Jump to content

R50 ajovalon korkeudensäätö ei toimi


Petomaani
 Share

Recommended Posts

R50 Minin kuskinpuoleisen etuvalon korkeudensäätömoottori ei pelaa, valo sojottaa suoraan alas vaikka tekisi mitä. Onko noissa korkeudensäätömoottoreissa ollut yleisesti vaivaa, mistä lähteä etsimään vikaa?

Link to comment
Share on other sites

Ota polttimo pois ja töki sormella umpion pohjaa/peiliä. Toimii aikansa, jos toimii ja lopulta uusi umpio tilalle.

Laakkosella about 250€/kpl, Fixus tarvikeumpio n. 100€. Samassa paketissa umpio+moottori.

 

Näin mulla, joku varmaan osaa neuvoa lisää

Link to comment
Share on other sites

niin.. jossei moottori sano mitään vaikka sitä aikaansa paukuttelee nii ostettava uus. jos toimii silloin tällöin nii säädä oikealle korkeudelle ja sit vaa töpselit irti. ja sisältä se säätökatkaisija jonnekkin minne ei aurinko paista, tämä pelkästään katsastuksen ajaksi tai miksei vaikka ympärivuotisee käyttöön koska sillä kuitenkaan enää mitään tee.

noiki sijoittuvat autojen turhimpien lisävarusteiden kärkisijoille yhdessä ajovalopesimien ja ajovalopyyhkijöiden kanssa. kirkasta kultaa kaikille kolmelle ;D

ne lakkaa toimimasta kun ei niitä käytetä ikinä, jos päädyt hankkimaan uuden umpion muista räplätä sitä säätöpotikkaa.. pari kertaa päivässä nyt ainakin ;)

Link to comment
Share on other sites

Ei paljoa auta katkaisijan "kätkeminen" korkeudensäädön kun on katsastuksessa toimittava ton ikäisessä autossa jos katkaisijaa ei löydy hylyn peruste sekin.

Uusi umpio vm.01-04 n.140€ 04- tais olla hivenen enemmän.

Link to comment
Share on other sites

no auttaahan se.. voihan siinä autossa olla automaattinen korkeudensäätö, hitostako se inssi sitä tietää.. mainitsee siitä vielä erikseen nii ei ala alustaa ronkkimaan :) mieti nyt 140 euroa! siitä et saat valon korkeutta vähän säätää sisältä. x) mekaanikkoinaha meidän pitäisi esittää joku kikkakakkonen eikä mitään hintaluetteloa ;)

Link to comment
Share on other sites

Autommaattista valojen korkeudensäätöä ei ole yleensä kuin Xenon-valojen yhteydessä jolloin se on myös pakollinen ;) autommaatinen valojen korkeudensäätö tekee aina virrat kytkiessä edestakaisen säätöliikkeen jonka myös katsastajat tietävät ja osaavat katsoa ;) ;)

Ei ole mitään ammattimaista neuvoa "huijauskeinoja" mitkä ei mene läpi.

 

ps.ton ikäisissä autoissa on monasti jo muoviumpiot niin kulahtaneita että umpioiden vaihtaminen on valotehonkin kannalta jo suositeltavaa +ulkonäkökin kohenee uusilla umpioilla.

Link to comment
Share on other sites

mä olin aika varma et sä olisit tullu edes vähän vastaan siihen edelliseen postaukseen :D yleensä ja yleensä.. niin no tekeehän ne automaattisesti vaikka mitä.. ja ehkä se katsastajakin sattuu sen säätöliikkeen huomaamaan jos hän itse laittaa virtoja päälle/käynnistää auton mut eihän kukaan tee sellaista virhettä? auto ajetaan jonnekki siihen jarrupukin eteen ja jätetään auto käyntiin, asetetaan katsuri mukavasti siihen jakkaralle ja ilme siloitetaan laittamalla seteli povitaskuun ;) ja seteliin asti ei tarvitse edes mennä.. sillä voi keventää vähän tunnelmaa.

 

huijauskeinoja ja ammatimaisia neuvoja on monia jotka saattavat mennä läpi :b

 

ps. ennemmin sit ostaa vaikka patterin lisävaloja jos jotain pitää ostaa ;)

Link to comment
Share on other sites

Niin, toiset käyttävät uskomattomasti aikaa, rahaa ja resursseja huijaamiseen ja ajokelevottomalla autolla ajamiseen. Toiset sitten korjaavat kunnolla ja nauttivat autolla ajamisesta minkä ajovalot toimivat. Kyllähän täällä tietenkin korjauskikkoja saa esittää, mutta jos pidettäisiin ne tosiaan korjauskikkoina eikä typerinä huijauksina mistä jää takuulla kiinni joku päivä.

 

Simppeli kytkentojen testaus myös on että vaihdat hanttarin puolen ajovalon kuskin puolelle mikäli vain ajovalonsäätöjohto riittää. Tai helpoin on irroittaa valosäätömoottori mikäli se lähtee helposti irti ja testata sitä irtonaisena toisella puolen.

Link to comment
Share on other sites

Kiitokset vastauksista, täytyy alkaa purkamaan!

 

eipä kestä, se lähtee varmaan suht helposti kun pienen meisselin avulla sitä kampeaa jostain sivusta.. ;)

 

Niin, toiset käyttävät uskomattomasti aikaa, rahaa ja resursseja huijaamiseen ja ajokelevottomalla autolla ajamiseen. Toiset sitten korjaavat kunnolla ja nauttivat autolla ajamisesta minkä ajovalot toimivat. Kyllähän täällä tietenkin korjauskikkoja saa esittää, mutta jos pidettäisiin ne tosiaan korjauskikkoina eikä typerinä huijauksina mistä jää takuulla kiinni joku päivä.

