Jump to content

Mikä öljy Spi koneeseen?


Mikkis

Recommended Posts

Eli öljynvaihto olis edessä tollaseen -93 Roveriin. Auto tulee ympärivuotiseen ajoon eli tarvis kulkea talvella mutta ei mielellään tarvis heti vaihtaa öljyjä keväällä.

Onko vinkkejä? Jotain täyssynteettistä 10w-40? autolla on ajettu se vajaa 60tkm, öljyvuotoa löytyy nimeksi mut ei se läpi virtaa.

Ja jos osaatte samalla vinkata että mikä öljynsuodatin tohon tuli? Löytyykö motonetistä?

Link to comment
Share on other sites

Itse olen ajellut täyssynteettisillä öljyillä aika pitkään. Shellin Helix Ultraa olen käytellyt ja vastaavaa Mobilin Rally Formulakin olen joskus käytellyt. Hyvin on pysynyt koneissa eikä ehjä kone juurikaan öljyä ole hörppinyt. Lähinnä olen noita käytellyt kun tiedän, että takavuosina vastaavia öljyjä käytettiin myös ranskanmaalaisten autojen vaihdelaatikoissa...

 

Motonetistä taitaa olla vaikeaa saada Miniin osia...viimeksi sain tulpatkin etsiä heidän kirjoistaan itse kun ei myyjälle oikein selvinnyt mikä Mini oikein on. Minitronilta ja Brittiosalta löytynee huolto-osia hyllyistä paremmin.

Link to comment
Share on other sites

Mineraaliöljyillä laatikon synkat toimivat paremmin, mutta käytännössä normaali Minin moottoriin voi kaataa lähes mitä tahansa. Talviajossa 5w-xx öljy olisi hieman parempi, mutta 10w toimii. Itsekkin ajelen käyttöautolla ympärivuoden 10w öljyillä, kun ei 5w-60 öljyä ole ja auto vaatii kovaa kuumaviskositeettia.

 

Öljynsuodatin on "opelin tuumainen". Motonetista jos haet niin 15-1056. Sen verran yleinen että joka paikasta pitäisi hyllystä löytyä. Samasta paikasta saa turkasen edullisesti Teboilin Gold 5w-40 osasynteettistä, 18e/4l. Todella hyvä perusöljy, tuota tullut kaikkiin muihin pihan autoihin laitettua, taas tänään pari tonkkaa tuli haettua.

Link to comment
Share on other sites

20W50 perus mineraaliöljy, jos kesällä ajaa. Halpaa ja loota tykkää/pelaa parhaiten.

Pysyy parhaiten sisälläkin vähän tihkuvissa koneissa.

Mitään lisäetuja ei millään muillakaan laaduilla saa.

Link to comment
Share on other sites

Auton omistajan käsikirja todennäköisimmin kertoo oikean vastauksen. Meikäläisen autolle antaa lauhkean ilmaston alueelle 10W-30. Luultavasti Suomessa tarttee sitten kylmään päähän hieman ohuempaa. Lämpimän pään korkeampi visko nostaa polttoaineen kulutusta tai öljyn lämpötilaa (jos paksumpi öljy menee käytössä kuumemmaksi, niin sillä lienee sama visko käytön aikana kuin ohuemmalla - ainakin, jos polttoainetta ei kulu enempää).

 

Sopivan viskon valintaan vaikuttaa myös auton käyttötapa. Jos auto on ympärivuotiseen vaihtelevaan arkiajoon tarkoitettu laite, niin silloin öljyn vaatimukset on erilaiset kuin lähes pelkkää rata-ajoa ajavan koneella. Ja vain muutaman sataa kilometriä vuodessa ajavalta voi saada vielä erilaisemmat öljysuositukset (suositus, jolla kone säilyy, eikä öljyt vuoda hallin lattialle vaikka ois kuinka isoja rakoja tms.). Voi hyvinkin olla, että tällä foorumilla saa vastauksia hyvinkin erilaisilla tavoilla autoaan käyttäviltä.

