Jump to content

IMM2011


1300cc

Recommended Posts

IMM 2010 :stä lähdettäessä kiertelimme Sveitsiä 2 vk:n ajan. Siis maisemat on mahtavat! Kannattaa käydä myös Liectensteinissa. Mutta mäet on vähän jyrkkiä ja piiiiitkiä. Asuntoauton öljynpainevalo ei oikein tykännyt pitkistä nousuista. Ja selvittäkää , mitkä solat on auki ! Läheskään kaikkia EI ole vielä avattu toukokuun loppuun mennessä, ainakaan pieniä solia.

Maahan joutuu myös ostamaan vuoden tarran (noin alle 30 €?)autolle.

Hieno maa muuten.

Link to comment
Share on other sites

Autoliittoon kyllä voisi liittyä, ihan vaan varmuudeksi ::)

 

Ei olis meitä auttanut viimevuonna!!!!!

Jos on yli 10V. vanha auto ni eipä ne Saksassa pahemmin hinaile...

Munhan piti ottaa se ennen ku lähettiin mut kun se oli turha jus ton ikä jutun vuoksi... :-\

Suomessahan autoliittoon kuuluvat saavat hinauksen kotiin asti vaikka olisi vanhempi harraste peli. Yrittävät kyllä samaa myös euroopanlaajuisesti mut tietääkseni ei ole vielä voimassa.

Link to comment
Share on other sites

Mikäli olen matkakertomuksista päätellyt, niin ainakin osalle tuntuu olevan osa elämystä, että saa reissussa tehdä kädet rasvassa remonttia ;)

Itse olen kyllä aina yrittänyt järkätä reissupelin varman päälle siihen kuntoon, että remonttia ei tehdä ja olen kyllä aina onnistunut, silloin kun tuli vielä reissattua. Hyvää tuuriakin tietty.

Ainahan voi yllätyksiä tulla.

Link to comment
Share on other sites

Autoliittoon kyllä voisi liittyä, ihan vaan varmuudeksi ::)

 

Ei olis meitä auttanut viimevuonna!!!!!

Jos on yli 10V. vanha auto ni eipä ne Saksassa pahemmin hinaile...

Munhan piti ottaa se ennen ku lähettiin mut kun se oli turha jus ton ikä jutun vuoksi... :-\

Suomessahan autoliittoon kuuluvat saavat hinauksen kotiin asti vaikka olisi vanhempi harraste peli. Yrittävät kyllä samaa myös euroopanlaajuisesti mut tietääkseni ei ole vielä voimassa.

 

Pahus, mulle jäi muistikuva, että tuo olisi ollut pitkin eurooppaa voimassa mutta jos kerta ei ole, niin eipä siitä sitten juuri iloa ole :( Pitänee se kuitenkin vielä tarkistaa.

 

Edit: Niin, onhan se kivaa aina välillä saada kädet rasvaisiksi reissussa, mutta kun siitä tuli lähes joka pysäkin rutiini, niin ei se nyt ihan liikaa naurattanut.

 

Edit2: Autoliiton sivulta lainattu:

 

"Voimassaoloalueella ulkomailla matkanjatkamispalvelut koskevat Suomessa yksityiskäyttöön rekisteröityjä em. ajoneuvoja, jotka on ensimmäisen kerran otettu käyttöön alle 15 vuotta sitten. "

 

No eipä tuo paljoa auta, kun omakin on yli kolmikymppinen...

Link to comment
Share on other sites

Tuolla Furka Passin maisemia. :P

 

Minille nuo Sveitsin ylämäet ei ole ongelma kuten matkailuautoille - matkailuautot on ylämäissä ongelma Minille (ajavat niin leveesti, ettei niistä sovi ohi menemään). Viime kesänä kierrettiin iahn tarkoituksellisesti mahdollisimman mutkaisia ja mäkisiä reittejäkin ja kolmosta pienemmälle joutui äärimmäisen harvoin laittamaan ylämäen takia - ja silloinkin sen tökkäyksen aiheutti pääasiassa joku liian hidas edessä tai niin jyrkkä mutka, ettei omalla kaistalla (sisäkurvin puolella) olisi pysynyt kolmosen vaatimalla vauhdilla. Mutkien oikomisen tai vastapuolen kaistalta koukkaamisen tarve kertoo (mulle) sen, että vauhti on liian kova.

