Jump to content

6x9 taakse


johnny

Recommended Posts

suositelkaas jotain hyvii elementtejä taakse.. ilman et tarttis hommata mitää erillisiä vahvistimia ja muita. vai onko koko hommassa mitään järkeä. ei nyt luulis et se ääni kauheesti siitä muuttuisi pelkästään kaiuttimia vaihtamalla. ? kun ei noita minin omiakaan voi kehnoiksi haukkua.

 

vai mitä tähän sanoo JPTT  ;D

Link to comment
Share on other sites

suositelkaas jotain hyvii elementtejä taakse.. ilman et tarttis hommata mitää erillisiä vahvistimia ja muita. vai onko koko hommassa mitään järkeä. ei nyt luulis et se ääni kauheesti siitä muuttuisi pelkästään kaiuttimia vaihtamalla. ? kun ei noita minin omiakaan voi kehnoiksi haukkua.

 

vai mitä tähän sanoo JPTT  ;D

 

Mä pistin Cerwin Vegan 6x9 taakse, eikä vahvaria tarvi. Ei särje ainakaan järkyttäviin volumeihin asti.. Etuovissa Vegan erillissarja ilman vahvaria myös. Boost siis kyseessä. Bassohumppaa en etsi. Vois vielä tehdä tuon etu-takakanavien swapin joskus kokeeksi, kun takaa on alle 100 Hz suodatettu tehtaalla. 6x9 luulis bassoa antavan paremmin.

 

Se takana oleva 6 x9 kolo on aika massiivinen, kannattaa tilkitä kaiuttimen reunukset ja laittaa bitumia sinne sisään. Sieltä 6x9 takaa pyöräkotelosta löytyy myös mielenkiintoinen 3 litran "korvatulppa". Itse jätin sen sinne, vaikka siitä ei mitään varsinaista hyötyä ole..

 

Näin jälkikäteen ajatellen harkitsisin jonkun ehdottamaa focalin 4" koaksaalia ja 6,5 koaksaalia etuoviin (vai tarviko nämä sit vahvistimen).

 

Taakse käynee mikä tahansa 6 x 9, kunhan on riittävän herkkä.

 

Radio kunntelussa ero minin settiin on vähäisempi, kun nämä suomen radio kanavat on kompressoitua loudness sontaa muutenkin, mutta CD kuuntelussa ero on järkyttävä.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on vieläkin kaiuttimien vaihto suunnitelmissa. Jospa saisi työn alle tässä lomien aikana. Boost stereot kyseessä eli ilman erillistä vahvistinta mennään.

Miksi JPTT harkitsisit kahta koaksiaalisettiä eteen? Eikö erillissarjasta saa tarpeeksi diskanttia tai äänenpainetta?

 

Mulla on tosin pyörinyt samat ajatukset, joko kaksi settiä koaksiaaleja tai 6.5" erillissarja. Ei tässä nyt täydellistä hifiä haeta, mutta reilu parannus alkuperäiskaiuttimiin olisi kyllä paikallaan.

Yksi vaihtoehto erillissarjaksi olisi Focal Access 165 A1. Tuo on käsittääkseni hiukan herkempi, joten voisi olla ok ilman lisävahvistinta.

Jos jollakin on muita ehdotuksia, niin nekin toki otetaan vastaan. Kuuntelemassakin voin kävästä mikäli Tampereen seudulla järjestyy...

Link to comment
Share on other sites

minäkään en mitään täydellistä hifiä ole hakemassa, kun en alan miehiä ole. mut täytyy varmaan noi takalautaset sitten vaihtaa jos se ääni siitä kerran paranee ?

 

joo.. bitumia pitää laittaa. etuoviinki piti silloin joskus laittaa mut se jotenki unohtui ja enää ei jaksais alkaa uudestaan repimään etupäätä auki.

 

sokkelibitumista on kokemuksia, fiiatti oli sisältä kokonaan harmaa  :D kattoa myöten, tosin kesällä ne tuli alas kun liima suli  ::) nyt voisi hommata jotain laadukkaampaa ja itseliimautuvaa!

Link to comment
Share on other sites

Mitenkä se kytkentä tehdään, että taakse saisi bassoa enemmän.

 

http://www.northamericanmotoring.com/fo ... -swap.html

 

Niin miksi etuoviin koaksaalit. Koaksaalin keskellä olevaa diskanttia voi kääntää yleensä paremmin. Erillissarjassa diskantin suuntaus on hiukan hankalaa siinä pienemmässä kaiutinreiässä, jos ei laita diskantteja a-pilareihin. Joissakin erillissarjoissa lienee paremmat nivelkupit diskanteille olemassa.

