maukka10 Posted December 15, 2011 Report Share Posted December 15, 2011 Moro. Näitä on voitu puida ennenkin, mutta jos vielä sais vinkkejä. Mini vm 76 pumppujarrut ja rumpujarrut. Lähtötilanne: Jarrut ottavat kiinni, kunhan risteykseen mennessä pumppaa pariin otteeseen (siis jarruja;) Kun siinä risteyksessä sitten odottelen valojen vaihtumista, poljin painuu hiljalleen pohjaan!! Nestettä ei ole kadonnut kolmen vuoden aikana yhtään! Nyt olen säätänyt jokaisen kulman ja jokaisesta ruuvista jarrut laahaamaan. No tietty oletin vian olevan pääsylinterissä ja otin sen irti ja ajattelin vaihtaa sen uuteen.. Osoittaako vika mielestänne pääsylinteriin? Pysyäkö alkuperäisessä suunnitelmassa eli uusi pääsylinteri vaiko yrittää ilmata vanhalla pääsylinterillä!? Kaikki muut jarrujen komponentit ovat hyvässä kunnossa ja liikkuvat hyvin. Kiitos ystävällisistä vastauksistanne etukäteen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Idefix Posted December 15, 2011 Report Share Posted December 15, 2011 Eli tarkennuksena... Valoja odotellessa poljin painuu pohjaan...Eli siis sillä samalla polkaisulla jolla jarrut pysäytti auton, niin hetken päästä poljin painuu pohjaan? Vai vasta seuraavalla? Jos näin on, niin vika tuskin on huonosti säädetyissä jarruissa, vaan ohivuotoa oikeasti pääsee syntymään...Veikkaisin että sylinterin tiivisteillä vois parantua jos ei ole rokon-arpea ehtinyt tulla pääsylinterin seinämään... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Purtsi Posted December 15, 2011 Report Share Posted December 15, 2011 Mulla ainakin vastaava ongelma korjaantui pääsylinterin vaihdolla. Oli sisältä varsin epätasainen, kun se tuli avattua ja tutkittua. Vaihtamallahan se viimeistään selviää, että oliko siinä vika :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimi Posted December 15, 2011 Report Share Posted December 15, 2011 Moi, Pääsylinterin tiivisteet vuotaa säiliöön päin, siksi ei nestettä valu mihinkään ja poljin painuu hiljaa alas. Vaihda pääsylkän tiivisteet tai koko härdelli. Ilmaaminen ei auta, koska tiivisteet vuotaa, useasti jotkut laittaa noi myös väärinpäin. Minitronilta löytyy, sulla varmaan se keltainen panta siinä pääsylinterin jalassa. Se kertoo mitkä tiivisteet on oikeat. http://www.minisport.com/mini-spare-par ... MC227.html http://www.minisport.com/mini-spare-par ... K1035.html /Kimi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Purtsi Posted December 16, 2011 Report Share Posted December 16, 2011 Taitaa olla '76:ssa vielä se 'black tag'-mallinen (GMC195) ellei sitä ole edellisen omistajan toimesta vaihdettu uudempaan. Erottaa uudemmasta ainakin siitä, että vanhassa on samankokoiset liittimet etu-ja takapään jarruputkille. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maukka10 Posted December 16, 2011 Author Report Share Posted December 16, 2011 Poljin painuu pohjaan sillä samalla polkaisulla, millä auto on siihen pysäytetty. Kysessä se orginaali mäkilähtö.. Hyvä että kaikilta tuli pääsylinteriin viittaavaa vikaa, jota itsekin pähkäilin! Otan sen auki ja tai tilaan uuden. Sitä keltaista pantaa ei ole, (yhden asian viisaampi) enkä tiedä mikä se malli on. Kuvan otin pääsylinteristä, kun se oli hetken pöydällä. Siinäpä pulma, millä mä sen kuvan täällä esitän. Siinä on samankokoiset liittimet viitaten yhteen vastaukseen. Vilpitön kiitos kuitenkin vastauksistanne! Link to comment Share on other sites More sharing options...
