Jump to content

Tervehdys kaikille!


Päivi

Recommended Posts

Tervehdys kaikille!

 

Ollan tässä jo lähes parivuotta harkittu Mini ostoa.

 

Nyt taitaisi olla edessä siis Ministerin osto ja ilmoituksia ollaan luettu kuola valuen:)

 

Mitä näistä kannattaa tutkia ennen nimien paperiin laittamista?

 

Ruostehan on aika yleinen ongelma , mutta mikä on se osa/osakokonaisuus ,minkä tulisi olla kunnossa autioa tutkiessa?

 

Ja kaikki muutkin hyvät vinkit ovat tervetulleita.(luettu on lähes kaikki mutta siltikin)

 

Classic malli siis haussa ja budjetti on noin 3000e:n luokka(eihän tuolla hyvää saa).

 

T:Päivi

Link to comment
Share on other sites

Vanhemmat -60 ja -70 lukujen alkuperäiset Suomi-Minit ovat jo kulkeneet useamman tuunaajan käsien kautta eli ne on rakennettu uusiksi muutaman kerran... -90 lukulaiset ovat ehkä vähän vähemmän rakenneltuja ja pääasiassa tuotu jälkituontina etupäässä Saksasta. Eräs liikehän tuo Minejä Saksasta ja tiettävästi kunto vaihtelee ääripäästä toiseen. Löytyy tältä foorumiltakin jotain juttua ko. puljusta.

 

Kannattaa varmaan alkuun yrittää löytää hyväkorinen ja hyvin pidetty yksilö eli siis sellainen jossa ruoste ei olisi vielä saanut yliotetta. Ruosteherkimmät paikat ovat tietenkin sivuhelmat, etulattiat, kolmiopellit ovien etupuolella, lokasuojat ja takakelkka eli taka-akeliston apurunko.

 

Auton sisätilojen siisteys ja kuluneisuus kertoo usein onko ollut hyvällä pidolla vai ei.

 

Tekniikan puolella tietenkin kannattaa kiinnittää huomiota siihen, jarrut toimii eli auto pysähtyy tarvittaessa... Vaihteiston kohdalla kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että ylös- ja alaspäin vaihto onnistuu ilman rusahtelua. Uudemmissa Mineissä moottorin puolella tietenkin nuo päästöt olisi hyvä olla kohdillaan eli jos katsastuksen pakokaasutestin tulos on hyvä niin moottorikin saattaisi olla kohtuullisessa kunnossa. Ei tuo päästötesti aina kaikkea kerro mutta paljon kuitenkin jos olet ostamassa -90 luvun Minejä. Kannattaa myös katsoa ettei moottori vuoda öljyä ympäriinsä. Vanhemmissa Mineissä kannattaa katsoa ettei pakoputki pölläyttele ylimääräisiä savupilviä.

 

Nettiautossa on tarjontaa melko säännöllisesti ja naapurimaassakin on eli tuoltakin kannattaa katsoa... http://www.blocket.se

 

Se riittääkö nykyään 3000 euroa järkevän kuntoiseen Miniin on toinen juttu...riippuu siitä paljonko olet valmis itse tekemään erilaisia korjauksia.

Link to comment
Share on other sites

Kiitokset kattavasta info paketista.

 

n.3000e:n budjettihan ei mikään iso ole ja tarkoitus olisikin löytää sellainen millä nyt pääsisi suhteellisen pienellä vaivalla ajelemaan ja talvisin sitten pikkuhiljaa laitella parempaan/omaa silmää miellyttävään kuntoon.

 

Niin ja pystymme itse tekemään esim. peltitöitä,maalauksia ja muita ns.pikkuremontteja.

Link to comment
Share on other sites

Jos etsisin harrasteMiniä, niin ilman muuta pysyttelisin näissä 78 tai vanhemmissa malleissa.

Niissä on kaikki ne hyvät Minin ominaisuudet, mutta puuttuvat ne ongelmia eniten tuottavat päästöasioitten myötä tulevat "hilpetöörit" ym.

90-luvun ruiskuMinit kiertäisin kaukaa.

Varmasti löytyy hyväkorisia vanhempia, joista voi sitten kukkaron, omien mieltymysten ja taitojen mukaisesti värkkäillä ihan mitä vaan.

