Jump to content

Jalopuu kojelauta


janoslav

Recommended Posts

Jos ei oo irronnu isolta alueelta niin työntele väliin liimaa (esim.säänkestävä puuliima) varovasti ettei se viilu repeä. ja sitten otat vaikka kaksi lautaa ja puristimilla molemmilta puolilta pistät puristuksiin n. 15 min. ja sitten hiaset koko helahoidon vain lakka pois ettei viilu mee läpi asti ja eikun lakkaa niskaan niin monta kerrosta että miellyttää ihtees. Tämä siis jos on semmonen vanhan ajan oikeeta viilua eikä sellanen muovi jäljitelmä. Tietysti myös pitäs se ekana irrottaa siitä rungosta ja mittarit ja muut pois. vähän vaivaa kun näkee niin hyvä tulee. Joskus tein ite sellasen niin ei oo vaikee vaikka tekis koko helahoidon uudelleen. Puusepän liikkeestä sopivan kokoinen viilu ja vanerinpala ja ne liimaat yhteen ja lakka niskaan. Ja sulla on vielä se vanha mallinakin niin on helppo kun vaan siitä piirtää mittarin reiät ja muodon. :-?

Link to comment
Share on other sites

Itse irroitin yhden kerroksen sitä "puu"viulua eli vanerista yksi kerros poies. Tosiaan lakattua "puu"efektiähän se on. Verhoilin kehyksen lopuksi mustalla keinonahalla. Mielestäni tuli todella siisti  :P
Mulla on ollut mielessä tuollainen nahkalla päällystys omaan autoon. Meneekö helposti paikalleen tuon päällysteen kanssa?
Link to comment
Share on other sites

Itse irroitin yhden kerroksen sitä "puu"viulua eli vanerista yksi kerros poies. Tosiaan lakattua "puu"efektiähän se on. Verhoilin kehyksen lopuksi mustalla keinonahalla. Mielestäni tuli todella siisti  :P
Mulla on ollut mielessä tuollainen nahkalla päällystys omaan autoon. Meneekö helposti paikalleen tuon päällysteen kanssa?

 

Kyllä mulla meni. Siis kyseessä -94 mini. Voin ottaa vaikka kuvan tuosta tuotoksesta huomenna. Mulla oli kojelauta saanut jossain määrin kosteutta ja siksi viilu repsotti, oli myös saanut osumaa hanskaloksun kohdasta. Paras tulos olisi tullut, jos olisi hionut ihan sileäksi sen viulun irrottamisen jälkeen, mutta olen tyytyväinen näinkin. Ja ainahan sen voi vielä "ropata", jos kyllästyy tuohon mustaan sävyyn.

 

Etolasta ostin metritavarana tuota keinonahkaa, hinta 16,9/m.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 4 years later...

Omasta 3 osaisesta oli kans lakka lohkeillut pois , yritin sitä poistaa lämmittämällä , maalinpoistoaineella , ja lopuksi vain mekaanisesti irti mokomat lakat , pari isompaa koloa jäi vaneriin niin katsoin parhaimmaksi että viilutan uudelleen kaikki osat , viilun löytyminen olikin suurin haaste , lopulta jostain Saksasta sain oliivipuun viilua tms joka oli mukavan näköistä ja kuvioltaan melk vastaavaa kun alkuperäinen , kontaktiliimaa ja teräviä askarteluveitsiä ja lakkaa 10 kerrosta ja "käsityön" jälki näkyy uusissa pinnoissa , jätin sisäpuolen tahallaan käsittelemättä että näkee mistä on lähdetty liikkeelle.

 

post-2061-1384803538314_thumb.jpg vanhat "viilut"

 

post-2061-13848035383382_thumb.jpg uudet , reiät vielä tekemättä.

 

post-2061-1384803538379_thumb.jpg ja vähän muutakin on muuttunut..

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...