Jump to content

Ongelmaa päästöissä


Keppola

Recommended Posts

Eli päästöjen kanssa on ongelmaa -78 Minissä. Kone on 1.3:n ja kaasari HS4 wakstat. Tietääkseni pakosarjaa ja putkistoa lukuunottamatta vakio. Jettiä pienellä ruuvaamalla saa HC:n laskemaan 600:n nurkille, mutta CO ei silti tahdo laskea. Tossa olis kuvat samoilla säädöillä, mutta ainut ero on, että jälkimmäisessä kokeilin piruuttaan ottaa sytkältä alipaineletkun pois ja tulppasin sen. Eli arvot meni muuten hyviks, mut jäännöshappee tuli perkeleesti. Ennakkoo on säädetty noin 10. Kuin paljon näis yleensäkin ennakkoo on alipainesäädin kytkettynä, ku täs ainakin tulee aika paljon ennakkoa, ku ei merkkejäkään enää näy. Mitäs sit pitäis lähtee tekemään et sais päästöt kohilleen?

542DC5C1-4A35-4D4D-81B3-1EEAD449EDEC.jpeg

B51DF0E8-87DF-4A32-855C-F6CDDEE2BA67.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ootko kokeillut säätää rikkaammalle? Vaikuttaisi että vois olla myös reilusti laihalla säätö, silloin Co ja happi nousee kanssa reilusti. Imuvuodot tarkistettu?

 

Puristuspainemittaus olisi myös hyvä tehdä, vähän vuotava venttiili saa tyhjäkäynnillä seokset helposti sekaisin.

Link to comment
Share on other sites

Kokeilin säätää myös rikkaammalle, mut sit varsinkin HC lähti nousuun. Kaasarista kun otti kellolle menevän letkun pois ja jätti letkun paikan auki, ni laski silloin myös HC ja CO rajojen alle. 

Kaasari on huollettu ja imusarjast kaikki tiivisteet uusittu, et uskoisin ettei olis vuotoja, mut en sen tarkemmin oo tutkinu mahdollisii vuotoi. 

Täytyypä mitata noi puristuspaineet. Kone pitäis olla juur remontoitu, mut toki en tiä mitä sil sit on tehty. 

Ja toki noist analysaattorin happiarvoist en oo ihan varma pitävätkö paikkaansa, ku happianturi on useemman vuoden vanha. Täytyy sekin viel mitata et onks se kunnos viel. 

Link to comment
Share on other sites

Ruiskuttelee tyhjäkäynnillä jotain palavaa ainetta potenttiaalisiin vuotokohteisiin niin huomaa onko vuotoa, startti pilottia, brake clean yms.

 

Happianturi tosiaan pitäis vaihtaa parin vuoden välein, mutta riippuen mallista niin virhe ei ihan älyttömästi äkkiä kasva.

 

Kun alempaa kuvaa kattoo niin jotain on tosi paljon pielessä vaikka HC ja CO on about kohdallaan. CO + CO2 pitäis olla yhteensä noin 15% kun seos on sinnepäin kunnossa, kuten ylemmässä kuvassa.

 

Varmista vielä sytkäennakkokin uudestaan. Tarkista ihan ensin että sun merkit kampuralla on varmasti oikein. Ykkönen tulpanreidästä rautalanka sisään ja pyörittää konetta niin että se on yläkuolokohdassa. Sitten merkin tarkistus kampuralta ja vaikka tussilla se uusiksi/näkyväksi.

Link to comment
Share on other sites

Tulipa tuossa mitattua puristuspaineet. 1=11bar 2=10bar 3=11,8bar 4=6,5bar. Sen jälkeen tein ohivuotomittauksen ja nelosessa oli n.75%. Sen jälkeen kokeilin vielä piruuttaan mitata nelosen puristuspaineita, niin et laitoin tilkan öljyä pyttyyn ja sillä nous paineet 9bar:n. 

Eli taitaa olla männänrenkaat entiset tai sylinterissä vikaa. 

Link to comment
Share on other sites

Miksi et mitannut ohivuotoja sillä öljytilkalla ? Nyt se öljy leviää ja puristuu joka vuotopaikkaan kun päräytit sen pyörimään.  Siel voi olla venttili halki, vuoto työntötankoihin tms.

Kone käyntiin,poltat öljyn pois ja teet ohi vuotomittauksen uudestaan  ilman ja sillä öljytilkalla.

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...