Ja perus vakio kunnossaan, kunnostettuna yksinkertaisia/varmatoimisia.

Tämä siis minun 25 vuotta Minejä harrastaneen ja lähes kaiken sillä rintamalla nähneen HENKILÖKOHTAINEN mielipide 8) .

Link to comment
Share on other sites

No ruiskulla varustetut -92-> Minit on mörköjä lähinnä sen takia että ihmiset ketkä yrittävät niitä korjata, ovat jämähtäneet tiedoiltaa SU-aikakaudelle. Vähän kuin heittäisi puretun moottorin lääkärille ja toteaisi että pistä kasaan, lähdetään huomenna ajamaan 2000km lenkki... Aivan alkukantaista ja helppoa ruiskutekniikkaa on tuo MEMS, ammattitainaitoinen korjaamo huoltaa sen siinä kuin vaihtaa autoon renkaatkin. Joku pelkästään ruiskuihin tottunuthan voisi todeta että SU:n säätäminen on ihan tuskaa, siinä kun joutuu likaamaan näppinsä ja purkamaan/viilaamaan/kasaamaan. Ei riitä osan vaihto ja tietokoneen näppäimien painelu.

 

-78 on mielestäni huono raja jos päästöasioihin puututaan, kaikki kaasutinlaitteen menevät vielä samaa vanhaa tekniikkaa. Mikäli -89 vakio Mini ei mene sen ajan päästöistä läpi, siinä moottorissa on oikeasti jotain vikaa, ja kunnolla... Toki mikäli hiukankin on mielessä joskus rivakamman moottorin asentaminen konehuoneeseen, niin silloin ei -77 uudempaa kannata katsoa.

 

Jos matkailu ja pieni seikkailu säväyttää, niin suosittelen Englannista Minin hakemista. 3000e riittää ihan kohtuukuntoiseen autoon+matkaan+veroihin. Täällä hinnat ovat karanneet huomattavasti isommaksi.

Link to comment
Share on other sites

Niinpä! Siihen tarvitaan se tietoneen näppäily/näppäilijä ja jonkun "mystisen"? anturin/purkin vaihto, jotta taas päästään liikkeelle ;) . Eipä ole kunnossa olevat (niinkuin mulla aina 8) ) vanhanaikaiset vermeet koskaan jättäneet tielle, eivätkä edes kenkkuilleet, vaikka on joskus vähän pidemmälläkin aikanaan käyty.

3 tonnilla löytyy Suomesta varmasti sellainen vanhempi Mini, jossa kori on vähintään yhtä hyvä kuin Englannin 3 tonnin vermeessä.

Kysymyshän on ihan siitä mitä haluaa :)

Link to comment
Share on other sites

eiköhän 3000e ala saamaan jo kohtalaisia minejä kun kattelee hp 4-5 tonnin minejä niin eiköhän toteutuva kauppa ala olla 3 tonnin kintaalla,suurin osa myynnissä olevista mineistä on ylihintaisia ja sen takia ne seisovat myynnissä eikä mee kaupaksi,joitakin minejä on kaupattu jopa vuosia eikä oo kelvannut kellekkään,mielestäni kannattaa tarjota härskisti vaan sillä käteis ostajat ovat tänäpäivänä kortilla ;)

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista!

 

Hyviä pointteja on annettu puolesta ja vastaan.

 

Tarkoitus siis olisi löytää aihio, mitä ajan mittaan rakennellaan omaa silmää miellyttäväksi.Niin sellainen minkä saisi nyt alkuun pienellä vaivalla leimattua:)

 

Ja työkalut pysyy kädessä ja pieni piristäminenkin mielissä siintää(kilpuria ei olla hakemassa/rakentamassa).

 

Nettiauto ja tämä forum on läpi kuolattu useampaan kertaan ja jopa ebay ja plocet.se eli ei tuo ulkomailtkaan osto pois-suljettu mahdollisuus ole, mutta ensi sijaisesti haemme täältä koto suomesta.

 

Täytyy laittaa osto ilmoitus.

Link to comment
Share on other sites

Nyt on alustava/suullinen kauppa sovittu Ministä ja ensi viikolla haetaan kotiin:)

 

Tämän forumin kauttahan se sitten löytyi ja kiitokset hyvistä vinkeistä kaikille.

