Jump to content

Cooper R53


Olli Pylsy

Recommended Posts

IMG_20180904_195302.thumb.jpg.cd441628af248c26651d98e5e5eef632.jpg

Noniin aloitampa minäkin tämän oman projektin pikku hiljaan kun olen autoon paremmin perehtynyt. Eli vuoden 2003 Cooper s R53 tuli ostettua reilu viikko sitten. Autolla ajettu 155tkm ja alunperin tuontiauto Italiasta.

Tämähän oli täysi mysteeri itselle kun mitään huoltokirjoja ei ollut ja konepellin alle kun kurkkasi niin näki heti että konetta on mahdollisesti piristetty hiukan. Koeajossa huomasi heti että puhtia on enemmän kuin 160+hv mutta tarkkaa ei osaa sanoa paljon löylyä löytyy.

Auto on kokonaan plastidipattu yli ja oikealta väriltään keltainen. Hieman oli riski ostaa koska ei ollut hajuakaan kuinka monta kerrosta maalia on ja onko se kuinka pahasti jämähtänyt. Todella hyvällä tuurilla löysin Facebookin kautta yhdestä ryhmästä maalaajan joka muisti ja osasi kertoa että auto on maalattu 3-4 vuotta sitten ja on vedetty 5 kerrosta pohjaa ja 6 pintaa eli riittävästi. Mitä olen hieman sieltä täältä kokeillut (bensatankin luota mm.) Niin maalit lähtee tosi helposti pois ja tarkoitus onkin repiä kaikki lähitulevaisuudessa pois. 

 

IMG_20180904_195404.thumb.jpg.0be87d360b93c82027c5ccaa9fcc8df1.jpg

Autossa on kyllä todella hyvät varusteet ja löytyy mm. Täysin nahkasisusta, kattoikkuna, vakkarit, ajotietokone/navi, soitin vaihdettu nykyaikaiseen yms yms. Kaikki muut paitsi tuulilasi myös tummennettu ja autoa on todennäköisesti madallettu hieman mistä sataa kyllä miinusta. Hienon näköinen mutta hampaat putoo pienestäkin töyssystä. Alta löytyy myös mustat 17" vanteet. 

IMG_20180904_195351.thumb.jpg.593f85e89626a2315bfc70eea6a5ec23.jpg

Autoon on myös jälkikäteen asennettu ratin vasemmalle puolelle puhallus kanavaan jonkinlainen "ajotietokone" mikä kertoo mm. koneen lämpötila, tarkan kierrosluvun, 0-100km/h kellotus, kaasun määrän ja vissiin vielä ahtopaineitakin jos oikein ymmärsin. 

IMG_20180904_195433.thumb.jpg.fb38752276189008729aaa4fffbbeffb.jpg

IMG_20180904_195652.thumb.jpg.d614ad21405df48cc381a6db334f9499.jpg

 

Mitä sitten autolle tulee tapahtumaan? No seuraavanlaista on ainakin mielessä:

- Plastidippien poisto ja maalipinnan myllytys mikäli lakkapinta on ok kuntoinen. 

- Sisustan koristelistojen maalausta mm. ovipahvit menee maalaukseen, maalit kuluneet käsikahvoista. Samalla kun purkaa ovipahvit niin käyn läpi apukuskin ikkunan nostimen liittimet läpi ja putsaa koko oven, sillä ikkuna ei toimi ja kuulemma tuo saattaisi auttaa. 

- Nahkapenkit on ajan myötä jäänyt hoitamatta ja kokeilen ainakin halkeamien täyttöä ja muutenkin penkkien eheyttämistä. Samoin ratti. 

- Selvitettävä jostain mitä huoltoja autoon on tehty ja tehtävä kriittisimmät ainakin pois alta ja myös vaihtaa kuluvia osia uusiin. 

- Etulasien tummennuksien poisto sillä ne on revennyt toisesta ikkunasta kulmasta ja ei kauheesti ole edes niille tarvetta. 

- Muutamia pikku nappeleita sieltä täältä kadonnut ja niitä paikkailtava. Takaluukun pumput vaihdettava sillä ne oli melko väsyneen oloiset ja takaluukku pysyy juuri ja juuri ylhäällä. 

Siinä nyt alkuun puuhattavaa! Mikäli tulee kysyttävää, ideoita, yms sanottavaa niin sanokaa. Loppuun vielä pari fiilistely kuvaa. 

IMG_20180904_195313.thumb.jpg.2fce6857b09a01b01d1911f108b17566.jpg

IMG_20180904_195343.thumb.jpg.a9643ba477afafa5f37294cf256279f2.jpg

IMG_20180904_195319.thumb.jpg.c474b2b77896725a0bd806de10585cc1.jpg

Link to comment
Share on other sites

10 tuntia sitten, Olli Pylsy kirjoitti:

Samalla kun purkaa ovipahvit niin käyn läpi apukuskin ikkunan nostimen liittimet läpi ja putsaa koko oven, sillä ikkuna ei toimi ja kuulemma tuo saattaisi auttaa.

Itse moottori on elämänsä päässä. Hiilet menee näistä tuon pokattoman oven takia kun se aina laskee ikkunaa oven avatessa.

Eli uusi moottori vaan suoraan. 

