Jump to content

R55 Cooper S ja vedet ulos sekä vikakoodi


juutasqsa

Recommended Posts

Meillä on Mini ollut vasta muutaman viikon, ja kävipä sellainen että syttyi puolikas moottorivalo ja tekstissä oli jotenkin että 'moottorissa ei ole kaikkia tehoja ja voit jatkaa matkaa normiajelemalla'. Ajelin kotiin, ja huomasin että pellin alta tulee höyryä ja se haiskahtaa makealta... Vähän aikaa jäähdyttelyä ja paisari auki, tyhjä. Kävin ostamassa samaa punaista nestettä ja lisäilin noin 2 litraa ja lorina kuuluu... Jostain imusarjan alta selkeästi tulee nesteet pihalle. Ei sytyttänyt mitään moottorin ylilämmön varoitusvaloja, eikös tuossa ole keltainen ja punainen valo sitä varten kun ei ole mittaria?

Samalla kun tuo vikavalo syttyi muutaman kerran, niin kone jotenkin öykkäili, ja kun sammutin ja käynnistin niin ei ollut kunnon tyhjäkäyntiä ja sammui. Kun käynnistin heti uudestaan, niin taas toimii. Luin Delphollä vikakoodit: P2178 - Järjestelmä liian rikkaalla, joutokäynti pois päältä (lohko 1).

Eli samaan aikaan 2 eri vikaa:

Jostain tulee imusarjan puolelta vedet ulos, onko siellä jotain pikaliittimellä olevia vesiletkuja, tms. joka voisi olla irronnut? Löysin kuvia tuosta moottorista ja näyttäisi että vesipumpulta menee putki termostaatille, tuota ei varmaan mitenkään näe kunnolla jos ei ota imusarjaa irti?

Vikakoodi P2178 - Järjestelmä liian rikkaalla, joutokäynti pois päältä (lohko 1). Olisko mahdollisesti ahtoletku irti, lambda mennyt rikki, tms.?

Koitin hakea tietoa foorumilta ja netistä mutta ei tuohon vesiongelmaan ainakaan tullut mitään mistä lähtisi vikaa etsimään. Konehuonekin on niin ahdas sieltä tulipellin ja imusarjan puolelta että pitänee kaivaa endoskooppikamera että jotain näkee, tuon zekkaan huomenna.

Link to comment
Share on other sites

Joo, termostaatti koteloita näistä menee usein ja usein vaihdon yhteydessä hajoaa se pumpun ja termarin välinen putki....voisiko siellä termari kotelolla olla häikkää, lämpötila-anturin antama data vaikuttaa myös eculle ja sitä myötä myös tuohon seoksen muodostamiseen....ai joo, mulla on ollut aina omassa bemun siniset jäähdytin nesteet ja jossain tuttavien MCS myös vihreät liemet, muttei koskaan punaisia tullut Minissä vastaan....no, eipä taida olla väliä, kun lisää samaa mitä tulee ulos...

Link to comment
Share on other sites

18 minuuttia sitten, holkki kirjoitti:

Joo, termostaatti koteloita näistä menee usein ja usein vaihdon yhteydessä hajoaa se pumpun ja termarin välinen putki....voisiko siellä termari kotelolla olla häikkää, lämpötila-anturin antama data vaikuttaa myös eculle ja sitä myötä myös tuohon seoksen muodostamiseen....ai joo, mulla on ollut aina omassa bemun siniset jäähdytin nesteet ja jossain tuttavien MCS myös vihreät liemet, muttei koskaan punaisia tullut Minissä vastaan....no, eipä taida olla väliä, kun lisää samaa mitä tulee ulos...

Pitääkö paljonkin purkaa että saa vaihdettua tuon termarikotelon ja sen putken, jos se tulee eteen?

Link to comment
Share on other sites

Noo, termarikotelo on siinä sylinterin kannen oik. reunassa, näyttää helpolta ,eikä olekkaan mikään "5 🔧🔧🔧🔧🔧" homma, mutta inhottavan lyhyitä ovat letkut ja sivuun siirrettävät johtosarjat.Jos mahdollista, pyri välttämään väliputken turhaa irroitusta, ne katkeavat kynnet on muistini mukaan vesipumpun päässä....Tietty alkuun joutuu niitä imuputkia, ilmanputsari kotelon, yms. irroittamaan tieltä, mutta imusarjan irroitus ei ole pelkän termarikotelon irroituksessa tarpeen. Putkenkin pystyy "muistaakseni" vaihtamaan imusarjan alta, pahoittelen hieman hataria ohjeita, tein viimeeksi moottori irroitettuna vaihtotyön, siinä ei ollut esteitä....

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, holkki kirjoitti:

Noo, termarikotelo on siinä sylinterin kannen oik. reunassa, näyttää helpolta ,eikä olekkaan mikään "5 🔧🔧🔧🔧🔧" homma, mutta inhottavan lyhyitä ovat letkut ja sivuun siirrettävät johtosarjat.Jos mahdollista, pyri välttämään väliputken turhaa irroitusta, ne katkeavat kynnet on muistini mukaan vesipumpun päässä....Tietty alkuun joutuu niitä imuputkia, ilmanputsari kotelon, yms. irroittamaan tieltä, mutta imusarjan irroitus ei ole pelkän termarikotelon irroituksessa tarpeen. Putkenkin pystyy "muistaakseni" vaihtamaan imusarjan alta, pahoittelen hieman hataria ohjeita, tein viimeeksi moottori irroitettuna vaihtotyön, siinä ei ollut esteitä....

