Jump to content

R50 vetokoukku sähköt


Taky

Recommended Posts

Asennusohje...  http://dokumente.bertelshofer.com/107063_v1.pdf ... joka on todellakin kielllisesti lostavaa duunia sanoo jatkuvien virtojen kytkennästä...

10. Vie punainen/sininen (2x) -liityntäjohto olemassa olevan läpivientiliitoskappaleen läpi ja lukitse se kiinni sulakepitimiin.

Liitä punainen/sininen (2x) -liityntäjohdon johtimien päät sulakkeenpitimellä ja 20 A:n sulakkeilla. Huomioi samalla, että käytössä on 12 voltin jatkuva virta (kuva 5).

Mihinkähän ko johtimet ylipäätään on tarkoìtettu kytkettäväksi - sulakerasiaa varmaankin, mutta täsmällisemmin?

 


Pic24.JPG

4-5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Näyttäisi tuo englanninkielinen ohje olevan selkokielisempi kuin suomenkielinen :)

Jos oikein tulkitsen tuota asennusohjetta, niin siinä kannustetaan viemään 2 kpl sini-puna-johtoa sulakerasialle, ja kytkemään siellä tyhjään paikkaan ja laittamaan 20A sulakkeen. Sen lisäksi varmistamaan että sille tulee jatkuva +12V. Ilmeisesti siis sähköjen syöttö menee kahta johtoa pitkin. Käytännössä johdot voi siis viedä vaikka suoraan akulle, kunhan kytkee väliin 20A. Sulakerasia on tietysti parempi paikka, kun sieltä sitä sulaketta osaa etsiä myöhemmin, myös joku seuraava auton omistaja.

Sininen johto taas pitää viedä valomodulille kuskin jalkatilassa lähellä A-pilaria. Siellä irroita etummainen (front) väriltään musta liitinpaketti (kuva 2) ja avaa se varovaisesti: sisällä on kaksi riviliitintä, sininen ja joku toisen värinen. Kytke peräkärryn johtosarjan sininen johto sinisen liittimen paikkaan nro 12 ja kasaa liitinpaketti päinvastaisessa järjestyksessä.

Näin sen itse tulkitsisin.

Link to comment
Share on other sites

Lähinnä jäin miettimään - en vielä ehtinyt tutkailla Minin sulakerasiaa - että onko sillä sulakkeen toiselle nastalle (2x) jo valmiina 12v ja koukun johtosarjan 2x johtimet (sini-puna) liitetään sulaketaulun toiselle riville ja sulake kytkee siten virrat koukun johtosarjaan? Näin monessa aikaisemma autossa johon sulakerasia asennuksia tehtynä.

CAN-johto selvisi jopa suttuisesta kuvasta kuin se on tarkoitettu kytkettäväksi.

Link to comment
Share on other sites

Tutkailtu johtosarjaa ja sulakerasiaa.

Sulakerasiassa ei yhtään tyhjää sulakeen paikkaa. Irtosulakerasia siis haettava. 

Johtosarjan muassa tulee irrallinen 0,5metrin sini-puna johto jossa myös toisessä päässä sulakkeen klipsu (2x) ja toisessa päässä - kuten koukulta tulevassa johdoissakin - em johdot menee yhteen jossa rengasliitin.

Siis täytynee mennä niin, että rengasliitin akun + napaa ja klisuihin sitten sulakkeet (tosin johtosarjan mukana tuli vain 1x sulake - minne lie toinen kadonut) väliin.

Toinen johtosarjan sini-puna menee johtosarjan boxille ja toinen suoraan koukun joten sulake pitää olla molemmissa piuhoissa.

Mikähän koukun jatkuvan virran sulakkeen passeli koko olisikaan... toinen 20A, vaikka eipä sitä varmaan koskaan tarvittanekaan?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tuli tässä mieleen, että oliko R50:ssa vetomassoja merkattu rekisteriotteeseen?

Löytyi vähän vanhempi keskustelu sivuten aihetta missä @Igorin R53:n vetomassa 0kg. Siinähän nyt on pakoputki koukun kohdalla, että tehtaalta ei varmaan saanut koukkua.

 

Link to comment
Share on other sites

Koukku ja varsinkin sähköt - toimivasti - asennettu  loppujen lopuksi.

Sähköt aiheutti harmaaita hiuksia - kas kun ohjeet päin peetä - molemmilla puolilla asennusohjeessa vilkku ja seisontavalon piuhat väärinpäin.

Ja kun vielä asennusohjeessa olevan koukun rasian kuvassa ei mainittu kummasta suunnasta numerointi on... tietysti oletus päässä ensin väärinpäin niin paloin tunti ja toinenkin ihmetellessä ennenkuin tajusi kaivella googgelista rasian oikean numeroinni/pinnijärjestyksen.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...