 

Äänenpainetta erillissarjassa toki riittää.

Link to comment
Share on other sites

Omassa 1gen Minissä oli seuraava setti ja kyllähän se soi vallan mainiosti:

Alpine CDA-9883R soitin, etukaiuttimet Rainbow Germanium 6.5" erillissarja, takakaiuttimet Rainbow KX 6x9.

 

Uudessa on tehtaan Harman-Kardon paketti, joten ei tarvitse päivitellä ;)

Link to comment
Share on other sites

Ne takapenkin panelit jotka suojaa 6 x9  kajareita ovat kiinni yläosasta metalliklipsuilla. Paneli lähtee, kun vetää ensin lattiatason nastat irti ja nostaa yläosaa lasinsuuntaisesti ylös. Muuten yläosan klipsut voi mennä rikki. Tätä ennen toki on pitäny purkaa lähes koko auto takaa, että pääsee panelit poistamaan.

 

C-pilarin airbagit on kiinni muovinastalla, joka ainakin omassa autossani oli v-mäinen, se kun on yhtäaikaa airbag kiinnike ja panelikiinnike! C-pilarin suojusta takaisin laittaessa on siis mahku jättää airbag pussiosa irtonaiseksi...

 

BMW TIS on siitä kätevä, että siiinä on ohjeet lähes oikein. Niissäkään ei tosin mainittu, että apukuskin panelissa on yksi ekstra ruuvi B-pilarissa.

 

Airbag tunnistimien ympäristö kannattaa suosiolla jättää tyhjäksi silentcoatista. Ne VDO siemensin kännykän kokoiset purkit kyllä näkyy helposti sivuseinissä ja takapenkin alla.

Link to comment
Share on other sites

Ihmettelin tuota channel swapia ottamalla kuskin jalkatilan panelit irti. En saanut irti kumpiakaan naaras tai uros pinnejä irti kajarin molex liittimistä, ne kun vaatinee ns. putkimaisen erikoistyökalun. Yllättävän hankalat otta irti! Vai onko olemassa joku helppo kikka?? Tuo jenkkien forumi ei ollut kovinkaan avulias, jengi oli ostanut suosiolla bmw:n työkalun.

 

Molex yleistyökalujen hinnat menee näköjään parista eurosta pariinsataan, mitään standardia ei ole ja PC työkalut ei käy. BMW työkalu ko. liittimelle maksanee 30-50 Eur ja newministuffista saa valmiin adapterin n. 50 ekellä.

 

Jos haluaa rakentaa, niin pelkät liittimet maksaa marmoritiskillä alle kympin.

 

BMW omien johtojen katkaiseminen ei houkuta, ilmeisesti menee newministuff tilaukseksi sitten. Ko. pulju tosin toimii hyvin epäluotettavasti, ts. jos omistajalla on paljon tilauksia sisässä, ei hän viitsi vaivautua pieniä tilauksia lähettämään, eikä siitä infoamaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Mitenkä se kytkentä tehdään, että taakse saisi bassoa enemmän.

 

Mahtaako 1. gen miniin saada samallaista adapteria takakaiuttimien kytkentää. Pääsisi helpommalla.

 

Ihmettelin tuota takakanavien alataajuuksien suodattamista joista lontooksi kirjoitellaan.

Ovat vaihtaneet region 2 MINI malleista etu ja takakanavien johdoitukisia että saa taaksekin alataajuudet.

Jotkut tehdasasenteiset 2.gen MINI soittimet suodattavat alle 100Hz taajuudet pois takakanavista.

 

Kannattaa näköjään tarkistaa testilevyllä ennenkuin alkaa noita piuhoja ristiinkytkemään...

...etu ja takakanavien vaihto lienee hyödyllinen vain uudempiin MINI malleihin.

 

Testailin nimittäin juuri oman 2004 MINI Cooper S (R53) eli 1.gen soittimen kanavia testilevyn

pistetaajuuksien ja soittimen säätöjen avulla....

...helpotus oli suuri kun sekä taka että etukanaviin tulee samalla tavalla

koko taajuuskaistan informaatio eli myös alle 100Hz taajuudetkin tulevat taakse.

 

Käytössäni siis kyseisen MINI mallin alkuperäinen CD autoradio.

 

* AUX kaapelin tein siihen mp3 soittimia ja NOKIA X6 navigaattorikäyttöä varten itse.

