Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heippa!

Nyt olisi Minimaailman Dr. House etsinnässä, nimittäin Mini menee limp home-modeen ja syöttää otsikon mukaista koodia. Asiaa oon jonkun aikaa koittanu selvitellä ja lueskellu foorumeita rapakon takaa, mutta en oo löytäny vielä ratkaisua ja aattelin hakea täältä vähän tukea.

En ole huomannut mitään tiettyä syy-seuraussuhdetta, että mikä auheuttaa sen, että auto menee EML modeen. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen auto toimii normaalisti, kunnes x-ajan päästä EML valo iskee jälleen. Joskus sillä pystyy ajelemaan pidempiäkin matkoja ilman ongelmaa (kolmen vartin reissuja), joskus valo syttyy heti kotipihasta lähdettäessä. Mutulla EML valo syttyy useammin pintakaasulla kuin kiihdyttäessä, mutta en mene takuuseen.

Vikakoodi: P1125 "Throttle potentiometer 1 and 2 - measuring range or power output problem"

Auto: R53 Cooper S 2003/09

Tehdyt toimenpiteet:

  • Kaasuläppä vaihdettu
  • Manuaalinen resetti kaasulle tehty (kaasu pohjaan > virrat päälle 90s > virrat pois > kaasu pois)
  • Liittimet putsattu ja yritetty kiristää liittimen nipsuja ja varmistaa ettei resonoinnin yms myötä liitin löysty kaasuläpän puolelta
  • Akku tullut vaihdettua tässä välissä, eikä sillä ole ollut vaikutusta.
  • Isoimmat imupuolen letkut tsekattu
  • Polkimen liitin irroteltu ja koitettu putsailla

Suunnitteilla:

  • Käydä läpi kaikkia pienempiäkin imupuolen letkuja vuotojen varalta
  • Viedä jollekin ukolle, kellä olisi hyvä Miniin sopiva lukijalaite tmv, millä voisi tsekata tiedot tarkemmin
    • Kokeilin Launchin x431 -laitteella nollata kaasun, mutta laite herjasi, että auto ei tue tätä toimintoa.
  • Käydä läpi & putsailla maadotuspaikat
  • Polkimen vaihto
  • Voisiko Bypass valve olla jotenkin viallinen? Mutulla EML valo syttyy usein pintakaasulla, mutta mitään selkeää korrelaatioo en oo huomannu

Onko muut kohdannu samaa koodia matkallaan? Laitan kuitenkin threadin pystyyn, ja päivittelen tänne joskos löydän jossain vaiheessa ratkaisun. Luulen etten tule olemaan ainoa tämän koodin kanssa.

Posted

Käsittääkseni vaatii dis tms ohjelman sen kaasuläpän ohjelmointiin eikä manuaalinen versio pelaa ellet käytä vain vanhaa kaasuläppää. Kun uuden vaihtaa niin käsittääkseni silloin vaatii koodailuja.

Posted

Komppaan @next:iä. Kannattaa lukea koodit DIS:llä tai ISTA/D:llä. Ne osaavat ohjata oikeanlaiselle diagnoosipolulle, tekevät tarpeelliset adaptoinnit/resetoinnit  ja kertovat myös onko koodaus tarpeen.

 

Posted

Vaikuttaa viisaudelta, kiitos.

Täytyy ehkä sitten viedä johonkin pajaan missä em. Lukijat löytyy. Itsellä ajatus kyllä pitää miniä pidempään ja vähän houkuttaisi hankkia itsellekin, mutta sen verran harrastelijapohjalta tätä tehdään että niinköhän riittää kompetenssi...

Jätän sen pohdintaan. Päivittelen sitten mitä softat autosta löytää.

 

Posted

Tietämättä, missä Kaitamasa vaikuttaa ehdottaisin mineihin erikoistunutta huoltoa.  Esim. Hämeenlinnan naapurissa Hattulassa on Rikun Autofix, joka ainakin omastani on ratkonut ongelmat nopeasti.

  • 1 month later...
Posted

Päivityksiä:

Korjaamolta sain saman diagnoosin kuin itselläkin ollut. Eli vikakoodinlukija ohjaa kaasuläpän puolelle. Antoivat kaksi vaihtoehtoista toimenpidettä: liittimien ja johtojen vaihtoa tai sitten uusi kaasuläppä ja liitinten vaihto.

Vaihdettiin sitten liittimet ja johtoja, mutta se ei valitettavasti ratkaissut ongelmaa (tosin sellainen mutu itsellä on, että vikakoodi iskee harvemmin taululle) Aiemmin kun olin kaasuläpän vaihtanut olin vaihtanut sen käytettyyn. Nyt täytyy sitten kokeilla ihan uutta. Sattuuko muilla olemaan suosituksia mallista, kun tarvikeosaan melkein täytyy tyytyä? VDO ilmeisesti on tehnyt sitä alkuperäistä (en ole sata varma), mutta heiltä tuotanto loppunut.

 

  • 2 months later...
Posted

Päivitystä:

Asensin uuden kaasuläpän n. kuukausi sitten ja sen jälkeen auto toiminut moitteetta. Eli nyt voi jo uskoa että vika on korjaantunut uuden kaasuläpän myötä. En tiedä sitten onko aiemmin vaihdetussa (käytetyssä) kaasuläpässä ollut sama ongelma, vai onko niissä ylipäätään haasteita siirtää autosta toiseen. Mutta ongelma nyt ratkennut

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...