Link to comment
Share on other sites

jaahas tervetuloa projektit osastolle 😁

ratista sen verran et sitä on ehkä turha lähteä mitenkään entisöimään, hommaat vaan suoraan sen kolmipuolaisen, se on hienompi ja sitä on mukavampi pyöritellä. r56 rinkula ilmeisesti sopii myös, wilbon on ainakin sellaisen onnistunut laittamaan. sellainen olisi vielä vähän asiallisempi.

defan pistoke on todella alhaalla, kuten itsellänikin ja sopivalla kelillä se on kyllä useasti lumessa/loskassa/jäässä. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ikkunoiden toimimattomuus on kyllä yleinen ongelma, ja ilmeisesti syynä on kanittavat hiilet. Tuo nyrkkihoito on todettu toimivaksi, kannattaa kokeilla sitä. Olin itsekin skeptinen, jopa siinä määrin että ostin jo uuden moottorinkin valmiiksi, mutta yllättäen nyrkkifiksi sai ikkunat toimimaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Noniin eilen se sitten tapahtui ja kuminaalit sai lähdön ja tässä lopputulos!

 

IMG_20180914_103755.thumb.jpg.75624ce29b200fe7205123cc024fcea5.jpg

IMG_20180914_103802.thumb.jpg.2a687300d9dce61bcadf2b89177466bb.jpg

IMG_20180914_103816.thumb.jpg.40f7f91bc783487bb1077ca4d2f254b0.jpg

 

Kumimaalin alta kyllä sitten vähän paljastuikin.. Yleisesti maalipinta on hyvässä kunnossa mutta takapuskurissa oli useampi jälki ties mistä. Todennäköisesti menee paikka maalaukseen. Rekisterikilven yläpuolella kulkeva musta listan päällä näyttäisi maalipinna alla muhia pieni ruosteylläri. Se menee myös korjaukseen. Keulan ilmanottoaukko ja maskit jätin vielä mustaksi koska mielestäni sopii kivemmin mustana. Todellisuudessa ilmanottoaukko on keltainen ja maski kromin värinen. Muoviosat kaipaa kirkastusta ja siihen on jo aineet tilattu jotta saadaan niistäkin vielä kirkkaat. 

Ensi viikolla pääsen pesemään auton jolloin viimeisetkin kumimaalin rippeet saan pois. Joihinkin väleihin niitä vielä jäi mutta yleisesti lähti noin reilussa tunnissa kaikki pois. Ensi kesänä varmaan autolle tulee myllytys ja pinnoite niskaan. Ensi viikolla myös kaikki sisätilojen koristelistat menee maalaukseen. 

Link to comment
Share on other sites

On 6.9.2018 at 08.11, karvalakki kirjoitti:

Ikkunoiden toimimattomuus on kyllä yleinen ongelma, ja ilmeisesti syynä on kanittavat hiilet. Tuo nyrkkihoito on todettu toimivaksi, kannattaa kokeilla sitä. Olin itsekin skeptinen, jopa siinä määrin että ostin jo uuden moottorinkin valmiiksi, mutta yllättäen nyrkkifiksi sai ikkunat toimimaan.

Testasin yks päivä tätä mutta itsellä ei toiminut. Hakkasin molempien kaiuttimien reunalta mutta ei sano mitään. Naksunta kuuluu kun kytkimestä painaa eli jotain tapahtuu siellä kylläkin. 

Link to comment
Share on other sites

17 tuntia sitten, cam700 kirjoitti:

 On kyllä nätti laite! Mutta vaihda heti tuo Kamuxin kilpi. Löytyy paremman näköinen vaihtoehto alle kympin suunnilleen joka paikasta.

Joo tää on jo projektin alla 😄 kilvet otin jo pois kun oli tuota kumimaalia siellä alla ja ajattelin samalla että en ole mikään kamuxin ajava mainos.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tehtaalla valmiiksi asennettuja JCW malleja sai 10/2005 valmistuskuukaudesta eteenpäin. Kaikki sitä ennen myydyt JCW:t ovat jälleenmyyjän asentamia JCW kittejä. Käytännössä siis same same but different. Aidon JCW kitin mukana tuli ainakin sarjanumeroplakaatti koneen päälle ja works -logot etugrilliin ja takaluukkuun. Olikohan niin että tehdas JCW:ssä takaluukussa ei ollut Cooper S logoa lainkaan, vaan pelkkä Works.

Vasta R56:n myötä tuli ihan omalla mallityypillä oleva tehdas JCW.

Link to comment
Share on other sites

Ei mulla ainakaan trafin tiedoissa ole mitään mainintaa JCW:stä. Tehojen kohdalla kyllä lukee 155kW, ja vekotin on tehtaalta tilattu JCW-kitillä. Ja Cooper S -logo tässä on ollut.

JCW-kitin tunnistaa ehkä helpoiten siitä sarjanumerolla varustetusta JCW-lätkästä venakopan päällä ja harmaasta välijäähyn ilmanohjaimesta, jossa on myös JCW-lätkä. Ne pitäs löytyä sekä 200hv että 210hv kitistä. Ilmansuodatinboksi muuttui kaiketi vasta 210hv kitissä, eli siinä tuota logoa välttämättä ole, jos autossa on vain tuo aikaisempi 200hv kitti. 210hv kitissä on myös isommat suuttimet, ja ne erottaa sinisestä väristä kun kurkkaa välijäähyn alle. Myös pakoputkisto on JCW:ssä erilainen kuin normi ässässä, ja pakoputken päissä on JCW-logot...

R53_Tuning_Kit_Engine_Bay_210.jpg  

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...