Jump to content

Kytkimen säädöstä taasen


soppa

Recommended Posts

Terve,

 

Muistaisin, että jossain oli jo aikaisemmin juttua asiasta mutta empä löytänyt enää sitä... Joten tässä uusiksi kysymys joka koskee kytkintä.

 

Todennäköisesti minulla on ollut moottori kasauksesta asti pieni kytkin ongelma siinä muodossa, että se on ottanut vain hyvin vähän aina. Juuri sen verran, ettei vaihteet sorvaa. No nyt kevät huoltoa tehdessä ajattelin korjata tuon ongelman ja ei muuta kuin säätömutteri näkyviin ja hommiin, kirja löytyy ja kovin luin sitä mutta homma ei auennut :( Eli jos aloitetaan siitä, että kytkinvarren rajoitin ruuvi on jossain asennossa X niin siitä työnnetään kytkinvartta ulospäin niin paljon kuin liikkuu ja ruuvataan säätöruuvi kiinni kytkinkopankanteen? Tähän asti OK?

 

Seuraavaksi käsketään vetää kytkinvartta sisäänpäin niin paljon kuin liikkuu? No sehän liikkuu niin paljon kuin tämä kytkinvarrensäätö ruuvi mahdollistaa, eikö? No mutta jos tämä säätöruuvi on väärässä säädöissä niin kytkinvarsi liikkuu aika paljonkin sisäänpäin, niin mikä tässä kohti minulla menee nyt ohi kun en tajua että miten tämä kytkinvarrensäätö ruuvin osuus tarvitsisi tehdä? Vai vedänkö kytkinvartta sisäänpäin reilusti ja kiristän kytkimensäätöruuvia ohjekirjan mukaisesti n. 0.25mm?? ja sitten säädän tuon kytkinvarren säätöruuvin välin?

 

Olipas vaikeasti mutta kai asia selviää?

 

Kiitos

Link to comment
Share on other sites

Ei kyllä oikeen selviä tosta sun kirjoittelusta, ainakaan mulle, menee taas pultit ja mutterit sekaisin tossa tekstissä.

 

Ainoa oikeesti merkitsevä asia on se kytkinvivun ja kaavelissa olevan pikkupultin kannan välinen välys kun vipua on vetänyt käsin sisälokasuojaan päin (ilman palautusjousta) ns.löysät pois (joku mittakin siihen on mitä nyt en muista) mut sellasen "hajuraon" kun siihen säätää niin hyvä on.

Ne isot rajoitin mutterit voi vaikka nakata mäkeen enempi niistä on haittaa (painoa ;) ) kuin hyötyä, ainakaan itsellä ei ole enää vuosiin niitä ollut noitten jäykkien asetelmien kanssa ja hyvin on toiminut.

Link to comment
Share on other sites

Niin vähän ajattelinkin että vaikea lukea mutta kun puhuin säätömutterista niin (siis se mikä on kytkinkopanpäässä), taas kytkivarren rajoitinruuvi (se mikä on kytkinkopan yläosassa)

 

Jos tarkoitit että sinulla ei ole lainkaan noita säätömutteria+lukitemutteria niin mihin ne sitten oikein vaikuttaa jos ilmankin voi olla?

 

Toinen asia, voinko siis vetää "löysät" pois kytkivarren liikkeestä, eli niin paljon että työsylinteri menee pohjaan ja sen jälkeen säätää tuon hajurako välyksen tähän säätöruuviin (kopan yläossa)??

 

Ompas vaikeaa O0

Link to comment
Share on other sites

post-283-13848035302903_thumb.jpgpost-283-13848035303828_thumb.jpgpost-283-1384803530476_thumb.jpgpost-283-13848035305638_thumb.jpg

 

Olisko näistä mitään apua.

Ne kytkinkopan päässä olevat isot mutterit (kytkimen päätyrajoitin) eivät ole kovin oleellinen osa kytkimen säädössä. Vain tuo kuva, missä käsi mittaa välystä, on oleellinen.

Link to comment
Share on other sites

Samat kuvat minunkin kirjassa mutta vähän eri tekstillä. Olisiko nyt kuitenkin niin, että mulla olisi tuo kytkimentyösylinteriin tuleva "tappi" kulunut liian lyhyeksi?! Tämän takia irroitus ei ole hääpöinen? Säädöt ovat nyt kutakuinkin nyt ohjeiden mukaan? Ainakin jos katsoon sylinteriin niin mäntä näyttää olevan niin ulkoreunassa kuin mahdollista... Mikäs tämä tapin pituus pitäisi olla? Olisiko jollain antaa vertailua arvoa? Saako tappeja uusia vai pieni heppi päähän tekee saman asian?

Link to comment
Share on other sites

Eipä niitä ohjeita voi monenlaisia olla ;)

Todennäköisesti itse vipu on alapäästään kulunut ja se potero mihin vivun pää menee kopan keskiöön. Eipä se tappi juuri kulu merkittävästi.

