Jump to content

Uuden Minin soittimen vaihto?


Peke

Recommended Posts

Eipä vissiin ole niin helppoa:

 

Tuon mukaan lähtee speedo mukana jos yrittää repiä stereoita irti

http://www.mini2.com/forum/2nd-gen-inte ... ement.html

 

Joku on silti jo tilannut Mikeyltä stereosetin upgraden, näyttäs olevan vähän hommaa (no onhan tuossa tietty sitten vaihdettu kaiuttimetkin jne)

http://www.mini2.com/forum/2nd-gen-inte ... udity.html

Link to comment
Share on other sites

No, kai sillä nyt pärjää. Jollain lisäpalikalla vois saada AUX init tai linjaulostulot, ja siihen sitten vaan ulkoista vahvaria perään. Orkkiksella saa ainakin rattitoiminnot jne mukavasti pelittämään.

 

Katso www.newministuff.com :sta jos sopivia kittejä on tarjolla.

Link to comment
Share on other sites

Höh, eipä kuulosta hyvälle jos ei soitinta voi vaihtaa...(on nimittäin pirun iso osa mun auton ostoa) :o
Onko soitin pakollinen varuste? Eikö saa ostettua ilman tehtaalla laitettua soitinta? Saahan iPodilla (tai vastaavalla) ja laadukkailla vastaäänikuulokkeilla kovemmat ja vähemmän auton omia häiröääniä sisältävät soundit korvaan kuin millään HiFi-asennuksilla. On aavistuksen halvempi vaihtoehto. Ja kaikenlisäksi - avoautossa saa suurimman osan tuulensuhinoista vois samalla vehkeellä...

 

Jos se soitin tulee väkisin ja ilmaiseksi auton mukana, ei sitä todellakaan ole pakko käyttää, koska musiikkinautinnon kannalta n kertaa parempia ja hinnaltaan minimaalisia vaihtoehtoja löytyy. Toki, jos se stereo on ulkonäön vuoksi ostettu, niin taskuun sopivalla laitteella ja korvakuulokkeilla ei tuota näyttävyysefektia saa aikaan.

 

Mulle riittää ajaessa ajoneuvon äänet ja kartturille olen hankkinut vastaäänikuulokkeet, niin ei kuule mun höpinöitä, eikä kulkuneuvon suhinoita, rätinöitä, kulkineen ulkopuolella olevat äänet,... yms., joista itse olen kiinnostuneempi (ajaessa) ;D

 

Toki, tulee tuota Raadio Rokkia kuunneltua työmatka-ajossa taustalla ajamiseen keskittymistä häiritsemässä... :-[

Link to comment
Share on other sites

En tiedä, saako ostettua ilman, mutta veikkaan että ei. Ei nuo kummoisilta laitteilta vaikuta ku itse on tottunut kuuntelemaan oikeista vehkeistä. Autohifi ku on jonkinlainen harrastus, niin mitkä tahansa ei kelpaa. Itse asiassa niin tärkeä seikka, että saattaa helposti jäädä koko auto ostettua. :(

Link to comment
Share on other sites

En tiedä, saako ostettua ilman, mutta veikkaan että ei. Ei nuo kummoisilta laitteilta vaikuta ku itse on tottunut kuuntelemaan oikeista vehkeistä. Autohifi ku on jonkinlainen harrastus, niin mitkä tahansa ei kelpaa. Itse asiassa niin tärkeä seikka, että saattaa helposti jäädä koko auto ostettua. :(
Nykyisissä stereoissa on kuitenkin se hyvä puoli, että niihin saa kytkettyä ulkopuolisia laitteita. Jos kojelaudan ulkonäköön sopiva soitin on suunniteltu tehtaalla, niin siihen ei standardisoitin ulkonäöllisesti sovi ollenkaan. Peräkontti voikin sitten olla täynnänsä hifiä (no, sitähän ei paljon ole, koska se kontti on niin pieni ;) ). Oli miten oli, niin kyllä MINInkin peräkonttiin ja ohjaamoon saa upotettua helposti äänentoistoon enemmän kuin auton hinnan. Ja jos vielä rakentaa sen auton sellaiseksi, että se musiikki kuulostaa auton ulkopuolellakin muulta kuin melusaasteelta, niin sitten uponnee toisen MINIn hinta lisää. Ei ole auton kori ihan optimaalisin kajarikotelo... Ja lopputuloksena siis saadaan parhaimmillaan varsin kelvokkaalta kuulostava äänentoisto, kun kuunnellaan paikallaan olevassa autossa - tai sitten niin kovilla äänenpaineilla, millä meikäläinen on itselleen kestotinnituksen (korvakuulokkeilla) sellaiset 18v. sitten hankkinut. Huippulaadukkaat vastaäänikuulokkeet kaikille istumapaikoille ja jokaisen matkustajan eteen pieni LCD. Se ois hifiä mun mieleen. Ja maksaa vähemmän kuin yksi peräkontin kapasiteetin tuhoava subbari... Mutta onhan sillä subbarilla kyllä muutakin hyötykäyttöä - sillä saa ruosteet/pölyt täräytettyä pois ja voihan sillä ylimääräiset elolliset olennot karkottaa ympäristöstään... ;)
Link to comment
Share on other sites

Lienee R56 -malliin paras ratkaisu erillinen vahvistin kuskin penkin alle ja kaiuttimien vaihto. Mahdollisesti subbarin tekeminen valepohjan alle, laskeskelin, että sinne saisi litroja pienelle 10" subille. Oma mielipide parhaasta vaihtoehdosta olisi takasivuilla olevien 6x9:en tilalle 7-8" bassot. Subbari tulisi kyseeseen, jos päätyisi poistamaan takapenkit a`la GP.

