Jump to content

1000-->1100


miihcars

Recommended Posts

Kannattaa suoraan hommata vaikka 1300 moottori ja jos se ei riitä niin piristelee sitä hieman. Nythän on kesä tuloillaan ja mini pitää olla ajossa ;) Sitä moottoria voisi sitten siinä samalla kasailla ja heittää joku vloppu sen keulille kun on valmis. Mulla olisi tiedossa parikin moottoria, toinen taisi olla porattu 1300cc:sesta isommaksi uusilla männillä ym.

Link to comment
Share on other sites

No jos sitä vahingossa 1300cc lipashtaa konehuoneeseen niin minkäs sille voi... Jos on satumaisen huono mäihä ja katsastusinssi huomaa niin tonnisen lohkon päälle on laitettu isompi kansi ;)

 

Mutta kun sulla on jo vissiin isommat vanteet, niin ihan järkevää olisi vaikka ostaa uudemman minin jarrupalikat. Ei paljoa maksa Saksan ebaysta. Muistaakseni itse olen jarruvivustoista ja tehostimesta/pääsylkystä maksanut alta satkun, eikä perus jarrupaketitkaan ole hinnan kiroissa.

Link to comment
Share on other sites

Ei niiden jarrujen päivittäminen ole hölmö liike on kone sitten mikä hyvänsä. Varsinkin isoilla vanteilla alkaa alimittaiset jarrut korostua koska pyörän massa on isommalla kehällä. Minin 8,4" jarrut ovat riittävän tehokkaat vaikkakaan ei välttämättä kovin näyttävät jos tarvii katu-uskottavuutta... Eivätkä ole välttämättä ihan mahdottoman hintaisia, toki kunto on aina arvoitus. Jarrut sinänsä on semmoinen kokonaisuus missä ei kannattais kitsastella.

 

Jotkut näppärät on kikkailleet muista merkeistä jarruheepeleitä Miniin kun ovat saaneet "halvemmalla".

 

Tonninen mosa on 60 ylikoossa 1046 cc. Enemmän jos himoitsee niin täytyy pistää 110 kampura ja porata taas isommaksi, 60 ylikoossa saa 1150 cc. Mutta ongelmaksi voi tulla noiden hilppeiden löytäminen.

 

Oon samaa mieltä muiden kanssa että 1300 kone keulalle jos tarvii isompaa.

Link to comment
Share on other sites

No jos sitä vahingossa 1300cc lipashtaa konehuoneeseen niin minkäs sille voi... Jos on satumaisen huono mäihä ja katsastusinssi huomaa niin tonnisen lohkon päälle on laitettu isompi kansi ;)

 

Juuri näin sössitään suhteet katsastusviranomaisiin!!

Link to comment
Share on other sites

1100 ei vaadi jarrumuutoksia, mutta jos haluat sen rehellisesti kertoa, niin kats. mies voi vaatia selvityksen siitä.

Miniä on tehty 1100:lla ja rumpujarruilla muttei tuotu Suomeen.

Itsellä on S:n levyjarrut ja 1100 kone ja silti piti olla selvitys että sellaisella koneella on Minejä ollut!? (Sain esitteen lainaksi). Sitten käytiin vääntöä pitääkö olla tehostin levyjarrujen kanssa. Ei vaatinut, mutta kieltämättä poljinvoima on isohko.

Kats.miehiä on monenlaisia ja kaikkeen pitää varautua. Johtuu suureksi osaksi siitä kun on yritetty "pissiä" silmään.

Jotkuthan joskus 80-luvulla liimailivat jopa tuhkaluukkuja 1300:sen lohkojen taakse, kun se oli joillakin asemilla tunniste tonniselle koneelle. (S:n koneillahan se ei päde!)

Link to comment
Share on other sites

no johan oli viriny keskustelua.  :D

 

 

Eli mitään järkeä ei oo laittaa 1100 konetta..... Taitaa olla niin, että saa olla tonninen lopun ikäänsä. :)

Jotenkin tuo 1300 laitto ei hutsita. Pitää tehdä kuitenkin niitä muutoksia niin paljon, että samalla sitten laittaisi jonkun vierasmoottorin kokonaan. Ja rakentelis etukelkat sun muut sitten sen mukaan.

