Jump to content

Taikasauva --> tunnelimalli?


lehe

Recommended Posts

Päivää tänne!

Saako minin vaihdelaatikkoon vaihdettua taikasauvan tilalle tunnelimallin siirtäjän perän kuoret vaihtamalla ?

Kovasti näyttää perän kiinitys samanlaiselta.

Miten selvittää venttiilinjousien jäykyys ? (Kaikki hyvässä järjestyksessä sekaisin).

 

Saa ja ei saa ;) periaatteessa ne uudet kuoret pitäisi linjaan porata keskenään laatikon kanssa.

Onhan niitä vaihdeltu keskenään mut aina on se mahdollisuus ettei tule hyvät parit.

 

Onko kaikki jouset samasta/samanlaisesta kannesta ? Ja jousipainemittarillahan tuon selville saa löytyy ainakin monista moottorikoneistamoista.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Jousien mittausta varten tarvitset pylväsporakoneen ja henkilövaan.

Ensin henkilövaaka alimmaiseks, kansi siihen päälle ja nollaat vaan (kansi painaa 10kg).

Voi olla että joudut laittamaan vanerilevyn väliin jotta vaaka näyttää oikein.

Painat venttiiliä istukalla ja just kun venttiili pikkusen aukeaa, niin sulla on seetipaine.

Avautuminen on nokasta riippuen 10.8-12mm, ja voit mitatat myös paineen 11mm kohdalla

35kg seetipaineella 11mm aukipaine jossain 105kg paikkeilla, mutta tällä tiedolla ei oikeastaan ole mitään

käyttöarvoa, se on mitä se on.

 

Jos kierrätät tuhon normaaliin 6000 rpm vakionokalla, niin joku vakio 25-27kg seetipaine riittää.

Jos kierrätät 8000 asti, riittää 35kg seetipaine, silloin pitää olla jo joku 300 asteinnen nokka.

Jos kierrätät 9000 rpm asti, niin seetipainetta pitää olla 40kg tai yli.

 

Liika seetipaine syö tehoja, joten ei kannata asentaa liian jäykkiä.

Jäykkä jousi myös rasittaa nokkakkoneistoa ja nokka-akselia.

 

Jos koneessa on jäykät jouset ja se seisoo käyttämättömänä talven yli, niin kannattaa

konetta pyöräyttää sellanen kolmasosa kierros silloin tällöin, esim kerran kuussa. Muuten jouset jotka on

puristuksissa löystyy. Toissakeväänä uusissa jousissa kaikki oli 38-39kg ja tänä keväänä kun mittasin niin

osa oli 31kg.

Prikoilla voi säätää painetta, mutta liian paksua ei voi laittaa, muuten menee jousi putkeks,

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Jousien mittausta varten tarvitset pylväsporakoneen ja henkilövaan.

Ensin henkilövaaka alimmaiseks, kansi siihen päälle ja nollaat vaan (kansi painaa 10kg).

Voi olla että joudut laittamaan vanerilevyn väliin jotta vaaka näyttää oikein.

Painat venttiiliä istukalla ja just kun venttiili pikkusen aukeaa, niin sulla on seetipaine.

Avautuminen on nokasta riippuen 10.8-12mm, ja voit mitatat myös paineen 11mm kohdalla

35kg seetipaineella 11mm aukipaine jossain 105kg paikkeilla, mutta tällä tiedolla ei oikeastaan ole mitään

käyttöarvoa, se on mitä se on.

 

Jos kierrätät tuhon normaaliin 6000 rpm vakionokalla, niin joku vakio 25-27kg seetipaine riittää.

Jos kierrätät 8000 asti, riittää 35kg seetipaine, silloin pitää olla jo joku 300 asteinnen nokka.

Jos kierrätät 9000 rpm asti, niin seetipainetta pitää olla 40kg tai yli.

 

Liika seetipaine syö tehoja, joten ei kannata asentaa liian jäykkiä.

Jäykkä jousi myös rasittaa nokkakkoneistoa ja nokka-akselia.

 

Jos koneessa on jäykät jouset ja se seisoo käyttämättömänä talven yli, niin kannattaa

konetta pyöräyttää sellanen kolmasosa kierros silloin tällöin, esim kerran kuussa. Muuten jouset jotka on

puristuksissa löystyy. Toissakeväänä uusissa jousissa kaikki oli 38-39kg ja tänä keväänä kun mittasin niin

osa oli 31kg.

Prikoilla voi säätää painetta, mutta liian paksua ei voi laittaa, muuten menee jousi putkeks,

/Kimi

 

Jeps, asiallista juttua "Kimillä" niin kun yleensäkin.

Samalla tavalla voi mittailla irrallisiakin jousia (käsitin että aloittajalla oli ehkä niitäkin?), kun seuraa vaakan näyttöä ja liikkeen pituutta ja vertaa jousia keskenään.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...