Jump to content

Re: Hilot pelkästään eteen. Oisko järkeä?


cabrio
 Share

Recommended Posts

No kyllä sinne pelkät hilotkin voi laittaa mut myös uusilla kumielementeillä homma korjaantuu aikast paljon. Jos oikein jaksaa jumpata ni vaihtaa takaa eteen ja autosta tuli suorempi mut samalla matalampi jota tosin et hakenut.

Sitte voi laittaa eteen kuulatapin ja trumpetin väliin prikan ni jo keula nousi, tämä vaihtoehto on edullisin. ;)

Link to comment
Share on other sites

Prikka on ihan tavallinen prikka (laatta) joka tulee kuulatapin ja trumpetin väliin. Saman jousen  puristamisen se vaatii kuin hilon asentaminenkin. Uudempien Minien jouset ovat pehmeämmät kuin vanhemmissa joten tuppaavan ajan mittaan lässähtämään enemmän kuin vanhat.

 

Ei ne hilot mihkään säätöjään hukkaa, suomen olosuhteet pitää huolen siitä että hilot on helposti mallia kiinteä... Tarkista samalla ettei kuulatappien nylonpesä ole kulahtanut puhki, yleensä sen huomaa kirskahtelevasta äänestä...

Link to comment
Share on other sites

Mulla on autossani keula melkein tontissa kiinni ja perä on aika pystyssä. 80-luvun teini-viritys -lookkia toki, mutta eikävää, kun pohja ryykkii jatkuvasti maata. Haluaisin maavaraa lisää ja se kai onnistuu hilojen ja uusien kumielementtien avulla. Oiskohan mitään jarkeä vaihtaa uudet jousitusosat pelkästään eteen. Autolla ajettu 110tkm ja ikää 10v. Varmaan pelkillä hilojen vaihdolla ei selviäis - kai se kumi on oikeesti lössähtänyt. Siis ainakin keulasta. Perän osalta homma näyttää - ainakin ulkoisesti - olevan ok. Keulan, jos saa samalla tasolle eli semmoset 4cm korkeemmaks, niin ehkä ei sen jälkeen tarvii hampaita kiristellä jok'ikisen pikkukuopan/kiven/kohouman takia.

 

Sen verran täytyy omasta takaa kertoa, kun uusin käytännössä koko takapään, niin mullahan nousi takapää ylös niin että kettu mahtuu nukkumaan pyöränkaaressa. Etupää taas jäi tonttiin ja epäilenkin että kumipmpulat olivat tiensä päässä. Nyt pitäis etupää saada samaan tasoon, niin ostan ainakin uudet kumiosat eteen. Tulee auto sellaiseksi, että sillä pystyy oikeasti ajamaan Suomen teilläkin  :)

Link to comment
Share on other sites

Jiikoolle vielä että se jousipuristin on ihan Minin erikoistyökalu, eikä välttämättä löydy Kuopion korjaamoltasi. Kannattaa ainakin varmistaa ennenkuin menee pajalle.

Ilman sitä työkalua kyllä mahoton homma rikkomatta jotain tai telomatta itteään.

Yksinkertainen laite sinänsä.

Link to comment
Share on other sites

No ni siinä tulikin jo vastauksia riittävästi.... Tosiaan ilman sitä puristus työkalua ei hommasta tule mitään! Sitten niinkuin Minor V8 kirjoitti se kuulatapin pohja voi olla valmis ton verran ajetussa autossa ja toisalta ei olisi hullumpi ajatus vaihtaa joka tapuksessa jos hommaan ryhtyy se kuulatappi ja sen pohja jotka tulevat samassa paketissa ja se ei montaa euroa maksa motonetissa tuskimpa pahemmin minitronissakaan.

Se prikka homma on selkeesti edullisin vaihtoehto ja ihan toimiva! Annetaan lisää mietittävää.... ;) Ajatteleppa onko sen etupään jousto/jousitus samanlainen kuin takana olevan kumielementin johtuen juuri siitä että se on "lysähtänyt", niin kuin edellä mainittiin näissä uudemmissa tuppaavat lysähtämään nopsaan. Eli kannattaisko sieltä takaa vaihtaa ne eteen. :-? tai sitten hankit uudet jäykät kumielementit eteen muistaakseni siinä 90:n huitevissa kpl. ja edelleen tarvitaan se mainittu työkalu jolla puristat elementin kasaan jotta saat ylä tukivarren pois tieltä. 8-)

Link to comment
Share on other sites

Mini Spares  TOOL07 tai 660330. ;) Olen itsekkin tässä harkinnut ostaa moiset työkalut ::)

 

Oikeassa olet eikun jäykät kumit eteen olen meinaan kisapuolen kokemuksen perusteella sitä mieltä et C-STR687 on myös jäykemmät ni tietty ja hilot myös. jossakin vaiheessa kun virtaa riittää ni sinne taakse ne hilot myös. Muista sitten asennuksien jälkeen mennä pyöränkulma säätöihin heti eikä viikon päästä!!!

