Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hip hei! Täältä foorumilta kuulemma löytyy maailman kovimmat mini tietäjät 🫡

Mulla on rouvan kikottimessa seuraava ongelma: päästöjä ei saa arvoihin co:n osalta ja leimaa ei siis heru... Ja autoa on piristetty edellisen omistajan toimesta ihan kivasti(440cc suuttimet, putkisto, 17% hihnapyörä, softa(säädetty penkissä), ilmanputsari, jne.). Nyt on ainakin omasta tietopankista käytetty kaikki kikat joilla co-arvon saisi kuriin->lambada uusittu, kaksi race mallin cattia peräkkäin, etanolia bensan sekaan, putkessa ei ole vuotoja... Suuttimien vuodot ainoat joita ei ole tarkistettu. 

Ja ilman mitään muutoksia tullut leima aiemmin parina vuonna, paitsi nyt... 

Mistä vielä voisi kiikastaa tuon mahdollisen suutin vuodon lisäksi?

Posted

Pitäisi nähdä kaikki arvot. Pelkkä korkea co arvo ei kerro mitään. Luultavasti epäpuhdas palotapahtuma mutta se selviäisi kun näkee mitä hc on suhteessa siihen co sekä 02.

Katit ei auta jos niitä sinne lisäät. Ensimmäinen voi vielä pelata mutta toinen käy jo kylmänä niin ei se mitään puhdista siellä.

Oliko siellä se eka katti paikallaan pakosarjassa heti koneen takana vai poistettu? Ilmanputsari mallia vapaavirtaus, onko puhdas/pesty jne?

Äkkiseltään suutinvika siellä voisi olla josta syystä laskee liikaa bensaa mutta hc pitäisi samalla kohota myös.

 

Arvot ensin tohon niin ihmetellään lisää.

Posted

Eka katti on siinä heti pakosarjan jälkeen mallia race. Toinen katti siinä heti sen perässä ja se lisäämällä CO-arvo saatiin tippumaan 0,60 > 0,40 (olisko raja 0,20?). Muista arvoista ei nyt ole muistikuvaa kun auto pajalla ja ajokiellossa, mutta sen muistan että muut arvot (HC ja happi) on todella hyvät eli ei lähelläkään rajoja.

Ilmanputsari on mallia vapaavirtaus ja on pesty.

Täytyy kysellä lukemat nuihin happeen HC:hen huomenna kun ihmiset on taas töissä...

Posted

Lisäyksenä vielä että jos siellä on vaihdettu pakosarja missä ei ole orkkiskatit niin harvemmin on monen vuoden katalysaattorit. Ne vaan ei kestä minin rikasta seosta ja paukuttelua.

 

Posted

Ei ole orkkis kattia ja voisi siis tämän perusteella ehkä saada lukemat aisoihin jos ottaisi sen vanhan katin pois ja korvaisi sen vain sillä toisella uudella katilla? On tosiaan vuosi sitten leimattu tällä setupilla viimeksi (siis ilman toista kattia) ja silloin ei päästöjen kanssa ollut ongelmaa

Posted

En osaa sanoa yhtään mutta sen tiedän että poistin omasta vapaammin virtaavasta sarjasta ensimmäisen katin ja läpi menee viritettynä helposti mutta auton pitää olla kuuma silloin. Pihassa jos seisoo ennen testiä edes hetken niin ei mene. Saa poltella kunnolla kuumaksi. 

Sitten jos se jälkimmäinen on joku muu kuin minin niin se ei vaan kestä kuin muutaman vuoden ja se on palasina siellä eikä putsaa enää. 

 

Posted

Ehjä se vanhempi katti kuulemma on(en toki tätä olen itse todennut)... Mutta joo, mainitsemallasi tavalla se on hienosti mennyt aiemmin leimalle ja katti siinä oli ensimmäinen tutkintalinja, ei vaan tärpännyt. Ja on ajettu lämpimäksi mutta tuloksetta.

Posted

Putki vuotaa jo jonkin verran yhdellä. Se saa kyllä vuotaa mutta se nostaa myös noita muita sitten. HC äkkiseltään aika kova oman muistin mukaan myöskin muisteltuna. Sais olla likempänä 20. Palamattomat hiilivedyt ja myöskin katti näkyy huonosti toimivana korkeana HC arvona jos muut on likellä oikeaa. Mä vähän tossa tutkin noita omia mitä ollut. 

