Jump to content

rallattaa


johnny

Recommended Posts

Näin ne kaikki sanoo, että se rallatus on normaalia, mutta toisinaan meinaa ottaa hermoon vaikka on jo oppinut nostamaan kytkimen hiljaa ylös. On tosiaan kuulemma vaihdettu kokonaisia laatikoita, kytkimiä, painelaakereita sun muita vaihtelevin tuloksin. Toisilla vika korjautuu, toisilla tulee hetken päästä takaisin ja joillakin ei korjaudu oikein millään.

Link to comment
Share on other sites

Morris Marinassa saa laatikko rallattaa ja sitä voi joku selvin päin pitää normaalinakin. Ei tämän hintaluokan vehkeissä eikä muutenkaan laatulaatikoissa. Jos Getrag rallattaa, niin se tuntuu lähinnä vain selittelyltä että olisi jotenkin normaalia.

 

Laskin nopeasti päissäni (en siis selvin päin) perjantaina, että ainakin tusinan verran on ajeltu getragin laatikoilla varustetuilla autoilla. Ikinä ei ole rallattanut mikään aski.

Link to comment
Share on other sites

Se mitä kerroin faijani toikaisseen voidaan laittaa hyvän arvauksen piikkiin, mutta faijan kohdalla puhuttiinkin luullakseni lähinnä 60-70 luvun bemareista.

 

Minin kohdalla yleisimmin "rallattavasta" äänestä puhuttaessa äänen aiheuttaa kaksoismassavauhtipyörä. Tätä omallakin kohdalla tukee vahvasti se fakta, että autostani (vm 2003- six-speed-getrag) kuului täysin samanlainen ääni idlenä (moottorin kierrosnopeus ~ 800rpm), vaihde vapaalla&kytkin kiiinni, kun autossa oli 18tkm mittarissa ja kun autossa on nyt mittarissa 138tkm (eli olen ajanut ongelmitta 120tkm(*).

 

Johnnyn tapauksessa on voinut olla kyse painelaakeristakin, en tiedä. Emme tiedä minkälainen ääni on ollut.

 

Vanhemmissa R53 Mineissä kaksoimassavauhtipyörän jousien kalibraatio ei ole osunut täysin kohdalleen (moottorin tyhjäkäyntinopeus on osunut voimansiirron resonanssitaajuudelle), joten on ollut täysin normaalia, että on voinut kuulua tietynlaista "rallatusta" moottorin tyhjäkäyntinopeudella (vaihde vapaalla&kytkin kiinni=pedaali ylhäällä).  *)Tämä ei ole ollut vaarallista, mutta on tietysti korjattu myöhemmissä valmistuserissä.

 

Virheellisesti puhumme Getrag:n "rallatuksesta"... paremminkin voisi yleistää (virheellisesti), jos välttämättä haluaa, puhuen voimansiirron "rallatuksesta".

 

 

Toisaalta... mistäpä mä mitään tiedän... mikään mekaanikko ole.

 

 

EDIT: Kuitenkin ihan kiva, että joku on "tuosta vaan" purkanut ja kasannut lootan... ja toimiikin vielä kaiken jälkeen... *hats off* Johnny.

Link to comment
Share on other sites

en tiedä getrageista mut midlandit on ainaki pamahtanu aika monesta ministä ja sen on tuskin aiheuttanut mikään painelaakeri.. omasta autosta laatikko piti ääntä juurikin kytkin ylhäällä mikä viittaa kytkinakselin laakereihin. toinen laakereista pitikin sitten pientä rohinaa ja jos tämä sama laakeri olisi lopulta pettänyt olisi myös laatikko ollut entinen.. sehän on selvää. ?

 

kun taas resonanssiääntä pitävä vauhtipyörä ei laatikolle tietenkään mitään tee.  ettei se olis sitten vaan liian kevyt se getragin kaveriksi laitettu vauhtipyörä? eikös nuo ässissä oo alumiinisia?? jostain on lukenut et turhan kevyet pitävät turhan kovaa ääntä :p

 

niin ja tämän kaikenhan voisi tiivistää..  :D eli Antinontoxic,  jos sinulla on getrag, rallatukseen täytyy vaan tottua jos taas midland, asialle olisi hyvä tehdä jotakin ennen kuin se pamahtaa  ;) nojoo.. ehkei se nyt ihan noinkaa mee? en tiedä, laakkosellakaan ne ei oo suostunut kertomaan minkä takia niitä askeja on vaihdettu.

Link to comment
Share on other sites

niin ja tämän kaikenhan voisi tiivistää..  :D eli Antinontoxic,  jos sinulla on getrag, rallatukseen täytyy vaan tottua jos taas midland, asialle olisi hyvä tehdä jotakin ennen kuin se pamahtaa  ;)

 

Kyl se onneks on sentään getrag ;)

 

Tein aiheesta talvella videonkin... lopussa ääni kuuluu parhaiten kun kuvattu kuskin eturenkaan välistä.

 

Link to comment
Share on other sites

tuohan kuullostaa jo enemmänkin traktorilta tai joltain!  :o  voiko tuommosta nyt sitten resonanssin piikkiin laittaa.. ? omassa taas oli ihan sellainen.. erilainen  :D aivan sama kun ääntäisi r:rrää pitkään ja korkealta :p

 

Videolla kuulostaa pahemmalta kuin itseasiassa on, mutta en lähtisi resonoinnin piikkiin laittamaan. Sellaista "kalkatustahan" se on...

Link to comment
Share on other sites

ketjut noissa taitaa olla.. mutta jos kytkimen liike muuttaa sitä ääntä tai se häviää kokonaan niin ei se voi olla kiristimestä kiinni. tai jos sulla on siinä kaksi eri ääntä. häviiks se "kalkatus" kokonaan missään vaiheessa? vai muuttuuko se pelkästään?

Link to comment
Share on other sites

ketjut noissa taitaa olla.. mutta jos kytkimen liike muuttaa sitä ääntä tai se häviää kokonaan niin ei se voi olla kiristimestä kiinni. tai jos sulla on siinä kaksi eri ääntä. häviiks se "kalkatus" kokonaan missään vaiheessa? vai muuttuuko se pelkästään?

 

Auto käynnissä, vaihde vapaalla.

 

Ääntä ei kuulu jos:

- Kytkin on painettuna pohjaan

 

Ääni kuuluu jos:

- Kytkin on nostettuna

- Ääni kuuluu sitä kovempaa/selvemmin, mitä nopeammin kytkin on nostettu

- Ääni seuraa auton kierroksia eli "tihenee" jos kaasupoljinta painetaan

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...