 

Jos soittimen laatu ei riitä lienee ainoa esteettinen vaihtoehto käyttää cd boxi -tila toiselle soittimelle, joka sitten olisi kytkimellä sille erillisvahvistimelle.

 

Ja kuten jo huomautettu, MINI ei ole riittävän vaimennettu ajossa tapahtuvaan kuunteluun.

Jos vaimennusmassaat koko sisätilan, ilmottaudun uteliaaksi kuuntelemaan tulosta :)

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän Mini on nykyautoks harvinaisen hiljainen, varsinkin kokoisekseen. Hiljaisempi paljon ku nykyinen kulkine ja kyllä siinä poppi soi. Rämisemättömyys on avainsana, ei hiljaisuus. Joka tapauksessa soitin pitäs pystyä vaihtaa, ilman näyttöä olevaa soitinta en enää koskaan tule ostaa. Ja takakaiuttimilla ei oikeassa setissä tee mitään. Eteen 3-tiesarja, esim. 10" subi ja pari laadukasta vahvaria + näytöllinen DVD-pyöritin, prossu ja digiboxi. Siinä ois mulle tarvittavat. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Uutena MCS R56 omistajana kyselisin, onko kukaan vaihtanut minin alkuperäisiä kaiuttimia?

 

Ittelläni on CD Boost ja basso luukutus ei kiinnosta, haluaisin upgradata vain kaiuttimet.

 

Newministuffissa on tietty koko arsenaali tarjolla, mutta riittääkö boostin teho, jos vaihtaa vain kaiuttimet ja käyttää orkkis soittimella "normaalia" volaa?

 

Eli jos boostin teho riittää, vaihtaisin eka vain etuovien surkeet kajarit ja sitten joskus 6x9 taakse, kun takakajareita varten pitää näemmä purkaa koko auto...

 

Vai pitääkö suosiolla ostaa newministuffista vahvari+kajarit ja vetää piuhat joka paikkaan?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Päädyin sitten seuraavaan ratkaisuun:

 

- Etuovien 3,5" kaiuttimet poistetaan käytöstä, jää ilmeisesti oviin paikalleen johto irti

- Etuovien 5,25" kaiuttimet vaihdetaan

- A-pilareihin tulee Minin alkuperäiset HIFI sarjan diskantti panelit (koko A-pilarin muovipaneli vaihtuu, hinta BMW:n tiskillä n. 30 Eur/kpl)

- A-pilareihin diskantit

 

Eli käytännössä 5,25" erillissarja jakosuotimella originaalien tilalle. En halua diskantteja kojelaudalle, vaan ne saa nätisti noihin minin omiin paneeleihin. Takakaiuttimiin en aio koskea tässä vaiheessa.

 

Osat tilattu, asennus myöhemmin. 5,25" erillisarjoissa on todella paljon valinnanvaraa.

 

Osaako joku sanoa hyvää paikkaa, minne jakosuotimet saa piilotettua uudessa minissä?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Etuoviin asennettu erillissarja, täytyy myöntää että ero alkuperäiseen boost settiin on valtava. Mini vakio kaiuttimet tekevät äänestä puuroutunutta ja kaikki detaljit häviävät, varsinkin CD kuuntelussa. Radiolla vakiokaiuttimilla toki pärjää...

 

Nälkä kasvaa syödessä, seuraavaksi taakse 6x9 vaihtoon ja mahdollisesti pieni aktiivisubi kuskin penkin alle. Uusilla kaiuttimilla faderilla vedetty reilu 5 pykälää eteen, jotta takaa tuleva möykä ei häiritse. Subia ei oo mitään järkeä laittaa taaksen, joten focalin tai pioneerin 8cm aktiivisubi mahtunee eteen penkin alle(?).

 

Ilmeisesti subille signaali pitää ottaa etukaiuttimilta, koska taakse 6x9:stä on vaimennettu jenkkien mukaan signaalista alle 100 Hz äänet?

 

Alunperin piti vaihtaa a-pilariin diskantit, mutta ei löytynyt helppoa ratkaisua, kuinka viedä kaapeli järkevästi suotimelta ovesta a-pilariin irroittamatta etuovia.

 

Jos joku muuten kaipaa asennusapua, tampereella ainakin radiokulma on asentanu uusia minejä ja clubimiehiä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...