Jump to content

Mini 1000 -75


pensseli69

Recommended Posts

;D ;D Täälläpäs on hauskaa keskustelua ;)

Aika pitkällä ollaan musiikkiloodan kanssa. Ihan heti en ois uskonut että sisäpuolelta pinta tulisi maalipintaa vastaavaksi, ja tässä versioissa sisälle ei edes näe! Ite en ihan täysillä usko että db:t kasvaa jos pinnat on jopa vahattu,tietysti ilmavirta liikkuu paremmin jos ei ole esteitä.. no jokatapauksessa "portin" kaikki kulmat on pyöristetty,hiottu,paklattu,päälle hartsi ja se hiotaan ja maali päälle ja vielä vahaus,tosiaan sisäpuolelle ei edes näe.

Melkoisen ahdas sovitus on kaikki änkeä miniin mutta kun oikeassa järjestyksessä laittaa niin menee paikalleen. kuvanen ja jos ei näy niin täältä löytyy http://kuvablogi.com/nayta/2751559/

img2751561.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ite en ihan täysillä usko että db:t kasvaa jos pinnat on jopa vahattu,tietysti ilmavirta liikkuu paremmin jos ei ole esteitä

 

Jaa-a, tuohon on hankala mennä sanomaan mitään, enkä menekään varsinkaan kun kerran hävisin vetoni kaverille. Kaveri osti joskus -90 luvun alussa sellaiset jääkaapin kokoiset kajarit, ja siihen sitten (mielestäni) brassaillen osti kallista "happivapaata" kuparia olevat kajarin johdot (niin, itselläni oli kotistereoissa kajarinjohtona pätkä valkoista huonekalu-parijohtoa - jossa oli vielä keskellä johtoa yölampun kytkin muistona johdon edellisestä käyttökohteesta :D ). Minä nauroin suoraan ja sanoin että "se on kuule hifisti satanen vetoa niin et erota äänestä milloin nuo monen sadan markan johdot on käytössä ".

 

Tehtiin kymmenen kerran testi, vaihdettiin toisen kaverin kanssa eri johtojen päitä koneeseen ja kuunellutettiin levyjä....ja kymmenen kertaa kymmenestä kaveri oli oikeassa, sanoi jotain että "dynamiikka on niin paljon puhtaampaa kun johdoissa on oikeat resistanssit ja impedanssit". Minä siihen suu ammollaan että taitaa olla lauantai danssit ainoat joista minä jotain ymmärrän, ja maksoin sadan markan vedon sen enempää kaverin hifistelyjä kommentoimatta...enää koskaan...

Link to comment
Share on other sites

Täytyy myöntää, että jokainen harrastelaji jossa virittely viedään sinne äärimmäiseen laitaan, saa maallikon suun ammolleen :o !

Kädentaitoa kaverilla ihailen/arvostan! Varsinkin Minissä! Tästä toisesta puolesta en ymmärrä, mutta laatu näkyy silti!

 

Olihan mullakin 80-luvulla 600 Fiatissa itse tehty vanerihylly takaikkunalla, joissa Roadstarin 3-tie kajarit! Sieltä Blaupunktin kasettisoittimen ja käytettynä ostetun Roadstarin 2x25W vahvarin läpi tuotettu musa pauhasi 8)

Tosin Abarthin putkiston kautta ilmoille tulevat sävelet peitti kyllä aika paljon musiikkinautintoa ;)

Mutta Unionin parkissa kyllä jytäsi!!

Link to comment
Share on other sites

Kerrotko vielä mistä siellä kisataan? Onko siellä joku musiikin asiantuntija arvostelemassa "soundin" puhtautta? Vai onko tosiaan vain kysymys mökän aiheuttaman paineen suuruudesta? :o

Link to comment
Share on other sites

Luokkia on erilaisia, löytyy tosiaan luokkia joissa ei "Mökää" hirvittävästi lähde mutta mahdollisimman puhdasta ääntä, ja sen voi kyllä unohtaa minissä jos kisaamisen kannalta ottaa.

Omassa luokassa mitataan db:t, otetaan huomioon tyyli,asennus,auton ulkonäkö ym. Ja löytyy erilaisia sääntöjä,esim. elementit ei saa olla korkeammalla kuin takapenkin ylin kohta olisi ollut, b-pilareista eteenpäin oltava auton näköinen. Ja tämä on www.emmanet.fi :n puolelta. Sitten on maxboom jossa kisataan ainoastaan paineesta eli auton ulkonäöllä ei ole väliä, tai siis näin olen käsittänyt ja kun niitä autoja katselee niin joo niin se on ::)

 