Kyllä se tapin jatkaminen on tietysti jonkinlainen apu ja jotkut ovat jopa taivuttaneet vipua, mutta ei se tee loppuun kuluneita osia uusiksi.

Näihinkin saa uusia osia ihan kohtuuhintaan.

Link to comment
Share on other sites

Olen nämä kuvat aiemminkin forumille laittanut, mutta ovat hävinneet

bittiavaruuteen. Kuvissa siis alapäästä kulunut kytkinvipu ja "potero".

Vivun välityssuhteen huomioiden nämä kulumat tuntuvat työsylinterillä

moninkertaisina. Tätä teki mieli mutta hinta £89,40 esti mieliteot

täälä kertaahttp://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=42581&title=

post-256-13848035306523_thumb.jpg

post-256-13848035306733_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

jep, joskus uusin noi Clubiin ja uusi vipu hajosi kolmannella polkaisulla ;D ei ollut laatu ihan kohdillaan... eikä ollut kyllä alkuperäistä kamaa.

 

Mutta noiden kunto samoin kuin kaikkien niveltappien kunto kannattaa tarkistaa.

Link to comment
Share on other sites

Uustuotantoromun laatu on sitä vaihtelevan normaalia, sillä alkuperäisten kytkinvipujen kanssa en muista kuulleeni olleen vastaavia ongelmia.

Kohtalaisen kireitä kytkimiä käytettiin ratamineissä. Kahta painelevyä oli joillain viriteltynä päällekkäin.

Muistan kun joskus käynnistelin tätä LeeHarveylla nykyään olevaa rataMiniä (1300 läpihengittävällä valurautakannella, tuplaweberein) Jokisen Timpalla ja satuin painamaan startatessa kytkintä, niin kone ei startilla pyörähtänytkään.

Siitä jäi mieleen, että Minissä ei koskaan paineta kytkinta startatessa ;)

Link to comment
Share on other sites

Muistan kun joskus käynnistelin tätä LeeHarveylla nykyään olevaa rataMiniä (1300 läpihengittävällä valurautakannella, tuplaweberein) Jokisen Timpalla ja satuin painamaan startatessa kytkintä, niin kone ei startilla pyörähtänytkään.

Siitä jäi mieleen, että Minissä ei koskaan paineta kytkinta startatessa ;)

 

Vielä kun ne katsastuksessakin oppis ton ettei aina tarvii muistuttaa!!

Link to comment
Share on other sites

By the way, miksi sitä kytkintä ei saa painaa startatessa? Hienosti paljastuu tämä mini-noviisius :D

Link to comment
Share on other sites

Surkean suunnittelun takia lähinnä. Päittäislaakerointi on alimitoitettu paineasetelman jousivoimaan nähden. Vakiokoneissa (ei "cooper") eikä varsinkaan uudemmalla Verto kytkimellä ole tätä ongelmaa, mutta jäykkäasetelmaiset pre-verto vehkeet on asia erikseen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kummassa mahtaa olla vika, pääsylinteri vai työsylinteri? kun pumppaa kytkinpoljinta niin kytkin irroittaa mutta välittömästi polkimen päästämisen jälkeen jos painaa uudelleen kytkintä niin eipäs irroita enää, eli työntö ei riitä ja poljin tuntuu painuvan lattiaan. Ilmannut olen monta kertaa joten ilmaa tuskin on... nestesäiliössä neste näyttää ilman sekaiselta, ei kirkkaalta. Olisiko niin, että tuo alkuperäinen pääsylinteri alkaa luovuttaa ja tiivisteet vuotaa jostain?

Link to comment
Share on other sites

Kytkinhän siis toimi ennen säätöäni... Koitin siis saada kytkimen toimimaan pikkaisen ylempää kuin se, että hiukan löysää jalan painetta lattiasta. Mutta jostain syystä nyt tuntuu, että paine ei pysy ja joutuu pumpata niin saa pykälät silmään??

Link to comment
Share on other sites

Tähänkin heittäisin sellaisen selkeän ohjeen, että kun kunnostaa Minin, moottoreineen ym tykötarpeineen, niin sijoittaa vielä sen verran enemmän että ostaa kaikki kytkimeenkin kuuluvat kuluvat osat uutta.

Moni tuskailee ihan turhaan tämänkin asian kanssa. Osia saa helposti, eivätkä maksa kohtuuttomia hyötyyn nähden.

Tähänkin pätee sama tosiasia kuin jarruihinkin.

Toimivat juuri niin hyvin kuin niitten huonoin osa.

Link to comment
Share on other sites

Mites tuon painelaakerin akselitapin saa vaihdettua? Kytkin kopan kansi irti ainakin? Olikos tuo laakeri prässätty akseliin vain irtoaako helposti? Uutta minulla on kaikki muut paitsi kytkinvipu ja akselitappi ja alkuperäinen pääsylinteri. Eli jokin näistä on heikkolenkki tai sitten kaikkien yhteis summa...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...