Jump to content

E10 bensiini käyttöön 2011 alusta


1300cc

Recommended Posts

Moi,

Tutkikaapa. miten tuo uusi bensa sopinee ORGINAL - MINIin!!

http://www.e10bensiini.fi/files/50/E10- ... toihin.pdf - linkki kertoo vain seuraavaa:

 

Mini

E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Mini-malleihin alkaen mallivuodesta 2000.

 

Ja useimmat meistä ajaa ORGINAL MINIllä jotka ovat 2000 ja taaksepäin  :o

 

No, tarina jatkuu; esimerkkinä vanhat jo tuotannosta poistuneet mallit. Näiden mallien kohdalla on ohjeena,

että E10-bensiiniä ei tule käyttää.

 

Pysynemme siis 95E ja 98E versioissa.......

Link to comment
Share on other sites

Jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa tulee vastaan aika, ettei 95/98 E bensaa enää saa ollenkaan huoltamoilta ja näitten vanhojen autojen käyttö on mahdollista vain jonkin "sikakalliin" lisäaineen kanssa tai "vanhaa bensaa" saa vain joistain harvoista paikoista tuplahintaan.

Esim kaikkien työkoneiden päästömääräyksetkin (metsäkoneet) tiukkenevat lähivuosina niin , ettei edes tällähetkellä käytettävä polttoöljy eivätkä kaikki dieselit pysty täyttämään vaatimuksia, kaikista uudelleenkierrätyksistä ym.ym huolimatta.

Olikos se seuraava IMMI Sveitsissä. Saako siellä enää vanhalla "isopäästöisellä" Minillä edes mennä joka paikkaan? ;)

Link to comment
Share on other sites

No mutta, saa tietenkin mennä. Ei tämä näin nopeaa ole!    ;)

 

Ja kyllä 95E ja 98E vielä pitkään riittää eikä hintakaan tupliin nouse ihan lähipäivinäkään!  8)

Link to comment
Share on other sites

spekulaatioden mukaanhan 95E muuttuu E10prosenttiseksi ja 98E E5prosenttiseksi. Nesteen asemillahan 98E on ollut jo noin 5prosentin alkoholilisällä nelisen vuotta. 5prosentista ei pitäisi olla haittaa kumiosille, vaikkei ne suoranaisesti alkoholia kestäviä olekkaan, joten Miniin voi tankata tuota 98E:tä vielä tulevaisuudessa huoletta. E10:nen tankkaaminen sitten ei vaadi muuta kuin kumiosien uusimista polttoainepuolella alkoholia kestäväksi, sekä napsu suutinputkea alemmas.

 

Niin, ja mitään lisäainetta ei taida markkinoilla olla minkä kanssa voisi tankata "epäsopivaan" autoon E10:iä. Ongelmahan on kumiosien alkoholin kesto, no tietty jos sitä lantraa alkoholittomalla bensalla 50/50 ;)

 

Huoli pois siis, vanhan Minin saa helposti kulkemaan vaikka E85:lla. Muutenkin mikäli ei ole vaihdettu 20vuoteen polttoainepuolen kumiosia, niin nythän alkaa olemaan hyvä aika tehdä se huolto alkoholia kestävillä kumiosilla.

Link to comment
Share on other sites

Eipä tahdo nämä kaikki tällähetkellä myytävät "bensaletkutkaan" kestää nykybensaakaan vuotta kauempaa ;)

 

En ole mikään asiantuntija, enkä ole asiaa mitenkään tutkinut ja kysynkin viisaammilta onko tosiaan niin, että nämä vanhan ajan "korkeapuristeiset","viritetyt" Cooper S kaasari kilpakoneet ym. ;), toimivat moitteetta tällä uudella polttoaineella, kun vain kumiosat on OK? Sittenhän ei mitään huolta.

 

En tiedä faktoja, mutta eikös se Sveitsi ole missä ollaan ainakin menossa aika tiukkaan päästökuvioon?

Link to comment
Share on other sites

Halpapaskabensaletkut eivät tosiaan kestä lyijyttömän polttoaineen lisäaineistusta, mutta eihän sitä mikään estä sitä niitä myymästä polttoainekäyttöön soveltuvina...

 

Alkoholilliset polttoaineet sopivat erinomaisesti "viritettyihin" moottoreihin, esim E85:sen nakutuskestävyys on täysin omaa luokkaansa. Turboahdetuissa moottoreissa yleensä moottorin säätäjän hermot pettävät ennen kuin nakutusraja tulee vastaan, vapaastihengittävissä nakutusraja nousee vielä ahdettuja korkeammallekkin. E85:lla ainoa vaadittava säätötoimenpide on seoksen rikastaminen 35-40prosenttia, johtuen alkoholin pienemmästä energiatiheydestä. Hemmetti, 25litran tankilla ei enää sitten pitkälle pötkitä viritetyllä koneella :D

Link to comment
Share on other sites

Jos tuollaiset arviot, että noin 40% enemmän pitäisi syöttää polttoainetta koneelle jotta toimisi, niin kyllä se käytännössä merkitsisi että ajot olisi aika pitkälle ajettu, ainakin päivittäiskäytössä.

Ei ihan heti tulisi mieleen lähteä esim. IMM:i reissuun Minillä joka veisi polttoainetta Esim 15 l satasella.

Näissä asioissa tosin olen ihan muitten vietävissä. En ole ajatellut, enkä ymmärtänyt itse asiasta mitään :o.

 

Kunnon lyijyllisellä lentobensalla Minin kone kehrää niin mukavasti.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Noh 15l/100km on vähän liioiteltua jos ei puhuta mistään kovasti viritetystä pelistä, matka-ajossa kuitenkin hyvin säädetty ja miedosti viritettykkin Mini pitää mennä 100% bensalla alle 7l/100km keskikulutuksella, tuohon kun lyödään 40% päihin niin ollaan vielä alle 10l/100km. 15l/100km meinaisi noin 11l/100km kulutusta bensalla, Mun 1800kg nelivetoinen muutamasatahevosvoimainen käyttöpelikin menee pienemmällä.

 

Noi kulutusvertailut siis siihen verrattuna jos siirtyy bensasta E85:een. Jos siirtyy bensasta E10:een niin silloin polttoaineen lisä on noin 4%. Tosin Suomesta ei ole pitkään aikaan saanut muuta kuin E5 bensaa, joten jos auto on säädetty nykyisellä bensalla, niin polttoaineenlisä on enää max 2%. Tosiaan, Nesteen toimittamat bensat ovat jo monta vuotta sisältäneen noin 5% etanolia. Nestehän toimittaa leijonanosan raakabensasta Suomen asemille.

 

Sytytyksen säätöihin ei ole pakko koskea mikäli haluaa siirtyä E85:een, koska sen puristuskestävyys on huomattavasti parempi kuin esim 99oktaanisen. Mutta hieman voi saada lisää voimaa ennakkoa lisäämällä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Ja useimmat meistä ajaa ORGINAL MINIllä jotka ovat 2000 ja taaksepäin  :o
Täälläpäin, missä meikäläinen asuu, tulee useammin vastaan noita 2000 ja eteenpäin valmistettuja. Miten lie rekisteröintitilastojen kanssa - eikös noita uudempia myydä vuosittain suunnilleen puolet siitä, mitä vanhoja on liikenteessä?
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...