 

Myönnän että mulla on asennevamma nuata minin moottoria ja vaihteistoa kohtaan.... Ei vaan voi mitää!! ;)

Mutta täytyy tuumailla että mitäkö ja kuinka sitä sitte tekis.  ::)

Link to comment
Share on other sites

no johan oli viriny keskustelua.  :D

 

 

Eli mitään järkeä ei oo laittaa 1100 konetta..... Taitaa olla niin, että saa olla tonninen lopun ikäänsä. :)

Jotenkin tuo 1300 laitto ei hutsita. Pitää tehdä kuitenkin niitä muutoksia niin paljon, että samalla sitten laittaisi jonkun vierasmoottorin kokonaan. Ja rakentelis etukelkat sun muut sitten sen mukaan.

 

Myönnän että mulla on asennevamma nuata minin moottoria ja vaihteistoa kohtaan.... Ei vaan voi mitää!! ;)

Mutta täytyy tuumailla että mitäkö ja kuinka sitä sitte tekis.  ::)

 

Mun mielestä on järkeä laittaa 1300 kone mutta ei juurikaan 1100.  ::)

Ei tarvii kelkkoja muutella. Jos on toimiva 1300 kone ja rupee tekemään vaihtoa niin siinä menee sellanen 5 tuntia ja peli käy jälleen. Siis mukaan lukien jarrujen muutokset.

 

Mun mielestä Mini ei oo enää Mini jo siinä ei oo Minin konetta... Siis noin niinkun vähän kärjistettynä.  ???

 

No onneksi näistä on monia mielipiteitä jotta homma ei mee liian yksinkertaiseksi...  ::)

Link to comment
Share on other sites

siinä menee sellanen 5 tuntia ja peli käy jälleen. Siis mukaan lukien jarrujen muutokset.

 

tuota tuota, voitko tulla pikaiseen käymään täällä Tampereen kupeessa, olen nyt tuota perusmoottoria nykertänyt paikoilleen mutteri kerrallaan, ja vaikka koko ajan muka tekee hommia, niin ei se vieläkään ole siinä kunnossa ettäkö saisi avaimesta vääntää....Ja tuntuu että silloin oli täysi talvi kun tuon koneen tuohon keulille laski...mihin se aika menee... :(

Link to comment
Share on other sites

Kun olet tehnyt homman muutamia kymmeniä kertoja (kuten esim cabrio) ;D!

Niin jo alkaa tapahtumaan.

Tuo 5 tuntia on ihan varmasti TOTTA! 8)

Miihcarsin on kyllä ihan turha päivitellä 1300:sen vaatimia muutoksi. Eihän siinä tarvitse muuttaa mitään!

Kun hankkii ne muutaman satasen levyjarrupalikat ja ruuvaa ne suoraan paikalleen entisten osien tilalle. Sama vaiva kun tekisi jarru/pyöränlaakeri remontin etupäähän rumpujarruminiin.

Mutta sehän ratkaisee mitä haluaa ;)

Link to comment
Share on other sites

Jani on harjoitellut tota asennusta aika monta kertaa  ;D ;D

 

Jep Jep ei varmaan 50 kertaa riitä.....  8)

 

Silloin kun kilpurista konetta otettiin pois syystä tai toisesta pois kiireellä ni ei siinä menny ku  n.35-40min. ja se oli lattialla.  ;D

 

"Siviili" Mineja ajatellen ni yhdestä keltaisesta ja yhdestä valkoisesta farmarista otettiin koneet pois ja vielä laitettiin ne osiksi ni ei siinäkään menny ku alta 4h. ja kaffet ki kerettiin juomaan...  ::)

 

No joo tietty vähempikin harjoittelu olis kyllä riittänyt siinä yhdessä vaiheessa....  ;D

Link to comment
Share on other sites

Näinhän se on. Kokemus tekee tekijästä mestarin...En missään nimessä kyseenalaistanut tuota viittä tuntia, vaan pyysin josko Jani kävis meilläkin :)...

 

Itse asiassa, tiedän kyllä mihin se aika menee. Se menee tekemiseen, uudelleen tekemiseen, irroittamiseen ja osien etsimiseen ja kunnostamiseen.

 

Esimerkkinä syväanalyysi toissapäivältä. Syyläriä laittelin kiinni. Jotta voin laittaa syylärin paikoilleen, niin minun piti ensimmäiseksi vesipumpun kiilahihnapyörä laittaa kuntoon..

