Jump to content

Ääneneristys


Coop

Recommended Posts

Tulipa mieleen nyt kesällä aloittaa minin purkaamisen ja parantaa ääneneristystä, oletteko saaneet minin hiljaiseksi vaimennusmatoilla vai onko ihan turhaa touhua edes aloittaa?

Toivoisin eristyksen tuovan enemmän laadukkuuden tuntua miniin, kun nyt kaikki meteli tunkeutuu sisään, ainakin vaimolta on jo tullut palautetta metelistä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nostan tämän kivikautisen topicin ylös.

 

Tein/Teetin kesällä Cooper S Clubmaniin omasta mielestäni erittäin kattavan hiljennysprojektin.

- Pienemmät vanteet ja Michelin Energy saverit alle 195/55R16, nopeusluokkakin pienempi

- Massan pesu pois koko auton pohjasta

- Äänieristysmassan ruiskutus joka paikkaan mihin uskalsi

- Ruostesuojausmassa tähän päälle

- Sisälokasuojien "tuplaus" dynamatilla ja siihen vielä äänieristysmassaa päälle

- Dynamattia 2,5 bulkkipakettia ympäri autoa. (koko lattia, ovet, sivupellit jne jne)

- Kaikkien tiivisteiden tarkistus, säätö

- Saranoiden säätö, luukkujen kiinni menemisen huolellinen linjaus ja tarkistus

 

Lopputulos?

Lähtökohta: 17" orkkis runflatit ja muutenkin tehtaan tilanne päällä 75,5dB @100km/h, 74,5dB @ 80km/h

Lopputulos muutoksilla: Sama tie, ulkolämpötila ja tuulen voimakkuus suurinpiirtein, 72,5dB @ 100km/h, 71dB @ 80km/h

 

Alkuperäinen 75,5dB saavutetaan nyt nopeudessa 133km/h.

Koe tehty kuuden toistetun identtisen mittauksen avulla, jolloin ajettu tasaista nopeutta yöllä tyhjällä moottoritiellä.

Näistä tiputettu kaksi ääripäätä pois ja laskettu neljän tuloksen keskiarvo.

Mittarina Acezin ammattilaistason mittari, jonka anturi nippusiteellä repsikan niskatuessa keskellä kiinni.

 

Kannattiko? Kyllä. Oliko halpaa? Ei välttämättä. Joka ymmärtää desibelien päälle ymmärtää että pudotus melutasossa on huima. Etelä-Ruotsin hyvillä asfalteilla kuului 110km/h vauhdissa oven tiivisteistä pientä suhinaa. Nastarenkaiden ääntä ei juurikaan erota. Voisin väittää että uusi Cooper S on kitkoilla meluisampi. Jos katselee vaikka Skodan Yetin TM:n arvostelua, niin melutaso maantiellä lähes sama, kuin nyt hiljennysprojektin jälkeen. Autossa on panoramakattoluukku, joten peltikattoisella tulokset olisivat olleet vieläkin paremmat.

 

Moottorin nostamalla ja tulipellin vuoraamalla saa tuosta vielä siivun pois. Samoin takaovet ovat tehtaan jäljiltä lähestulkoon. Kaasujouset eivät jaksa avat takaovia, jos ne vuoraa dynamatilla, enkä ole ehtinyt etsiä sopivia järeämpiä.

 

Auto tuntuu astetta laadukkaammalta nyt. Suosittelen, jos on pitkä pinna :)

 

Projektissa mukana kiroilivat (ja veivät kaikki rahat):

- Radiokulma Oy Tampere (oot se oluen velkaa edelleen)

- Jusslan Ruostesuojaus Oy, Tuusula

 

Hinta oli nelinumeroinen eikä alkanut ykkösellä.

Link to comment
Share on other sites

Tosiaankin näin käy ääntä eristäessä. Jotkut sävyt vaimenee ja seuraava jäävuoren huippu nousee pintaan "ärsyttämään". Jos ei muu niin lopulta tuulensuhina...

 

3db on vaimennuksena paljon.

 

Ymmärsinkö oikein, että renkaat olivat loppupelissä suurin äänilähde?

 

Paljonkos tuli autolle yhteensä lisäpainoa? 50 kg?

Jostakin olen lueskellu että A-pilarit olisi suurin äänen johdin korviin - luonnollisesti, koska ovat siinä korvien juuressa. Teitkö A-pilareille mitään?

 

Yksi hyvä konsti kokeilla "ilmaiseksi" äänieristystä on ottaa raskaita patjoja ja täkkejä autoon ja vaihdella niiden paikkaa, saa ainakin osviittaa mistä suunnasta pahin melu tulee. Esim. futoni on hyvä..

Link to comment
Share on other sites

Rengasmelu oli suurin yksittäinen tekijä sisämeluun. Pelkkien renkaiden vaihdolla energy savereihin sai jo pienen muutoksen.

A-pilareille ei tehty vielä mitään. Teen sitten kun laitetaan hifisarja autoon, kun pilariverhous vaihtuu muutenkin tässä kohtaa.

Lisäpainoa laskettuna noin 35kg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Yksi hyvä konsti kokeilla "ilmaiseksi" äänieristystä on ottaa raskaita patjoja ja täkkejä autoon ja vaihdella niiden paikkaa, saa ainakin osviittaa mistä suunnasta pahin melu tulee. Esim. futoni on hyvä..

 

Tuossa tallilla pyöriessäni keksin vahingossa halvemman ja kätevämmän konstin noiden "äänireikien" etsimiseen.

Laitetaan sisätilanlämppäri päälle huutamaan autoon ja kävellään parin metrin säteellä hitaasti autoa ympäri.

Aika hyvin löytyy eroja. Joistain suunnista ei kuulu mitään, toisista ihan selvästi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Nostetaa vähän tätäkin aihetta.

 

Miten matot ja sisämuovit lähtevät 2009 ministä irti, onko näihin hommiin ohjeita netissä? Google: How to tear apart your mini?

 

Tutkailin tänään lattiamattoja ja sisälokareita, ei ne aivan helposti meikäläisen toimesta irti lähtisi.

 

Ajattelin vaihtaa renkaat ja laittaa dynamattia / muuta vastavaa kohtuullisesti suurille, paljaille ja puhtaille pellipinnoille. Eristysmaton liimailu varmasti onnistuisi, noiden sisusteiden purkaminen taitaa olla se suurin homma? Kuka hoitaisi homman kohtuulliseen hintaan tampereella? Entä miten käy takuiden?

Link to comment
Share on other sites

Jos jäät kiinni, niin takuut menee. Radiokulma teki mun minin Tampereella. Maksoi pyöreästi tonnin. Sen lisäksi kannattaa teettää ruostesuojaus äänieristysmassalla.

 

Tulee ihan oikeasti eri auto tuon jälkeen.

 

Linkki Radiokulmaan, http://www.radiokulma.fi/ kerro terveisiä :) Kolme päivää se temusi ja purkasi mun miniä viime keväänä.

Vikakoodeja jää sitten palamaan penkkien irroituksen jälkeen, ne pitää nollauttaa jossakin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...