Link to comment
Share on other sites

Oispa tosiaan mielenkiintoista kuulla kierrejousisysteemeistä :-?

Enpä ole ikinä nähnyt, enkä edes kuullut :o

Kaikkea sitä nykyään on.

Kumijousista vielä senverran, että joskus kun olen morkannut nykyosien laatua, niin tämä on juuri yksi sellainen osa joka muuttui "huonommaksi" jossain 80/90 luvun taitteessa. Rallipeliin laitettiin 90 luvun alussa uudet pallot ja 1 kisan jälkeen oli keula maassa. Löysin "kätköistä" talkkipapereihin" käärityt 60-luvun leimoilla varustetut uudet pallot ja niillä ajeltiin koko 90-luku satunnaisia kisoja metsätaipaleilla ja vieläkin seisoo peli ryhdissä tallissa

Link to comment
Share on other sites

No nyt oli pakko Timpalle pistää numeroita! ;D

Mini Spares C-SRP100, C-SRP200 ja C-SPR250

Mukavaa kun me nuoremman polven harrastajat tiedetään jotain mitä te vanhemman polven harrastajat ette/et.  ;) ;D

Link to comment
Share on other sites

Oliskohan ollut noin 3 miniworldia sitten kun ko. lehdessä oli juttu minitasticin jousista. Siitä ainakin jäi käsitys että ne sopisi tieliikennekäyttöön.

 

Ongelmiahan tulee ainakin silloin jos laskee autoa tolkuttomasta ja ulosjoustossa jousi ei pysy enää jännityksessä. Mitenkäs kumijousilla käy HiLojen kanssa täydellä ulosjoustolla jos autoa on laskettu? Ei ne ainakaan sieltä tipu, mutta lähteekö olkanivel paikoiltaan?

Link to comment
Share on other sites

Ei. En ole vielä yhteenkään peliin törmännyt josta sais edestä rojut veke ilman jousipuristinta. Nyt sitten Jani tietenkin pääsee briljeeraamaan kun saa taas opettaa vanhempia... ;D ;D ;D

 

Ai jaa ;) Silloin, kun itse aloitin tuon purkamisen niin en edes tiennyt jousipuristimesta... No sieltähän ne vaan lähti! Tosin mulla jäi sen verran ilmaa väliin, että sai ylätukivarren pois ensin.

 

Ps. kumet ei ole lässähtäneet  :o

Link to comment
Share on other sites

Niin kuin Jiikoo kirjoitin tuolla aiemmin takaa pallot eteen ja edestä taakse sekä hilot käyttöön ni saat sen kotteron vaateriin.

 

Kyllähän se niin on et tonnarissa jouduttiin hiloa madaltamaan kauheesti jotta saatiin korkeus oikeaksi ni silloin kun iskarin yläpään irroitti ni ylätukivarsi alas/ja se "pohjaanlyönti kumi"(2A4267MS) pois ja hilon sai välistä pois sekä pallon myös ilman jousipuristinta ;D ;D

 

Mutta mistään siviilipelistä en ole itekkään saanut hiloa/trumpettia pois ilman omatekemää työkaluani joka tosiaan on nyt siinä mallissa et en enää uskalla käyttää ja tarttis ostaa Sparesista uus ;)

 

Ei tässä ny oikee päässy neuvomaan Jukkaa mut tulipa todettu :D :P ;D

Link to comment
Share on other sites

No joo, kun tarkemmin muistelee niin otin joskus -62 vanista eturoippeet väkisin irti kun jousissa ei tainnut olla enää kauheasti jenkaa mistä puristaa jousta kasaan. Ylätukivarren akseli veks (ei lähde ihan suosiolla) ja sitten ylätukivarsi kampeamalla pois. Se ei lähtenyt yhtään sen innokkaammin. Sitten kun tohon vielä ynnää sen normaalitilanteen että trumpetti on jämähtänyt jouseen kiinni niin ei ole lasten katottavaa touhua (aikamies vääntää rautakangella irtokelkasta rojuja pois). Saattaa tulla läjä romua. Kilpa-autot on tosiaan asia erikseen. Nää nyt on vanhemman harrastajan muisteloa kumpujen yöstä...

