Jump to content

Vauhtipyörän irroitus


mini78
 Share

Recommended Posts

Kuullut että vauhtipyörän irroitus hankalaa, kuulemma kampiakseli pitäisi olla tietyssä kohtaa jotta irroitus onnistuu, jokin ura tms sellainen pitäisi olla vaakatasossa? Väittävät että vauhtipyörä kiinnittyy kartiolla kampiakseliin, jokin ulosvedin tarvitaan? Voiskos joka tekijäihminen valistaa asiassa miten vauhtipyörän irroitus onnistuu helpoiten? Moottori on 1.3, luultavasti mailerin tai allegron kone?

Link to comment
Share on other sites

Kampiakselin asennolla ei ole väliä, ulosvetäjä miltei välttämätön.Sen pystyy tekemään itsekin, jos on ylimääräinen vauhtipyörä josta ottaa keski-osa.Lisäksi tarvitaan vielä 3 kannen vaarna tappia.Irrotus onnistuu myös lyömällä startin reiästä samalla konetta pyöräyttäen,keskiö kannattaa lämmittää ensin,(tämä menetelmä saattaa rikkoa välilaakerit, eli ei suositeltava, jos ei aio purkaa koko konetta)

Link to comment
Share on other sites

Kiitokset neuvoista. Tänään alkaa koneen purku, katsotaan miten homma hanskataan. Jossain kuvissa mitä bongasin netissä oli joku kytkimen paineasetelmaa esittävä osa heti sen vokkipannun (alumiinikoppa) alla, se kolmella ruuvilla kiinni. Kun sen irroitti oli sen alla iso mutteri ja jokin laippahässäkkä muistaakseni viidellä ruuvilla, mikähän tuo laippahässäkkä mahtanee olla? Pitääkö se ottaa ensin irti jotta vauhtipyörän ulosvetimen saa paikalleen? Kuvassa ei ainakaan näkynyt mitään ruuvinreikiä mihin vauhtipyörän ulosvetimen olisi voinut kiinnittää. Mutteri varmasti syytä irroittaa ennen vauhtipyörän irroitusta :)

Link to comment
Share on other sites

Sitä laippahässäkkää ei tarvitse irrottaa(ei ole mitään hyötyä) Juuri siitä osasta sen ulosvetäjän pystyy rakentamaan.Pultin reiät kyllä löytyy sieltä.

Link to comment
Share on other sites

Irrotus onnistuu myös lyömällä startin reiästä samalla konetta pyöräyttäen,keskiö kannattaa lämmittää ensin,(tämä menetelmä saattaa rikkoa välilaakerit, eli ei suositeltava, jos ei aio purkaa koko konetta)

Eiköhän tämä ole vähän kyläsepän tapa tehdä hommia joten unohdetaan tämä.

 

Hanki korjaamokäsikirja vaikka täältä:

 

http://servicemanual.blogspot.com/2008/ ... epair.html

Link to comment
Share on other sites

Se olikin silloin nuorena poikana, ennen netti-aikaa, ei ollu asiasta muuta tietoa, yritystä kyllä :)

Link to comment
Share on other sites

Juurikin näin, muistaakseni ajoitusmerkit vauhtipyörässä kello 12 kohdella niin ei tule suurempia ongelmia. Oma ulosvetäjä on 12 mm teräslevy jossa 3 reikää 120 asteen välein. Mittaa vauhtipyörästä nidien paikat. Joskus vauhtipyörät tuppaa olemaan niin tiukassa että tuonkin levyn olen saanut mutkalle. Mutta kannattaa irrottaa vauhtipyörän mutteri ekaksi. Siihen tarvit 1,5" tuuman tai 38 mm hylsyn.

Link to comment
Share on other sites

Niinkuin jo asiantuntevasti vihjattiin, niin korjauskirja on kyllä enemmän kuin suositeltava jos Miniäsi aiot itse laitella.

Voi tulla aika kivinen taival jos pelkästään tämän palstan ohjeitten avulla alat edetä.

Hyviä vinkkejä kokemuksen tuomista työtavoista täältä kyllä voi bongata.

Link to comment
Share on other sites

Kiitti vinkeistä. Se on "homppeleiden hommaa kattella manuaaleja" 8) näinhän ne jotkut tapaa kehua....vitsivitsi, kyllä manuaalit on tarpeen.

Nurkassa lojuu tämä kone vähän niinkuin varakoneena, sitä tässä puretaan kunhan ehditään.

Link to comment
Share on other sites

Toi muistanko oikein et sillä kampiakselin asennolla on vaan se merkitys ettei se C prikka tipu sieltä akselin urasta jolloin se vauhtipyörä lukittuu siten ettei saa irti...

En kyllä ole ikinä moiseen ongelmaan törmänny.Takaisin asennus on sitten eri juttu.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...