Jump to content

Käyntiongelma


jp.paukkunen

Recommended Posts

Ongelmia vuoden 88 tonnisen kanssa. Aamulla vielä lähti käyntiin ja pelasi hienosti. Illalla vaati reilusti ryyppyä ja sammui pienillä kierroksilla. Kierroksia annettaessa tuntui pelaavan hyvin mutta kierrosten laskiessa sammui heti, kunnes ei enää lähtenyt käyntiin. Bensapumppu sökö vai vuotaako jokin letku vai mitä ihimettä?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Heips.

Oon uusi tyyppi täällä ja kaipaisin hieman apuja Minin kunnostukseen ja herkistelyyn.

Elikkäs lyhyesti. Ostin -68 Austin Minin alkutalvesta 2007 ja laittelin siitä korin jne kuntoon konetta lukuunottamatta.

Keväällä 2008 tuli stoppi harrastukselle ja Mini jäi talliin viltin alle tän viikon tiistaihin asti.

Näinä päivinä asensin sähköisen bensapumpun konttiin tankin kupeeseen ja uusin bensaletkut.

Asensin uuden akun ja täräytin koneen käyntiin! Sehän lähti lähes heti. Autoa käytetty viimeksi joskus 2006 tms.

Mutta, tässä kohtaa tuli ongelma. Moottori käy hyvin(pakosarjan ja putken liitoksen vuotoa lukuunottamatta) tovin aikaa mutta sammuu lähes aina saman ajan kuluttua käynnistyksestä.

Annan heti perään pumpun pumpata hetken ja käynnistän uudelleen. Sama vika toistuu. Kone käy hetken ja sammuu.

Kaasarissa on automaattiöljyä ja tuntuu herkältä. Laitoin kaasarin kupeeseen uuden suodattimenkin bensaletkun väliin ja olen todennut että bensaa saa normaalisti.

Tankkikin saa korvausilmaa.

MISSÄ VIKA?

Voiko ongelma olla pitkään seisoneessa kaasarissa?

Alipainepumppu?

 

Muita sivuääniä ei koneesta kuulu sitä pakoputken pientä vuotoa lukuunottamatta.

Auttakaa!

Minikärpänen puri ja antoi uutta virtaa projektin loppuun vietäväksi.

Pitäis päästä jo ajelemaan kun kelitkin sen lähes sallii :)

 

Mukavaa ja turvallista Uutta Vuotta!

Link to comment
Share on other sites

Lari tuossa toivottikin jo sinut tervetulleeksi palstalle :D, ja tervetuloa myös minun puolestani...

 

Joo, alipainepumppua en ole minäkään löytänyt Ministä, joten syy on todennäköisesti jossain muualla. Jos auto tosiaan on viimeksi käynyt vuonna 2006, eli vajaa kuusi vuotta sitten, niin syy tosiaan löytynee jostain joka on ottanut nokkiinsa pitkästä odotus ajasta...

 

Ensimmäisenä kokeilisin että toimiiko auto samalla tavalla myös tuoreella bensalla...kuusi vuotta on pitkä aika ja bensa ehtii laimeta kyllä siinä ajassa...

Link to comment
Share on other sites

Idefix: ikinä ei tiiä mitä joku on kerinny ymppään sinne Minin konehuoneeseen mikä ei sinne kuulu ja estää toiminnan ;)

 

Mut tosiaan vanhat bensat pois jos sellaisia on ja sitten tsekata ettei kohokammiossa ole paljoa paskaa ja että neulaventtili ei jumita. Mistä olet tsekannut että saa bensaa normaalisti, oletko ottanut sammumisen jälkeen kohokammion auki ja siellä on ollut riittävästi bensaa.

Onhan pumppu sellainen malli mikä on tarkoitettu tankin viereen eikä konehuoneeseen?

Myös viallinen puola lämmetessään voi aiheuttaaa tuollaisen oireen.

Kuinka kauan käy kerrallaan?

Link to comment
Share on other sites

Heips..

Kiitos vastaanotosta.

 

Joo ei siinä mitään alipainepumppua oo :D (mikälie aivopieru käyny kun kirjoittelin tuota)

Bensat on ihan tuoreet suoraan huoltoasemalta. Tankki oli tyhjillään ja kuivana koko seisonnan ajan tallin hyllyllä ennen asennusta.

Bensan saannin totesin vain läpinäkyvän suodattimen läpi virtaavasta bensamäärästä.

Bensapumppu on tosiaan tankin kupeessa peräkontissa,ns painepumppu,EI imupumppu.

Kaasaria epäilen nyt suuresti koska sitä en oo avannut ollenkaan mulla ollessa.

Taidankin tästä ottaa asiakseni ottaa kaasarin pöydälle ja putsailla ja herkistellä sen läpikotaisin.

Ainoa asia mikä ei ole käsittääkseni alkuperäistä konehuoneessa,on laturi.

 

Ainiin,kone käy sellaiset 1-2min kerrallaan käynnistyksestä.

 

Kiitos vastauksista.

Mulla ois kuviakin projektista. Täytynee laitella niitä tänne sit paremmalla ajalla.

Link to comment
Share on other sites

Olisko bensapumpun tuotto liian olematon, jos kone kerran käy normaaalisti sen ajan kun ainetta riittää?

