Jump to content

Taky

Jäsenet
  • Viestit

    119
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

  • Days Won

    6

Reputation Activity

  1. Thanks
    Taky reacted to karvalakki in NCSExpert koodauksesta ...   
    Muutama perusjuttu NCSExpert koodauksesta. Mutta ihan ensimmäiseksi disclaimer: en ole mikään koodausvelho, kaikki mitä kirjoittelen on täysin amatööripohjalta kysyvä-ei-tieltä-eksy ja päätä-puuhun-hakkaamalla -perusteilla opittua/kuviteltua. Voi mennä siis pahasti metsäänkin.
    Ihan perusteita: autossa on koko joukko moduleita, joilla on oma vastuualueensa. Nämä modulit ovat ikäänkuin pieniä tietokoneita, jotka tarvitsevat ohjelmakoodin, jotta ne osaavat tehdä mitään, ja monesti ohjelmakoodin tekemisiin voidaan vaikuttaa parametreillä. 
    Kun BMW:llä puhutaan ohjelmoinnista (= programming), niin tarkoitetaan perusohjelman uploadaamista tyhjään = uuteen moduliin tai vanhan modulin perussoftan päivittämistä uusimpaan versioon. Koodaamisella taas tarkotetaan modulien softan asetusten = parametrien säätämistä.
    Jokaisella modulilla on siis omat softansa ja omat parametrinsa. Lisäksi autoon on yleensä pariin moduliin talletettu koko auton varustelista, mikä on kätevää, koska se silloin seuraa auton mukana. Ja se on tosiaan talletettu pariin kolmeen moduliin, jotta se ei katoaisi jos joku moduli sattuu kärähtämään. Auto sinänsä ei tee kyseisellä varustelistalla yhtään mitään. Sitä vain käytetään ohjelmoinnissa ja koodauksessa huollossa/harrastajalla. 
    Varustelista on vanhemmissa autoissa ZCS-tyyppinen ja uudemmissa FA = VO (Vehicle Order) tyyppinen. Taisi ZCS:stä loppua jossain kohtaa 2000-luvun alkua bitit kesken, joten se muutettiin.
    NCSExpert on tarkoitettu koodaukseen, ei ohjelmointiin, ja se toimii E-sarjan bemareissa (ja R-sarjan Mineissä). F-sarjan koodaukseen käytettävä softa on Esys. Ohjelmointi, jota tarvitaan mm moduleita vaihdettaessa, suoritetaan E-sarjassa käsittääkseni Progman ohjelmalla, kun taas F-sarjassa siihen tarkoitukseen on esim ISTA/P. 
    Ongelmien diagnosointiin ja vikakoodien lukuun on omat softansa. NCSExpert ei ole tarkoitettu sellaiseen, eikä Progman eikä ISTA/P. ISTA/P:llä ei voi myöskään koodata, vain ohjelmoida. Jotain tehtaan retrofittauksia sillä voi tehdä mutta ei muuta.
    NCSExpert koodauksia varten tarvitset myös K+DCAN kaapelin, joka on siis USB-ODB kaapeli. ISTA:n kanssa voi käyttää myös ENET-kaapelia, joka on Ethernet-ODB kaapeli. 
    NCSExpertillä voi siis sekä koodata modulien parametrejä että muokata autoon tallennettuja varustelistoja. 
    Kun NCSExpert koodailut aloittaa, niin kannattaa käyttää expert-modea ja katsoa että asetuksissa on päällä ns MAN-tiedoston käyttö. Tämä yleensä ohjeistetaan NCSExpertin asennuspaketin mukana tulevissa ohjeissa. 
    Lyhyesti sanottuna yksittäisen modulin parametrien muokkaaminen tapahtuu siten, että NCSExpert käynnistetään expert mode profiilissa. Tämän jälkeen luetaan autosta varustelista (ZCS/FA), minkä perusteella  NCSExpert tietää mitä moduleita autosta pitäisi löytyä. Sitten valitaan luettava ECU (=moduli) ja luetaan sen parametrit, jotka tallentuvat ncsexper/WORK -hakemistoon fsw_psw.trc tiedostoon. Tämän tiedoston voi kopioida fsw_psw.man nimiseksi (man niinkuin manipuloitu) ja editoida sinne halutut muutokset. Tämän jälkeen NCSExpert komennetaan koodaamaan sama ECU, jolloin NCSExpert lukee parametrit .man tiedostosta ja kirjoittaa ne ECUun. That's it. Work hakemistossa on siis aina viimeksi luetun ECU:n trc tiedostot (niitä on muitakin kuin fsw-psw).
