Jump to content

Cooper S Clubman -08, hifistelyä ja muuta pientä


Jupu

Recommended Posts

Vuosikausia jatkuneen Minikuumeen jälkeen saimme viimein hankittua ikioman Cooper S:n. Koirien vuoksi päädyimme Clubman-malliin. Aivan ihastuttava auto sekä päältä että ratin takaa. 

Olen suunnitellut Ministä "harrastekäyttöautoa", jota voisin vähitellen sipistellä oikein nätiksi ja tehdä muutamia pikku parannuksia. Auto on jo valmiiksi siisti ja pakollista ajoa meillä on vähän, joten lähtökohdat ovat kunnossa.

Ensimmäisenä parannuskohteena  Minissä iskee silmään (tai oikeastaan korvaan) äänentoisto. Soittimen vaihtaminen taitaa olla aika työlästä ja takakontti on varattu subbarin sijasta koirille. Alkuperäiskaiuttimien vaihto ja pieni vaimennusprojekti tekisi kuitenkin mieli tehdä vielä tänä kesänä. Tältä foorumilta ja muualta netistä olen lueskellut vinkkejä ja katsellut videoita. Muutama juttu kuitenkin askarruttaa...

1. Kaksitiesarja vai 4 tuuman koaksiaali + 6,5 tuuman midbasso? Aika moni on korvannut Minin peruskajarit kaksitiesarjalla ja laittanut diskantin oveen nelituumaisen tilalle. Minua houkuttaisi laittaa joku kohtuuhyvä pieni koaksiaali oven ylempään kaiutinpaikkaan. Erillinen diskantti ei kuitenkaan taida oven sisään jemmattuna päästä ihan oikeuksiinsa. Onko kellään kokemuksia alle satasen nelituumaisista koaksiaaleista? Paras olisi varmaan laittaa erillinen diskantti A-pilarin luo, mutta piuhojen vetäminen ei tässä vaiheessa oikein innosta.

2. Onko Minin alkuperäisessä johtosarjassa jakosuotimia? Ovatko hankalassa paikassa, jos niitä haluaa poistaa? Paras olisi taas varmasti vetää kokonaan uudet piuhat, mutta siihen en tosiaan haluaisi just nyt ryhtyä.

3. Vahvistin. Oliko se niin, että Minin kontissa on erillinen (vaatimaton) vahvistin? Vai onko se vaan Harman Kardon -stereoissa? Meneekö tuolle vahvistimelle signaali perinteiseen tyyliin analogisena vai onko se jotenkin kytketty auton CAN-väylään tms systeemeihin? 

Laitan kuvia ja lisää pohdintoja, kunhan suunnitelmat tarkentuvat. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Pistin projektin alulle tilaamalla  Autoviihteestä alkuperäisiä kaiutinpaikkoja varten nelituumaiset koaksiaalit (MDS), 6,5 tuuman midbassot (Kicx) ja taakse perinteiset kuusysit (Kicx). Ihan asiallisen näköistä tavaraa sieltä tuli, vaikka halvemman pään rompetta ovatkin. Saa nähdä, miten soivat.

Aika on ollut vähän kortilla, joten aloitin helpoimmasta ja korvasin etuovien ylemmät kaiuttimet MDS:n koaksiaaleilla. Tuossa kuvia: https://photos.app.goo.gl/hR7eWtqhR7eWtqZkbKywpAc7

Homma oli helppo: kaiutinritilä irti verhoilutyökalulla. Ostin sarjan sellaisia kympillä Puuilosta ja suosittelen muillekin. Ruuvimeisselillä olisi tullut naarmuja.

Kuskin puolella olevaa peilien säätönappulaa kannattaa käsitellä varoen. Itse onnistuin murjomaan sen kahteen osaan, mutta sain sen onneksi vielä kasaankin. Kuskin puolella uusi elementti mahtui paikalleen nippa nappa ilman, että se olisi ottanut tuohon säätimeen kiinni. Kaiutinelementin liittimet kannattaa laittaa toiseen suuntaan, muuten ei mahdu.

Katkoin alkuperäiset piuhat ja testasin napaisuuden näyttämällä vanhalle elementille 9 voltin patteria. Sitten vaan sopivat liittimet kiinni ja elementit paikalleen.

Muuttuuko soundi? Asensin ensin toisen kaiuttimen ja vertasin sointia alkuperäiseen faderiä pyörittelemällä. Midbasso ja keskialue paranivat, mutta heleämpää diskanttia jäin kaipaamaan. Sävynsäätimien avulla sain soundista tummuutta vähän pois, mutta voi olla, että hommaan jossain vaiheessa A-pilarin luo erilliset diskantit.

Homma jatkuu joku ilta midbassojen asennuksella. Pitää ehkä hakea muutama arkki vaimennusmattoa ennen ovipahvien avaamista.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Foorumilla tuntuisi olevan suurin piirtein yhtä hiljaista, kuin minulla oman "projektin" kanssa. Kaiutinprojekti odottaa vielä inspiraatiota. Positiivista on, että Mini on toiminut oikein hyvin. Vähän se haisee bensalle jos ihan täyteen tankkaa. Myyjäliike lupasi onneksi korjata asian. Nopealla Googlauksella tuo ei taida olla edes ihan tavaton ongelma Mineissä.

Hirveästi kyllä himottaisi käyttää auto optimoitavana. Lastuvirivirifirmat lupaavat sen 200-220 HP tuollaiseen turboministeriin 400-700 eurolla. Onko foorumilla kokemuksia tai suosituksia? Kuka hoitaa homman hyvin pk-seudun suunnalla?

Link to comment
Share on other sites

Kiitti, täytyy kysyä tuoltakin, jos intoonnun optimointihommiin.

Peruutustutka lakkasi toimimasta. Myyjäliikkeen mielestä tutkan anturit ovat kulutusosia. En jaksanut alkaa asiasta kinaamaan, vaan tilasin uuden anturin Ebaystä. Tuli kotiin kannettuna alle viikossa ja maksoi alle 15 euroa. Oli vieläpä oikea osa.

Anturi olikin sitten tosi helppo vaihtaa Clubmaniin! Tutkan anturit ovat aivan puskurin alareunassa. Käsiksi pääsee helposti ihan parkkipaikalla, ei tarvinnut tunkata autoa ylös eikä mitään. En tosin keksinyt, että miten Minissä saisi testattua, mikä antureista on pimeänä. Virrat ja pakki päällä ei kuulunut mitään nakutusta antureista. No, päätin kokeilla yksi kerrallaan. Vastoin Murphyn lakia osuin vieläpä ekalla oikeaan. 

IMG_20190818_130531.jpg

IMG_20190818_130516.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...