Jump to content

rallattaa


johnny

Recommended Posts

omasta autosta, laatikko on alkanu pitää rallatusta tyhjäkäynnillä.. kierroksia kun vähän nostaa niin ääni häipyy.

 

foorumilta ei oikein mitään löytyny tähän liittyen muuta kun että laatikoita on monelta vaihdettu.. mut ei kellään olis konkreettisempaa tietoa mikä sen rallatuksen aiheuttaa?? kytkinakselin laakerilta toi voisi vähän vaikuttaa :-\

Link to comment
Share on other sites

noniin.. vaihdelaatikko on irti ja huomenna täytyy mennä tutkimaan sitä vähän tarkemmin. tai tänään oikeestan.

 

painelaakeri näytti nopeesti katsottuna aika kurjalta, eli se taitaa mennä nyt ainakin vaihtoon.. samalla on kai vaihdettava levy ja asetelma. ja ties mitä kaikkea muuta..  ::)

Link to comment
Share on other sites

no eipä tuo kytkinlevy ollut oikeestan vielä kauheen kulunut.. ja asetelmaki on kuin uusi. on se hyvä kun osaa käyttää kytkintä oikeaoppisesti  ;D mitähän ne laakkosella pyytää tommosesta paketista.. lähemmäs neljääsataa varmaan.

 

laatikkoa en saanu halkaistua, sitä täytyy huomenna ihmetellä lisää.

 

tuli tossa mieleen et samalla voisi vaikka putsata sen ohj.tehostimen pumpun, nyt kun koko kelkka on irti, olis helppo homma. siitä pumpun puhdistamisesta oli joku muistaakseni tehnyt oikein sellaisen pienen oppaan tapaisen?? täytyyki vähän haeskella..

Link to comment
Share on other sites

noh, kyseessä oli tosiaan kytkinakselin laakeri.. ainakin se pitää sellaista kummaa ääntä kun sitä pyörittelee. laakkoselta hain uuden ja maksoin siitä 18 euroa. ostin sit myös uuden kytkimen 265e ja stefa meni tilaukseen, sen saa ensi viikolla.

 

 

kuvassa uusi laakeri prässätty akseliin..

 

img2532198.jpg

Link to comment
Share on other sites

aluksi oli tarkoitus uusia kaikki laakerit mutta kun hinnaksi muodostui joku 200 e ja tasauspyörästön kartiolaakereita ei edes saanut suomesta vaan ne piti saksasta tilata, nii tämä kaikki.. osien odottaminen, suuri summa euroja ja se lisätyö mitä siihen menisi nii laski vähän intoa, varsinki kun muissa laakereissa ei näyttänyt olevan mitään vikaa.

 

halkaistu laatikko ilman akseleita, tasauspyörästöä en irroittanut missään vaiheessa..

 

img2532200.jpg

Link to comment
Share on other sites

sit tosiaan.. pumppu tai oikeestan sen mosa tuli putsattua ja kovasti siellä sitä skheidaa olikin. nyt tarvii vaa uuden o-renkaan, vanha venyny niin paljon et sitä ei saa enää takaisin :p

 

myös tähän kaipailisin jotain öljymäärää.. monihan on kai tän homman tehny. ?

Link to comment
Share on other sites

siinä se on, vuoden vanha pumppu.. pitäny ehkä hieman kovempaa ääntä jo jonkin aikaa. ohjaustehostimen syöttöputki tuntuu vuotavan? jotain möhnää tulee puristusliitoksesta, ei kai kovin vakavaa?  :D uusi maksa muistaakseni lähemmäs kolmeesataa euroa.

 

 

img2532199.jpg

Link to comment
Share on other sites

kukaan ei kai ole laatikosta öljyjä koskaan vaihtanut?? ja mitäs noita vaihtamaan..  ::) auton omasta ohjekirjastahan se selvisi, eli öljyä menisi n 2L

 

Laakkosella väittivät menevän 4 ja puoli litraa.. tai tietokone se kai sitä väitti? kolme on varmaan otettava kun ei vknloppuna pääse kuitenkaan lisää hakemaan jos kaks litraa ei riittäiskään. 18e/l

Link to comment
Share on other sites

....jännityksellä odottaa että saatko laatikon kasaan niin että se vielä toimii.. :-\

 

Itselläni ei riittäisi taito noitten nykylootien purkuun...kova jätkä oot jos saat tuon kuntoon tuosta vaan heittämällä..

 

 

heh.. nyt se olis kasattu ja pykälät menee ainakin vielä perille. kaikki kuusi! ja eihän tuo nyt ihan heittämällä oo menny, ekaa kertaahan minäkin tuon otin ja halkaisin..  mut on se vaa hyvä et on osaavia työkavereita, aina voi kysyä jos ei itse tajua. nii ei oo siinä mielessä tarvinnu kauheesti jännittää :P

 

toivotaa nyt vaa ettei enää rallata.

