Jump to content

Ohjausvaihteen ja raidetankojen korjaus


Idefix

Recommended Posts

Morjensta

 

Tuossa tallin pöydällä on pari ohjausvaihdetta joista pitäisi saada yksi toimiva korjattua. Kaappien kätköistä löytyy uudet raidetangot sekä niiden pallonivelet. Eli periaatteessa saisin uudet nivelet laitettua. Mutta saako mistään (lue: tehdäänkö enää) niitä lukkoholkkeja joilla pallonivelet lukitaan hammastankoon. Ainakin näyttää että ne on kertakäyttöisiä.

 

Lisäksi Haynesin minikirja sanoo että: "...kannattaa ottaa huomioon että kaikkia osia ei enää valmisteta, joten ohjausvaihteen korjaaminen tulee jättää hyväksytyn Mini huollon tehtäväksi." Tarkoittaneekohan tuo juurikin sitä että niitä ei korjata vaan tilataan uusi paketti...

 

Oletteko te vaihdelleet näitä palloniveliä ja raidetankoja...tosin niitäkään ei näytä olevan varaosaliikkeitten hyllyllä. Minulla vaan sattui olemaan kaappien kätkössä uudet osat...

 

Onko lukkoholkit sellaiset että ne voidaan uusiokäyttää uusien pallonivelten lukitsemiseen?

Link to comment
Share on other sites

MK1 mallien hammastankoja on ollut pakko elvyttää koska niitä ei enää saa uusia. Osienkin saanti on vähän sitä sun tätä. Raidetankojen vaihto ei yleensä ole ongelma, muistaakseni ton lukkoholkin pystyy uusiokäyttämään. Se ei välttämättä ole paras ratkaisu, aina kannattaisi lukitussysteemit uusia. Hammastangoissa on muitakin ongelmia, esim. rungon apparin puoleisessa päässä oleva hela, hammastangon ja pinionin hammastus, hammastanko kuluu "selkäpuolelta" jne. Uusi Mk2 -> hammastanko maksaa kait reilu 100 euroa nykypäivänä, se on sitten tapauskohtaista kannattaako korjata vanhaa.

Link to comment
Share on other sites

... Uusi Mk2 -> hammastanko maksaa kait reilu 100 euroa nykypäivänä, se on sitten tapauskohtaista kannattaako korjata vanhaa.
Säilyykö museoauto-status, jos käyttää uutta osaa? Jos ei säily, niin saattaa arvon säilyttämiseksi olla ainoa keino tuo osan korjaus. Kyseessä on kyllä ihan perus kulutusosa, vieläpä turvallisuuteen olennaisesti liittyvä. Rohkeaa asennetta vaatii ajaa ikivanhalla, korjatulla, osalla. Esim. moottoritienopeuksia mutkaisella tiellä... Itse en uskaltaisi kun on tottunut huonompaan kalustoon...
Link to comment
Share on other sites

OK, kiitti tiedosta.

 

Pallonivelethän on kierteellä kiinni hammastangossa, tosin en nyt ihan heti kuitenkaan hoksannut että miten ne lukkoholkit lukittuu uusiin niveliin kiinni..Uusissa nivelissä ei näytä olevan mitään uraa tms johon holkki tulee kiinni..

 

Luulempa että riittää kun sen naputtelee siististi irti urista ja naputtelee sen takaisin uusien pallonivelten kanssa.

 

Minulla kangertelee nuo tankojen sisänivelet siihen malliin että tankojen ja nivelten vaihto kannattaa ainakin kokeilla. Lisäksi hammastanko on täynnä harmaata rasvan, veden ja alumiinipölyn sekoitusta. Olisi mukava ottaa tanko irti ja putsata ja rasvata se hyvin.

 

Ja jos homma ei toimi, on aina se toinen ohjausvaihde varalla...

