Jump to content

2-piiri jarrut, pääsylinterivika(ko)


maukka10

Recommended Posts

Moro. Näitä on voitu puida ennenkin, mutta jos vielä sais vinkkejä. Mini vm 76 pumppujarrut ja rumpujarrut.

 

Lähtötilanne: Jarrut ottavat kiinni, kunhan risteykseen mennessä pumppaa pariin otteeseen (siis jarruja;)

 

Kun siinä risteyksessä sitten odottelen valojen vaihtumista, poljin painuu hiljalleen pohjaan!!

Nestettä ei ole kadonnut kolmen vuoden aikana yhtään!

 

Nyt olen säätänyt jokaisen kulman ja jokaisesta ruuvista jarrut laahaamaan. No tietty oletin vian olevan

pääsylinterissä ja otin sen irti ja ajattelin vaihtaa sen uuteen.. Osoittaako vika mielestänne pääsylinteriin?

Pysyäkö alkuperäisessä suunnitelmassa eli uusi pääsylinteri vaiko yrittää ilmata vanhalla pääsylinterillä!?

 

Kaikki muut jarrujen komponentit ovat hyvässä kunnossa ja liikkuvat hyvin.

 

Kiitos ystävällisistä vastauksistanne etukäteen.

Link to comment
Share on other sites

Eli tarkennuksena...

 

Valoja odotellessa poljin painuu pohjaan...Eli siis sillä samalla polkaisulla jolla jarrut pysäytti auton, niin hetken päästä poljin painuu pohjaan? Vai vasta seuraavalla?

 

Jos näin on, niin vika tuskin on huonosti säädetyissä jarruissa, vaan ohivuotoa oikeasti pääsee syntymään...Veikkaisin että sylinterin tiivisteillä vois parantua jos ei ole rokon-arpea ehtinyt tulla pääsylinterin seinämään...

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Pääsylinterin tiivisteet vuotaa säiliöön päin, siksi ei nestettä valu mihinkään ja poljin painuu hiljaa alas. Vaihda pääsylkän tiivisteet tai koko härdelli.

Ilmaaminen ei auta, koska tiivisteet vuotaa, useasti jotkut laittaa noi myös väärinpäin.

 

Minitronilta löytyy, sulla varmaan se keltainen panta siinä pääsylinterin jalassa. Se kertoo mitkä tiivisteet on oikeat.

http://www.minisport.com/mini-spare-par ... MC227.html

http://www.minisport.com/mini-spare-par ... K1035.html

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Poljin painuu pohjaan sillä samalla polkaisulla, millä auto on siihen pysäytetty.

Kysessä se orginaali mäkilähtö..

Hyvä että kaikilta tuli pääsylinteriin viittaavaa vikaa, jota itsekin

pähkäilin!

Otan sen auki ja tai tilaan uuden. Sitä keltaista pantaa ei ole, (yhden asian viisaampi)

enkä tiedä mikä se malli on. Kuvan otin pääsylinteristä, kun se oli hetken pöydällä.

Siinäpä pulma, millä mä sen kuvan täällä esitän.

 

Siinä on samankokoiset liittimet viitaten yhteen vastaukseen.

 

Vilpitön kiitos kuitenkin vastauksistanne!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Nyt on uusi pääsylinteri. Koittelin äsken ilmata ja tapahtui seuraava.

 

Kun ilmaan oikealta takaa. Poljin on erittäin kova keskivälin jälkeen ja nestettä ei tule ilmausruuvista

lainkaan. (säiliö täynnä)

 

Kun ilmaan vasemmalta takaa. Poljin liikkuu normaalisti, kuin ilmatessa kuuluukin ja neste lentää...

 

Kun taas vaihdan oikealle, poljin kovettuu.

 

Onko siellä jokin esim ilmalukko tms tai eikö neste mene jostain syystä pääsylinterin männän

toiselle puolelle lainkaan.

 

Saattaa olla tyhmiä kysymyksiä, mutta antakaa te hyviä neuvoja;)

 

Maukka10

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Vielä vähän pohjustusta mitä on myös tapahtunut. (mini vm 1976)

 

Vanha pääsylinteri vuoti läpi mutta jarrut olivat toimivat aiemmin.

 

Nyt minulla on uusi pääsylinteri.

Laitoin uuden pääsylinterin ja aluksi poljin oli "kova". Alemmasta

piiristä (kumpi lie) ei tullut nestettä lainkaan.

Otin sylynterin käteen ja sain nesteen myös männän toiselle puolelle.

 

Laitoin paikalle ja poljin oli taas kuten ilmatessa pitääkin ja neste lensi ilmatessa.

 

Tämän jälkeen laitoin uuden työsylinterin vaikka vanhakin oli lähes uusi (ilmausruuvin kierteet korkkasivat)

 

Sitten taas pääsin ilmaushommiin ja poljin oli päättänyt muuttua taas kovaksi ja nestettä ei tule, kuin

aivan pienen valuman verran.