 

 

img2540807.jpg

Link to comment
Share on other sites

noinh, coopperi on kasattu ja jopo jätetty. hyvin tuntuu toimivan.. eka koeajo oli kun olisi ollut inssiä suorittamassa  :D ja sitten.. jossain vaiheessa kesken kaiken alkoi kuulua sellaista kummaa rohinaa, auto seis ja kädet vapisten tupakaksi  ;D ei helv.. mä luulin et nyt ne laakerit ja hammaspyörät jo hinkaa siellä toisiaan ja mitähän kaikkea muuta mul siinä kävikään mielessä..

 

noh, sit mä lähdin taas liikkeelle, radiot pois ja ikkunat auki ja kuuntelemaan. vähän aikaa mä siin ajelin ja lopulta sitten tajusin et se ääni lähtee jarruista, olin uudet palat vaihtanu siihen samalla mut en levyjä nii ääni tuli siitä kun uuden palat otti vähän kiinni niihin levyn reunoihin. ääni hävis sitten kun paineli jarrua kovemmin ja useammin.

 

niin ja muuten.. rallatus häippäsi.  ;)

 

 

siinä vielä kokonainen paketti, huollettuna ja putsattuna  :p

 

img2549884.jpg

Link to comment
Share on other sites

...heh, voi vaan kuvitella että on vähän sydän käynyt kitarisoja moikkaamassa kun on skriiikk ääni kuulunut....Hyvä että toimii...

 

kyl vähän jyskytti..  :D kun eihän tollasta hommaa kahdesti jonkun parin viikon sisällä huvittaisi tehdä omalla vapaa-ajalla. mä olin jo silloin ihan hajalla kun laatikko piti ottaa uudestaan pois sen takia kun painelaakeri oli lähtenyt käpälästään irti. onneksi tuli huomattua suht ajoissa.

Link to comment
Share on other sites

Heh, hyvä juttu. Kiva lukea kun noin huolellisesti kerrotaan. On muuten aika tummat nois sun lasit... mitä kalvoa? ja niinku näyttäs olevan tuulilasissakin..

 

 

no joo.. ja ehkä tästä on joskus jopa hyötyä jollekkin mobilistille 20 vuoden päästä, kun ne alkaa miettii et paljonhan tommoseen laatikkoon menee öljyä tjn  ::)

 

ohj.tehostin vei vajaan litran, 11s:ässäää.

 

tummat on kalvot joo.. mut noi on ihan vaan paint shop pro:n kalvoja  ;) tosin tommoset mun täytyy laittaa, se on hyvä et tos takaikkunas on tollanen oma "tummennus", sit kun vetää kaikki lasit hieman hennommalla nii nehän menee sävylaseista.

Link to comment
Share on other sites

Oma auto rallattaa myös tyhjäkäynnillä, mutta kun kierroksia nostaa niin ääni seuraa kierroksia eli kovenee. Jos laitan kytkimen pohjaan niin ääni katoaa. Jos nostan kytkimen nopeasti niin ääni on paha, mutta jos nostan hitaasti niin ääntä ei enää kuulu. Eli mitä nopeammin kytkimen nostaa, sitä pahempi ääni kuuluu.

 

Ideoita?

Link to comment
Share on other sites

Oma auto rallattaa myös tyhjäkäynnillä, mutta kun kierroksia nostaa niin ääni seuraa kierroksia eli kovenee. Jos laitan kytkimen pohjaan niin ääni katoaa. Jos nostan kytkimen nopeasti niin ääni on paha, mutta jos nostan hitaasti niin ääntä ei enää kuulu. Eli mitä nopeammin kytkimen nostaa, sitä pahempi ääni kuuluu.

 

Ideoita?

Normaalia... kuulunee kaikista R53 Mineistä. Olen ajanut täysin ongelmitta laatikon osalta... 120tkm.

Itse asiassa, faija, joka ei tiennyt (/tiedä) mineistä mitään, mutta joskus nuoruudessaan bemareja ropannut... kysyi heti tuoreeeltaan kun auton sain, että:

-"Getrakin loota, vai? Kaikista Getrakin laatikoista bemareissakin kuului samanlainen rallatus" 

-"Joo... Getragin vaihteistohan se..."

Link to comment
Share on other sites

no ei se nyt varmaan ihan normaalia kuitenkaan oo.. kytkinakselin laakereilta toi vähän vaikuttaa.

 

ja jos noi getrakkineet pitää tosissaan rallatusta ihan yleisesti niin jo pelkästään tämän takia vaihtaisin sen vaikka sit siihen onnettomaan midlandiin. käy nimittäin helv** korviin ja hermoon tommonen rallatus  ;D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...