Jump to content

Re: Osien kestävyys ennen ja nyt...


Mini1380
 Share

Recommended Posts

Otahan jiikoo huomioon että esim. teiden kunto on "hiukan" parantunut vuosien myötä, sorateiden rytkytys ja pölyn määrä lyhentävät aikamonen osan kestoa verrattuna asfaltti kurvailuun.

Myöskin öljyjen laatu ja ominaisuudet ovat muuttuneet vuosien mittaan rajusti.

Link to comment
Share on other sites

Auto on kuitenkin semmoinen, että ei sillä ole muinoinkaan ollut kivaa ajella huonoilla teillä, joten kaipa ne kaupunkiautoina on olleet silloinkin

 

Ei Minit eikä mitkään muut olleet mitään kaupunkiautoja, kyllä ne olivat ihan joka paikassa käytössä. Jos muistelee millaiset tiet olivat silloin kun oli kersa niin ei tänä päivänä taida mistään niin huonoa tiepohjaa enää löytyäkään mitä ennen aikaan tiet olivat.

 

Sinänsä noissa huoltoväleissä ei ole mitenkään ihmeellistä, autot ja niiden tekniikka, materiaalit, öljyt, valmistustekniikka ja -toleranssit jne ovat kehittyneet. Jo pelkästään koneistustarkkuuksien parantuminen on vaikuttanut siihen ettei koneet ja vaihteistot kulu niin pahasti kuin ennen vanhaan. Ja kun pystytään tekemään tarkkaa ja hyvää jälkeä niin voidaan rojut suunnitella jo valmiiksi tiukemmille sovituksille. Vanhanaikaisilla vehkeillä ei yksinkertaisesti saanut niin tarkkaa jälkeä aikaiseksi. Jos aattelee että esim. Cooper S:n öljynkulutus 1 litra/1000 km oli normaalia niin nykyään kone on tolla kulutuksella entinen.

Link to comment
Share on other sites

Autoilun olosuhteet Suomessa olivat 60/70 luvulla aivan eri maailmasta kuin nykyisin (niiltä ajoilta nämä artikkelitkin ovat). Tiet pääosin mäkisiä,röykkyisiä,pölyisiä tai kuraisia,raskaita sorateitä. Autoja pestiin joskus kesäisin ämpärin ja harjan kanssa, ei paljon ollut painepesureita millä alustoja olisi viruteltu. Minitkin olivat perheautoja, eli aina raskaasti kuormattuja ja vaatimattomat tehot täydessä käytössä. Talvet olivat talvia, eikä lohkolämmittimiä tunnettu. Öljyt ihan jotain muuta kuin nykyisin. Kaikissa autoissa Mersua myöten oli öljynvaihtovälit n. 5000 km.

Useissa nykyautoissakin muuten on 1l/1000km vielä tehtaan hyväksymä öljynkulutus! Tiedän tapauksia että tehdas ei takuuaikana ole hyväksynyt mitään korjaustoimenpiteitä vielä sillä kriteerillä!Esim. UUSI Mini, BMW ym.

Link to comment
Share on other sites

Tiedä sitten miten päästörajat läpäisevät, mutta lueskelen tässä juuri tuoreinta Tuulilasi lehteä, jossa puhutaan pari vuotta vanhasta 27000 km ajetusta VW Polosta, joka kuluttaa 8,5 desiä/1000km öljyä, eikä maahantuoja suostu edes keskustelemaan vian etsimisestä saatikä korjauksesta minkään takuun puitteissa! Vedoten normaaliin kulutukseen. Samassa jutussa mainitaan myös että uusissa 1,8 Nissan Primeroissa ja Almeroissa on nostettu Tehtaan toimesta normaali öljynkulutusraja 0,8l/1000 km! On myös muita esimerkkejä oikeasta elämästä.

Omiin tojotiin ei ole kyllä koskaan tarvinnut 15000 km öljynvaihtoväleillä lisätä koskaan öljyä, vaikka enimmin ajetullakin oli ajettu jo yli 300000 km.

Link to comment
Share on other sites

Tuollainen näkyvä sininen savutuskaan ei oikeestaan päästötesteissä näy, niin eipä tollainen 1l/1000km pitäisi missään tuntua katsastustestissä.

 

Noita on tosiaan surullisia tarinoita tosielämästä. Yhden tapauksen tiedän missä paljastui syyksi liian pienet männät, tai liian iso poraus, ihan miltä kantilta asiaa pohtii. Jos ei tollainen yletön öljynsyönti lopu ensimmäisen 10tkm aikana, ei se lopu koskaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...