa... Että jos menee jollain nokalla nippanappa Englannin katsastuksesta läpi, niin Suomessa ei ole toivoakaan. Noh, muistaakseni mulla alkaa katsastuskausi ens kuussa, jolloin asiasta on vähän enemmän omakohtaista kokemusta ton SW5 nokan osalta.

Joko MikaJ llä on kokemusta?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Nyt kun itse elää lähinnä huhujen ja puheiden varassa tästä Trafin muutoksesta moottorien suhteen, niin oletuksellisesti tuon omankin kohdalla asia helpottuisi katsastusteknillisesti.

 

Lähinnä se, että jos vaihtaa läpihengittävän kannen ja katsastusmies sen huomaa, niin ei enää tuotattaisi niin harmaita hiuksia muutoskatsastus?

 

Toki poikii kaikenlaista muutakin jumppaa, mutta onhan tässä aikaa, eikä nyt välttämättä heti tarvitse olla valmis..

Link to comment
Share on other sites

Ei uudet Trafin säädökset taida juurikaan helpottaa vähäpäästöisien autojen virittämistä ainakaan täysin toisenlaisen kannen suhteen sen jälkeen kun on paha sanoa auton täyttävän päästövaatimuksia.

Link to comment
Share on other sites

Ei kyllä tuo uusi luonnos toisi helpotuksi vanhempiin vähäpäästöisiin autoihin. Tuossa luonnoksessa otetaan uusi lähtestymistapa ja poistetaan kokonaan määritelmä "vähäpäästöinen" vanhentuneena terminä. Euro1 ja 2 päästöluokan autot tippuisivat vanhempaan kastiin missä moottorimuutoksen jälkeen riittäisi vain katsastuspäästöt, ja Euro3:sta ylöspäin käsiteltäisiin kuten nykyäänkin vähäpäästöisiä.

 

Minit ovat maksimissaan Euro2 päästöluokan autoja, joten niitä käsitelteltäisiin hellemmin. Moottorimuutoksen jälkeen riittää että menee katsastustestistä läpi kuten ennenkin, mitään varsinaista päästötestiä ei tarvitse lähteä teettämään. Läpihengittävä kansi, turbo ja jälkiasennusruisku paikalleen ja konttorille muutoskatsastuksen kautta kotiin.

 

Tämähän on vasta luonnos, mutta hyvältä näyttää. Ei tarvitse huhujen varassa elää, kun käy itse lukemassa: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3227/lausuntopyynto_auton_rakenteen_muuttamista_koskevasta_maaraysluonnoksesta?articles_articlePreview=54f44da15e0cc0.69276868

 

Niin ja ei ole mulla vielä kokemuksia SW5:sen kanssa päästöistä. Menin hukkaamaan Minin avaimet ja löysin ne vasta kun auto oli jo talvisäilössä. En viitsinyt sitten ilman virtalukkoa mennä konttorille, enkä toisaalta viitsinyt ostaa uusia lukkojakaan kun arvelin että löytyyhän ne avaimet jostain muksujen lelujen joukosta joskus (kuten löytyikin). Sen sijaan eräs toinen SW5 nokalla varustettu vähäpäästöinen Mini on mennyt päästöistä aina nippanappa läpi, joten ylitsepääsemättömiä ongelmia ei pitäisi tulla.

Link to comment
Share on other sites

Ei kyllä tuo uusi luonnos toisi helpotuksi vanhempiin vähäpäästöisiin autoihin. Tuossa luonnoksessa otetaan uusi lähtestymistapa ja poistetaan kokonaan määritelmä "vähäpäästöinen" vanhentuneena terminä. Euro1 ja 2 päästöluokan autot tippuisivat vanhempaan kastiin missä moottorimuutoksen jälkeen riittäisi vain katsastuspäästöt, ja Euro3:sta ylöspäin käsiteltäisiin kuten nykyäänkin vähäpäästöisiä.