    Tässä on hyvä kädestä-pitäen ohje koodaukseen: http://codinge90.com/ncs-expert-basic-understanding/
    Jos taas retrofittaat jotain alkuperäisvarusteita autoosi, niin mekaaniset muutokset ja sähkökytkennät tehtyäsi voit ensin lukea vanhan varustelistan, lisätä sinne lisäämäsi varusteen, ja sen tallettaa muokkaamasi varustelistan auton kaikkiin niihin moduleihin, joissa auto sitä pitää tallessa. Tämän jälkeen voit koodata auton _jokaisen_ modulin käyttäen tyhjää .man tiedostoa, jolloin NCSExpert käyttää varustelistan mukaisia parametreja. That's it. Muokattua varustelistaa ei ole pakko tallettaa autoon, mutta se kannattaa tehdä; muussa tapauksessa seuraavalla koodauskerralla todennäköisesti tulee poistaneeksi kyseisen varusteen autosta 🙂
    Tässä hyvä ohje FA-varustelistan muuttamiseen: http://codinge90.com/ncs-expert-how-to-modify-vo-vehicle-order/
    ja tässä hyvä ohje ZCS-muotoisen varustelistan muuttamiseen: http://blog.uobdii.com/diy-coding-bmw-e46-zcs-module-via-ncs-expert/
    Varustelista muuttui käsittääkseni joskus 2003 huitteilla ZCS:stä FA:ksi. Mulla oli '02 R50:ssä ZCS-tyyppinen, E90 taas on FA. Ilmeisesti E46:ssa on alkupää ZCS ja viimeiset vuodet FA, joten varmaan Mineissäkin on molempia.
    Toistetaan se disclaimer: en ole mikään guru enkä velho, vaan opetellut asiaa noiden yllämainittujen ohjeiden ja googlen perusteella. Jos sinulle siis tulee kysymyksiä, niin kysy ihmeessä; en kyllä lupaa että osaan vastata 🙂 
  2. Confused
    Taky got a reaction from Niko_T in tällänen olis aika hieno   
    Sopii loistavasti hiihtolomalle lapin keleihin...
  3. Like
    Taky got a reaction from Igor in AirBagin valo   
    No niin Airbag merkkivalo sammutettu....
    Purkuautosta hakittu MSR4 moduli ja vaihdettu orggiksen tilalle, INPA;lla koodattu autolle tiettäväksi ja poistettu vikakoodit.
    Koodaukset asiantuntijan toimesta etänä sivusta seuraanneena - muutama minuutti meni koko hommaan.
    Koodauksessa ei tavitse Minissä VIN purkkiin kirjottaa kuten BMW:ssä , sen vain kerrotaan autolle näkyväksi.
  4. Like
    Taky got a reaction from karvalakki in AirBagin valo   
    No niin Airbag merkkivalo sammutettu....
    Purkuautosta hakittu MSR4 moduli ja vaihdettu orggiksen tilalle, INPA;lla koodattu autolle tiettäväksi ja poistettu vikakoodit.
    Koodaukset asiantuntijan toimesta etänä sivusta seuraanneena - muutama minuutti meni koko hommaan.
    Koodauksessa ei tavitse Minissä VIN purkkiin kirjottaa kuten BMW:ssä , sen vain kerrotaan autolle näkyväksi.
  5. Thanks
    Taky got a reaction from holkki in AirBagin valo   
    Suksista tiiä ;-) , mutta NCS:n ohjeistusta mm http://blog.obdii365.com/2016/04/19/ncs-expert-coding-guide-for-beginners/ linkissä.
  6. Thanks
    Taky got a reaction from holkki in AirBagin valo   
    Luettavaa... https://carmod.ru/files/icom/istad_en.pdf
  7. Like
    Taky got a reaction from skithund in R50 vetokoukku sähköt   
    On...
    Perävaunumassa jarruin (kg) 650 Perävaunumassa jarruitta (kg) 500   ..hyvin piisaa fillarin liikutteluun.
  8. Like
    Taky got a reaction from wilbon in R53 -03 Flekti ja ilmastointi ei toimi + uusi sähkövika!   
    Siis auto jossa kompura poikinut - eikä järjestelmään on kylmäaineita täytetty - ei käynnistä flektiä ollenkaan?
     
    Entä jos luopuu ilmastoinnista kokonaan - purkaa kompuran veksi jne - niin kuinka jäähdytysflektin saisi peliin ilman ilmastoinnin paineen olemassa oloa?
×
×
  • Luo uusi...