 

Simppeli kytkentojen testaus myös on että vaihdat hanttarin puolen ajovalon kuskin puolelle mikäli vain ajovalonsäätöjohto riittää. Tai helpoin on irroittaa valosäätömoottori mikäli se lähtee helposti irti ja testata sitä irtonaisena toisella puolen.

 

niin toiset tuppaa tekemään mut miten se liittyy tähän viestiketjuun? aikaa pari minuuttia, euron työkalu ja autoki säilyy ajokelvollisena :)) on asioita/vikoja jotka kannattaa ja pitääkin korjata kunnolla ja sitten on myös näitä joita ei vaan kannata. ja "toiset korjaa kunnolla ja nauttii.." eihän tässä edes korjata mitään vaan ostetaan vähän uutta. :p sä saattaisit muuten nauttia jopa enemmän sillä autolla ajamisesta kun jättaisit uuden umpion ostamatta ja lahjoittaisit ne 140 hyväntekeväisyyteen.

 

ja tosta testauksesta.. se johto tuskin riittää, hyvä kun ylettyvät näissä nykyautoissa siihen umpioon mihin se on tarkoitettu. enkä usko että mosa lähtee irti jos ei niitä kerran myydä erikseen. (mut ruuveilla olevat yleensä lähtee ja jotkut lähtee pyöräyttämällä.. jos moottori lähtee niin sen säätöjalan kanssa pitää olla varovainen ja hellästi muljauttaa se sieltä ulos pesästä ettei vaa murru mistään.) katsot vaa tuleeko maata ja virtaa.

Link to comment
Share on other sites

ja tosta testauksesta.. se johto tuskin riittää, hyvä kun ylettyvät näissä nykyautoissa siihen umpioon mihin se on tarkoitettu.

 

Muistelin että R50:ssä se ajovalo on ihan konepellissä niin kiinni että johdot saa varmasti kiinni kun pitää "rikkinäistä" vääränpuolista umpiota kädessä ja kytkee johdot. Mutta ei sitten varmaan.

 

En ymmärrä miten hyväntekeväisyyteen lahoittaminen liittyy tähän?

Link to comment
Share on other sites

Yritin sormin ronkkia umpion heijastinpintaa liikkeelle tuloksetta, mutta sitten nappasin irti pelkääjän puolen korkeudensäätömoottorin virtapiuhan irti (vika oli siis kuskin puoleisessa ja siinä virtapiuhan liitin niin tiukassa etten jaksanut sitä pimeässä kauan riuhtoa) niin kuskinpuoleinen moottori heräsikin samalla eloon :) Ihme homma, mutta nyt toimii taas toistaiseksi!

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa että liitinpinnat on joko hapettunut tai sitten päässyt löysäksi. Raaputtelu puhtaaksi ja sähkörasvalla (paremman puutteessa melkein mikä tahansa vaseliini käy) takaisin kasaan. Jos naaraspuoleinen liitinpinni on päässyt löysäksi niin siihen ei oikeen auta kuin sen vaihtaminen, jos sitä koittaa vääntää takaisin kireemmälle niin aikaa myöten se taas löystyy.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
ja tosta testauksesta.. se johto tuskin riittää, hyvä kun ylettyvät näissä nykyautoissa siihen umpioon mihin se on tarkoitettu.

 

Muistelin että R50:ssä se ajovalo on ihan konepellissä niin kiinni että johdot saa varmasti kiinni kun pitää "rikkinäistä" vääränpuolista umpiota kädessä ja kytkee johdot. Mutta ei sitten varmaan.

 

En ymmärrä miten hyväntekeväisyyteen lahoittaminen liittyy tähän?

 

Muistit väärin, mut eihän kaikkea voi muistaa :))

 

et ymmärrä koska kaikkea ei voi ymmärtää, en mäkään ymmärrä miten "nauttiminen autolla ajamisesta.." tähän liittyy.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Löytyykö jostain kytkentäkaavio tämän valojen korkeussäädön tutkimiseen. Eli tiedot mikä sulake, mitkä johdot, mitkä navat potikassa ja lampuissa... Niin että vois harrastaa vianetsintää. 

vm 2003 Cooper on kyseessä ja netistä löytämäni amerikan kaaviot eivät tunne koko varustusta?

Link to comment
Share on other sites

Itellä on kans ongelmia ollut vänkärin puoleisessa umpiossa. Kulunut heijastinpinnan "kuppi" ei pidä kunnolla kiinni korkeudensäätömoottorin "pallukasta". Yleensä aina kun konepellin tiputtaa alas ni irtoo, välillä myös montuissa. Käynnistyksen yhteydessä sitte välillä tarttuu kiinni ja pelaa taas :D

 

Ja hintoihin vielä: 140€ ei ole kun 1.5 tankkia bensaa eli ei juuri mitään --> Uutta umpiota kiinni, sillä pääsee kaikista helpoimmalla. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Puukota umpion kylkeen reikä josta herkistät vivuston liikkuvaksi. Minulla on molemmissa noin 3cm reikä josta katsastus viikolla laitan säädön toimimaan ja ilmastointiteipin pala sitten päälle niin ei roskat eksy sinne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kiitti vinkistä, mulla ei vaan taida taidot riittää. Tilauksessa on käytetty umpio tilalle, löyty pienellä ettimisellä onneks.

 

Kannattaa kokeilla pudottaa konepelti n. 40cm korkeudelta alas samalla kun apulainen säätää valoja ylös/alas. Omassa Minissä auttoi ja valonsäätö rupesi toimimaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...