Jump to content

Putkitusta ym.


Rane

Recommended Posts

Ihan nyt mielenkiinnosta täytyy kysyä kanssa harrastajilta,onko kukaan nyt viime aikoina putkituttanut / aarporauttanut lohkoja ?

Käytin pari lohkoa kyseisissä toimenpiteissä ja niistä taitaa tulla hyllynkoristeita,kilpamoottorin sijaan  🤣🤣   

En tullut kysyneeksi ennakkoon toimenpiteiden hintoja ja voisinko sanoa että loppusumma yllätti  (eikä kovin positiivisesti)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

En ole Minin lohkoja putkituttanut mutta ei tuo sinänsä kauheasti yllätä jos maksaa. Siinä tulee kuitenkin 2 x poraukset, plaanaukset ja tietty putket. Roverin V8 lohkoja elvytetään laittamalla niihin olakkeelliset putket. Siitä on jo vuosia kun kysyin Roverin putkituksen hintaa niin tais olla luokkaa 800 e. Kasin lohko vaatii pari eri asetusta verrattuna normi rivikoneeseen eli työtä on enemmän. Vaikka millaisella tutun kaupalla teettää niin helposti 2 minin lohkoa huitelee tonnin kantturoilla.

Itselle oli yllätys myös esim. nokka-akselien hinnat. Laitoin pickupiin Swiftunen nokan hiluineen ja pelkkä nokka tais olla 200 €. Ekaksi epäilin että valitsin vain kalliimmasta päästä mutta kyllä niillä nykyään näyttää olevan hintaa ihan kiitettävästi. Mutta täytyy muistaa että ei aihioitakaan enää ole.

Ässän lohkoja ei ole valmistettu 50 vuoteen eli väkisinkin hyvät aihiot loppuu. Ja huonot. Roverin V8 sama juttu, erityisesti 4.6 mosat on murheellisia koska niillä on taipumus haljeta sylinteriputken takaa vesitilaan. Lopputuloksena joko poijuankkuri tai sitten putkittamalla elvytetty kysymysmerkki. Uusia ei saa.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, Rane kirjoitti:

364€ / reikä 😅 josta putkiaihio kustannus 69€

Koneistushinnat karannut koneistamoissa ,ostettu kalliita koneita jollakinhan ne pitää maksaa,sit osassa konestamoja hinnat ihan kohtuulliset.maksaahan ne putket englannissakin jonkun 35€ kappale ,tietysti jos laitettu olakkeelliset putket niin nostaahan se vähän hintaa. Vai onko otettu reilustikun katottu että on asiakas jolla pinkka kunnossa?

 

Screenshot_20200204-113619.png

Screenshot_20200204-113213.png

Screenshot_20200204-112019.png

Link to comment
Share on other sites

Mineihin ei olakeputkia oikein saa laitettuakaan, ei ainakaan 1275 lohkoon. Eikä ole tarvettakaan. Sitten täytyy muistaa että monesti noi lohkot voi olla aika isoiksi porattuja, esim. +60 tai yli ja vielä kulahtaneita. Se onkin sitten siinä ja siinä saako sylinteriä puhtaaksi tehdasputkea varten.  Sitten täytyy käyttää putkiaihiota ja koneistaa sen ulkopinta määrämittaan asennusta varten. Ja tietty sisäreikä. Joka steppi lisää hintaa.

On noita koneistamoita myös lopettanut, se puolestaan voi aiheuttaa tarjonnan vähentyessä myös hintojen nousua.

Ja täytyy muistaa että kaikilla Minin rakentajilla on pakostakin pinkka kunnossa, ei mikään halpa rakkine harrastaa  🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Ei se ihme ole et briteissä kisakoneet maksaa 20-25t€,täällä alettu vissiin ottaan mallia 😉

Putkiaihioista tehtiin,ja niiden modifioinnit oli mielestäni ihan järkihinnoissa,mutta itse putkitus vajaa 200€/reikä,sitä hintaa ihmettelen ja sitten tuo toisen lohkon runkolinjan aarporaus,siitä veloitus vaatimaton 490€. Yleisesti kun noita katselee niin näyttäisi olevan 60-100€ per pesä,multa vähän enemmän 😂

No meidän suvun moottorirakentamiset eivät oikein muuta olekkaan kuin syöneet rahaa,eikä se siitä tunnu muuttuvan. Tarvii varmaan vaan kasata kaikki koneet hyllyyn ja kirjoittaa isolla eurosumma mitä kulunut rahhoo,voi penskat sit aikanaan surkutella isän hölmöyttä kun romuroopelle kilohintaan myyvät.

Link to comment
Share on other sites

Mulla kanssa käynyt mielessä että pitäis tallissa alkaa kylvämään lappuja mikä mikäkin osa on ja mitä se maksaa. Osaa perikunta sitten myydä eteenpäin. Toki vois tulla aika nopea slaagi itsellekin jos alkais ynnäämään romujen kokonaishintaa 🤣 puhumattakaan siitä mitä pirttihirmu tuumaisi asiasta...

Positiivisesti ajateltuna: vähemmän rahaa mennyt kurkusta alas ja enemmän rakentelun tuomaa mielihyvää (?????).

 

Link to comment
Share on other sites

Nykyään koneistamoilla ei paljon  tehdä enää "tavallisia" koneen korjauksia, käyttö-autojen hajonneet koneet viskataan romukoppaan ja hommataan ehjempi tilalle. Koneistamot kunnostaa harvinaisempia auton/traktorin ja kuormureitten koneita. Koneistamotkin on vähentyneet, kuka teettää, sillä pitäs olla varaa. Kannattais aina kysyä arvio, haluatko maksaa työn hinnan. Minin lohkon jos kuntoon haluat, maksettava se, mitä koneistamo pyytää. Uusikin maksaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...