Kiitti. Pitää ensin kuullostella mitä kauppias sanoo.

Link to comment
Share on other sites

Itseltäni meni aikoinaan se vesiputki rikki sieltä vesipumpun päästä. Vedet tuli ulos samaa tahtia kun uutta kaatoi sisään. Eli jos vedet vaan lorisee läpi niin katsoisin sen putken. Termarit taitaa harvemmin vuotaa läpi loristen. Muistaakseni putken sai vaihdettua ilman suurempaa purkamista. Ainakin itse sen tein ihan vaan pihalla.

Link to comment
Share on other sites

Joo,oliko niin, että saadakseen sen vesiputken irti piti irroittaa termostaatti kotelo? Vesipumpun pesä on lohkossa , joten pumpun irroitus ei auta....ja jos termari kotelo on alkuperäinen ,ja vaihtamatta, itse harkitsisin myös sen vaihtoa....kaikista tuttujeni R56 MCS se on hajonnut....

Link to comment
Share on other sites

15 tuntia sitten, holkki kirjoitti:

Joo,oliko niin, että saadakseen sen vesiputken irti piti irroittaa termostaatti kotelo? Vesipumpun pesä on lohkossa , joten pumpun irroitus ei auta....ja jos termari kotelo on alkuperäinen ,ja vaihtamatta, itse harkitsisin myös sen vaihtoa....kaikista tuttujeni R56 MCS se on hajonnut....

Kyllä muistelisin, että noin simppeliä se oli. Termarikotelo pois, putki on jostain noin keskeltä yhdellä ruuvilla kiinni lohkossa ja vesipumpun päässä on sokka pitämässä paikoillaan.

Link to comment
Share on other sites

Nonnii, auto saatin pois pajalta eilen ja tänäaamuna vietiin takas 😞 Olivat vaihtaneet uuden yhydsputken ja termarikotelon ja ilmanneet järjestelmän ja emäntä haki auton pois. Meiltä on pajalle matkaa noin 1,5 km, joten ei pitkä ensiajo ja hyvin toimi. Sitten haki minut junalta, ja edestakainen matka on about 3 km. Alkoi puhaltamaan kylmää sisälle loppumatkasta ja kun vedin pellin auki niin sieltähän mukavasti roplottaa paisuntasäiliöstä nesteitä ulos. No annoin sen jäähtyä ja lisäsin nesteitä ja sinnehän ne hävisi ensin ja sit taas ulos korkin välistä.

Aamulla vietiin uudestaan pajalle ja sanoin että ilmatkaapa kunnolla josko lähtisi toimimaan. Kolmen jälkeen soittivat että jäähdytysnesteen seassa on pakokaasua ja kannen tiiviste tod.näk. rikki. No nyt odotellaan myyjäliikkeeltä seuraavaksi suuntaviivoja, korjaavatko kuntoon vai puretaanko kauppa.

Sieltä oli sit alun perin varmaan mennyt se kannen tiiviste ja paineen takia rikkoi nuo muoviosat. Tai mistäs sitä tietää...

Link to comment
Share on other sites

On 6.11.2019 at 19.55, juutasqsa kirjoitti:

Nonnii, auto saatin pois pajalta eilen ja tänäaamuna vietiin takas 😞 Olivat vaihtaneet uuden yhydsputken ja termarikotelon ja ilmanneet järjestelmän ja emäntä haki auton pois. Meiltä on pajalle matkaa noin 1,5 km, joten ei pitkä ensiajo ja hyvin toimi. Sitten haki minut junalta, ja edestakainen matka on about 3 km. Alkoi puhaltamaan kylmää sisälle loppumatkasta ja kun vedin pellin auki niin sieltähän mukavasti roplottaa paisuntasäiliöstä nesteitä ulos. No annoin sen jäähtyä ja lisäsin nesteitä ja sinnehän ne hävisi ensin ja sit taas ulos korkin välistä.

Aamulla vietiin uudestaan pajalle ja sanoin että ilmatkaapa kunnolla josko lähtisi toimimaan. Kolmen jälkeen soittivat että jäähdytysnesteen seassa on pakokaasua ja kannen tiiviste tod.näk. rikki. No nyt odotellaan myyjäliikkeeltä seuraavaksi suuntaviivoja, korjaavatko kuntoon vai puretaanko kauppa.

Sieltä oli sit alun perin varmaan mennyt se kannen tiiviste ja paineen takia rikkoi nuo muoviosat. Tai mistäs sitä tietää...

Niillä on siellä korjaamolla varmaan ollut sellainen testeri, jolla näkee jos jäähdytysnesteen seassa on pakokaasua? Itsekin olin kerran ihan varma, että kannentiiviste meni, kun nesteet tuli korkista ulos ihan väkisin mutta olikin vaan o-rengas lähtenyt korkista sijoiltaan. Nytkin sitä korkkia on availtu, niin kannattaa ehkä ensin se kuitenkin katsoa. En uskoisi, että kannentiivisteen vuoto hajottaisi muoviosia, koska paine korkistahan sen kuuluisi pihalle tulla. Ellei ne sitten ole pahasti hauraat.  

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...