Jump to content

Etupyörän laakerien vaihto


MiniABC

Recommended Posts

uusien laakerien asennus työn alla, mutta eipä tunnu tiedot&taidot riittävän... Laakerithan on sellaiset, missä sisäkehä on toiselta reunalta "pidempi" kuin ulkokehä. Tuleeko laakerit niin, että nämä pidemmät sivut tulevat vastakkain navan sisälle? Kuuluuko laakerien väliin tulla mitään välikappaletta? Haynesin korjaamokäsikirjan räjäytyskuvassa on piirretty välikappale (spacer) joka olisi sisäkehän kokoinen ja tulisi laakerien väliin. Motonetistä ostamassani laakerisarjassa ei kyllä tuollaista välikappaletta ollut. Laakereita purkaessani en ainakaan mielestäni ko. välikappaletta myöskään nähnyt. Ongelmana nyt on se, että kun olen laakerit asentanut tuolleen pidemmät reunat vastakkain ja kasannut navan paikalleen niin rengas jää todella väljäksi vaikka napamutterin kiristän niin tiukkaan kuin se menee :-(

Puuttuukohan nyt tuollainen välikappale vai onko laakerit väärinpäin asennettu?

Link to comment
Share on other sites

Kuvauksestasi päätellen kyseessä taitaa olla kuulalaakerit joissa on se leveämpi sisäkehä. Olen joskus törmännyt niihin mutta nykyisin jostakin syystä vieroksun niitä... Ne leveät sisäkehät muuten korvavat sen välirenkaan.

 

Laakereiden asennussuunta määräytyy ulkokehän suunnan mukaan eli se ulkokehän reuna menee edellä pesään joka on leveämpi etureunaltaan. Laakerin sisäkehä ei siis saa pudota läpi kun asennat sitä pesään. Jos siinä paketissa oli mukana jotain muovirinkuloita niin ne asennetaan laakerin ja stefan väliin.

Link to comment
Share on other sites

kyseessä nimenomaan kuulalaakerit. Ja noin kuvaamallasi tavalla ne asensin... ulkokehät tulevat navan sisällä olevaa olaketta vasten ja sisäkehien pidemmät reunat toisiaan vasten navan sisällä. Jostain syystä laakerit kuitenkin jäävät sisäkehältään "lotisemaan", minkä tuntee kun työntää vetolaipan akselin laakerin läpi ja nitkuttaa sitä. Koskapa laakerit ovat sisäkehiltään toisissaan kiinni jo asennusvaiheessa, niin mitenkäs napamutterin kiristys voi kiristää laakereita oikeeseen tiukkuuteen... eikö kuitenkin pääperiaate ole, että napamutterilla tehdään laakerien kiristys, vai pitäisikö laakerien olla lotisemattomat vaikkei napamutteria olisi edes kiristettykään?

Link to comment
Share on other sites

Napamutteri vedetään pikkuhiljaa kiinni ja tarkastetaan välykset. Kuulalaakereissa on yleensä pieni esikuormitus eli käytännössä liki nolla välys. Eli mutteria löysäämällä ei välyksiä säädellä kohdilleen ainakaan pitkäikäisesti.

Niillä välirenkailla säädellään sisäkehien keskinäistä etäisyyttä toisiinsa nähen eli leveämpi välirengas lisää välystä ja kapeampi välirengas pienentää välystä.

Leveän sisäkehän laakereissa välyksen säätely onkin sitten vähän niin ja näin. Jos kaikki on kunnossa niin kai sen välyksenkin pitäisi asettua kohdilleen kun napamutteri kiristetään momenttiin. Eli vetoakseli plus napamutteri niputtaa sisäkehät säätäen toivottavasti välyksetkin kohdilleen.

Link to comment
Share on other sites

jos jotain hyötyä tästä on viä niin... Omalla kohdalla kävi samallai laakerien vaihdossa. Eli jäi välystä vaikka kiristi kuinka. Laakerit samanlaiset kuin sinulla. Välyksen sai pois ainoastaan hiomalla niitä "ulokkeita noin 2mm" muistaakseni. kutakuinkin sen kulman verran mitä siinä laakerin kaulalla on. Purin kuulat ensin pois ettei ne lämmennyt turhaan. Näin laakerin sai välyksettömäksi. ja toiminut on hyvin koko viime kesän.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Muistelin ensin ja pakko oli katsoa kirjasta ja hitto muistin melkein oikein. Rulla ja kuulalaakereilla rakenne on muuten sama, mutta kuulalaakerityypissä on vetolaipan ja laakerin välissä välirengas, jos se puuttuu laakeri ei kiristy. Laakerit asennetaan napaan "avarampi puoli ulos (leveä kantti navan sisään). Navassa on olake, jota vasten laakeri painetaan ja väliin asennetaan välihela. Tietääkseni välihela on napakohtainen (aavistuksen keskiolaketta kapeampi) joka säätää laakerin esikirstyksen sopivaksi. Vetolaippa prässätään paikalleen siten, että sisemmän laakerin kuulat pysyvät paikallaan. Laakeri on painelaakeri toinen toiseen ja toinen toiseen suuntaan, ulompi pölytiiviste asennetaan tässä vaiheessa, sisempi viimeksi. Vetonivelen napamutteri kiristetään 8,3 Nm.+ sen verran, että sokka menee reikäänsä. Rasvaa sopivasti ei liikaa muuten se lämmetessään pursuaa pahimmassa tapauksessa jarruun.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sama aihe, mutta uusi ongelma:

 

Rumpujarrunapa johon on laitettu uudet kartiolaakerit. Ongelmana on että vetonivel heittää pitkittäisklappia vaikkei laakereitten välissä ole lainkaan välystä. Kiristinmutterillakaan ei saa klappia pois. Onko laakerit uudesta lähtien susia vai onko multa jäänyt jotain olennaista asentamatta tahi huomioimatta?

 

edit: tuli mieleen, että voisiko se väliholkki tjsp olla liian paksu jonka takia tuo taaempi laakeri ei kiristy? Se olisi ainakin järkeenkäypä selitys. Harmi vaan ettei tuota laakeria saa purettua ilman öljyrenkaitten tuhoamista, mutta ei kai sitä ole vaihtoehtoja.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...