Jump to content

Starttiongelma


squid

Recommended Posts

Mikäs nyt eteen? Projekti on valmistumaisillaan, mutta kiusallinen käynnistysongelma vaivaa.

 

Auto on Mk3 1300-kuutioisella koneella, Kentin 296SP-nokalla ja 12,5 puristuksilla. Eipä vaan lähde avaimesta käyntiin. Akulta tulee uusi kaapeli, ja maavuotoja ei ole. Akku on uusi, ja lisävirtaa on otettu myös diesel-Dynan vähintäänkin riittävän järeästä akusta. Starttimoottori ei jaksa pyörittää konetta tarpeeksi kovaa, jotta se käynnistyisi. Yhden Minin startin poltettuani vaihdoin tilalle Starletin vastaavan, mutta tilanne ei muuttunut. Mikä tästä tekee hupaisaa on se, että hinattaessa auto käynnistyy saman tien ja käy vallan mainiosti.

 

Olisi kovin ikävää, jos joutuisin aina pysäköimään auton mäkilähtöä silmälläpitäen. Onko jollain tietäjällä ideaa, mitä kannattaisi kokeilla?

Link to comment
Share on other sites

Maadoitus välillä akku-starttimoottori tai sitten se plusvirta hukkuu johonkin huonoon liitokseen/solenoidiin. Kyllä tuolla nokalla ja puristuksilla pitäisi moottori pyöriä hyvin ympäri vakiostartilla.

 

Jännitehäviömittaukset on kova sana. Esim pluspiirin jännitehäviön saat kun pistät jännitemittarin maapiuhan akun plusnapaan, ja toisen startin virtanapaan. Kun väännät avainta katso mikä on jännitehäviö. Tuolla tavalla mittaamalla eri kohdat pääset jyvälle missä kohtaa jännite notkahtaa.

Link to comment
Share on other sites

Tämä asia ei välttämättä liity ongelmiisi, mutta kai kaikki NUORET ministit muistavat, että Minissä EI paineta käynnistettäessä kytkintä pohjaan, kuten normaaliautoissa!

Tiedän tapauksia menneiltä kilpuriajoilta, että jos erittäin kireä kytkin asetelma ja painaa kytkimen pohjaan, niin kone ei jaksa startilla pyöriä!

Siis Minissä ei kytkintä pohjaan startatessa!

Link to comment
Share on other sites

Itellä melko vastaavilla spekseillä oleva kone ja lähtenyt käyntiin sekä vanhan että uuden mallin Minin omilla starteilla ongelmitta.

Kuten edellä ethän vaan ole painanut kytkintä pohjaan startatessa ?

Ja onko myös moottorin ja rungon välinen maa varmasti kunnossa ja sytkä kohdillaan ?

Link to comment
Share on other sites

Tämä asia ei välttämättä liity ongelmiisi, mutta kai kaikki NUORET ministit muistavat, että Minissä EI paineta käynnistettäessä kytkintä pohjaan, kuten normaaliautoissa!

Tiedän tapauksia menneiltä kilpuriajoilta, että jos erittäin kireä kytkin asetelma ja painaa kytkimen pohjaan, niin kone ei jaksa startilla pyöriä!

Siis Minissä ei kytkintä pohjaan startatessa!

Wattu olisikohan toi! Koska maadotukset ja sähköt muutenkin pitäisi kyllä olla kunnossa

Link to comment
Share on other sites

Kyllä asia "normaaliautoissa" on ihan eri juttu kuin Minissä, vaikka ei kytkimen painamisesta käynnistyksessä niissäkään mitään etuja saada (paitsi kovalla pakkasella) ja synteettiset öljyt on poistaneet nekin tarpeet (ja leudot talvet)

Link to comment
Share on other sites

No eipä rakenteen puolesta Mini eroa mistään muusta autosta kytkimen painamisen osalta. Virimineissä vaan käytettään viisvaille samperin rankkoja paineasetelmia naurettavan ja säälittävän rajamailla olevan kytkinlevyn takia.

 

Käyttiksessä Sacshin Race asetelma, ja on käyttövoima samaa luokkaa kuin vakio Minissä :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Itellä melko vastaavilla spekseillä oleva kone ja lähtenyt käyntiin sekä vanhan että uuden mallin Minin omilla starteilla ongelmitta.

Kuten edellä ethän vaan ole painanut kytkintä pohjaan startatessa ?

Ja onko myös moottorin ja rungon välinen maa varmasti kunnossa ja sytkä kohdillaan ?

 

Mulla on samainen ongelma, pitänee testata tuota kytkin asiaa. Sain auton juuri pajalta kuntoon ja tyhjäkäynti oli hieman heikko, mutta auton liikkuessa kulku oli kohdallaan. Mulla tosin auto sammui, en tiedä mistä johtui, mutta siis se sammui kun äkisti jouduin hiljentämän eikä se siitä enää lähtenyt käyntiin. Pitkän yrittämisen ja ehkäpä erehdyksen jälkeen se suostui käynnistymään. En muista oliko kytkin phjassa vai ei.

 

Kyselin/kirjoitin otsikon "Automaattilaatikko + kick down + 1.5 SU twin Carb." alla autostani.

 

Nyt se on siis kunnossa ja erittäin mukava peli ajaa, kunhan sen saa käyntiin...

 

Siihen tuli ensinnä vaihdettua pakoputki suoraan laajempaan putkeen ja pakosarjat sekä tupla kaasari sekä tietysti bensaletkut ym tuota ajatellen. Sitten kun kyseessä oli automaatti, niin eihän se ruvennut toimimaan, joten meni vaihtoon moottori ja vaihteisto, hankittua tuli seuraavaa:

 

MSK016 1 Automatic Subframe to Manual Engine Mounting Conversio

NAM3116 1 Clutch Pedal Assembly RHD

NAM8540 1 Clevis Pin - Brake Pedal Assembly

NAM8546 2 Bush-Crank Pin-Brake Pedal

SKU101220 1 Pedal Box RHD

UKD10029 1 Gear Change Assembly - Rod Type

UKE100790 1 Gear Lever Assembly Rod - Late Type

22G2205 2 Gear Lever Housing Rubber Mounting - Rod Change

GSY118R 1 Clutch Slave Cylinder - Verto (1982 On)

STC100330 1 Master Cylinder - Clutch - Plastic Tank

GVP1009 1 Clutch Hose - Rubber - Verto (1982 On)

CP11 1 Clutch Master Cylinder Metal Pipe To Hose - 11 - RHD

E/GMIN1275AHC 1 Mini 1275 A+ Engine Gearbox & Clutch Unit 10:1 Comp

SURE/G5 1 Surcharge - Mini 1275 Engine & Gearbox

 

sekä jotain pientä sälää, jotta paketin sai kasaan... Nyt auto on sii sliikkuessaan mitä mainioin ja tehokkaan tuntuinen ja ne äänet, ne on aivan mahtavat. Yksi kaveri kuvaili ääntä brutaaliksi  8-)

 

Nyt pitää vielä testata onko kyseessä toi kytkinasia startatessa, toivottavasti on... muuten pitänee kokeilla noita muita vinkkejä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...