Oireitten perusteella tutkisin sen ensimmäisenä

Link to comment
Share on other sites

En usko että pumppu ois tehoton. Purin ja putsasin kaasarin ja puhdistelin myös imu/pakosarjan. Huomenna vuorossa kasailu ja uusintakokeilu.

Huomenna ollaan viisaampia!

Ilmoittelen miten meni ;D

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Mikä toi pyöreä mötikkä tuon virranjakajan kyljessä ? Meilläpäin jotkut kutsuu sitä alipainepumpuksi ::)

http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=34708

 

Tarkista ettei vaan huohota ihan sikana. Irrota huohotinletkut, avaa öljyntäytön korkki ja kokeile uudestaan. Kauan seisseessä koneessa noi männänrenkaat tarraa kiinni mäntään. Puristukset katoaa kampikammioon ja kaikki puhaltaa läpi kaasaariin ja pata sammuu. Yleensä silloin on myös ilmanputsarin koppa öljyssä.

 

Tää on tätä hakuammuntaa.

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Mikä toi pyöreä mötikkä tuon virranjakajan kyljessä ? Meilläpäin jotkut kutsuu sitä alipainepumpuksi ::)

http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=34708

 

/Kimi

 

Mielestäni pumppua tuosta ei saa millään kyllä se on alipainesäädin, tämä pohdinta nyt ei varsinaisesti auta Minin käyntiin saamisessa

Link to comment
Share on other sites

Moro taas.

Nälkä kasvoi syödessä. Kun irroittelin kaasarin niin tulipahan sitten irroitetttua myös imu/pakosarjakin ja hiekkapuhallettua ne puhtaaksi.

Tänään sitten kasailin sen takaisin mutten koittanut vielä käynnistystä.

Selvisi myös se että miksi se liitos pakosarjan ja putken välillä vuotaa. Putki asennettu väärin!

Irroittelin putken kokonaan ennen uudelleenasemointia pakosarjaan ja nyt tuntui "loksahtavan" kunnolla paikoilleen :)

Jos sitten huomenna käynnistelis kun...

Tänään kun mamma keksi ottaa asiaksi tapetoida keittiö uudelleen niin tän illan tehokas työaika menikin tapetoidessa.

No, laitetaan kyökki ensin uuteen kuosiin niin emäntä viihtyy paremmin siellä kun minä oon tallissa ;D

 

En usko että huohottais, putsarin kotelo yms pysyny puhtaina. Mut hyvä tietää että vois olla tuokin yks osasyy.

Mä en uskalla enää sanoa tuohon alipainepumppujuttuun mitään. Eka oletin sen olevan pumppu,sit menin vipuun ettei se olekkaan, sit taas oletin pumpuksi jne....

 

Näillä mennään ja tuuletan sit sen mukaan miten kone kehrää :)

Link to comment
Share on other sites

Joo....

Ei se toimi enää :(

Ei lähe käyntiin. Jossain vikaavikaa. Prkl.

Maakaapeli vaan kuumenee peräkontissa joten voisko olla kärjet palanu kii tai jotain?

Kipinän kuitenki antaa.

En tajuu.

No,aloin sit tekemään uusia lattiaverhoiluja ja ovipahveja ettei käpy pala kokonaan auton kaa.

Muuten, tietääkö kukaan miten saan oviin ovipahvit paikoilleen MK2ssa? Tarviiko ne pujottaa ikkunan puolelta?

En muista yhtään missä järjestyksessä ne purin n 4v sitten :)

Ikkunat kun on paikoillaan ja kokeilin vanhaa verhoilua pujotella paikoilleen mutten saanu menemään :/

 

Auttakee taas.

Lahden porukkaa jos on niin otan mielellään avun vastaan vaikka paikan päällä tallissa tai toisessa :)

Link to comment
Share on other sites

Tuskin on "kärjet palanu kii" jos starttaa ja kipinää antaa.

Veikkaanpa ettei kaasariremonttisi ole mennyt nappiin. Maakaapeli lämpenee kyllä jos pitkään starttailet.

Ikkunoitten paikallaan olo ei vaikuta pahvien asennukseen. Kyllä ne siittä vain on sopivasti kaarelle taivutettuna pujoteltava paikoilleen.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos.

Täytynee ottaa kaasari vielä irti ja tsekkailla mikä mättää.

Huomenna ainakin verhoilen töissä takasivuverhoilut ja asentelen ne.

Ens perjantaina saan tiivistesarjan kytkinen työsylinterille kun huomasin pääsylinterin remontin jälkeen ilmaillessa kytkintä työsylinterin akselin kostuvan tiivisteen alta ja ottavan ilmaa järjestelmään.

Sit pääsisikin koeajolle. (kunhan se käyntiongelma selvitellään)

Tänään iltasella menin tallin puolelle ja tein uuden lattiamaton taakse ja verhoilin myös poikkipalkin lattiassa. Etumattokin on jo muotoiltu,asennusta odottamassa.

Mulla tää rakentelu vähä rönsyilee kun kaikki visiot olis saatava heti tekoon :)

 

Noo,onhan tässä näitä viikkoja jäljellä ennen kesää..

Ehtii vielä hyvin rakennella. Pitää muistaa vaan olla stressaamatta projektin kanssa ja mennä perheen ehdoilla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...