maukka10 Posted March 1, 2012 Author Report Share Posted March 1, 2012 Nyt on uusi pääsylinteri. Koittelin äsken ilmata ja tapahtui seuraava. Kun ilmaan oikealta takaa. Poljin on erittäin kova keskivälin jälkeen ja nestettä ei tule ilmausruuvista lainkaan. (säiliö täynnä) Kun ilmaan vasemmalta takaa. Poljin liikkuu normaalisti, kuin ilmatessa kuuluukin ja neste lentää... Kun taas vaihdan oikealle, poljin kovettuu. Onko siellä jokin esim ilmalukko tms tai eikö neste mene jostain syystä pääsylinterin männän toiselle puolelle lainkaan. Saattaa olla tyhmiä kysymyksiä, mutta antakaa te hyviä neuvoja;) Maukka10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimi Posted March 1, 2012 Report Share Posted March 1, 2012 Sulla on oikealla takaa paineensäätäjän ja sylinterin välissä tukos tai putki lytyssä. Avaa ilmausruuvi, ja laita sormi eteen ja pyydä jotain pumppaamaan poljinta, jos ei tunnu painetta niin on tukossa. /Kimi Link to comment Share on other sites More sharing options...
minorv8 Posted March 2, 2012 Report Share Posted March 2, 2012 Riippuu vuosimallista onko takana paineensäätäjä. Kannattaa ottaa ekaksi koko ilmaruuvi irti oikealta ja katsoa tuleeko nesteet läpi. Ei ole mitenkään outoa että ilmaruuvin poraukset on tukossa. Mutta pitäis sieltä tulla nesteet läpi kun ruuvia tarpeeksi aukaisee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maukka10 Posted March 2, 2012 Author Report Share Posted March 2, 2012 Kiitos vastauksista. Vielä vähän pohjustusta mitä on myös tapahtunut. (mini vm 1976) Vanha pääsylinteri vuoti läpi mutta jarrut olivat toimivat aiemmin. Nyt minulla on uusi pääsylinteri. Laitoin uuden pääsylinterin ja aluksi poljin oli "kova". Alemmasta piiristä (kumpi lie) ei tullut nestettä lainkaan. Otin sylynterin käteen ja sain nesteen myös männän toiselle puolelle. Laitoin paikalle ja poljin oli taas kuten ilmatessa pitääkin ja neste lensi ilmatessa. Tämän jälkeen laitoin uuden työsylinterin vaikka vanhakin oli lähes uusi (ilmausruuvin kierteet korkkasivat) Sitten taas pääsin ilmaushommiin ja poljin oli päättänyt muuttua taas kovaksi ja nestettä ei tule, kuin aivan pienen valuman verran. Vasenta kun ilmaan neste lentää ja kuppi tyhjenee. Oikeaa kun ilmaan nestettä ei tule ja säiliö pysyy täytenä. Onko näistä apua kenellekään? Maukka10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
maukka10 Posted March 2, 2012 Author Report Share Posted March 2, 2012 No nyt Maukka kävi tuuppaamassa vasta palloon nestettä. Laitoin tippakannulla nestettä oikealta takaa kohti pääsylinteriä... jostakin kumman syystä säiliöön meni vain murto-osa, ei paljoa mutta meni kuitenkin!! (mistään ei vuotanut) Ilmalukko tai jokin muu lukko, koska myöskään tippakannu ei paljoa tyhjentynyt. Yhä varmemmin epäilen työ-ja tai pääsylinteriä tai sitä "jakotukkia" konehuoneessa.(toki letkutukoskin on mahdollinen jota yksi vastaaja ehdotteli) Toiselta puolelta kun tippakannulla laittoi, niin säiliö pinta suorastaa pursusi jarrunestettä. Hyvät pyhät;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
minorv8 Posted March 3, 2012 Report Share Posted March 3, 2012 Onko sulla semmoinen 4-haarainen jakotukki johon tulee vielä pari piuhaa keskelle ? Ja siitä lähtee kumpikin takajarruputki erikseen taakse ? Tossa systeemissä ei ole takana paineensäätäjää. Ota oikeanpuoleisen jarruputken liitokset yksi kerrallaan auki ja selvitä minne asti se jarruneste pääsee. Jos manuaalin kaaviokuvaa oikein tulkitsen niin oikean takapyörän ja vasemman etupyörän putket lähtee samasta jakotukin oksasta. Tuleeko eteen normaalisti nestettä ? Jos tulee niin haiskahtaisi jarruputken tai takaletkun ongelmalta Link to comment Share on other sites More sharing options...