Yllättävän vähän pellit römisee tai kuuluu musiikki ulos, kyllä sinne on sitä äänieristystä laitettukki.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tulipas käytyä mittaamassa db:t ja melko kova parannus tuli. Ovet kiinni 141.2db ja ovet auki 139.2db. Epävirallisessa mittauksessa omavalintaisella biisillä 149db!! Siinä vaiheessa takasivuikkunat päästää kyllä melkoisesti paineita pihalle.

projektia laatikosta löytyis tuolta http://personal.inet.fi/cool/spukeclan/ ... irja4.html

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Edellis v-loppuna oli Sm-finaalit Oulunhallissa ja Suomen mestaruus tuli omassa luokassa, ovet kiinni 143.6db,ovet auki 143.3db, osallistujia ei ollut muita mutta kaippa tuosta hitusen ylpiä voi silti olla. Kukaan muu ei ole sijoittanut/viittinyt rakentaa autoa joka tuohon luokkaan sopisi :P :P

Tuli kokeiltua maxboomin(pelkästään äänenpaineautoja) puolella ja lukema taisi olla +146db, sillä olisi ansainnut Sm 2.sijan, ja siitä voikin olla enemmän ylpeä vaikka virallisesti en ollut mukana.

Maxboomissa mitataan keskiarvo koko kappaleesta kun taas emman puolella on piikkilukema, Emman kappaleissa taajuudet ovat korkeita joten siksi siellä tulee pienempää lukemaa.

Ensi kaudelle onkin jo uudet tavoitteet >:D Takasivuikkunoille on jotain tehtävä, parhaimmillaan liikkuvat keskeltä 1.5cm liikettä,kumma kyllä ovat vielä ehjiä..kop kop. C-pilarin hitsaussauma on vähän jo haljennut ja ehkä hitusen on tuo paine ollut syypää ;)

Naarmuja,kolhuja ym on kesän aikana tullut melkoisesti vaikka ajokilsoja ei ole kuin reilun 6000km tullut..onneksi autoa ei ole rakennettu koristeeksi 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 kuukautta myöhemmin...
  • 3 kuukautta myöhemmin...

"uusi" hifiversio rakennettu ja projektia löytyy -> http://personal.inet.fi/cool/spukeclan/ ... irja5.html

Pahoittelut huonosta kuvalaadusta(kotisivutila ihan täynnä)

Tulevana vloppuna mini ois nähtävissä Turun Artukaisissa 28.5 Emman ja Maxboomin kisoissa. Ääntä kohti ja kun tunnet musiikin kropassa olet perillä;)

Kiinnostuneille tiedoksi että tulevia Autosound-lehden numeroita kantsii lueskella,sieltä saattaapi löytyä juttua ministä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

bongasin sun sivuilta ton kankaan jonka päälle oli lätränny sitten hartsia. sellainen olis ollu kätevä omissakin hommissa. ::) mitä kangasta se on? muistan joskus nuorena poikana törmänneeni siihen jonkun lehtijutun muodossa.. tosin siihen aikaan mielenkiinto kohdistui enemmän naisiin ku autoihin :)) toista se on nykyään x)

 

mut ei siinä mitään.. vaikutat ihan pätevältä kaverilta ton äänen suhteen. täytyy muistaa kysellä jos joskus ryhtyy itse jotain tusaamaaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Tällästä tällä kertaa,kyllä mini vaan on iso auto:) Autossa 2x18", 4x10", 8x6.5" ja 8kpl pikkudiskantteja, 9kpl akkuja, 3vahvistinta ja 280L laatikko:) vaihdoin mittarin tollaseen pieneen laitokseen joka vaikuttaa pätevältä laitteelta mm.nopeus,kilsat,kierrokset,merkkivalot,lämpötilat ulko,vesi,öljy jne..

img3181971.jpg

img3181970.jpg

img3181968.jpg

img3181967.jpg

Link to comment
Share on other sites

VOI HYVÄNEN AIKA !!!!! :o

Välillä luulee että on jo kaikenlaista nähnyt... ja sitten......!!

 

Ja kaikki vainko sen "paineen" takia????

 

Minä kun olen luullut,että Mineissä ja yleensä autoissa öljynpaine, puristuspaine ja jarrutettaessa jarrupaine vain on tarpeellisia ;)

Link to comment
Share on other sites

Heh hauskoja kommentteja taasen:) Kävin just katsastamassa pelkän laatikon kanssa eikä puntaroitu. edellisvuonna meni puntarille ja taka-akselin kokonaismassa oli prikulleen maximit. Outoa kyllä ajettavuus on suht hyvä vaikka ollaan siirrytty nelinumeroiseen painoluokkaan ;)

Ensi talvan projekti olis alustavasti suzukin moottori + fööni. Siitä voi sitte laittaa hiukan projektijuttua tännekkin. Myös värin vaihto ollut mielessä vaikka väri miellyttää vieläkin, mutta näyttelypuolella auto alkaa olla niin nähty ja on niitä käytönjälkiä jo tullutkin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...