 

15 min: Kiilahihnapyörän hiominen maalattavaan kuntoon

10 min: Pohjamaalaus ja keltainen maali pintaan...nostetaan kuivumaan.

5 min: etsitään laatikko esiin jossa on kaiken maailman kiinnikkeitä ja tongitaan sieltä syylärin kauluksen alakiinnike.

5 min: alakiinnikkeen hiominen ja maalaus mustaksi...nostetaan kuivumaan.

5 min: kaffet...mamma toi talliin tuoretta pullaa ja kaffet (kenellä muulla toimii näin ???)

2 min: alakiinnikkeen sovittaminen aiemmin kunnostettuun syylärin kauluksen alaosaan.

3 min: etsitään kaksi puolen tuuman pituista UNF kierrepulttia pulttilaarista, ja ja harjataan pultit kuntoon.

2 min: Pultataan alakiinnike paikoilleen. Koko homma on vino eikä ole linjassa poskipellin syylärin peltien kanssa.

5 min: mietitään miksi...kaivetaan varaosakirja ja katsotaan onko näitä alakiinnikkeitä useampaa kuin kahta mallia. Huomataan että on kolmaskin malli, mutta käsityksen mukaan se vaan nostaisi kauluspeltiä korkeammalle, ei kääntäisi sitä sivuttain niinkuin nyt olisi tarvetta...mietitään lisää...

1 min: todetaan että kauluspelti vaan on vähän kiero

7 min: otetaan kauluspellin alaosa irti, ja väännetään suoraan. Samalla hoksataan että kannattaa laittaa syyläri jo kiinni kauluspeltiin jottei tarvitse ahtaassa tilassa sitten syylärin alaletkua laittaa kiinni.

15 min: ETSITÄÄN SOPIVIA peltiruuveja joilla saa kauluksen kiinni (liian pitkät puhkoo syylärin, liian lyhyet ei pidä paikoillaan. Liian paksut ei mene syylärin kiinnikkeistä läpi, liian ohuet hyppii kierteillään...

5 min: Laitetaan syyläri ja kauluspelti kiinni...Nyt on suorassa.

5 min. Etsitään lisää sopivia peltiruuveja jotta kauluksen yläosan saa kiinni. Nyt tiedän missä niitä on, joten aikaa menee vähemmän..

1 min: Huomataan että kauluksen alaosan ylempi ruuvi on myös samalla yläosan alempi ruuvi, eli hetki sitten ruuvattu ruuvi pitää ottaa pois. Mutta toisin kuin alkuperäiset ruuvit jotka on kuusiokannalla, olinkin laittanut ristipää ruuvit. Ja nyt ruuvari ei mahdu peltien väliin.

5 min: yritystä avata ruuvi pienessä raossa mm tongilla, hohtimilla ja linjapihdeillä...

5 min: poistetaan alakaulus ja syyläri jotta voin laittaa myöhemmin molemmat kaulukset kiinni oikeilla ruuveilla.

2 min: laitetaan alakaulus ja syyläri nyt paikoilleen ja kytketään letkut.

3 min: etsitään mihin syksyllä ostettu kiilahihna tulikaan laitettua. Hyllyllä on viisi 70 luvulta olevaa hihnaa vielä pakkauksissa, muttei sitä uutta. Lopuksi löydetään muovikassi jossa on muutakin uutta osa jotka olen jo unohtanut ostaneeni.

5 min: Kuivatellaan vielä keltaista hihnapyörää, ja asetetaan se paikoilleen. Ihmetellään että mahtuuko tuonne väliin muka vielä tuulettimen ropelli ja vielä pulttaamaan sen paikoilleen.

2 min: otetaan lokerikosta uudet tuumakokoiset pultit ja kokeillaan...ei mahdu pulttaamaan, ei sitten millään...Puolta lyhyemmät pultit mahtuisi, mutta  sitten ne ei yltäisi propellin ja hihnapyörän läpi aina vesipumpun reikiin asti..

5 min: tuumaillaan ja vähän kiroillaankin, ja luetaan ohjeet uudelleen...kyllä, propelli pitäisi laittaa paikoilleen vasta tässä vaiheessa, ei siis esim silloin kun vielä syyläri on poissa..

1 min: hoksataan varmistaa että kummin päin propelli oikeasti kuuluukin. "TO ENGINE SIDE" onkin eri puolella mitä oletin, käännetään propulli toisin päin ja jo mahtuu...