Täällä varmasti muitakin joilla arvot tiedossa. Mä vertaan omiin viime kuun katsastettuun kunhan löydän paperin autosta niin voi vertailla. 

Nää tosiaan käy rikkaalla kyllä normisti mutta epäpuhdasta paloa se sulla vaikuttaisi HC:n takia.

Posted

Cooper s r53 -05 ajettu 64000km kesällä katsastettu:

Kierrokset 2780 lämpö 90°

Lambda 1,01

CO 0,00

HC 0

CO2 14,37

O2 0,32

COcorr 0,00

Autossa on vielä alkuperäinen pakoputkisto.

Posted

Kävin tuoreen päästölapun hakemassa. Eipä ne siitä ollu muuttunut miksikään...

Mitäpä arvelette oisko järkeä tai auttaisko jos hommasi vaikka 380cc suuttimet, ikäänkuin katsastussuuttimiksi? Vai meneeköhän jo niin laihalle, että käy miten sattuu/rikkoo jotain muuta?

IMG20241009160215.jpg

Posted

Arvojen perusteella kyllä sanoisin että katalysaattori entinen. Noihan olis muuten hyvät arvot mutta katti ei putsaa tarpeeksi. 

Omassa oli viimeksi nämä arvot ja se tosiaan käy todella rikkaalla ja haisee perässä bensalle jne ja silti meni hienosti(Noh putki vuotaa liki liikaa mutta laippa kiero ja läpi meni hetken jengattua).

IMG20241010123328.thumb.jpg.7088d9b3e639b5ff6a6b196300f2fe52.jpg

Posted

Multa saa lainaan pakosarjan missä molemmat katit jos tarvitsee. Löytyy myös uusi mutta se ei virtaa kuten alkuperäinen kun on tarvike pakosarja kokonaan. 

Posted

Eihän sillä ole katsastuksen kannalta mitään merkitystä miten rikkaalla kone käy ahdoilla, kun ei siellä sellaista tilannetta testata. Jos katti on palanut poroksi rikkaan (tai laihan) seoksen takia, niin sitten tietysti nuo päästöt karkaa käsistä. Paras vaihtoehto näissä on käyttää viripakosarjan perässä orkkiskattia, tarvikekattien kestävyyttä en ole kuullut kenenkään kehuvan...

Jos lambda on päästötestissä 1.0xx, niin silloin se ei käy testissä rikkaalla, ja suuttimet on todennäköisesti ok. Pienemmillä suuttimilla se menisi vain täyskaasulla laihalle, ei vaikuta päästömittaukseen mitenkään.

  • 4 weeks later...
Posted

Ei ole vielä ratkaisua löytynyt mutta "viimeinen oljenkorsi" eli 400 kennoinen katalysaattori on tulossa maailmalta... Ei minun järkeen käy muu kuin tuo saaste laitteen uusinta järeämmällä versiolla. Muut arvothan on muuten tolenranssissa eli häkä ainoa mikä persiillään. Mitattiin muuten vain pienemmillä suuttimillakin mutta sillä ei mitään vaikutusta mihinkään.

Posted
21 tuntia sitten, HenkkaHankala kirjoitti:

Ei ole vielä ratkaisua löytynyt mutta "viimeinen oljenkorsi" eli 400 kennoinen katalysaattori on tulossa maailmalta... Ei minun järkeen käy muu kuin tuo saaste laitteen uusinta järeämmällä versiolla. Muut arvothan on muuten tolenranssissa eli häkä ainoa mikä persiillään. Mitattiin muuten vain pienemmillä suuttimillakin mutta sillä ei mitään vaikutusta mihinkään.

Niin koska se katalysaattori on rikki. Kuten toi sun uusi noin parin vuoden ajon jälkeen. Orkkis kestää paukuttelut putkessa.

Posted

Kuinka iso vaikutus sitten on kennojen määrällä? Nimittäin yksi 100(luultavasti, kun ei myyjäliikekkään tiennyt onko 100 vai 200cpsi) kennoinen läpi virtaava laitettiin ihan ensimmäiseksi, mutta ei vaikutusta häkä arvoon... Alkuperäinen pari vuotta paikoillaan ollut oli 200cpsi katti, siis se joka luultavasti on sökö.

