Jump to content

Automaatti-ilmastioinnin ongelma.


Sanppa
 Share

Recommended Posts

Osui 53R 2004 Minin kanssa ongelma, joka ei oikein ota ratketakseen. Ilmastointi ja lämppäri puhaltaa kylmää, teki mitä tahansa. Vesi kiertää kivasti, termostaatti tuli ohimennen vaihdettua, sisätilan kennokin lämpenee nätisti. yleismittarilla tuli kokeiltua  sisälämpötilan anturi, ja kovasti muutama voltti sitä kautta kiertää. (tarkemmin en tätä kuitenkaan en ssaa tutkia.)  Anturin kolossa (keskikonsolissa säätimien takana) puhaltaa lämmintä ilmaa, mutta jostain syystä ei löydä tietään puhaltimiin asti. Ilmastoinnin lämpötila- ja muita säätimiä, kun vääntää, niin keskikonsolin allessa auki kaikki näyttä toimivan kivasti. Suuntaa ihan oikeille suuttimille ja vaihtaa suuttimia. Ainoastaan se on ongelma, että ilma on siis kylmää. Pari OBD-mittariakin on kojetaulussa kokeiltu, ei virheitä. Parempia ideoita aletaan ottamaan mieluusti vastaan... 

Link to comment
Share on other sites

Ei ole vielä(onneksi!) tarvinut tutustua omakohtaisesti näihin Minin lämppäri ongelmiin,mutta muista hieman kokemusta....no ,kaverin Saab 93 automaatti -ilmastointi puhalsi sitkeästi keväällä kylmää,kaikki oheinen tuli tarkastettua,ja satuin vahingossa vilkaisemaan ulkolämpötilaa.Näytti muistaakseni jotain +50 C eli ulkolämpötila anturi yritti ohjata kylmää kabiiniin.Anturi sumarin läheisyydestä vaihtoon ja homma kondiksessa !! Mutta Ministä tosiaan ei kokemuksia,toivottavasti vika löytyy...

Link to comment
Share on other sites

Ulkolämpötila ja sisälämpötila ovat erilliset anturit. Itsekin melkein tuohon anturiin meinaan kallistaa mielipiteeni, vaikka läpi virtaa kulkeekin. vähän alta 50 erkkiä maksaa tuo vaihtokappale Minin huollossa ja odotusaika sen pari viikkoa. 04:sta löytyy keskikonsolin takaa, kun irrottelee radiota ja ac:n paneleita. Ei mikään kovin suuri vaiva irroitella. Vaan josko sitä talvea kohden sitten vähän lämpimämpää vaikka...

Link to comment
Share on other sites

koeta etsiä se ulkolämpötila anturi,irroita se liittimestä tai laita oikosulku lenkki(johdon pätkä)liittimen napojen väliin ja testaa ,muuttuuko sisään puhallettava lämpötila.Uskoisin järjestelmän huomioivan ulkolämpötilan....voit samalla mitata muuttuuko vastusarvo kun lämmität anturia vai onko poikki?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Automaatti-ilmastoinneissa auton ulkolämpötilasensori on yllättävän tärkeässä asemassa.

 

Todennäköisesti auton oma järjestelmä saa ulkolämpötilasensorilta väärää tietoa ja luulee auton olevan helteessä, vaikka todellisuudessa olis vain +10. Ja kun auto saa tiedon ulkolämpötilasensorilta että "ulkona +35" vaikka ulkona olisi todellisuudessa +10, auto saa kuitenkin jotain järkevää tietoa ulkosensorilta, niin se ei voi antaa siitä vikakoodiakaan. Jos sensori antaa autolle tiedon "+ ---" sitten voisi se heittääkin jonkun vikakoodin.

 

Kun auto käy, onko ilmastoinnin kompura usein päällä?

 

Mitä tapahtuu kun säädät lämmityslaitteeseen maksimilämmöt? Tuleeko edelleen kylmää vai lämpeneekö mutta vai vähän?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...