Jump to content

Pyöräkulmien säätö?


soppa
 Share

Recommended Posts

Tuota noin, oletteko käyttäneet Miniä jossain pyöräkulmien säädössä vai ruuvailleet itse sen mitä voi ja osaa? Huomasin vain nyt kun auto makaa tuossa pihalla, että aurauskulma on ihan viturallaan.. aurausta on varmaan 2cm enemmän mitä saisi!

No tuonhan saa helposti kohdalleen mutta entäs noi kallistukset? Nyt kun on noi 13" kiekot alla ja 175 renkailla, niin pyörän alareuna jää aikalailla sisäänpäin. Auttaako korkeuden säätö vai säädettävät alatukivarret? Vai onko kenties mitään haittaa tällaisesta "harituksesta"?

 

Sitten takaa vielä, siellä ei sit varmaan kans ole säätö mahdollisuuksia jos ei hommaa säädettäviä takatukivarren kiinnikkeitä? Mulla oli tuossa sellaista vikaa ja on vielä vähän edelleenkin, että auton perä puskee väkisin hiukan sivulle eli menee kuin ajokoira... Voiko näihin kohteisiin mitä tässä luettelin, vaikuttaa kotikonstein vai hommaamalla säädettävät palikat joka kulmaan?

Olis vaan mukava. ettei joka kesä ja talvi tarvi ostaa uusia renkaita!

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän ne kulmat saa itekkin kun vähän miettii ja soveltaa. Tosin pyöränkulmien säätö maksaa ainakin täällä päin melko vähän.Muistaakseni jotain parikymppiä otti paikallinen paja viimeks. Eteen saat kallistukset kohilleen joko säädettävillä tai vähän pitemmillä alatukivarsilla.

Toi perähän ei pitäs vakiohelyilläkään puskea sivulle.Onkohan kaikki kiinnikkeet/takakelkka mitoissaan.Takakelkka varmasti suorassa?.Tossa omassa projektissa missä sai hitsailla enemmän ja vähemmän oli noi takakelkan kiinnitykset antaneet sen verran periksi että kelkka oli vinossa. Noi kiinnityspisteet kannattaa mitata tarkkaan rakennusvaiheessa...

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän ne kulmat saa itekkin kun vähän miettii ja soveltaa. Tosin pyöränkulmien säätö maksaa ainakin täällä päin melko vähän.Muistaakseni jotain parikymppiä otti paikallinen paja viimeks. Eteen saat kallistukset kohilleen joko säädettävillä tai vähän pitemmillä alatukivarsilla.

Toi perähän ei pitäs vakiohelyilläkään puskea sivulle.Onkohan kaikki kiinnikkeet/takakelkka mitoissaan.Takakelkka varmasti suorassa?.Tossa omassa projektissa missä sai hitsailla enemmän ja vähemmän oli noi takakelkan kiinnitykset antaneet sen verran periksi että kelkka oli vinossa. Noi kiinnityspisteet kannattaa mitata tarkkaan rakennusvaiheessa...

 

 

Pitäis olla mitoissaan ja kiinnikkeet oli kohdillaan mutta uskon, että takatukivarret on saanut joskus mällin ehkä ajettu johonkin... Onko tuosta etupään sisäänpäin harituksesta muuten haittaa kuin huonompi ajettavuus ja renkaan syöminen? Onko toi pitempien alatukivarsien hommaaminen aina tarpeellista kun laittaa isompaa pyörää ja laskee hiukan keulaa? Olis vaan tiennyt silloin, kun kasaili..

Link to comment
Share on other sites

Pitäis olla mitoissaan ja kiinnikkeet oli kohdillaan mutta uskon, että takatukivarret on saanut joskus mällin ehkä ajettu johonkin... Onko tuosta etupään sisäänpäin harituksesta muuten haittaa kuin huonompi ajettavuus ja renkaan syöminen? Onko toi pitempien alatukivarsien hommaaminen aina tarpeellista kun laittaa isompaa pyörää ja laskee hiukan keulaa? Olis vaan tiennyt silloin, kun kasaili..

Kyseessä voi myös olla tarvikekelkka niissä on useasti pyöränkulmat ihan miten sattuu..

Camber vähenee kun auto laskee mutta muutos on varsin peintä eli negatiivisen camberin saamiseksi pitää vaihtaa pidemmmät tai säädettävät tukivarret. Ajettavuus paranee kun laittaa eteen pidempää tukivartta ja camber kulma saadaan negatiiviseksi. Pidemmän tukivarren laittaminen muuttaa casteria reaktiotangon kiinnikkeen siirtyessä ulommas, jos ei vaihda säädettäviä reaktiotankoja. Mutta ite ajaisinkin suuremmalla casterilla kun vakiona on.

 

Pyöränkulmien selitystä

Link to comment
Share on other sites

Pitemmät alatukivarret ilman muuta. Samalla kannattaa laittaa säädettävät reaktiotangot. Eteen joku 0,5-1 astetta neg. Camberia ja 3-4 astetta casteria on hyvä lähtökohta. Jos loksun etureunaa ei ole leikelty tarpeeksi niin 13" pyörät voi hilpata kiinni. Takana pyörä pystyyn tai pikkuisen neg. camberia. Karkea säätö menee ihan vesivaa'an avulla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...