Kaitamasa Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2024 Raportoi Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2024 Heippa! Nyt olisi Minimaailman Dr. House etsinnässä, nimittäin Mini menee limp home-modeen ja syöttää otsikon mukaista koodia. Asiaa oon jonkun aikaa koittanu selvitellä ja lueskellu foorumeita rapakon takaa, mutta en oo löytäny vielä ratkaisua ja aattelin hakea täältä vähän tukea. En ole huomannut mitään tiettyä syy-seuraussuhdetta, että mikä auheuttaa sen, että auto menee EML modeen. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen auto toimii normaalisti, kunnes x-ajan päästä EML valo iskee jälleen. Joskus sillä pystyy ajelemaan pidempiäkin matkoja ilman ongelmaa (kolmen vartin reissuja), joskus valo syttyy heti kotipihasta lähdettäessä. Mutulla EML valo syttyy useammin pintakaasulla kuin kiihdyttäessä, mutta en mene takuuseen. Vikakoodi: P1125 "Throttle potentiometer 1 and 2 - measuring range or power output problem" Auto: R53 Cooper S 2003/09 Tehdyt toimenpiteet: Kaasuläppä vaihdettu Manuaalinen resetti kaasulle tehty (kaasu pohjaan > virrat päälle 90s > virrat pois > kaasu pois) Liittimet putsattu ja yritetty kiristää liittimen nipsuja ja varmistaa ettei resonoinnin yms myötä liitin löysty kaasuläpän puolelta Akku tullut vaihdettua tässä välissä, eikä sillä ole ollut vaikutusta. Isoimmat imupuolen letkut tsekattu Polkimen liitin irroteltu ja koitettu putsailla Suunnitteilla: Käydä läpi kaikkia pienempiäkin imupuolen letkuja vuotojen varalta Viedä jollekin ukolle, kellä olisi hyvä Miniin sopiva lukijalaite tmv, millä voisi tsekata tiedot tarkemmin Kokeilin Launchin x431 -laitteella nollata kaasun, mutta laite herjasi, että auto ei tue tätä toimintoa. Käydä läpi & putsailla maadotuspaikat Polkimen vaihto Voisiko Bypass valve olla jotenkin viallinen? Mutulla EML valo syttyy usein pintakaasulla, mutta mitään selkeää korrelaatioo en oo huomannu Onko muut kohdannu samaa koodia matkallaan? Laitan kuitenkin threadin pystyyn, ja päivittelen tänne joskos löydän jossain vaiheessa ratkaisun. Luulen etten tule olemaan ainoa tämän koodin kanssa.
next Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2024 Raportoi Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2024 Käsittääkseni vaatii dis tms ohjelman sen kaasuläpän ohjelmointiin eikä manuaalinen versio pelaa ellet käytä vain vanhaa kaasuläppää. Kun uuden vaihtaa niin käsittääkseni silloin vaatii koodailuja.
karvalakki Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2024 Raportoi Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2024 Komppaan @next:iä. Kannattaa lukea koodit DIS:llä tai ISTA/D:llä. Ne osaavat ohjata oikeanlaiselle diagnoosipolulle, tekevät tarpeelliset adaptoinnit/resetoinnit ja kertovat myös onko koodaus tarpeen.
Kaitamasa Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2024 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2024 Vaikuttaa viisaudelta, kiitos. Täytyy ehkä sitten viedä johonkin pajaan missä em. Lukijat löytyy. Itsellä ajatus kyllä pitää miniä pidempään ja vähän houkuttaisi hankkia itsellekin, mutta sen verran harrastelijapohjalta tätä tehdään että niinköhän riittää kompetenssi... Jätän sen pohdintaan. Päivittelen sitten mitä softat autosta löytää.
OTV Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2024 Raportoi Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2024 Tietämättä, missä Kaitamasa vaikuttaa ehdottaisin mineihin erikoistunutta huoltoa. Esim. Hämeenlinnan naapurissa Hattulassa on Rikun Autofix, joka ainakin omastani on ratkonut ongelmat nopeasti.
Kaitamasa Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2024 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2024 Kiitos vinkistä. Hämeenlinnassa juuri ollaan Olen sinne yhteyksissä
Kaitamasa Kirjoitettu 17. Lokakuuta, 2024 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 17. Lokakuuta, 2024 Päivityksiä: Korjaamolta sain saman diagnoosin kuin itselläkin ollut. Eli vikakoodinlukija ohjaa kaasuläpän puolelle. Antoivat kaksi vaihtoehtoista toimenpidettä: liittimien ja johtojen vaihtoa tai sitten uusi kaasuläppä ja liitinten vaihto. Vaihdettiin sitten liittimet ja johtoja, mutta se ei valitettavasti ratkaissut ongelmaa (tosin sellainen mutu itsellä on, että vikakoodi iskee harvemmin taululle) Aiemmin kun olin kaasuläpän vaihtanut olin vaihtanut sen käytettyyn. Nyt täytyy sitten kokeilla ihan uutta. Sattuuko muilla olemaan suosituksia mallista, kun tarvikeosaan melkein täytyy tyytyä? VDO ilmeisesti on tehnyt sitä alkuperäistä (en ole sata varma), mutta heiltä tuotanto loppunut.
