Jump to content

MINI - Ostettaessa huomioitavaa?


eerola

Recommended Posts

Hyvä, Mäkisen Timo ja Aaltosen Rauno! Nyt keskustelun kohteena on MINI. Nyt ei kuitenkaan aito ja historiallisesti merkittävä sinivalkoinen ikoni ja Monte Carlo-voittaja, vaan tikkukirjaimin kirjoitettu MINI.

 

Vielä tarkemmin: 2000-luvun alkupuolta edustava MINI Cooper S ja siihen John Cooper Works (JCW)-viripaketti päälle.

 

Olen kerran aikaisemmin ajanut 2000-lukuisella MINIllä. Vaikka tuolloin tutustuttu auto olikin hieman liian uutta mallia vastatakseen suoraan tähän keskusteluun, sen huomasin, että MINI on edelleen 2000-luvullakin kiva lelu. Mutta arkipäiväisestä elämästä MINIn kanssa minulla ei ole mitään tietoa.

 

Yritin etsiä tältä foorumilta tietoa, mihin MINIä ostettaessa tulisi kiinnittää huomiota. Valitettavasti tieto oli aikalailla hajallaan ja moninpaikoin olisi edellyttänyt hyvää MINI-perustuntemusta. Tätä minulla yleisesti toiseen merkkiin kallellaan olevana henkilönä ei valitettavasti ole. Näinpä rohkenen kysyä ehkä jo joskus aikaisemmin käsiteltyä asiaa vielä uudelleen...

 

  • Mihin asioihin tulee kiinnittää huomiota, jos harkitsee ottavansa omaan talouteensa
?
 
Onko moottori luotettava?
 
Onko voimansiirto kestävä?
 
Onko alusta kuluvaista vai huoletonta sorttia?
 
Onko korin kanssa haasteita? Ajattelen lähinnä ruosteherkkyyttä ja korin jäykkyyden säilymistä.
 
Mihin varusteisiin/ varusteiden toimivuuteen tulee ostohetkellä kiinnittää huomiota?
 
Onko JCW-paketti (kiva) lisäke, josta (käytännössä) seuraa myös normaalia enemmän murheita?

Link to comment
Share on other sites

Hyvä checklisti.

 

Varustepuolelta ei ehkä sen kummempaa, käy läpi esim. metroauton listat niin tiedät minkälaisia (hurjat määrät siis) lisävarusteita on saatavilla.

 

Cooper S:ssä Chili-paketti on melkein pakollinen (olen kyllä nähnyt ässiä ilmankin), eli urheilualusta, puolinahkapenkit, ilmastointi, CD boost radio, sumarit, 17" alut, xenonit jne.

 

Parkkitutka, lasikatto, sadetunnistin, himmentyvä peruutuspeili ovat kivoja lisäleluja mutta aika harvinaisia ainakin täällä suomessa.

 

Runflat renkaat ovat S:issä vakiona, niitä ovat monet (itsekin myös) vaihtaneet äkkiä pois tavallisiin ja halvempiin kumeihin.

 

Viri-paketeista tuo JCW on varmaankin paras ainakin jos ei itse kovemmin virittele. Takuut säilyvät ja on ns. turvallinen valinta.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...