* Etuoviin olen päivittänyt HERTZ 6,5" erillissarjan sovittamalla ne alkuperäisiin paikkoihin.

6,5" kaiuttimille rakensin sovittimet alkuperäisistä kaittimista eli "ne hajoittamalla".

Samalla lisäsin oviin äänieristystä. Äänen laadun parantumisen ja äänieristyksen eron kuulee

selvästi mutta mitään ei huomaa päälle päin.

* ...taakse olisi vielä jotain päivityksiä ajatuksena tehdä kun alkuperäiset

6x9 kaiuttimet on nyt hiljennetty tukkoisina sotkemasta pois.

Onneksi ei tarvitsekaan noita etu ja takakanavoita alkaakaan vaihtelemaan kun tulee

bassotaajuudet taakse takakanavien alkuperäispiuhoillakin.

 

Pelkkä alkuperäistenkaiuttimein vaihto laadukkaampiin ja samalla kertaa äänieristys parantaa

jo kummasti äänimaailmaa vaikka ei vahvistimia laittaisikaan.

Jos ei laita vahvistimia niin sitten sellaiset kaiuttimet jotka eivät vaadi niin paljoa tehoa

eli herkät mallit (desibelilukemat yli 90dB).

 

LYHYT VASTAUS 1.gen MINIn kohdaalla

Taakse saa bassoa enemmän vaihtamalla paremmat kaiuttimet ja käyttämällä vahvistinta.

...jos alataajuuksiin asti oikeasti haluaa niin sitten subwoofer jolle saa

(ainakin oman CD MINI Cooper 2004 S soittimesta)

linjatasoisena bassot alkuperäisistä takakanavien piuhoista ;)

 

PS. 2.gen MINI soittimista ilmeisesti joutuu tuomaan bassotaajuudet etukanavista...?

Tuota ovat siis kiertäneet vaihtamalla etu ja takakanavat päikseen.

Ja kanavien vaihto siten tuo 2.gen MIN soittimilta bassoa enemmän taakse

...tai oikeastaan siirtää ne sieltä edestä sinne taakse ja karsii ne sitten edestä pois.

Näin asian ymmärsin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

En nyt aloittanut uutta aihetta kun takana remusin...

Eteen laitettu aiemmin 6,5" erillissarja alkuperäisiin paikkoihin.

Alkuperäinen CD-radio

 

...laitettu edellisen kirjoituksen jälkeen taakse 8" subwooferelementti oikealle puolelle

http://www.audio-outlet.fi/cat/product_ ... .php?p=928

Sitä ohjaamassa takakontissa vahvistin

http://www.audio-outlet.fi/cat/product_ ... .php?p=834

 

Ja motonetistä äänieristystä koko hyttiin...

* 1cm foliopintaista liimattavaa äänieriste"patjaa" takapenkkien alla ja takakontin maton alla ja ovipaneleiden alla hytin puolella

* foliopintaista liimattavaa butyylikumiseos äänieristemattoa OTR Basic Silent seinissä ja takaelementtien "koteloihissa"

* takaelementtikoteloissa peltien välissä olevia "superloonikorvia" tukevoitettu äänieristepatjoilla

 

Oli alunperin aikomus laittaa samanlainen elementti 8" Sub myös kuskin taakse mutta onneksi kokeilin

alkuperäisen 6x9 elementin kanssa joka jäi soimaan kuskin taakse hiljaisemmin.

Pelkkä koteloinnin ja seinien äänieristys parasnsi myös tuon elementin sointia.

Tuolla saa äänikenttää taaksepäin avarammaksi ja yksi 8" subwoofer riittää MINI hytissä mainiosti.

 

Tuli erittäin toimiva paketti ja suosittelen sijoittamista äänieristyksiin ja äänentoistolaitteistoihin

+ saa helposti säädettyä tasaisen toiston koko äänialueelle käyttämällä

vahvistimen säätöjä subwooferille ja CD-radion fader säätöä takakaiuttimelle

+ subwoofer kytketty takakanaviin joten fader säätää myös sitä

+ lisäksi subwooferin vahvistimen oma volyme hansikaslokerossa

+ rengasmelu pieneni niin että ennen renkaita häiritsee ilmastointi

+ huomattu että hytti lämpenee entistä nopeammin ja pysyy parkissa

entistä pidempään lämpimänä

 

Otin noista projekteista kuviakin mutta niitä ei ole nettieetterissä.

Voin lähettää sähköpostina kuvia ja saa käydä kuuntelemassa... (pyynnöt yksityisviestein)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...