Jump to content

onen jarrut rahisee


danaterri

Recommended Posts

mun mini seisoi räntäloskasateessa viikon ajamatta lentokentällä ja kun lähdin ajamaan, jarruista kuului mielenkiintoinen rahina,aika kova itseasiassa , no pari kertaa jarruteltuani se ääni katosi, eikä ole sen koommin kuulunut, ajan kuitenkin yleensä lähes päivittäin. kysymys kuuluu siis että miksi? ja pitäisikö huolestua? ???

Link to comment
Share on other sites

Mulle sattunut vastaava omassa Cooperissa kerran. Tosin auto ei ollut seissyt ja ajankohtakin oli kesä. Olin matkalla Pasilan asemalle ja oikealta etujarruista alkoi kuulua ihan älytön kilinä/rahina/kolina n. 400m ennen Pasilaa. Pysäytin auton sitten asemalle ja kurkin kaikki mahdolliset paikat läpi - ei mitään. Kuulosti lähinnä siltä, että olis joku iso kivi mennyt johonkin väliin jumiin.

 

Ääni katos sitten samantien kun lähdin Pasilasta kotiinpäin ja ei ole toistunut kertaakaan sen jälkeen (*koputtaa puuta*).

 

Sellaista ns. normaalia rohinaahan nuo jarrut pitää sitten melkeistä koko ajan. Ei pitäis olla mitenkään vakavaa. Bättis varmaan kommentoi tähän pökötin jarruista jotain jossain vaiheessa... ;)

 

n.

Link to comment
Share on other sites

En määää mitään tierä, mutta kyllä nuo kaikki edellä kerrotut  pitää varmaan paikkansa.

 

Äkkiäkös ne vetää ruosteeseen levyt, jos seisoo pitempään..... oleellista on se, että rohiseeks ne vielä muutaman kunnon jarrutuksen jälkeen ..... jos rohisee ja kilisee edelleen, niin silloin kannattaa tarkistaa ja ehkä huoltaa jarrut ...

 

Ja  sitten ...kun nyt vaihdatten kesäpyörät alle, niin putsatkaa ihmeessä jarrut.... eli jarrusatulat  ja jarrupalat irti ja putsaus teräs- tai vastaavalla harjalla ...ja silleen  jne ... Voidelkaatten  esim. kuparivaseliinilla "liukupinnat" jne  niin kyllä  "luistaa" ;D ... jne ...

 

Meillä täällä Finlandiassa suola, kura ja rapa sekä muut raiskaajat jumittaa jarrut jo puolessa vuodessa ..... ja yksi eniten huonosti hoidettuja ovat juuri  jarrut  :-[ :-[ :-[ .....

 

Määä "puran" ja putsaan etu-ja takajarrut aina keväällä ja syksyllä talvi-ja kesäpyörien  vaihdon yhteydessä ....

 

Sitä se tuo Nuno varmaan tarkoitti, että....

Bättis varmaan kommentoi tähän pökötin jarruista jotain jossain vaiheessa...  

Link to comment
Share on other sites

Ne menee jo viikossa ruosteeseen levyt, jos ei autolla ajeta. Eli mie vaikkaan tota ilmiötä rahinan lähteeksi. Tai hiekan muruja levyn - palojen välissä.

 

Ei tullut ei ... tänään katottuu koko jarruja kun kesä tassut vaihdoin alle. No touko - kesäkuun aikana olis jarruhuolto laakkosella, eiköhän ne kato siellä tai ainakin nesteet vaihtavat. Siihen bättiksen liukupintaan vois tokaista, että sitä oli viime tiistaina kun minin hain massauksesta. Sai pumppailla parissa risteyksessä, ennen kuin normaalisti otti jarrut. Olin kyllä tietoinen ilmiöstä, että se ei yllättänyt.

Link to comment
Share on other sites

..jarrunesteiden vaihto on sitten ihan eri juttu , kuin "oikea"  jarrujen huolto ..... no voihan ne ruiskuttaa jarruja puhdistusnesteellä  ja paineilmalla perään ...  ::) ::)

 

Kuinkahan moni tekee juuri bättiksen tavoin ... veikkaan että alle 5 % autoilijoista. Mulle riittää kun tarkastavat palat, etten aja liian jämillä. Sitten kun jumittaa, niin onhan ne korjaamot keksitty. Olen kyllä tota putsaus juttuu kokeillut säännöllisesti esim. mun 70-luvun escoon aikoinaan ... jumiin meni oli sitten putsattu tai ei.  ;)

 

Ja käyttäkää sitä käsijarrua säännöllisesti (päivittäin) ... se auttaa talvisin niihin takajarrun jäätymisiin. Kunnon kässäri aina silloin tällöin auttaa. Normaaliajoissa takajarrut on lähes käyttämättömänä ...

Link to comment
Share on other sites

 

Kuinkahan moni tekee juuri bättiksen tavoin ... veikkaan että alle 5 % autoilijoista. Mulle riittää kun tarkastavat palat, etten aja liian jämillä. Sitten kun jumittaa, niin onhan ne korjaamot keksitty. Olen kyllä tota putsaus juttuu kokeillut säännöllisesti esim. mun 70-luvun escoon aikoinaan ... jumiin meni oli sitten putsattu tai ei.  ;)

 

Ja käyttäkää sitä käsijarrua säännöllisesti (päivittäin) ... se auttaa talvisin niihin takajarrun jäätymisiin. Kunnon kässäri aina silloin tällöin auttaa. Normaaliajoissa takajarrut on lähes käyttämättömänä ...

 

haa... ton mä olin unohtanu ihan totaalisesti ton kässärihomman ;D ;D ja tosiaan, ihmettelinkin mitä tuo appi-ukko irvaili että minin jarrut on ruosteessa, eksää aja sillä? no minä siihen että ajanpas mut mä en jarruta koskaan ;D ;D joo, tarvii kommentoida isännälle et kattoo niitä kun vaihtaa noi kesänakit alle :D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...