Jump to content

Mini Countrymanin ongelmat


timot

Recommended Posts

Autoni on Mini Countryman Cooper S 4 wd, moottori N16.

Seuraavia vikakoodeja antoi:

Koodi 2DA0, imunokka-akseli, ajoitus kampiakseliin nähden ei toleranssirajoissa

Koodi 2C58, turbon paineen säätö, paineen nosto jumissa

 

Onkos tullut vastaan kenelläkään tämmöisiä, jakoketju vaihdettu hiljattain Minin huollossa.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jos on "tuore" jakopää, tuon 2DA0 mahdollinen aiheuttaja voi olla viallinen nokka-akselin tunnistin. Sulla varmaan N18 moottori, jos "S", N16 on vapari. Anturi vian pystyy helposti toteamaan vaihtamalla imu ja pakopuolen antureiden paikkaa ristiin ja lukee vikakoodit uusiksi,vika siirtyy pakopuolelle...ainakin N16 moottorissa anturit on samat. 2C58 viittaa selvästi turbon alipaine ohjauksen vikaan, mahdollisia kohtia alipaine letku irti/puhki, wastegate actuator sökö, turbon ohjausventtiili"torque conventer" sökö, hukkaportti sökö/jumissa. Ehkä se viallinen divertti voi myös sotkea ahtoja? Nämä yleisiä ko.vikoja N14 turbossa , N18 koneita ei oo tullut hirveesti rassattua...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...Laitappa nuo vikakoodit" 2C58 and 2DA0" hakukoneeseen ,saat You tube -videon,jossa kaverilla on sama ongelma N18 moottorin jakopäässä...ja joku kaveri jenkki-foorumilla oli saanut ongelmaan 2DA0 ratkaisun puhdistamalla Vanos-solenoidit,helppo homma,koneen ulkopuolella sylinterin kannessa...tuo 2C58 voi olla joku ahtopaineen ohjauksen varotoimenpide, jos jakopää ei ole ajoituksessa, ei anneta ahtoja?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

No vika oli yksinkertainen, Minin merkkihuollossa sanoivat, että jakopää uusiksi.

Menin entisen työkaverin korjaamoon ja tekivät "moottoripesun" ja sitten uudet öljyt ja suodatin.

Näyttää, että vika korjaantui sillä. Paikat vain "tukossa" liian pitkien öljynvaihtojen vuoksi.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa vakavasti harkita niiden Vanoksen ohjausventtiilien pesua tai mahdollisesti uusimista. Niissä on erittäin tiheä metallinen suodin öljyn kulkusuunnassa,joka poistaa epäpuhtauksia ja karstaa. N14 moottorissa yksi Vanos solenoidi, suht' helppo irroittaa ,M6 pultilla kiinni jakopään kiristimen vieressä.N18 koneesta en ole irroitellut,mutta uskoisin olevan yhtä helppo? ..Ja lopettaa ne pitkät öljynvaihto välit🤔 ja niistä "moottorin pesuista", itsekkin niitä olen noiden VAG konsernin kulkupelien kanssa tehnyt, teen sen niin,että pesun jälkeen lasken likaiset öljyt pois, laitan halvat "motoksit" koneeseen, ajelen puolen tunnin lenkin. Öljyt ulos,suodin vaihtoon ja "oikeat" öljyt koneeseen. On muuten pirun likaista tuo "huuhtelu"öljykin...vähän työläämpi öljyn vaihto, mutta eipä jää se irronnut paska kiertoon seuraavan öljyn vaihtoon asti...

20170609_175533.jpg

20170609_175542.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...