 

Minit ovat maksimissaan Euro2 päästöluokan autoja, joten niitä käsitelteltäisiin hellemmin. Moottorimuutoksen jälkeen riittää että menee katsastustestistä läpi kuten ennenkin, mitään varsinaista päästötestiä ei tarvitse lähteä teettämään. Läpihengittävä kansi, turbo ja jälkiasennusruisku paikalleen ja konttorille muutoskatsastuksen kautta kotiin.

 

Tämähän on vasta luonnos, mutta hyvältä näyttää. Ei tarvitse huhujen varassa elää, kun käy itse lukemassa: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3227/lausuntopyynto_auton_rakenteen_muuttamista_koskevasta_maaraysluonnoksesta?articles_articlePreview=54f44da15e0cc0.69276868

 

Niin ja ei ole mulla vielä kokemuksia SW5:sen kanssa päästöistä. Menin hukkaamaan Minin avaimet ja löysin ne vasta kun auto oli jo talvisäilössä. En viitsinyt sitten ilman virtalukkoa mennä konttorille, enkä toisaalta viitsinyt ostaa uusia lukkojakaan kun arvelin että löytyyhän ne avaimet jostain muksujen lelujen joukosta joskus (kuten löytyikin). Sen sijaan eräs toinen SW5 nokalla varustettu vähäpäästöinen Mini on mennyt päästöistä aina nippanappa läpi, joten ylitsepääsemättömiä ongelmia ei pitäisi tulla.

 

Ei ole jaksanut alkaa tuota tavaamaan läpi, kun ihan ajan kohtainen ei ole vielä ollut. Kone tosin edelleen samassa jamassa, mutta pari projektia vielä jäljellä ennen sitä..

 

Turboon nyt ei ole hinkua tämän kanssa, mutta olettaisin tuon päästöhomman olevan heti astetta helpompi virinokan kanssa kun tuo kansi on tuo läpihengittävä.(?)

 

Jos jollain on A+ konetta nurkissa (mieluusti risa..) niin voi alkaa pikku hiljaa tarjoamaan, jos innostuu tuon nykyisen koneen tekemään siksi aikaa kuntoon perusrempalla ja alkaa uutta konetta pakertamaan (pakerruttamaan..)

Link to comment
Share on other sites

Ei päästöhommat merkittävästi helpotu läpihengittävällä kannella, ajoitukset pidettävä sen verran mietoina ettei seoksen ryöstöä siamilaisessa kannessakaan tapahdu.

 

Niin, ja jos ei joku ole huomannut niin eräs merkittävä uudistus tuossa luonnoksessa on että +25% iskutilavuusraja poistuu. Sinne vaan sitten sovittelemaan enempi mukeja/litroja ja kuristaa tehon/väännön 84kW/141Nm rajoihin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itse parantelen parhaillaan 1.3 Spi moottoria.. Ainakin yritän "parannella"... MS tulee ohjaimeksi, Edis ja hukkakipinä puola siihen kylkeen ja imusarja / ruiskumaailma muuttuu vähän,.

Lähtökohtana on tälläinen "kokeileva keittiö" meininki, muutamaa hyväksi todettua reseptiä apua käyttäen kokeilemaan miten saadaan muutokset Minissä toimimaan.

Kuva on huono mutta lähdetään rakentamaan vähän kevyemmällä ruisku paketilla ns. tuplakaasari/läppärunko periaatteella soppa puolta autoon... 

Mitä sitten moottoriin vielä tulee tässä ajan kanssa, niin sehän selvinnee kun se on niputettuna paikoillaan,

SPI ssä ainakin sytytyksen kanssa käytettäessä EDIS4 tarvitaan pieni muutos vakioon vauhtipyörän hammas kehään.

 

https://drive.google.com/file/d/0B3_rntVJ69idRXhuT2JMUU0wUDA/view?usp=sharing

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...