 

Sitten on ne suorillakin vastapuolen kaistaa vajaan metrin käyttäviä city-maasturit ja matkailuautot - niitä näki vähän väliä. Arvelen niiden olevan vuokra-autoja, koska omalla autollaan ajavien luulisi oppineen autonsa leveyden. Linja-autot ja kuorma-autot vie ehkä keskimäärin puolesta metristä metriin vähemmän tien leveyttä kuin (vuokrattu?) city-maasturi/matkailuauto, vaikka ajoneuvojen todellisten fyysisten dimensioiden ero on päinvastainen. Pelottaa ajaa tuommoisten perässä, koska nehän ajaa varmaan metsään, jos joutuvat ohittamaan vaikkapa samaan suuntaan ajavan polkupyöräilijän - ai niin, eihän ne aja niin kovaa kuin pyöräilijät eli ei niitä kolareita taidakaan joutua todistamaan.

 

Lyhyesti: Mini tai vastaava on paras mahdollinen kulkine tuollaisilla seuduilla. Sveitsissä EHDOTTOMASTI (vielä ehdottomammin kuin Suomessa) rajoitusten mukaista nopeutta - kortti lähtee ja autokin voi jäädä parkkiin, jos ajaa ylinopeutta (Suomessa vastaavasta selviää pikkurahalla, jos ei ole miljonääri). C:-)

Link to comment
Share on other sites

850-998cc koneen kanssa noi ylämäet voi enempi tuntua eikä ainakaan tarvii ohitella ja rumpujarrut voipi olla kovilla pitkissä laskuissa ;) .
Onko moottorijarru kuutioiden suhteessa tehottomampi? Aika vähän niitä jarruja tarttee jyrkissäkään alamäissä käyttää - 2 vaihde jarruttaa aika kivasti ja jos se ei riitä, niin on ihme jos ei 1 vaihteella ala vauhti hiljenemään... MPi on maksimissaan alamäissä mennyt 80-90 km/h kakkonen päällä - mutkiin joutui jarruttamaan, mutta aika pienellä jarrutuksella putoaa tarvittavan määrän. Jarrujen käyttö vuoristoteillä kannattaa minimoida (yrittää olla käyttämättä ollenkaan - aivan ei tavoite onnistu, mutta lähelle voi päästä)...
Link to comment
Share on other sites

2010 Furkapass ei ollut avattuna toukokuun lopussa, joten selvittäkää reittiänne sitä ennen !!!!
No, varaus tuonne lähetetty. Jos sen hyväksyvät, niin kaipa sinne majoitukseen jotenkin pääsee paikalle... IMM:ssä käydään ekaksi ja tuo on sitten paluumatkalla parin päivän pysähdys. Joskus on ollut tiet sulki noihinkin aikoihin, joten voi joutua paikkaa vielä vaihtamaan, jos huonosti käy. Koetetaan bongailla hienoja maisemia reitin varrelta. Elokuvissa (kuten Bondeissa) seikkaillaan hienoissa maisemissa - niitä on kiva käyttää mahdollisina reittipisteinä, joista (murto)osassa saattaa ehtiä käymään jos tuurit kohdallaan ja ovat ajoreitin varrella.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Pitkästä aikaa!

Alkaa 2011 Mini-reissuni olla haarukassa eli tapahtumat reitin varrella ovat seuraavat:

 

09. - 13.6. IMM2011, St. Stephan, Sveitsi

23. - 27.6. BALKANSKA MINIJANA, Serbia

29. - 03.7. IMW, Györ, Unkari

 

Tapaillaan paikanpäällä ;)

 

Antza

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 3 kuukautta myöhemmin...

Toteutuma tämän osalta oli

 

Helsinki - Rostock

Lähtö: Ti 7.6.2011 klo 18:30

 

Travemünde - Helsinki

Lähtö: Pe 17.6. klo 03:00

 

Tänä aamuna 18.6. kotosalla. Rostock-IMM2011-Trawemünde kiepautus käsitti 8 ajopäivää ja mittariin kelautui noin 3550. Niet problemoz...

 

Karttamerkintöjä reitin varrelta.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...