soppa Posted May 8, 2012 Report Share Posted May 8, 2012 Terve, Muistaisin, että jossain oli jo aikaisemmin juttua asiasta mutta empä löytänyt enää sitä... Joten tässä uusiksi kysymys joka koskee kytkintä. Todennäköisesti minulla on ollut moottori kasauksesta asti pieni kytkin ongelma siinä muodossa, että se on ottanut vain hyvin vähän aina. Juuri sen verran, ettei vaihteet sorvaa. No nyt kevät huoltoa tehdessä ajattelin korjata tuon ongelman ja ei muuta kuin säätömutteri näkyviin ja hommiin, kirja löytyy ja kovin luin sitä mutta homma ei auennut :( Eli jos aloitetaan siitä, että kytkinvarren rajoitin ruuvi on jossain asennossa X niin siitä työnnetään kytkinvartta ulospäin niin paljon kuin liikkuu ja ruuvataan säätöruuvi kiinni kytkinkopankanteen? Tähän asti OK? Seuraavaksi käsketään vetää kytkinvartta sisäänpäin niin paljon kuin liikkuu? No sehän liikkuu niin paljon kuin tämä kytkinvarrensäätö ruuvi mahdollistaa, eikö? No mutta jos tämä säätöruuvi on väärässä säädöissä niin kytkinvarsi liikkuu aika paljonkin sisäänpäin, niin mikä tässä kohti minulla menee nyt ohi kun en tajua että miten tämä kytkinvarrensäätö ruuvin osuus tarvitsisi tehdä? Vai vedänkö kytkinvartta sisäänpäin reilusti ja kiristän kytkimensäätöruuvia ohjekirjan mukaisesti n. 0.25mm?? ja sitten säädän tuon kytkinvarren säätöruuvin välin? Olipas vaikeasti mutta kai asia selviää? Kiitos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mini1380 Posted May 8, 2012 Report Share Posted May 8, 2012 Ei kyllä oikeen selviä tosta sun kirjoittelusta, ainakaan mulle, menee taas pultit ja mutterit sekaisin tossa tekstissä. Ainoa oikeesti merkitsevä asia on se kytkinvivun ja kaavelissa olevan pikkupultin kannan välinen välys kun vipua on vetänyt käsin sisälokasuojaan päin (ilman palautusjousta) ns.löysät pois (joku mittakin siihen on mitä nyt en muista) mut sellasen "hajuraon" kun siihen säätää niin hyvä on. Ne isot rajoitin mutterit voi vaikka nakata mäkeen enempi niistä on haittaa (painoa ;) ) kuin hyötyä, ainakaan itsellä ei ole enää vuosiin niitä ollut noitten jäykkien asetelmien kanssa ja hyvin on toiminut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
soppa Posted May 8, 2012 Author Report Share Posted May 8, 2012 Niin vähän ajattelinkin että vaikea lukea mutta kun puhuin säätömutterista niin (siis se mikä on kytkinkopanpäässä), taas kytkivarren rajoitinruuvi (se mikä on kytkinkopan yläosassa) Jos tarkoitit että sinulla ei ole lainkaan noita säätömutteria+lukitemutteria niin mihin ne sitten oikein vaikuttaa jos ilmankin voi olla? Toinen asia, voinko siis vetää "löysät" pois kytkivarren liikkeestä, eli niin paljon että työsylinteri menee pohjaan ja sen jälkeen säätää tuon hajurako välyksen tähän säätöruuviin (kopan yläossa)?? Ompas vaikeaa O0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
koirankoppi Posted May 8, 2012 Report Share Posted May 8, 2012 Olisko näistä mitään apua. Ne kytkinkopan päässä olevat isot mutterit (kytkimen päätyrajoitin) eivät ole kovin oleellinen osa kytkimen säädössä. Vain tuo kuva, missä käsi mittaa välystä, on oleellinen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
soppa Posted May 8, 2012 Author Report Share Posted May 8, 2012 Samat kuvat minunkin kirjassa mutta vähän eri tekstillä. Olisiko nyt kuitenkin niin, että mulla olisi tuo kytkimentyösylinteriin tuleva "tappi" kulunut liian lyhyeksi?! Tämän takia irroitus ei ole hääpöinen? Säädöt ovat nyt kutakuinkin nyt ohjeiden mukaan? Ainakin jos katsoon sylinteriin niin mäntä näyttää olevan niin ulkoreunassa kuin mahdollista... Mikäs tämä tapin pituus pitäisi olla? Olisiko jollain antaa vertailua arvoa? Saako tappeja uusia vai pieni heppi päähän tekee saman asian? Link to comment Share on other sites More sharing options...
koirankoppi Posted May 8, 2012 Report Share Posted May 8, 2012 Eipä niitä ohjeita voi monenlaisia olla ;) Todennäköisesti itse vipu on alapäästään kulunut ja se potero mihin vivun pää menee kopan keskiöön. Eipä se tappi juuri kulu merkittävästi. Kyllä se tapin jatkaminen on tietysti jonkinlainen apu ja jotkut ovat jopa taivuttaneet vipua, mutta ei se tee loppuun kuluneita osia uusiksi. Näihinkin saa uusia osia ihan kohtuuhintaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tailke Posted May 8, 2012 Report Share Posted May 8, 2012 Olen nämä kuvat aiemminkin forumille laittanut, mutta ovat hävinneet bittiavaruuteen. Kuvissa siis alapäästä kulunut kytkinvipu ja "potero". Vivun välityssuhteen huomioiden nämä kulumat tuntuvat työsylinterillä moninkertaisina. Tätä teki mieli mutta hinta £89,40 esti mieliteot täälä kertaahttp://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=42581&title= Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mini1380 Posted May 8, 2012 Report Share Posted May 8, 2012 Laitoin viimeksi tuollaisen setin omaani. Mut siis kaikkihan uusii noi vivut ja painelaakerinakselin konetta kasatessa, vai kuinka? Link to comment Share on other sites More sharing options...