Posted

100 on omilla kokemuksilla sama kuin laittaisit sinne putken tilalle. Mitä pienempi lukema sitä huonommin se putsaa(virtaa kylläkin selkeästi enemmän).

Mä en nyt tiedä mitä ja minne sinne vaihdettu mutta jos siis kyseessä on se noin 30 senttiä kannesta oleva katalysaattori niin se sulaa siellä alta aikayksikön pois lukien se vakio joka tuntuu on kuin jotain ihme kamaa 🙂

Se alempi/jälkimmäinen auton alla on kuitenkin se joka eniten töitä tekee vaikka tosiaan pelkällä sillä on tiukassa saada päästöistä läpi. Sanoisin silti että mini vaatii kaksi kattia ettei tarvitse tapella joka vuosi.

Nykyajan tarvike/metalliversion katit putsaa kyllä mutta huonommin kuin mikään auton vakio. Niissä alkuperäisissä vaan on jalometalleja niin paljon alkujaan enemmän. Siinä myös hinnan eron syy orkkis vs tarvike.

 

Mulla mazdassa(miata) 200cel magnaflowlta tilattu metallikatti ja menee joka vuosi läpi kun käyn sen ensin houkuttelemassa pajalla arvoihin( ei mene läpi 2000rpm tuntumassa vaan vaatii vähän korkeammat kierrokset ja konttorilla ne pyörittää liian pienillä kierroksilla).

Siinä oli tuota ennen joku bilteman tarvike katalysaattori ja sillä pääsi ainoastaan kerran läpi arvoista. Avatessa ihan ehjä mutta läpi ei mennyt. Toi magnaflown pelannut nyt varmaan 7 vuotta jo hienosti.

 

Ei tossa siis kyllä muuta vikaa ole kuin että katit ei riitä.

  • 1 month later...
Posted

Nyt vasta sai pyöräytettyä tuloksen 400cel katilla ja eipä se auttanut mitään... En kyllä itse keksi muuta ratkaisua kuin jostain ebaysta käytetty orkkis alkupää putkistoon(käyrästö ja molemmat katit) ja sillä leimaa hakemaan. Vaihtaa sitten koko paskan pois jos leima tulee... Eihän se olekkaan istunut tuolla pajan pihassa ku kohta 4 kuukautta 😆

Posted
11.12.2024 klo 14.39, HenkkaHankala kirjoitti:

Nyt vasta sai pyöräytettyä tuloksen 400cel katilla ja eipä se auttanut mitään... En kyllä itse keksi muuta ratkaisua kuin jostain ebaysta käytetty orkkis alkupää putkistoon(käyrästö ja molemmat katit) ja sillä leimaa hakemaan. Vaihtaa sitten koko paskan pois jos leima tulee... Eihän se olekkaan istunut tuolla pajan pihassa ku kohta 4 kuukautta 😆

Mä tarjosin sulle jo vakiot koko pakosarjaa sinne. Löytyy myös uusi tarvike mutta se tosiaan ei ole monen vuoden juttu kun kestää vain siinä vapari mallissa. Satasella saa ton vakion. Se on kertaalleen korjattu kun meni poikki. Siististi hitsattu. Saa myös lainaan jos noudat ja palautat itse.

Posted

Joo silloin jo huomasin kun tarjosit lainaan ja olisin varmasti hakenutkin, mutta oletan että et vaikuta Rovaniemellä tai lähistöllä niin jäipä tämä arpa katsomatta. Tosiaan briteistä löysin käytetyn alkupätkän käyrineen päivineen kotiin toimitettuna hintaan 136€. Kunhan tulee tänne periferiaan asti niin koitetaan paikoilleen ja raportoidaan tulokset tänne🧐

  • 4 weeks later...
Posted

Vihdoin saatu koitettua orkkis alkupätkällä (jossa molemmat orkkis katit)... Niin ei arvot muutu juuri  mihinkään, nyt en ymmärrä kyllä enää yhtään. Kellään lisää ideoita? 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...