10 sek: Pälyillään ympärille, ettei kukaan vaan huomannut...

7min: Ruuvataan ahtaassa raossa propellin pultit paikoilleen...Jotta sen saa kireälle, pitää hihna kiristää tiukaksi jotta sillä voi lukita vesipumpun. Muuten rikon tuulettimen rivat jos niitä vasten väännän...

1 min: Hoksataan että laturin alakiinnike pitää laittaa paikoilleen ennen kuin hihnaa voidaan kiristää.

5 min: Etsitään jo aiemmin kunnostettu laturin kiinnitysrauta, ja laturin alakiinnikkeen erikoispultti...ei löydy...

5 min: Kaivetaan kiinnikelaatikko taas esiin ja etsitään uusi kiinnikerauta, putsataan se (ei tarvinnut sentään hioa ja maalata).

1 min: Etsitään uusi erikoispultti pulttilaatikosta ja kiillotetaan se teräsharjalla...

2 min: Laitetaan laturin kiinnitysrauta paikoilleen ja kiristetään hihna.

1 min: Kiristetään hihnapyörä oikeaan tiukkuuteen.

5 min: kiinnitetään syylärin kauluksen yläosa paikoilleen, ja se istuu nyt jämäkästi ja kauniisti kuin tehtaan jäljiltä.

5 min: Etsitään jo tutuksi tulleesta kiinnikelaatikosta parhaimmassa kunnossa oleva syylärin yläkauluksen kiinnike.

10 min: hiotaan yläkiinnike puhtaalle pellille, pohjamaalataan ja maalataan....nostetaan kuivumaan.

10 min: Odotetaan kuivumista, sillä välin vaihdetaan laturin johdoille oikea liiitin joka sopii tähän laturiin..ja etsitään yläkiinnikkeeseen sopivat läpivientikumit tärinänvaimentimikiksi.

2 min: pultataan yläkiinnike paikoilleen.

 

Se on siinä...

 

Eli siis:

Kymmenen minuutin hommaan meni puoli iltaa, ja aika meni joko

a) osien etsimiseen

b) osien kunnostamiseen

b2) jo kertaalleen kunnostettujen osien etsimiseen ja lopulta toisen vastaavan kunnostamiseen...

c) moneen kertaan tekemiseen, eli niin sanotusti erehdyksistä oppimiseen.

 

Eli, kokemus ja turha pohdinta jää pois kun seuraavan kerran tekee tuon. Se että tekee sen 50 kertaa, auttaa varmaan paljon :)

 

Kaikesta huolimatta, kyllä autoharrastus on kivaa...

 

Sorry Miihcars kun karkasin vähän ohi aiheen...

 

sami

Link to comment
Share on other sites

Hauska, todenmukainen ja hyvin tutun tuntuinen työselostus omienkin projektien vaiheista vuosien varrelta :D

Monet asiat ovat kantapään kautta jääneet mieleen, ettei enää aina tarvitse mennä vaikeimman kautta, mutta nyt kun monesta työvaiheesta on mennyt jo vuosia niin funtsimiseksi menee taas jos jotain yrittää.

Pullakahveita talliin ei tosin ole tuotu koskaan! Joskus nuorena tuli pari olutta otettua tallissa, ihan itse haettuja ;)

Link to comment
Share on other sites

Kattokaas kun työkseni neuvottelen hankalista asioista niin joskus niitä taitoja tulee käytettyä kotonakin. Jo jokin aika sitten sanoin kotona että tämä auto tulee mammalle kesäautoksi sen kuplan tilalle, ja itse alan entisöimään itselleni sitä kuusnelosta. Samalla lauseella, sain kaikki tallitunnit anteeksi, ja vielä luvan ostaa toinen rojekti pihaan  ;D

 

...mamma tietää että kuukauden päästä hän saa ajella valkoisella Minillä pitkin kyliä, joten kyllä vaan (sorry jätkät) uunituoreet pullat ja kaffe tuotiin suoraan talliin...

Link to comment
Share on other sites

Mahtava kertomus Sami!  ;D

 

Tää on niin tuttua, just meni yks ilta tallilla kun vaan etsin että missä on ne oven kiinnikkeet mitkä aikaisemmin

olin kunnostanut ja huolella laittanut paikkaan että seuraavalla kerralla varmasti löytyy. ;D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...