Jump to content

Sitruunahappo.


Turbo 69

Recommended Posts

Oli juttua Mobilistissa lukijoitten palautteessa sitruunahapon käytöstä. Jos jättää pitkäksi aikaa vaikka lohkon siihen, se mukamas halkeaa sitten kun sen ottaa käyttöön (Ford V8). Itse sitruuna hapon käyttöä suositellu, en ikinä moista huomannu, tosin liottanu lohkoja vaan hetken ja huuhdellu syylärit. Heikot jäähdyttäjät on kyllä paljastuneet heti, muutaman tunnin jälkeen.

Mutta ei ilmeisesti kannata sit kaikkia osia liottaa päivä kaupalla, ilmeisesti valurauta osat ei tykkää siitä. Teräs osat ei säiky niin paljon. Alumiiniakin oon käyttäny siinä seoksessa ilman vaurioita. Minin lohkoja en kyllä ole liottanu. Jäähtysjärjestelmän putsaukseen oon kyllä käyttäny ja huuhtonu hyvin sen jälkeen. 

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se lohko sitten muutenkin olisi hajonnut, ei se sitruunahappo mitään sellaista kamaa ole että ”syöpyisi” valuraudasta läpi. Toki mitä pidempi liotusaika (ja lämpö) on niin sitä enemmän se syö puhdasta metalliakin pois.

 

Lohkossa on kyllä sitten sellaisia pintoja mistä ei satkuakaan saisi syöpyä pois, esim laakeripesät. Sen puolesta pitää olla varovainen jos upottaa lohkon happoon.

Link to comment
Share on other sites

Joo, sitä se kirjoittajakin kertoi, että syöpyi laakeripesät. Ei tosin kertonu, miten pitkään oli ollu hapossa. Tolkku tuossakin. Sitä miekii vähän epäilin, että ei sitruunahappo niin älyttömän syövyttävää ole, verrattuna lipeään.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...