Jump to content

Lamdan oikea sijainti


nilsimk

Recommended Posts

Hei,

Kuvassa on osa pakosarjasta ja pakoputkesta, jota olen leipomassa paikoilleen Miniini ja tarkoitus on laittaa siihen myös laajakaista lamda, että on mukavampi säädellä seoksia kohdalleen kaasarista. 

Osaako kukaan sanoa että toimisiko lamda oikein jos sen laittaisi katin etupuolella olevaan valmiiseen paikkaan vai tulisiko sijainti olla lähempänä moottoria suurin piirtein siinä mihin olen piirtänyt mustan kohdan ja nuolen? Jo valmiina oleva paikka näkyy katissa.

Tuo valmis paikka on noin 135 cm moottorilta ja tuohon kollektorille olisi noin 80 cm koneelta.

Kaikki ajatukset ja kokemukset aiheesta tervetulleita. Lähinnä mietityttää että lamda ei saa oikeita lämpöjä enää tuossa katti paikassa ja ei sitten näytä oikeita arvoja. Lamdassa oleva valmis paikka kiinnostaa, koska silloin välttyy hitsaushommilta.

putki.PNG

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Ihan sama mihin sen laitat, kunhan sen etupuolella ei ole vuotoa. Dynottaja tökkää sen oman lambdansa putken päästä sisään ja näyttää saman kun kollektorssa oleva.  Eli mittausteknisesti ei väliä. Loggerit on näyttänyt alle 0,1 afr heittoa.

Kun et käytä sitä moottorin ohjaukseen niin ei ole mitään väliä.

Jos kyseessä ei ole max viritteinen kilpamoottori, 300 nokka ja 12 puristukset, kiekkaa 8000 jne , niin taas ihan sama mihin sen lykkäät.

Laita se sinne missä ei mene rikki ja on helppo asentaa.

Kisapeleissa 10-15cm kollektorista, joka on myös oikea suositus.

Laajalambda lämmittää itsensä tarpeen mukaan, joten lämmöllä ei väliä.

Siviiliminissä toi katti on ihan ok. Asennus siten että kondessivesi ei nouse sen tasolle.

/kimi

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...