Jump to content

Vetopyörästölukko uuteen Miniin?


Stigi

Recommended Posts

Tervehdys, MINIstelijät!

 

Hankinnan alla olisi ensimmäinen Mini Cooper S, ja samalla myös ensimmäinen oma auto. Pitkän lyhenteiden selvittelyn jälkeen suurimmaksi kysymykseksi on jäänyt vetopyörästölukon hankinta. Auto tulee lähinnä perusajoon, mutta talvella olisi toki mukava käydä jäällä "luistelemassa" ja auton hieman vanhetessa ehkä käydä "pyörähtelemässä" sorateillä. :)

 

Mitä Cooper S -versioon lisävarusteena saatavasta vetopyörästölukosta hyötyy? Onko siitä haittaa, jos sen nappaa mukaan verukkeella "saattaa siitä joskus olla hyötyä"? Hieman olen yrittänyt Googlailla, mutta pää sekoaa vastauksiin: LSD, EDLC. Mitä nuo sitten ovat?

 

Stigi

Link to comment
Share on other sites

Perusajossa vetelee turhaan vielä enemmän. Todellinen hyöty saadaan radalla kun pääsee paremmin mutkista ulos. Tuo tehtaan "lukko" S:ään on myös liian kesy ratakäyttöön. Jälkiasennuslukkoja saa jenkkilästä mutta asennuksineen menee liian kalliiksi. Pärjää ilmankin.

Link to comment
Share on other sites

Perusajossa vetelee turhaan vielä enemmän. Todellinen hyöty saadaan radalla kun pääsee paremmin mutkista ulos. Tuo tehtaan "lukko" S:ään on myös liian kesy ratakäyttöön. Jälkiasennuslukkoja saa jenkkilästä mutta asennuksineen menee liian kalliiksi. Pärjää ilmankin.

 

Voin melkeen vannoa et ei se mitään vetele tehtaan lukolla, on ne niin miedolle säädettyjä.

Mun ja cabrion vehkeet vetelee, nykyaikaiset tehdas-autot ei.

Link to comment
Share on other sites

Mutuilu on varmasti kivaa yksin tai sen caaprion kanssa esson baarissa. Ottakaa santsikuppi vielä.

 

Cooper S:n tehdaslukko vetelee verrattuna lukottomaan normaaliajossa, on tullut kokeiltua ilman ja lukolla aikanaan.

Tehtaan lukolla ei kuitenkaan tee mitään vaan se antaa esim mutkassa sisemmän eturenkaan pyörähtää ihan turhaan tyhjää. Se on lähinnä liikkeellelähtölukko. Liikkeellelähdettäessä täyskaasulla se taas ei irroita kuin vasta kovemmassa vauhdissa ja sinne saakka se aiheuttaa lähinnä vain tuota vetelyä.

 

Kunnon lukko esim tuo Quaife ATB on taas asennettavissa sitten vaikka takuuajan jälkeen jos haluaa niin paljoa maksaa kunnon lukosta.

 

Jonka mielestä tehdaslukko ei vetele ylimääräisiä, niin käykää kokeilemassa ja kommentoikaa vasta sitten.

Tässä on tuore ministi hakemassa apua auton hankintaan. Ei sotketa päätä turhalla mutuilulla.

Link to comment
Share on other sites

Mutuilu on varmasti kivaa yksin tai sen caaprion kanssa esson baarissa. Ottakaa santsikuppi vielä.

 

Cooper S:n tehdaslukko vetelee verrattuna lukottomaan normaaliajossa, on tullut kokeiltua ilman ja lukolla aikanaan.

Tehtaan lukolla ei kuitenkaan tee mitään vaan se antaa esim mutkassa sisemmän eturenkaan pyörähtää ihan turhaan tyhjää. Se on lähinnä liikkeellelähtölukko. Liikkeellelähdettäessä täyskaasulla se taas ei irroita kuin vasta kovemmassa vauhdissa ja sinne saakka se aiheuttaa lähinnä vain tuota vetelyä.

 

Kunnon lukko esim tuo Quaife ATB on taas asennettavissa sitten vaikka takuuajan jälkeen jos haluaa niin paljoa maksaa kunnon lukosta.

 

Jonka mielestä tehdaslukko ei vetele ylimääräisiä, niin käykää kokeilemassa ja kommentoikaa vasta sitten.

Tässä on tuore ministi hakemassa apua auton hankintaan. Ei sotketa päätä turhalla mutuilulla.

 

Eipä tuu käytyä esson-baarissa kahvella mut jos itse käyt niin voit sitä toki jatkaa.

On se kumma lukko jos se ei jäällä paranna pitoa luultavasti lajinsa ansimmäinen.

Huomattavasti tehokkaammissakin autoissa on kitkalukko etu-vedon yhteydessä ja ne on silti ajettavia, outoa jos MINI on poikkeus.

Lisää se varmaan vetelyä jonkin verran en väittänyt ettei se niin tekisi.

Link to comment
Share on other sites

Mikä tuostakin taas perustui koettuun tai kokeiltuun faktaan koskien R56 miniä? Se ettei käydä essolla kahvilla. No on sekin fakta sinänsä, ei tosin auttane kauheasti threadin aloittajaa päätöksenteossa.

