Jump to content

850cc->1300cc vetarit???


klate

Recommended Posts

eli minissä oli 850cc mylly ja nyt heitin kiinni 1300cc ja molempien vetarit löytyy mutta nuo 1300cc:n ei sovi pyörännapaan ja 850:n ei taas laatikon päähän.

joo oon vaihtamassa levyjä keulalle ja sillähän tuo hoitunee mutta nyt ku kone on keulilla ja kukkaro tyhjä nii huvittais päästä testaamaan ;)

niin ajattelin että saako nuo vetarit yhdistettyä niin että sais passaamaan molemmista päistä?

ei viitti ruveta purkamaan keppejä ennen kun kysyy :)

 

 

-Lauri

Link to comment
Share on other sites

Totas noin, riippuu nyt vähän siitä millaiset heebelit sulla ylipäätänsä on. 850 akselissa sulla on rumpujarrullisen vetonivelet jotka ovat pienemmät kuin levyjarrullisen. Oletettavasti sisempi nivel on joko kuminen tai nailoninen ristikkonivel, joka tulee U-pulteilla kiinni ?

 

1300 koneissa oli muutamaa eri versiota. Jos kone on mailerista niin silloin vetarin sisänivel on samanlainen kuin yllä. Olettaisin että sulla on joku tuoreempi mosa (Allegro tai Metro) jossa on tankovälitteinen aski. Silloin siinä on pyöreät vakionopeusnivelet eli ns. pot jointit. Kolmas versio on Cooper S malleissa ollut ns Hardy Spicer mutta nämä ovat melko harvinaisia nykyään. Siinä on kova ristikkonivel ja loodan kyljessä on laipat, johon nivel kiinnittyy neljällä pultilla/mutterilla.

 

Simppelein konsti on käyttää laatikkoon kuuluvia vetareita, joista napauttaa ulomman nivelen irti. Sama juttu 850 akselille. Sitten vain 850 ulompi nivel vetariin kiinni.

Link to comment
Share on other sites

okei joo eli 850ssä on nuo uu-pulteilla olevat nivelet sisäpäässä ja ulkopäässä tosiaan nuo rumpujarrujen pikku poorit ja 1300:ssa on sisäpäässä nuo vakionopeusnivelet jaja ulkopäässä isompi pooriakseli joka menee pyörännapaan.

elieli ;D nyppään ulommat päät molemmista irti ja kasailen ristiin niin pitäis sopia??

 

 

onkos nuo ulommat päät kiinni semmosella lukkorenkaalla että kun terävästi napauttaa niin pitäis irrota nivel poorista?

 

-Lauri

Link to comment
Share on other sites

okei joo eli 850ssä on nuo uu-pulteilla olevat nivelet sisäpäässä ja ulkopäässä tosiaan nuo rumpujarrujen pikku poorit ja 1300:ssa on sisäpäässä nuo vakionopeusnivelet jaja ulkopäässä isompi pooriakseli joka menee pyörännapaan.

elieli ;D nyppään ulommat päät molemmista irti ja kasailen ristiin niin pitäis sopia??

 

 

onkos nuo ulommat päät kiinni semmosella lukkorenkaalla että kun terävästi napauttaa niin pitäis irrota nivel poorista?

 

-Lauri

 

 

Kyllä siellä vetonivelen sisällä akselissa on sellainen "lukkorengas" , terävä napautus niin pitäisi irrota....Yksi tosin ollaan saatu halkaistua , kun liian paljon runtua vasaralla annettiin :)

Link to comment
Share on other sites

Niinpä niin. Muisti saattaa pettää. Eihän tuollaisia asioita kannata yrittää edes muistaa. Kuulan koko sisemmässä nivelessä on aika tarkkaan 21/32 " eli 16,66875 mm. Ensiksi mainittu tuumakoko on yleisesti käytetty standardi, joten laakerikaupasta pitäisi löytyä. On niitä tuolla minullakin jossain jemmassa.. Ulomman nivelen kuulan koko on 9/16" eli milleissä 14,2875. Joskus kauppiailla on myynnissä kunnostettuja niveliä, ikävä kyllä, ja niissä on joskus isommat kuulat kun pesät on koneistettuja eli nuo mitat sitten ei päde.

Link to comment
Share on other sites

jos nyt kyselisin tässä samalla vähän jarruista..

 

eli kun nuo 10" vanteeseen mahtuvat jarrut ovat vissiin aika harvassa niin mites tuo fiestan jarrujen sovittaminen?

siis mitkä osat fiestasta tai jostain muusta autosta ja minkä ikäisestä ja mitkä osat taas ministä?

sovitus ei ole ongelma ;)

 

 

-Lauri

Link to comment
Share on other sites

Minulla on juurikin sama projekti menossa tuohon "rata-autoon"

 

Eli periaatteessa tarvit MK1 fiestan jarrukilkkeet, tavallisen Minin etunavat, Fiat Unon jarrulevyt ja itsetehdyn adapterin jolla kilkkeet kiinnitetään tavalliseen rumpujarrun napaan..

 

Napaa ja levyä joutuu vähän muokkaamaan (ei paljoa) jotta napa asettuu napakasti levyyn. Itse otin navasta pikkuisen ja levystä pikkuisen ettei kummankaan materiaalipaksuus ohene olennaisesti. Sitten levyn ulkohalkaisijaa pitää pienentää jonkin verran jotta mahtuu pyörimään. Unon pyöränpulttien reijät sopii melkein, jotkut viilaavat reijät soikeiksi, mutta minä työstin kokonaan uudet reijät jottei minkäänlaista hölskymistä pääse tapahtumaan... Tarvike levyjä sai tasapainottaa ja suoristaa aika urakalla...

 

1338403222060_1_large.jpg

 

Tällaiset adapterit väännät 5mm rautaplootusta...

 

1338403246740_1_large.jpg

 

Sivuilla on muutama muukin kuva, ei tosin paljoa sillä vähän on vielä vaiheessa...

Link to comment
Share on other sites

jos nyt kyselisin tässä samalla vähän jarruista..

 

eli kun nuo 10" vanteeseen mahtuvat jarrut ovat vissiin aika harvassa niin mites tuo fiestan jarrujen sovittaminen?

siis mitkä osat fiestasta tai jostain muusta autosta ja minkä ikäisestä ja mitkä osat taas ministä?

sovitus ei ole ongelma ;)

 

 

-Lauri

 

No ei ne Minin omatkaan jarrut mitään harvinaisia ole.

Link to comment
Share on other sites

Minin omat S:n jarrut ovat hyvät, varmatoimiset ja helppohuoltoiset.

Ja mikä parasta, ihan oikeasti Miniin suunnitellut ja tuhansissa kilvanajoissa hyväksi havaitut ;)

Eivätkä asian tärkeyteen suhteutettuna edes kalliit, vaikka ostaisi uutena koko satsin.

Ja käytettynäkin varmasti löytyy, kun etsii.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...