 

Jatkossa varmaan kyselen "viisaita" näiden sielun elämästä, tiedä vaikka alottaisin projekti osionkin katsotaan nyt:)

Link to comment
Share on other sites

No niin!

 

Nyt on Mini haettu vm78.(ajettu) kotiin ja ihan ongelmitta ei reissu sujunut......

 

Alku meni hyvin ,mutta 20km:n jälkeen rupesi käymään kolmella ja ajattelin heti , että nyt meni kansipahvi.

 

Lämmöt kävi mittarin(kuinka luotettava lienee?) mukaan aika korkealla , mutta ei kuitenkaan "tapissa" nooh ...ei muuta kuin hanaa , että pääsee kotiin asti(40-60km)

 

Kotona konepelti auki ja hupsista syylärin ylävesiletku oli kuin tennispallo.

 

Syylärin korkkia avatessa sitten painetta oli hieman liikaa , mutta kuumanahan ne yleensä pussauttelee jos noita availee.

 

Jonkin aikaa jäähdyteltyä kokeilin käyntii ja ihmetys sehän hörähti tosin edelleen vain kolmella.

 

Eli taisi projektiosio alkaa hieman ajateltua aikaisemmin: :o .

 

Tiedossa kyllä jo ostaessa oli , että lämpöjen kanssa on onkkelmia.

 

Eli onko toi motti(tonninen) nyt soveltuva "verkonpainoksi" vai kannataako alkaa kunnostamaan?

 

Näin alkoi meidän ministely harrastus 8)

Link to comment
Share on other sites

Kannattaahan tuo ainakin tutkia jos muuten tuntu olevan toimiva mylly, ei siinä paljoa kustannuksia tule jos ite räplää. Hätäapuna tutkit onko nesteet/öljyt sekasin jne. ennen kuin revit kantta pois. Heitä seuraavassa remontissa se termostaatti niin kauas mettään kuin jaksat, tuskin sitä kesä autossa tarvii (ainakaan omassa en ole sellaisia käyttänyt pitkiin aikoihin ja hyvin toimii).

Link to comment
Share on other sites

Vedet ja öljyt ei ole sekaisin ne katsoin heti ja termostaatin oli jo edellinen omistaja viskonut opitkin pientareita:)

 

Ja kyllähän toi ihan yllättävän pirtsakasti(suhteellinen käsite) liikku sen n.20km.

 

Niin ja on siellä lisä jäähdytinkin asennettu.

 

Tosin autohan oli seissyt parisen vuotta.......

Link to comment
Share on other sites

Saattaahan tuo kolmella käyminen johtua mm. imu/pakosarjan tiiviste sai liikaa lämpöä ja vetää siksi liikaa ilmaa, tulpista, kärjistä, jakajan kannesta, johdoista jne. Selvitä mikä pytty ei laula mukana ja siitä sitten eteenpäin ;)

Link to comment
Share on other sites

Termostaatin poistaminen sotkee veden kierron, ei ole suositeltavaa heittää sitä pois. Mikäli välttämättä haluaa siitä päästä eroon (en kyllä heti käsitä syytä miksi), niin termostaatin korvaavaa kuristinholkkia on saatavana.

Link to comment
Share on other sites

Termostaatin poistamisesta ei ole mitään muuta kuin haittaa. Jos auton jäähdytysjärjestelmä on muuten kunnossa, niin mitään lisäjäähdyttimiä ei vakiossa , eikä edes lievästi viritetyssä koneessa tarvita. 73 asteinen termostaatti paikalleen ja tarkastat että oma syyläri on puhdas ja kunnossa. Itse väärin räpelletyistä lisäjäähdyttimistä voi olla jopa haittaa (sotkee normaalia kiertoa) Mitään lisäjäähdyttimiä ei tarvita, jos omat vakiopalikat on kunnossa!!. Vai onko kysymys siitä 78:n vakio lämmityslaitteen tehostuskennosta repsikan puolella maskin takana. Se on OK.

Kansipahvi on todennäköisesti mennyt, vaikka vetet/öljy ei vielä olekaan sekaisin.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä tuo lisä jäähdytin on repsikan puolella maskin takana ja letkut menevä(ainakin toinen) tuohon ns. hanalle.

 

Tulpat ja piuhat on vaihdettu ei ollut apua kolmella käy.