minorv8 Posted May 8, 2012 Report Share Posted May 8, 2012 jep, joskus uusin noi Clubiin ja uusi vipu hajosi kolmannella polkaisulla ;D ei ollut laatu ihan kohdillaan... eikä ollut kyllä alkuperäistä kamaa. Mutta noiden kunto samoin kuin kaikkien niveltappien kunto kannattaa tarkistaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
koirankoppi Posted May 9, 2012 Report Share Posted May 9, 2012 Uustuotantoromun laatu on sitä vaihtelevan normaalia, sillä alkuperäisten kytkinvipujen kanssa en muista kuulleeni olleen vastaavia ongelmia. Kohtalaisen kireitä kytkimiä käytettiin ratamineissä. Kahta painelevyä oli joillain viriteltynä päällekkäin. Muistan kun joskus käynnistelin tätä LeeHarveylla nykyään olevaa rataMiniä (1300 läpihengittävällä valurautakannella, tuplaweberein) Jokisen Timpalla ja satuin painamaan startatessa kytkintä, niin kone ei startilla pyörähtänytkään. Siitä jäi mieleen, että Minissä ei koskaan paineta kytkinta startatessa ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mini1380 Posted May 9, 2012 Report Share Posted May 9, 2012 Muistan kun joskus käynnistelin tätä LeeHarveylla nykyään olevaa rataMiniä (1300 läpihengittävällä valurautakannella, tuplaweberein) Jokisen Timpalla ja satuin painamaan startatessa kytkintä, niin kone ei startilla pyörähtänytkään. Siitä jäi mieleen, että Minissä ei koskaan paineta kytkinta startatessa ;) Vielä kun ne katsastuksessakin oppis ton ettei aina tarvii muistuttaa!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hude Posted May 10, 2012 Report Share Posted May 10, 2012 By the way, miksi sitä kytkintä ei saa painaa startatessa? Hienosti paljastuu tämä mini-noviisius :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaJ Posted May 10, 2012 Report Share Posted May 10, 2012 Surkean suunnittelun takia lähinnä. Päittäislaakerointi on alimitoitettu paineasetelman jousivoimaan nähden. Vakiokoneissa (ei "cooper") eikä varsinkaan uudemmalla Verto kytkimellä ole tätä ongelmaa, mutta jäykkäasetelmaiset pre-verto vehkeet on asia erikseen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
soppa Posted June 1, 2012 Author Report Share Posted June 1, 2012 Kummassa mahtaa olla vika, pääsylinteri vai työsylinteri? kun pumppaa kytkinpoljinta niin kytkin irroittaa mutta välittömästi polkimen päästämisen jälkeen jos painaa uudelleen kytkintä niin eipäs irroita enää, eli työntö ei riitä ja poljin tuntuu painuvan lattiaan. Ilmannut olen monta kertaa joten ilmaa tuskin on... nestesäiliössä neste näyttää ilman sekaiselta, ei kirkkaalta. Olisiko niin, että tuo alkuperäinen pääsylinteri alkaa luovuttaa ja tiivisteet vuotaa jostain? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mini1380 Posted June 2, 2012 Report Share Posted June 2, 2012 Veikkaisin että kytkimenvivun pallo ja painelaakerinakselin "potero" ovat kulahtaneet -> vaihtoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
soppa Posted June 4, 2012 Author Report Share Posted June 4, 2012 Kytkinhän siis toimi ennen säätöäni... Koitin siis saada kytkimen toimimaan pikkaisen ylempää kuin se, että hiukan löysää jalan painetta lattiasta. Mutta jostain syystä nyt tuntuu, että paine ei pysy ja joutuu pumpata niin saa pykälät silmään?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
koirankoppi Posted June 4, 2012 Report Share Posted June 4, 2012 Tähänkin heittäisin sellaisen selkeän ohjeen, että kun kunnostaa Minin, moottoreineen ym tykötarpeineen, niin sijoittaa vielä sen verran enemmän että ostaa kaikki kytkimeenkin kuuluvat kuluvat osat uutta. Moni tuskailee ihan turhaan tämänkin asian kanssa. Osia saa helposti, eivätkä maksa kohtuuttomia hyötyyn nähden. Tähänkin pätee sama tosiasia kuin jarruihinkin. Toimivat juuri niin hyvin kuin niitten huonoin osa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
soppa Posted June 4, 2012 Author Report Share Posted June 4, 2012 Mites tuon painelaakerin akselitapin saa vaihdettua? Kytkin kopan kansi irti ainakin? Olikos tuo laakeri prässätty akseliin vain irtoaako helposti? Uutta minulla on kaikki muut paitsi kytkinvipu ja akselitappi ja alkuperäinen pääsylinteri. Eli jokin näistä on heikkolenkki tai sitten kaikkien yhteis summa... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mini1380 Posted June 4, 2012 Report Share Posted June 4, 2012 Kytkinkopankansi irti ja painelaakeri on prässäämällä akselitapissa ja samalla vaihtaa mieluusti sitten sen painelaakerinkin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now