Kaitamasa Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2024 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2024 Päivitystä: Asensin uuden kaasuläpän n. kuukausi sitten ja sen jälkeen auto toiminut moitteetta. Eli nyt voi jo uskoa että vika on korjaantunut uuden kaasuläpän myötä. En tiedä sitten onko aiemmin vaihdetussa (käytetyssä) kaasuläpässä ollut sama ongelma, vai onko niissä ylipäätään haasteita siirtää autosta toiseen. Mutta ongelma nyt ratkennut karvalakki, Igor and next 3
Kaitamasa Kirjoitettu 4. Heinäkuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Heinäkuuta Päivitystä: Törmäsin uuteen tyyppivikaan Minissä nimittäin helpohkosti löystyviin tulppiin. Kakkossylinteristä pamahti tulppa ulos ja sen myötä myös alkupään kierteet pilalle. No soittokierroksen jälkeen löysin Hyvinkäältä firman (Hyvinkään koneistus & autohuolto) jotka nopeesti ja ihan hyvän olosella ammattitaidolla sai sinne helicoil-kierteet paikalle. Tän operaation jälkeen on sitten kaasuläppävaivat palanneet, mutta uudella vikakoodilla. Tällä kertaa P0638 - Throttle Body actuator bank 1. Juurikin Bank 1 alueella tulppa pamahti ulos. Ajattelen että käyn nyt vielä kaikki imupuolen letkut läpi yms ja tsekkaan piuhojen klipsut varmasti kiinni yms. Mutta viimekerralla korjaamo vaihtoi liittimet kaasuläpälle, joten en olettasi että siellä olisi vikaa. Voi toki olla, kuten Next on aiemmin sanonut, että kun olen vaihtanut uuden kaasuläpän, niin tarvisi käydä korjaamolla se ohjelmoimassa kuntoon, mutta tähän mennessä kaasuläppä on pelittänyt ihan hyvin tuolta viime postauksestani (joulukuu2024). Mutta voiko olla, että kone on vielä jotenkin sekaisin tuosta tulppaepisodista ja sen takia sensorit ei tulkitse autoa oikein vai osaatteko ohjata oikeaan suuntaan. Alkaa oma kirjekurssi/google-harrastuneisuus loppua. Jos en jotain keksi niin tietänee uutta reissua Rikun autofixille
Igor Kirjoitettu Maanantai klo 16:25 Raportoi Kirjoitettu Maanantai klo 16:25 Uusi kaasuläppä ei kaipaa ohjelmointia, mutta sitä ohjaava systeemi on kai jossain määrin oppiva, joten jos ei tee adaptation resettiä, niin saattaa kestää tovin että se oppii taas tavoille. Ei pitäisi aiheuttaa vikakoodeja vaikka jättäisi tekemättä, eikä sitä välttämättä huomaa ajossa muutenkaan. Tämmöset ohjeet löysin nopealla googlauksella resetointiin: https://www.rpmmotorsport.net/pages/bmw-throttle-body-adaptation-reset Tulppien kireyttä tosiaan kannattaa pitää silmällä. Mullakin on kakkospytyssä helicoil, ja se on ainoa jossa tulppa ei löysty ajan mittaan. Vaikea kuvitella että tulpan irtoamisella ja kaasuläpän oireilla olisi mitään yhteyttä. Itse vikakoodista en kyllä itse osaa sanoa missä vika voisi olla. Kaitamasa 1
next Kirjoitettu Maanantai klo 17:35 Raportoi Kirjoitettu Maanantai klo 17:35 Tulpat lentelee näissä tuntuu hyvin helposti huolimatta oikeasta kiristysmomentista. Edellisessä kulkineessa ei vaivannut mutta sitä edellisellä sai tarkistaa parin viikon välein ja silti ampu ykkösestä kierteet pois. Itse tapellen paikallaan helicoili sinne. Kaitamasa 1
Kaitamasa Kirjoitettu Maanantai klo 20:23 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu Maanantai klo 20:23 Okei, kiitos näistä! Tuon resetoinnin, minkä linkkasit oon tehny aiemmin, mutta voisin ehkä vielä sitä kokeilla. Tuntuu että auton aivot ja sensorit jotenkin sekasin, kun se on niin epäloogista milloin se kiukkuilee. Ja tosiaan nyt on uusi vikakoodi, jossa mainitaan tuo bank 1. SIitä ajattelin että olisiko tulppaepisodilla jotain tekemistä nyt tämän uuden koodin kanssa. Täytyy jatkaa googlailua ja ehkä käydä jossain rapakon takaisella foorumilla kyselemässä. Laitan sitten päivitystä taas jos asiat johonkin liikkuu, koska en tosiaan ole varmasti ainoa joka näitä ongelmia kohtaa.
Kaitamasa Kirjoitettu Tiistai klo 19:57 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu Tiistai klo 19:57 Voi olla että nyt löysin johtolangan tai hyvin todennäkösesti myös vian lähteen (ks. kuva alla). Nimittäin MAP-sensori näyttää tältä. En tiedä näistä oikeastaan mitään. Miten se on päässyt sulamaan? Jokin aika sitten mulla oli jäähdytysjärjestelmässä ongelmia, kun paisuntasäiliö vuoti (taas yksi Minin tyyppivioista), mutta en osaa sanoa kävikö moottori silloin kuumana kun näissä ei tunnetusti ole konehuoneeseen moottorilämpötilojen seurantaa. Mutta nyt tilaan lähimotonettiin uuden sensorin ja vaihdan ja katsotaan miten se vaikuttaa tähän yhtälöön. next 1
next Kirjoitettu 19 tuntia sitten Raportoi Kirjoitettu 19 tuntia sitten Jopas on. Ei kyllä sula ihan normisti noin vaan vaatii aika kuumaa ilmaa remmiahtimelta. Ei vaikuta kyllä moottorin lämpö tuohon itsessään sulattavasti.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään