Jump to content

austin -69


papu83

Recommended Posts

Minulla on ollut kymmenkunta virallisen maahantuonnin tuomaa Miniä Vuosilta 67-76 ja jokaisesta on löytynyt samantapaisesti, samaan paikkaan apumiehen jalkatilaan meistetty numero.

Siitä en täyttä varmuutta tiedä, onko Suomessa lyöty, mutta aika fiksusti se on aina siellä ollut. Osassa ainakin tähtimerkit molemmissa päissä.

Nimimerkillä "Imperial" on varmasti täyttä faktaa asiasta. Heidän suvullaanhan oli virallinen jälleenmyynti 60,70 ja 80 luvulla.

Link to comment
Share on other sites

Vehon huoltotiedote 14.9.1967 kertoo seuraavaa ( koskee Mini, 1100 ja 1800 tyypit ):

 

Tehtaalla on tämän vuoden keväästä meistetty alustanumero ..... autojen etulattiaan lähelle oikeanpuoleista oven kynnystä.

 

Numero on meistetty lattian sisäpuolelle isoilla kirjasimilla, joten se on helposti (? huom Timo) luettavissa.

 

..... meistetyn alustanumeron lisäksi ei kunnostushuollossa tarvitse meistää auton koriin uutta alustanumeroa.

 

Oy VEHO Ab

Huolto-osasto

Psta J Saksa

 

Tämä tiedote on ollut useammankin kerran kerholehdessä, kuten muut mahdolliset numeroiden sijainnit. Oikean puolen vinotuki moottoritilassa lienee -60 luvun Mineissä se yleisin paikka. Rintapellissä ( kaasarin alapuolella, ja vasemman puolen vinotuki myös. uudemmissa nokkapellin vesikourun pohjalla -80 luvulta eteenpäin.

Link to comment
Share on other sites

Ilmeisesti sitten se on ollut "export" autoissa tehdasominaisuus, kun Britit väittää että heille on tullut vasta -80 tuo alustanumero kun VIN numero tuli käyttöön.

 

Vinotuki tai konepellin vesikouru on mielestäni parhaimmat paikat, mutta vaatii vähän näpräämistä että saa hyvin tuettua meistämisen ajaksi. Pohjaan on helppo lyödä kun pistää tunkin paksumman peltilevyn kanssa alle.

Link to comment
Share on other sites

Minähän laitoin alkup. kommenttiini, että poikkeukset vahvistaa säännön.

Mutta kukaan ei voi väittää että olisin ollut ohjeissani ollut väärässä :).

Kyllä 30 vuoden romujen tonkimiskokemus jotain muistijälkiä ja kantapään kautta opittuja asioita jättää hatarampaan päähänkin. :)

Link to comment
Share on other sites

Parempi kuitenkin selvittää asia etukäteen, eikä mennä ilman numeroa valmiin auton kanssa.

Jos lattiaa on jäljellä, niin kannattaa kyllä teräsharjan kanssa huolella tutkia. kyllä sieltä jotain hahmoa varmaan alkaa näkyä ja se riittää.

Tietysti voi myös kylmästi lyödä uuden numeron siihen viistotukeen ja sanoa sen olleen aina siinä, mutta siinä on riskinsä.

Minulla kävi yhden kanssa niin, että näytin viistotuen selkeää numeroa, mutta auto oli 67 ja insinööri sanoi että tästä pitäisi lattiasta löytyä.

Sitten tiirailtiin lamppujen kanssa joka suunnasta ja lopulta paksun maalin alta näkyi sen verran samoja numeronhahmoja, että hyväksyi.

Kun numeroa ei meinannut löytyä, niin alkoi puhua jo korinvaihdosta ja veroseuraamuksista.

Kriteerit on niin henkilöstä/paikasta kiinni.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Alkaa olemaa kori hiekkakylpyä vaille. En oo löytänyt sitä runkonumeroo vieläkää mistään. Täytyy käydä konttorilla kysymässä mitä sen kanssa tekis. Oli muuten ihan terveet kelkat kun otin pois et siin olis jollekkin kuka niitä tarvitsee. Tilasitko purtsi tuolta ruottista etukelkan siihen sun miniin? Mitäs pitäis huomioida leimalle? Tulee varmaa näit kysymyksii täs talven varrella enemmänki

post-1023-0-61403300-1414434251_thumb.jpg

post-1023-0-32626600-1414434294_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Juu, ruotsista tuli hommattua kelkka. En tiedä maalaako Henrik vielä kelkat kilikalimaalilla, että jos maalaa, niin kannattaa pyytää ilman maalia on vähän halvempi kun ne maalit ei pysy siinä päällä kuitenkaan. Näin ainakin itellä.

 

Konttorille verrokkiauton (ERA Turbo) paprut mukaan mistä käy selville tehot sekä jarrut. Sen mukaisesti sitten Miniinkin pitää jarrut rakentaa, että pysähtyy tarvittaessa. Kelkasta on hyvä olla lappu mukana, että se on suunniteltu Miniin jos inssi on oikein virkaintoinen. Kai siinä kaikkea muutakin oli, nyt ei vaan muista kaikkea. On tuo aihe kyl käyty täällä forumilla aika moneen otteeseen kyllä lävitse :)

Link to comment
Share on other sites

Mulle ainakin hyvitti kelkan maalauksen poisjäännin 50€ ( polttomaalaus Suomessa maksoi 30€). Kelkassa oleva juokseva numerointi oli tärkeä (!) Jarrut oli yks kohta , eli about samantehoiset kuin ERA Turbossa tai paremmat. Kyllä alustaankin kannattaa satsata jarrujen lisäksi (kaasuiskarit, aurauskulmat jne)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...