 

Noh nyt sitten letkut irti ja öljyt pois ja syylärin huuhtelu+koneen.

 

Aloitan siis rojekti osion:)

Link to comment
Share on other sites

Ei se siellä haittaakkaan jos se on kytketty sisätilanlämppärin letkuihin. Riippuen miten on letkutus tehty, saattaa sisätilanlämppärin teho laskea hieman. Lisäksi tuossa kytkentätavassa se jäähdyttää vain jos sisätilan lämmitys on päällä, muuten siellä ei kierrä vesi.

Link to comment
Share on other sites

Ei se siellä haittaakkaan jos se on kytketty sisätilanlämppärin letkuihin. Riippuen miten on letkutus tehty, saattaa sisätilanlämppärin teho laskea hieman. Lisäksi tuossa kytkentätavassa se jäähdyttää vain jos sisätilan lämmitys on päällä, muuten siellä ei kierrä vesi.

 

 

Toinen letku menee alavesiletkuun(haaroitukseen) ja toinen suoraan sisätila lämppäriin.

Link to comment
Share on other sites

Ei ole toi sellainen kuin tarkoitin, mut niinkuin edellä sanottiin ei siitä haittaakaan ole varsinkaan kun Minissä yleensä joutuu helteillä pitämään sisälämppärin kiertoa päällä (parantaa myös kannen tasaista jäähtymistä kun hanaa pitää auki).

Link to comment
Share on other sites

Joo tuo on kyllä joku omavirite.

Eipä kai siitä mitään haittaa ole, mutta tosiasia on se, että vakio 1000 Mini ei tarvitse mitään lisäjäähdyttimiä missään tilanteessa normaaliajossa. Jos oma järjestelmä on puhdas ja kunnossa.

Minä nakkaisin pois ja hommaisin uuden oman jäähdyttäjän, jos lämmöt vielä tuntuu nousevan puhdistusten jälkeen.

Onhan siinä vain muutama mahdollinen vuoto/vauriokohta lisää.

Link to comment
Share on other sites

Ei ole toi sellainen kuin tarkoitin, mut niinkuin edellä sanottiin ei siitä haittaakaan ole varsinkaan kun Minissä yleensä joutuu helteillä pitämään sisälämppärin kiertoa päällä (parantaa myös kannen tasaista jäähtymistä kun hanaa pitää auki).
Mahtaa olla jo aika lopussa jäähdytin esim. puolet syylärin jäähdytyspinta-alasta varissut matkalla tielle. Mulla oli Granadassa 1/4-1/3 syylärin etupuolen jäähdytyspinta-alasta (metalliset lamellit whatever) karisseet yli 20v. ikäisestä syyläristä ja moottoritiellä ei matka-ajossa voinut ajaa yli 125. Jos ajoi kovempaa, niin lämmöt nousi hitaasti, mutta varmasti ylöspäin. Koska flektin käynnistyksen suorittava rele/termostaatti (whatever) ei toiminut, niin ei saanut lisätehostusta aikaan tarvittaessakaan. Aikoinaan samalla pelillä sai ajettua Lahti-Helsinki -välin halutessaan max nopeudellakin (140-150). MPi:ssä lämmöt psyy kokoajan mittarin mukaan puolivälin alapuolella - flekti hörähtää hetkeksi päälle, kun puoliväli saavutetaan. Esim. Saksan moottoriteillä 130-140 todellista nopeutta tai pitkissä ylämäissä kolmosella 120 todellista nopeutta tai kaupunkiajossa tai vuoristossa piiitkissä ylämäkiosuuksissa (jos huudattaa tarpeeksi kovilla kiekoilla kakkosella) (etenkin) helteellä ajettaessa, flekti hörähtää silloin tällöin hetkeksi käyntiin. Taajama-ajossa flekti saattaa pyöriä koko ajankin (tosin flekti käynnistyy toisinaan taajama-ajossa löysän lämpötilaanturin liitoksen heilahtaessa kuoppaan/töyssyyn ajaessa, jolloin pysähtyy vasta, kun moottori sammutetaan). Mittarin perusteella flekti lähtee aika aikasessa vaiheessa käyntiin. Voi olla, että aavistuksen korkeemmalla käynnistysrajalämmöllä ei hörähtäis koskaan päälle ja kulutus ois ajokissa aavistuksen pienempi. :))
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...