 

Mulla on ollut koneessa lukuisia erilaisia viskositeetteja - eniten olen käyttänyt 0W-40 täyssynteettistä. Viime vuonna kokeilin 5W-30 öljyä. Sen perusteella, mitä täällä tai MCFF:n foorumilla ko. öljyn sopivuudesta Miniin on toisisaan kerrottu (vähintäänkin rivien välissä), niin autoni kone ja vaihdelaatikko on hajonneet öljyn vuoksi joskus 100tkm sitten. Jostain syystä en ole sitä vielä itse havainnut - ei kyllä huolto, eikä katsastuskaan...

 

Ilmeisesti koneeseen voi laittaa "mitä tahansa" (kuten joku totesikin tuolla ylempänä). Kannattaa vaihtaa riittävän usein.

Link to comment
Share on other sites

Kaikki kirjoittamasi ovat enempi vähempi totta. Tosiaan polttoaineen kulutusta saa pienennettyä vaihtamalla sen xxw-50 öljyn xxw-30 öljyyn. 0w-30 öljyjä nykyautoihin laitetaan juuri tuon takia, kulutus saadaan pienemmäksi. Aika marginaalista kyllä on se että paksumpi öljy lämpenee enemmän, toki näin käytännössä tapahtuu, mutta lämpötilankasvu on merkityksetön.

 

"Ongelma" vanhassa vuotavassa Minin moottorissa noilla uusilla 0w-30 yms öljyillä on, että niissä ei ole tiivisteitä pehmentäviä aineita joukossa. Nykyisinhän moottoreissa ei ole enää mitään pahvitiivisteitä mitkä vaatisivat aktiivista hoitoainetta pysyäkseen riittävän pehmeinä tiivistämiseen. Mutta niin huonosti Miniin sopivaa moottoriöljyä ei kaupasta löydy, että se jotain vahinkoa tekisi tekniikalle...

Link to comment
Share on other sites

Luulenpa että "spi" Mineissä on tiivisteet ihan samasta materiaalista kuin mitä kaupasta on saanut pitkään jo muihinkin vanhoihin Mineihin!?

Eihän se perusmoottori kaiketi eroa mitenkään vanhoista. Tuskin tiivisteitä monenlaisia valmistetaan?

Harvassa vanhassa Minissä on alkuperäiset 60/70 luvun tiivisteet.

Vanhojahan nämä "spi" Minitkin jo ovat. Yli 10 vuotiaita kaikki. Perustekniikkahan on niissäkin ihan sitä samaa 50-luvun lopusta.

Lisätty vain uudempia "himmeleitä" ympärille.

Link to comment
Share on other sites

Yhtään SPi:n konetta en ole purkanut, mutta en ole nähnyt markkinoilla terästiivisteitä pahvisten tilalle... Eli kaikki Minin moottorit mitä löytyy, ovat ns. vanhan sukupolven moottoreita.

 

Nykyisin jos korjaatte jotain alta 10v vanhaa moottoria, niin tulette huomaamaan että pahviset tiivisteet ovat korvatttu teräksestä tehdyillä tiivisteillä. Ne ei tosiaan tarvitse mitään hoitoaineita, ja pitävät öljyn moottorin sisällä paljon paremmin.

Link to comment
Share on other sites

Jaa-a. No, sitä öljylammikkoa parkkipaikallani odottaen jatkan 0W-40 käyttöä. Tosin autolla ajettu vasta 141t mittariin, joista viimeisen vajaan 7 v. aikana 133t. Olen sitten jäänyt paitsi myös kunnolla toimivista synkroista, mutta olen tässäkin asiassa siinä onnellisessa asemassa, että en tiedä miten ne toimii, kun ne toimii hyvin C:-)

 

- Öljyt pitäis/kannattais kuulemma vaihtaa 3000 km välein.

- Nykyaikaisilla öljyillä minimanian kampiakseli saatu pilattua jo 900 mailin ajolla.

 

Hohhoijaa...

Link to comment
Share on other sites

Jiikoon Minihän tuntuu muutenkin olevan ihan "eri maailmasta" kuin muitten vastaavat ;)

Kuluttaa tuskin polttoainettakaan :)

Jos olet kesälomalla ajanut 7500 km Minillä lomareissussa!! Niin jo se saavutus on kunnioitettava!!!

Minä en saisi moista kilometrimäärää lomallani ajettua minkäänlaisella vehkeellä! Tai en ainakaan missään tapauksessa haluaisi.