 

Vasenta kun ilmaan neste lentää ja kuppi tyhjenee. Oikeaa kun ilmaan nestettä ei tule ja säiliö pysyy täytenä.

 

Onko näistä apua kenellekään?

 

Maukka10

Link to comment
Share on other sites

No nyt Maukka kävi tuuppaamassa vasta palloon nestettä. Laitoin tippakannulla

nestettä oikealta takaa kohti pääsylinteriä... jostakin kumman syystä säiliöön

meni vain murto-osa, ei paljoa mutta meni kuitenkin!! (mistään ei vuotanut) Ilmalukko tai jokin

muu lukko, koska myöskään tippakannu ei paljoa tyhjentynyt.

 

Yhä varmemmin epäilen työ-ja tai pääsylinteriä tai sitä "jakotukkia" konehuoneessa.(toki letkutukoskin

on mahdollinen jota yksi vastaaja ehdotteli)

Toiselta puolelta kun tippakannulla laittoi, niin säiliö pinta suorastaa pursusi jarrunestettä.

 

Hyvät pyhät;)

Link to comment
Share on other sites

Onko sulla semmoinen 4-haarainen jakotukki johon tulee vielä pari piuhaa keskelle ? Ja siitä lähtee kumpikin takajarruputki erikseen taakse ? Tossa systeemissä ei ole takana paineensäätäjää. Ota oikeanpuoleisen jarruputken liitokset yksi kerrallaan auki ja selvitä minne asti se jarruneste pääsee. Jos manuaalin kaaviokuvaa oikein tulkitsen niin oikean takapyörän ja vasemman etupyörän putket lähtee samasta jakotukin oksasta. Tuleeko eteen normaalisti nestettä ? Jos tulee niin haiskahtaisi jarruputken tai takaletkun ongelmalta

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se jakotukki on juuri sellainen. Mulla on vasen taka ja oikea etu samassa "linjassa"

ja sitten ne menevät pääsylinterin ylempään liittimeen.

 

Toinen tietty päinvastainen.

Se tässä erikoista onkin, kun valillä se neste lensi sieltä oikeasta takapyörän

ilmaruuvista. Kun sitten jatkoin hommia uudelleen poljin oli oli taas

kova eikä yhtään sellainen kuin pitäisi. Mä vielä kerran koitan alkuviikosta ja

sitten vien sen jollekin hoitoon!!

 

Maukka

Link to comment
Share on other sites

Jos tuossa jakotukissa on liitin niin voisiko se olla painekytkin P.D.W.A (Pressure Difference Warning Actuator) kuten minun minissä oli. Tuleeko neste ristikkäisestä etupyörästä? Tuo PDWA venttiili sulkee jarrulinjan jos linjojen välillä paine-eroa. Tuon venttiilin toiminnasta ja sen toimivuudesta löytyy paljon tietoa netistä.

Link to comment
Share on other sites

Tehtaan manuaalissa ei ollut mitään ihmeellistä tuon paine-eroventtiilin suhteen. Englantilaisessa autossa ilmataan ekaksi oikea takapyörä, sitten vasen takapyörä, vasen etupyörä ja viimeiseksi oikea etupyörä. Meikäläisessä vasenkätisessä autossa varmaankin sitten kierretään auto toisin päin ympäri: vasen takapyörä, oikea takapyörä, oikea etupyörä ja vikana vasen etupyörä.

 

Jos tuo paine-eroventtiili olis lauennut niin silloin kojelaudan katkaisijaan pitäis syttyä valo ja etupään jarruille (vasen etu) ei myöskään pitäisi tulla nestettä.

Link to comment
Share on other sites

No niin nyt otin lähes kaikki letkut ja putket irti oikea takalinjasta.

 

Siellä oli viimeinen letku ennen pyörää tukossa!! Kuten vastauksissanne

sen tyylistä ehdotettiinkin.. edelleen kuten aiemmin ole jo tuonut julki,

että neste lensi aiemmin tänä talvena kyseisestä letkusta. Kummaa mutta

totta. Siksipä tämä on kinkkistä ollutkin.

 

Kysyin eräältä hyvältä autokorjaajalta asiaa. Hän kertoi, että jos on

vanha letku, se saattaa kääntää tukokseksi itsestään ns läpän.

 

Yritin joka suuntaan paineilmalla ja imulla, eipä tapahtunut mitään.

 

Poljin tuntui kuitenkin nyt juuri siltä, kuin se ilmatessa tuntuu ja neste tuli

entiseen tukokseen saakka.

 

Kiitos kaikille tuhannesti fiksuista vastauksista, kaikista on varmasti apua

myös jatkossa. Toivottavasti tästä oli myös apua jollekin muullekin.

 

Maukka

 

Nyt letku kauppaan ja loppuviikolla on Minissä jarrut.. vai onko;)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...