maukka10 Posted March 4, 2012 Author Report Share Posted March 4, 2012 Kyllä se jakotukki on juuri sellainen. Mulla on vasen taka ja oikea etu samassa "linjassa" ja sitten ne menevät pääsylinterin ylempään liittimeen. Toinen tietty päinvastainen. Se tässä erikoista onkin, kun valillä se neste lensi sieltä oikeasta takapyörän ilmaruuvista. Kun sitten jatkoin hommia uudelleen poljin oli oli taas kova eikä yhtään sellainen kuin pitäisi. Mä vielä kerran koitan alkuviikosta ja sitten vien sen jollekin hoitoon!! Maukka Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kossu Posted March 5, 2012 Report Share Posted March 5, 2012 Jos tuossa jakotukissa on liitin niin voisiko se olla painekytkin P.D.W.A (Pressure Difference Warning Actuator) kuten minun minissä oli. Tuleeko neste ristikkäisestä etupyörästä? Tuo PDWA venttiili sulkee jarrulinjan jos linjojen välillä paine-eroa. Tuon venttiilin toiminnasta ja sen toimivuudesta löytyy paljon tietoa netistä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
minorv8 Posted March 5, 2012 Report Share Posted March 5, 2012 Tehtaan manuaalissa ei ollut mitään ihmeellistä tuon paine-eroventtiilin suhteen. Englantilaisessa autossa ilmataan ekaksi oikea takapyörä, sitten vasen takapyörä, vasen etupyörä ja viimeiseksi oikea etupyörä. Meikäläisessä vasenkätisessä autossa varmaankin sitten kierretään auto toisin päin ympäri: vasen takapyörä, oikea takapyörä, oikea etupyörä ja vikana vasen etupyörä. Jos tuo paine-eroventtiili olis lauennut niin silloin kojelaudan katkaisijaan pitäis syttyä valo ja etupään jarruille (vasen etu) ei myöskään pitäisi tulla nestettä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maukka10 Posted March 5, 2012 Author Report Share Posted March 5, 2012 No niin nyt otin lähes kaikki letkut ja putket irti oikea takalinjasta. Siellä oli viimeinen letku ennen pyörää tukossa!! Kuten vastauksissanne sen tyylistä ehdotettiinkin.. edelleen kuten aiemmin ole jo tuonut julki, että neste lensi aiemmin tänä talvena kyseisestä letkusta. Kummaa mutta totta. Siksipä tämä on kinkkistä ollutkin. Kysyin eräältä hyvältä autokorjaajalta asiaa. Hän kertoi, että jos on vanha letku, se saattaa kääntää tukokseksi itsestään ns läpän. Yritin joka suuntaan paineilmalla ja imulla, eipä tapahtunut mitään. Poljin tuntui kuitenkin nyt juuri siltä, kuin se ilmatessa tuntuu ja neste tuli entiseen tukokseen saakka. Kiitos kaikille tuhannesti fiksuista vastauksista, kaikista on varmasti apua myös jatkossa. Toivottavasti tästä oli myös apua jollekin muullekin. Maukka Nyt letku kauppaan ja loppuviikolla on Minissä jarrut.. vai onko;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mini1380 Posted March 5, 2012 Report Share Posted March 5, 2012 Kai sit vaihdat kaikki letkut kerralla? Link to comment Share on other sites More sharing options...
maukka10 Posted March 6, 2012 Author Report Share Posted March 6, 2012 Murphyn lakihan se oli tässäkin.. Kaikki putket ja sylinterit on uusittu 09 ja vielä nyt pääsylinteri. Nuota kahta takimmaista pientä kumiletkun pätkää ei uusittu silloin 09 ja tulos näkyy keskustelussa! Kyllä molemmille puolille tuo viimeinenkin letkunpala uusitaan nyt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now