Link to comment
Share on other sites

Joskus "dinosaurusten aikaan" myös tehtiin kaverin kanssa vähän remonttia Minin etupäähän, eikä tiedetty puristimesta mitään.

Tulos oli että molemmista trumpeteista lohkesi palat kuulatapin reijän ympäriltä. Yhdestä ei vielä uskottu. >:(! Ja muistaakseni oloa helpotettiin jollain hyvällä juomalla 8-)

Cabriolle vielä, että mahtoiko näitä kovempia jousipalloja olla silloin 16 vuotta sitten saatavana??

Nyt ei enää tartte, pysyy tallissa hyvin kunnossa muutenkin ;D

Link to comment
Share on other sites

Ei sellasia juomia saa käyttää!!! >:(

Kyllä uskoisin olleen ollut silloinkin jo vaikka eihän siitä nyt vielä paljon ole aikaa jos 16V. Silloin kun minä eka tonnarakisan ajoin 2002 keväällä ni muistaakseni minua ohjeistettiin silloin vanhojen kuskien puolesta että sellaisia (siis jäykkiä) on käytetty "aina". :-? ::)

Mut ota nyt sit siitä selvää koska sellaset on tullu. :o ;D

 

Ku mun tämä Mini harrastus on vasta alkanut 1995 kun tein käyttö kunnostuksen -69 malliseen. Eli aika nöösi poikia tässä ollaan ja tuntuu et oppi ei vaan oikeen mee aina perille. ::)

 

Ja Mikalle, kyllä se on ihan perseellä toi ylätukivarren asento!! ;D

Toihan oli yksi määräävä tekijä silloin tonnarissa miten alas auton voi/kannattaa laskea.

 

PS. Ihan kun tarina olis vähän jo karannut. ;)

Link to comment
Share on other sites

Oli pakko kirjoittaa kun tämän keskustelun innoittamana aloitin oman -69 mallisen keulan noston. Siinähän on hydrolastik joten siinä kyseisiä puristimia tarvita mutta muuten toiminpide on paljolti samankaltainen.

 

Ylätukivarsi pallonivelestä irti ja sen jälkeen koko ylätukivarsi pois ja kuinka ollakaan oli se kuulatappi sitten vähän per... kovin kiinni >:( ei muuta kuin painetta takaisin hydropussiin jotta saa sen osan pullahtamaan pois sieltä hydropussin sisältä siis se mihin kuulatappi kiinittyy. Jonka jälkeen kuulatapista kiinni ruuvipenkkiin ja lämpöä kiinityskohtaan ja kyllähän se sieltä lopulta lähti irti. Sama homma piti molemmille puolille tehdä.

Uudet kuulatapit paikalle ja prikat väliin ja kuinka ollakaan.... ;D  >:( :o keula jäi liian alas edelleen :o No ei muuta kuin uudestaan koko homma no nyt tulee kuulatappi kyllä irti et ei tarvii ihan niin paljon hommia tehdä mutta muutaman prikan per puoli lisää vaatii jotta homma tuli kuntoon. ;D

No tämä tarina vahvistaa taas sen eli ns. pienestä hommasta tuli ihan riittävän iso mikä ei sopinut ollenkaan alkuun ajateltuun aikatauluun ;)

Link to comment
Share on other sites

Hydrosysteemissä on kyllä jotain häikkiä, jos joutuu useita prikkoja laittamaan per puoli??Joku venttiilisysteemi kuoleentunut elementeistä??

Itse laitoin joskus vastaavaan vaivaan S Cooperiin yhdet prikat eteen per/puoli ja taakse uudet "vastajouset" tai mikä niiden virallinen nimi on? Iskarien paikalla kuitenkin. Hyvä tuli!

Mutta jos tuntuu nyt hyvältä, niin sittenhän OK

Link to comment
Share on other sites

No ju kyllähän ne "pussit" on venyneet ja/tai sit tosiaan jotain venttiili puolen häikkää jos siellä on sellaisia. :o

Tämä oli tälläinen "hätä" korjaus toimenpide. Kunhan tässä pääsen tuonkin kunnolla kunnostamaan ni mulla on useampi "pussi" kotosalla odottamassa. Mut ensiksi se oikea vanhus ja estate kuntoon jonka jälkeen tämä sitten. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...