Link to comment
Share on other sites

oon kerrankin huikon kanssa samaa mieltä jos on kokemusta kyseisestä mallista ja sen käyttäytymisestä niin sitten sanottais vasta jyrkkän mielipiteen jos montakymmentä vuotta vanha tekniikka tekee jotain niin ei välttämättä 2010 tekniikka toimi samallalailla.jos on vähän ropanut miniä ja muita autoja se ei tee kaikki tietävää uuden minin suhteen ;)

Link to comment
Share on other sites

Täällä jaetaan kärkevästi mielipiteitä. Tässä kuitenkin uuden auton ostaja haluaa apuja.  Tekninen keskustelu vittuiluineen voidaan jättää myöhempään ajankohtaan (minut möyhennetään nyrkkisaunalla kerhon tapahtumassa). Minulla on lukosta omat mielipiteet kokemuksen kautta ja ne joko auttaa uuden auton ostajaa tai sitten eivät.

Link to comment
Share on other sites

Rauhoittukaas nyt hetki... Mikäs lukkotyyppi siinä bemarissa on alunperin? Itse kun yritin katsoa niin en löytänyt netistä mitään viittauksia orkkislukkoon. Ainoastaan EDLC pisti silmään, mikä mitä ilmeisemmin on sutivaa vetopyörää jarruttava järjestelmä. Tottakai tuollainen järjestelmä aiheuttaa vetelyä autoon kuin autoon, mutta ei se mikään tasauspyörästön lukko ole.

Link to comment
Share on other sites

Eli onko tuo vetely nyt sitten oikeella lukolla tapahtuvaa, vai tuolla EDLC:llä? Tosiaan mikään ihme ei ole jos vetelee EDLC:llä, koska se vetää jarrua päälle sutivasta pyörästä. Tuollainen järjestelmähän onkin tarkoitettu vai liukkaalla pinnalla liikkellelähdön helpoittamiseen, monissa muissa automerkeissä sen takia se kytkeytyy hyvinkin pienissä nopeuksissa pois päältäkin, koska hirveästi muuta virkaa sillä ei ole.

Link to comment
Share on other sites

Lukon hankintaa pohdin itsekin aikanaan. Koska en rataajoa harrasta, en sitä hommannu.

 

Ja koeajoin myös ässän, jossa lukko oli ja kyllä se veteli enemmän kuin lukoton. Ei se häirinny hirveesti, mutta ilman lukkoa normiajossa mukavampi.

 

Jälkikäteen sitä tehtaan lukkoa ei saa, koska menee koko vaihdelaatikko vaihtoon, hinta n. 4 kEur jälkikäteen, jos tulee ikävä.

 

Tietty lisävarusteena tehtaalla tilaushetkellä tais olla vaan parisataa....

 

2009 JCW -> ja tulevissa cooper S (2010 ->) malleista mekaaninen lukko jää pois ja homma hoidetaan pelkästään jarruilla. Syynä kustannussäästö ja fiksumpi bemarin elektroniikka... Mekaaninen lukko kun kuulemma kuluttaa bensaa ja ei ole ollu monien ministien mielestä kiva.

 

 

Jos harrastaa liikennevalo kiihdytyskisoja, niin sit ruksii sen lukon...

 

 

Ässän vetelyyn vaikuttaa myös hieman  alusta ja rengastus, ruksaako sportti vai normi ässä alustan.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän se tosiaan on historian kunniottamista jos bmw mini vetelee modernilla lukolla kuin 60luvun Mini palalukolla. Onhan tätä historiaa jo kunniotettu ilmeisesti suuresti luotettavuudella, mikä tuntuu olevan myöskin 50vuoden takaata kopioitua :D

 

Tosiaan eipä ole kokeillut 2000luvun autot oikealla lukolla vedelleet yhtään, kun alustarakenne on vähän eri suunnittelua kuin 50luvulla suunnitellussa Minissä. Eipä A3:nen vedellyt yhtään edes sähkölukolla mikä käyttää jarruja. No pre98 ihan hieman vetelee, mutta myöhemissä en ole huomannut.

 

Nelivetoa vaan, sitten kun bemari asentaa semmoisen kunnollisen järjestelmä miniin, niin voisi harkita talviauton vaihtoa siihen.

Link to comment
Share on other sites

VAG konsernin vehkeet kyllä vetelee, kun etupyörillä on 200 pollea.... Sähkölukkojen toiminnan näkee jarrulevyjen kiillottumisena. VAG on perinteisesti ohjelmoinu "lukot" toimimaan tosi ärhäkästi ja talvella kiihdyttelyt on sellaista taapertamista.

 

Vetely pätee moneen muuhunkin etuvetoon, kun heppoja on yli 150.

 

Uusi Focus RS vetelee myös, kun sitä käskee. Tosin vetely on yllättävän vähäistä, onhan tehoa jo 300 pollea. Salaisuus on ilmeisesti pyöräntuennassa, joka kopioitiin jostakin rellusta, josta sivuttaismomentit ohjaukseen on pyritty minimoimaan. Mazda MPS 3 (260 pollea) vetelee myös vain hieman, vähemmän kuin mini, onhan siinä focuksen kanssa sama alusta + parjattu mekaaninen lukko, tais olla 30% lukko.

 

Tuli joskus kokeiltua etuvetoisella Audi A4:lla vetelyä kavereiden kanssa erilaisilla rengasseteillä. Todettiin, että 235/45/17 vetelee pirusti, 225/45/17 vähän ja 205/55/16 ei ollenkaan. Siitä nyt oli vaikea muuta johtopäätöstä tehdä kuin mitä valita alle, jos haluaa ajomukavuutta...

 

Minin vetely ei haittaa, jos muistaa edes yhden käden ratissa pitää kiinni kiihdyttäessä...  8)

 

Minin rapistuminen katsotaan karismaksi  ;) ikuinen toyota on siinämielessä tylsä, että se ei mene ikinä rikki ja kuski lopulta kypsyy toyotaa ennemmin...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...