Link to comment
Share on other sites

Aika fakiiri museotarkastaja on jos hoksaa että tanko on vaihdettu.
Niinpä. Syy 100[ch8364] osan ostamatta jättämiselle lienee se, että halutaan harrastaa autoilua ja opiskella auton tekniikka millin tarkkuudella. Itse jos moiseen ryhtyisin ja laskisin tuolle käsien likaamiselle saman tuntipalkan kuin koodaukselle, niin tulis kyllä hintaa osille. Konkurssi ois alta aikayksikön... :-X Paitsi, että palkka tulis itselle... ;D
Link to comment
Share on other sites

Minulla 100 euron osan ostamatta jättäminen johtuu ihan siitä että se maksaa 100 euroa :)

 

Jos osa on korjattavissa niin se kannattaa korjata. Ainakin itsellä tuo käsien likaaminen on juurikin koko homman tarkoitus, se minkä vuoksi tuonne talliin illalla aina raahaudutaan. Kun päivän tekee konttorihommia, on miehekästä päästä talliin paukuttelemaan. Ja kun saa sitten sanoa että itse olen korjannut...

 

Kaikki hyvät harrasteet maksaa, laskettiin se sitten tuntien tai osien hinnassa...

 

Mutta autoharrastus on juurikin sellainen mitä itse siltä hakee. Toisille pointti on ajaminen, toisille korjaaminen, jotkut haluavat vaan keräillä niitä sen enempää ajamatta tai korjaamatta....

 

Minä haluan herättää 20 vuotta ladossa maanneen yksilön henkiin ja ehkäpä päästä sillä joskus vielä ajelemaankin....

Link to comment
Share on other sites

... ja ehkäpä päästä sillä joskus vielä ajelemaankin....
Kuten tuolla aiemmin totesin, niin en itse uskalla paremmalla kalustolla tien päälle, tyydyn mieluummin ajamaan mahdollisimman uusilla - tarkoitin huonoilla - osilla. Vaikka se nolottaakin. Peukalo ei vielä oo ehtinyt vajaan 5v. Miniharrastuksen aikana siirtymään - ikävä kyllä - kämmenen reunaa kohti milliäkään. :-[
Link to comment
Share on other sites

...Jos osa on korjattavissa niin se kannattaa korjata...
Riippuu osasta ja siitäkin, käytetäänkö autoa ajamiseen. Granadassa muinoin korjattiin vaihdelaatikosta jotain akselia ja kannen halkeamia korjaamossa. Hitsasivat tai muuten laittoivat metallia kulumakohtiin. Toki autolla pystyi ajamaan korjauksen jälkeen, mutta tuli vaan kilometrille hintaa, koskapa sama homma tuli uudelleen taas eteen vain 50tkm jälkeen. Kun sitten vaihtoi vähän ajetusta autosta kokonaisen laatikon ja varaosaliikkeestä aivan uuden kannen, niin näillähän ajoi vain hieman isommalla investoinnilla sitten satoja tuhansia ilman, että ko. osiin ehti tulla enää mitään ongelmia ennen autosta luopumista. Uusi kansihan kestää sen 400-500tkm ja laatikonkin kesto on luokkaa 300-400 (käytetyn sitten jonkunverran vähemmän). Käyttöautoissa on korjauksilla aivan eri kriteerit kuin harrastepeleissä. Aidan toisella puolella olevat eivät tässätapauksessa haikaile sinne toiselle puolelle, koska se oma heinä sopii omalle pötsille paremmin. :o Olipahan vertaus! Minkähänlaiset heinät tänään oli työpaikan salaatissa...
Link to comment
Share on other sites

Takaisin aiheeseen..

 

"tosin en nyt ihan heti kuitenkaan hoksannut että miten ne lukkoholkit lukittuu uusiin niveliin kiinni..Uusissa nivelissä ei näytä olevan mitään uraa tms johon holkki tulee kiinni.."

 

Syy tuohon näyttää olevan että pallonivelet onkin täysin erilaiset, näistä uusista puuttuu tuo hahlo joka näkyy olevan vanhemmissa pallonivelissä.

 

Kuka tietää, mitän tämän mallin osat on lukittu paikoilleen, vai onko mitenkään? Voiko näitä osia vaihtaa ollenkaan...

 

PS. Miten erottaa MK1 ja MK2 rattivaihteet toisistaan? Toisessa näistä minun vaihteista ei ole keskitysruuville paikkaa....onko se vanhempi? Muuten ne on melkein samanlaiset...

 

Kuvassa näkyy uudet osat ja vanhat tangot. Saako näitä lukittua toisiinsa...

 

http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 80orig.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hee, tuossa kun tuota kuvaa katselen niin näyttää että tuo vanhemman vaihteen hammastanko on itse asiassa ohuempi. Enpä huomannut sitä kun niitä käsissäni pyörittelin. Eli voi olla että nuo uudet päät ei sovikaan kun tuohon uudempaan (kuvassa ylimmäisenä)

 

Silti, lukitus on se ongelma tässä oletan...

Link to comment
Share on other sites

Pieni kommentti korjauksen kannattavuuteen: Jos on alkuperäiset uudet osat vanhaan alkuperäiseen laitteeseen, jotka vielä oikeasti oli tarkoitettu korjattaviksi, niin niistä osaava kaveri saa varmasti paremman kuin nämä nykyiset uustuotanto-osat! Pätee Minissä varsinkin joka kohtaan. Ongelma vain on ettei niitä alkuperäisiä kunnon osia enää saa!

Link to comment
Share on other sites

Eilen illalla purin molemmat vaihteet.

 

Vanhempi tanko on sittenkin saman paksuinen mutta tiheämmällä ja lyhyemmällä hammastuksella. Syykin tuotekehitykseen on ilmeisen selvä, sillä vanhassa tangossa oli hampaita katkennut useampikin. Sen sijaan tangon selkäpuolet ei ollut kuluneet, ainoastaan kiillottuneet...

 

Uuden vaihteen laakerit oli täysin ruostuneet piloille ja kupin pohjalle vielä jäikin toisesta laakerista ulkokehä sitten pikkasen tiukkaan kiinni. Täytyy keksiä keino jolla sen saa poimittua pois rikkomatta alumiinistä laakerikoteloa. Sen sijaan siitä toisesta vaihteesta sain laakerit sain irroitettua ja pesun jälkeen ne oli lähes virheettömät, eli siitä saan toimivat laakerit uuteen vaihteeseen. Mitat kun näytti olevan vuosimallista riippumatta samat.

 

Lukkoholkit voi käyttää uudelleen, eli tiedoksi muillekin tietämättömille. Ne sai ehyenä irti, ja toimii täysin uusiokäytettynäkin.

 

Pinionin stefa puolestaan jää mysteeriksi, mahtaako saada enää varaosana. Ei ainakaan miniliikkeistä, mutta yksittäistavarana...Jos ei muuta niin nylonista saa sorvattua tiukan holkin jossa on rasvaurat, joten eiköhän sekin toimi...

 

Mutta mielenkiintoiset on nuo "uudet" varaosa pallonivelet. Ne kun on tasapaksut sieltä kierrepäästä, eli nuo lukkoholkit ei mene niiden päälle, samoten niissä kun ei ole tuota lovea johon lukkoholkki sitten hakataan kiinni. Mutta tuo ei ole kuin 10 minuutin homma sorvissa....

 

Mietin vaan että onko noita tehty myös versiota joita ei lukita noilla lukkoholkeilla...

 

Ja vielä kommentti tuohon vanhojen osien kunnostus kysymykseen. Okei, nyt näyttää että helpommalla pääsisi kun ostaisi uuden, mutta piru soikoon, jos auton kanssa ei ole kiire, niin mikäs muu sen parempaa touhuamista on kuin keksiä että miten osat saa korjattua..Sehän on sen koko "entisöimisen" ideologia. Entisöimis sana lainausmerkeissä siksi etten minä oikeasti tätä autoa entisöi...kunhan korjaan

Link to comment
Share on other sites

Sorry, jos pahoitin mielesi. Meillä vaan sattumalta Mini ollut talouden ainoana autona jo 2,5 vuotta ja kilsoja tulee se 25-30tkm vuoteen. Eikä peukalokaan ole siellä kämmenen reunalla. Eli Mini on mulle auto. En ymmärrä siis mielipiteitä, joissa sanotaan (tai tulee jotenkin esille), että Ministä ei ole käyttöautoksi tms. Ja näihin tulee aina takerruttua.

 

Mulle Mini ON YKSINKERTAISESTI PARAS AUTO JOLLA OLEN KOSKAAN AJANUT. En tällähetkellä ole kiinnostunut kokeilemaan autoja, jotka ehkä olisivat parempia. Kun ei paremmasta tiedä, niin tilanne säilyy tuon isolla kirjoitetun mukaisena jatkossakin. :o

Link to comment
Share on other sites

Et missään nimessä pahoittanut, sanavalintani ei ilmeisesti ollut ihan onnistunut...

 

Viimeinen päivitys tähän topiciin, sisältää vielä kysymyksenkin lopussa.

 

Ohjausvaihde on nyt kunnossa lukuunottamatta puuttuvaa stefaa pinionin varresta. Laakerit löytyivät vanhasta vaihteesta, muut osat olivat ehyitä ja putsauksen ja vesihionnan jälkeen valmiita koottavaksi uudelleen.

 

Umpiruostunut laakeri aiheutti ongelmia ja laakerin ulkokehä jäikin alumiinirunkoon kiinni aika julmetun tiukkaan. Kymmenen eri työkalun ja keinon jälkeen älysin hitsata paksun aluslevyn laakerin kehän sisään ja lyödä koko paketti tuurnalla ulos ulkoapäin. Kuvassa muutaman illan tappelun tulos:

 

http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 55orig.jpg

 

Nyt kun laittoin puhdistetut ja kiillotetut osat takaisin ja kiristi laakerit oikeisiin mittoihin, niin minkäänlaista klappia ei hammastangossa juurikaan ole. Ja kun raidetangot ja sisemmät nivelet on uusia, on ohjausvaihde valmiina paikoilleen laitettavaksi.

 

Kuvassa osat ennen käsittelyä, ainoastaan hammastanko ja vaihteen runko on puhdistettu, kiillotettu ja maalattu...

 

http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 54orig.jpg

 

Nyt ennen kuin laitan suojakumet kiinni, niin ohjekirjan mukaan sisään pitäisi kaataa pari desiä SAE 90 öljyä. Kelpaakohan tavallinen vaihteistoöljy, vai voitelenko osat ympäriinsä hammasratas vaseliinillä...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Minkäslaisella nimisellä ja näkösellä työkalulla saa nuo hammastankojen päät auki? mulla niissä näyttäis olevan jonkulaine piikki jolla sitä väännetään mutten ole löytänyt sopivaa väännintä..

putkipihdeillä lähtisin muuten haastamaan mutta siihen on löyty joku nasta pitämään huolta siitä ettei lähde irti helpolla..

Link to comment
Share on other sites

Ei ainakaan minun mittausten mukaan ::), normaali aurauskulmien säätö.

Pitkästä aikaa olen sitä tekemässä niin  huomennapa varmaan osaan sanoa tarkastikin.

Asiaan liittyen: :D

Rumpujarrullisessa jos ottaa navasta irti niitä kääntövarsia ja vertailee niin ei tahdo löytyä kahta samanlaista. Ottavat kohtuullisen helposti itseensä ainakin kilpuri käytössä jossa aurauskulmien säätö on usein tehtävä normaali huolto.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...