Jump to content

Kärjetön tai suorasytkä


soppa
 Share

Recommended Posts

Nyt tarttis tietoa sellaisilta, jotka ovat omaansa laittaneet jomman kumman ed. mainituista!!

Tuli tuon koneen kanssa sellainen probleema, että todennäköisesti toi mun jakaja on "horo" tai ei toimi kunnolla. Ennakot ovat ihan viturallaan suuremmilla kierroksilla ja tuntuu, että kipinä olisi heikompi myös suuremmilla rinkeillä.

 

Uus jakaja maksaa melkein 2 x tuon Minitronin kauppaaman kärjettömän sytkän verran. Onko esim. tuosta Aldonista mihinkään? Vai olisiko suorasytkä parempi hinta laadultaan? Mites käytännössä toi Aldon otetaan käyttöön? poistuuko jakaja kokonaan vai tuleeko toi kärjetön systeemi jakaja sisälle? Suoran sytkän asentaminen on varmaan vaikeampi, eikös siinä pidä saada anturi esim. vauhtipyörän kehään jotenkin..?

Link to comment
Share on other sites

Siis se Aldonin kärjetön tulee jakajan sisään, jos sun jakaja on "horo" ei se toimi sen paremmin kärjettömillä rojuillakaan. Eli tarttisit sellasen Aldonin jakajan + ton kärjettömän sarjan. Muistaakseni tossa sunkin koneessa oli sitäverta jyrkkä nokka et ei se vakiojakajalla muutenkaan toimis kunnolla vaikka jakaja ois tihti. Ittellä ollu tollanen Aldonin red:i + kärjetön sytkä jo useamman vuoden ja oon todennut ne ihan toimivaks paketiksi.

Link to comment
Share on other sites

suorasytkän kanssa saat harrastaa sitten enemmän.varmaan edullisimmin megasquirt/vems systeemi + jonkun verran omavalmiste palikkaa ja setti antureita. Kampiakselille tosiaan hammaskehän joutuu tekemään jne.. http://www.finsquirt.net/forum/  tuolta lisäinfoa jos kiinnostaa. Tollasessahan on se etu että täysin säädettävissä suoraan lennosta jne jne...

Link to comment
Share on other sites

Siis se Aldonin kärjetön tulee jakajan sisään, jos sun jakaja on "horo" ei se toimi sen paremmin kärjettömillä rojuillakaan. Eli tarttisit sellasen Aldonin jakajan + ton kärjettömän sarjan. Muistaakseni tossa sunkin koneessa oli sitäverta jyrkkä nokka et ei se vakiojakajalla muutenkaan toimis kunnolla vaikka jakaja ois tihti. Ittellä ollu tollanen Aldonin red:i + kärjetön sytkä jo useamman vuoden ja oon todennut ne ihan toimivaks paketiksi.

 

Eli todennäköisesti menis sit tuohon uuden jakajan ja kärjettömän sytyn hommaamiseen! Mikä ero noilla Aldonin red ja yellow jakajilla on ja noilla kärjettömillä Aldon LU142, Aldon LU143, Aldon LU144? Mulla on tossa paikallaan 25D jakaja, joten mikä noista käy tai sopivatko kaikki? Kuinka huoleton toi kärjetön sytkä on ja pysyykö se hyvin mukana myös kovemmilla kiekoilla? Vaikuttaako se myös valintaan, että tällä hetkellä on alipainesäätöinen jakaja?

 

 

 

suorasytkän kanssa saat harrastaa sitten enemmän.varmaan edullisimmin megasquirt/vems systeemi + jonkun verran omavalmiste palikkaa ja setti antureita. Kampiakselille tosiaan hammaskehän joutuu tekemään jne.. http://www.finsquirt.net/forum/  tuolta lisäinfoa jos kiinnostaa. Tollasessahan on se etu että täysin säädettävissä suoraan lennosta jne jne...

 

Voi olla, että menee tuohon rakenteluun vasta sit jos tuntuu että tarvii jotain kokeilla?? Onko markkinoilla valmista pakettia, jonka saisi pienellä vaivalla Minin koneeseen? Houkuttelis kuitenkin tuo suoransytkän säätö mahdollisuus...

Link to comment
Share on other sites

Ei taida olla hirveesti valmista pakettia olemassa Miniin, tai niin no, viimeisimmissä Mineissähän oli hukkakipinäsytkä. Niistä koneista pitäisi saada käytettyä anturointi kyllä.

 

Jakajista sulle käy mikä tahansa A-lohkoon tarkoitettu jakaja, Aldonit A-lohkoon mielestäni on aina 45D runkoisia. Eihän mikään estä korjaamasta vanhaa jakajaa uusilla heloilla takaisin uudenveroiseksi, mutta silti siinä on ennakkokäyrät ihan väärät virikoneeseen.

Link to comment
Share on other sites

Muistin väärin, mul on toi yellow. Erona niil on kierrosalueet missä ne toimii. