Jump to content

AUX liitäntä stereoihin


artwave

Recommended Posts

Tarvitset orggis aux-piuhasetin (65120308752), jolloin stereoihin tulee 3.5mm plugiliitäntä.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=65&fg=95

 

Tuolla oli ohjeet, kuinka se asennetaan, mikäli ei halua jättää piuhaa roikkumaan vapaasti:

http://www.mini2.com/forum/faq.php?faq= ... _aux_input

Link to comment
Share on other sites

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Jos pysyy kolvi ja työkalut kädessä niin on helppo tehdä AUX liitin alkuperäisradioon alle 3 eurolla!

 

TARVIKKEET:

Hain sähkökierrätyspisteeltä puretun kahden USB-liittimen portin.

Siitä sain stereoiden taakse sopivan 10 paikkaisen naaraspistokkeen. Maksoi 0.50€

 

(Muistakin tietokoneporteista saa rakenneltua ja tarvitset käytännössä naaraspistokkeen runkoa

vain 3 johdolle joista kaksi yläriviin ja yhden alariviin)

 

Pistoke tulee stereon taakse 12 napaiseen paikkaan. Tällä 10 paikkaisella pistokkella jätin

oikeasta reunasta viimeisen sarakeen eli reunimmaiset ja pinnit 6 ja 12 ulkopuolelle.

C-paikan ylärivin napa 3 on vasen kanava, 4 oikea kanava ja alarivin 10 - molempien kanavien maatto.

C pinnistö sijaitsee stereon oikeassa alareunassa takaa päin ja on 10A sulakkeen alla oleva paikka.

 

mp3 soittimelle tai puhelimelle tai naville miniplug hansikaslokeroon maksoi uutena irtokappaleena 1.20€.

 

Noilla saa jo toimivan pistokkeen jos ei tarvitse latailla soitinta...

 

Jos haluat että AUX toimii myös kun soitin / puhelin on kiinni tupakansytytin laturissa niin tarvitset myös:

Kaveriksi kaksi kondensaattoria 0.22uF ja 330kOhm vastus Maksoivat Bebecistä 1€.

 

330kOhm vastuksella sillataan autoradion puolelta vasen ja oikea kanava.

0.22uF kondensaattorit kytketään sillatun vastuksen jälkeen vasempaan

ja oikeaan kanavaan ennen miniplugia.

 

Tämä eristää käytännössä laturin ja autoradion välisen silmukan

joka muuten saa autoradion hukkaamaa AUX liittimen lataillessa soitinta.

AUX tuon piirin jälkeen näkyvissä myös tyhjänä ilman soitinta ja saattaa

tyhjänä ollessaan hurista hieman.

 

Hurina lakkaa heti kun kytket miniplugiin mp3-soittimen eikä se sekoita stereokuvaa.

 

Piuhaa, tinaa, kutistesukkia ja sähköteippiä oli omasta takaa

ja kustannuksia tuli yhteensä 2.70€ eli hieman alle kolme euroa!

 

Laitoin miniplugin hansikaslokeroon josta voi vetää piuhan mukitelineessä olevaan

Nokia X6 luuriin josta voi nähdä esimerkiksi navigaattorikäytössä kartan.

 

Siitä saakin sitten musiikit ja navigoinnit AUX linjan kautta alkuperäiseen MINI stereoon (Cooper S 2004).

Valokuviakin taisin jonkun ottaa mutta ne on vielä puhelimessa...

 

Löysin ohjeet netin kautta lontoon kielellä ja myytävä alkuperäsipiuha joka maksaisi Kuopioon tilattuna

64€ on käytännössä samanlainen liitäntävalmis värkki.

 

ps. jos et halua irrallista miniplugpiuhaa hansikaslokerosta mp3 soittimelle niin

voi piuhan tietysti kytkeä suoraan soittimelle menevään AUX piiriin ja soittimellesi sopivan

urospistokkeen voi jätää haluamaasi paikkaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

täällä onkin jo puitu jotakin auxiin liittyen eli jatketaan tästä.. ongelma on se, että oma orkkis soitin ei näytä auxia ollenkaan vaikka on sopiva piuha persiissä. ?? soitin on -02 ja jossain olen lukenut et soittimet tukisi auxia ainoastaan 03 eteenpäin vaikka samat nastathan tästä löytyy kuin uudemmistakin.. foorumeilla oon törmännyt viesteihin joissa nollavitosetkaan sitä tunnista, eli mikä juttu tää nyt on? ne joilla auxi vain välähtää siinä näytössä, ovat saaneet toimiaan sen tuolla loopilla, mut tässä ei taida olla siitä kyse. onko ketään joka olisi tän pulman jo ratkassu?  8)

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se helpoin ratkaisu taitaa olla soittimen vaihto. Paitti tietty jos tykkää askarrella. Montaa kymppiä noi bluetoothia tukevat soittimet ei maksa. Toki jos haluaa bluetoothia paremman äänenlaadun, niin sit joutuu joko askartelemaan tai sijoittamaan reilun satasen.

 

Android-käyttäjät on vähän heikommilla tässä hommassa, sillä bluetoothia parempaa toimivaa ratkaisua ei oikein ole. iPhone/iPod sen sijaan toimii lähes joka soittimen kanssa USB:n kautta.

Link to comment
Share on other sites

ai soittimen vaihto.. siis tarkoitatko nyt et pitäisi hommata minin oma mutta uudempi vai kokonaan eri soitin? jos on vaihdettava niin vaihdan vain minin omaan soittimeen, siinä on vaan se et kaikilla ei nuo uudemmatkaan tahdo toimia. etk tarjosi muistaaksenii samaa soitinta oli auto 02 tai 05 ? täytyy tarkistaa toi vielä. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kyllä mä meinasin kokonaan eri soitinta. Mutta ymmärrän kyllä jos et halua päästä ongelmasta helpolla. :D

 

mä vaan haluaisin säilyttää alkuperäisen ilmeen.    :)) tilasin nyt toisen soittimen englannista. 05 ministä mut itse soitin kai 03 mallia?? tuota auxia kun myydään, niin niis on kyl usein maininta et ainoastaan 2002-> eteenpäin tai jotain.. saapa nähdä,

Link to comment
Share on other sites

 

Kyllä mä meinasin kokonaan eri soitinta. Mutta ymmärrän kyllä jos et halua päästä ongelmasta helpolla. :D

 

mä vaan haluaisin säilyttää alkuperäisen ilmeen.    :)) tilasin nyt toisen soittimen englannista. 05 ministä mut itse soitin kai 03 mallia?? tuota auxia kun myydään, niin niis on kyl usein maininta et ainoastaan 2002-> eteenpäin tai jotain.. saapa nähdä,

 

johnny:sta on tullu pussihousu  :D  :D  :D

Link to comment
Share on other sites

johnny:sta on tullu pussihousu  :D  :D  :D

:P pussihousu oot ite! minä vaan muotoilin tuon viestin vähän huonosti.. tarkoitin siis et pysyäkseen hyvän maun rajoissa, on tiettyjen asioiden annettava olla sellaisinaan kuin ne on. muuten tulee hedelmäsalaattia. tämä on siis oma näkemys.. 

 

mut mitä tulee itse ongelmaan, niin sehän ratkesi tällä "uudella" soittimella. nyt on auxi, vanhemmat soittimet eivät vaan tue sitä, thats it. harmi vaan et itse soitin on melko p***** näytöstä puuttuu pikseleitä ja volumenuppi on melkein kuollut. halvalla ei saa hyvää, mut olisi näistä silti voinut myynti-ilmoituksessa kertoa. pikselit ei haittaa mut volumenupin joutuu ehkä ottamaan omasta soittimesta? jos on otettavissa. 

 

auxille pitää keksiä joku oiva paikka.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...