Mutta ei voi kuin onnitella erittäin mahtavasta Mini yksilöstä!!! Hieno homma! 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja näiden juttujen (jo ennen auton ostoa lukemieni) perusteella on aina joutunut miettimään n kertaa, uskaltaako lähteä reissuun suunnilleen maailman epäluotettavimmalla vehkeellä >:D No, peukalo on edelleen keskellä kämmentä ja vararengasta en kuljeta mukana tavaratilan pienuuden vuoksi. Lisäksi viime talvena en ajanut autolla pariin-kolmeen kuukauteen, joten ajamattomuudesta epäilin vikojen määrän lisääntyvän. Katsastus on kuitenkin vasta ensi kuussa, joten tein itse huollon. Eli vaihdoin öljyt ja käytiin koeajamassa auto talven jäljiltä (Espoo-Oulu viikonloppupyrähdys). Tarkastin 60tkm ajetut etujarrupalat ja 3mm oli vielä jäljellä eli vuosia varastoidut palat jäi edelleen vaihtamatta. Rasvaprässin ostin, kun työpaikan autohallin kaveri ehti lomalla ja pitää sitä rasvaa ees joskus laittaa. Ruostetta pukkaa pellin läpi, mutta se ei ajo-ominaisuuksiin tai katsastuksesta läpimenoon ole vielä vaikuttanut. Kesärenkaat (joilla en viime vuonna ajanut) alle ja menoksi. Reissun aikana renkaiden pulttien kireyden tarkastus ennen alppiteitä ja puolessavälissä öljynvaihtoväliä, jossain reissun puolessavälissä, öljyn tason tarkastus ja öljyn lisäys. Luotettaviin käyttöautoihin ei yleensä tehdä noinkaan paljoo näin pienillä ajomäärillä, mutta eihän tämä mikään korolla ookaan... Ei tämä sen huonompi tai parempi oo kuin muutakaan Minit. Ikä, käytön määrä ja laatu tekee autoihin ehkä suurimmat erot.

 

---

Edit: Tarkastin käyttämäni öljyt ja alkupuolella käytin Teboilin 5W-40, 10W-40 öljyä ja Mobilin 5W-50 öljyä. Eniten koneeseen mennyt siis 0W-40:stä. Öljynkulutus koko käyttöajalta on ollut 0,60 litraa per 1000km ja tämä sisältää myös öljynvaihdot. Bensaa palaa aika paljon, mutta johtuu mielettömästä ilmanvastuskertoimesta. Ulkonäöstä saa kärsiä.

Link to comment
Share on other sites

900mailin ajolla ei oltu saatu kampiakselia rikki, vaan nokka-akseli. Lisäksi kyseessä on ollut hiottu nokka, eli on syytä olettaa sen nostorampin olevan huomattavasti rajumpi kuin vakionokassa.

 

Nämä on näitä juttuja kun ihmiset eivät ymmärrä itse, ja ottavat totuutena naapurin Penan väittämät, vaikkei oikeasti se Penakaan tajua hevon paskaakaan asiasta. Itse teen moottoriöljysuosituksia työkseni viiden eri moottorivalmistajan kanssa yhteistyössä, joten öljyt ovat tuleet aika tutuiksi. Lisäksi on sitä tullut ihan itsekkin öljyjen ominaisuuksia tutkittua laboratoriossa aikoinaan.

 

Edelleenkään, sellaista moottoriöljyä ei Suomesta saa etteikö ne olisi hyviä vakio Minin moottoriin. Eikä se tiivisteiden pehmennysaineen puuttuminen mikään katastrofi ole, pitäisi vain öljyn/moottorinvalmistajien mukaan johtaa hieman ennenaikaiseen öljyjen tihkumiseen moottorin eliniän aikana. Samoin näissä piireissä aina varoitellaan että synteettisellä ei synkat toimi, paskan marjat. Synkat kyllä toimii synteettisellä, hieman huonommin vain. Mikäli ei auton kuskin mielestä ole laatikon synkronoinnissa mitään vikaa synteettisillä öljyillä, silloin mitään etua ei saavuteta mineraaliöljyillä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...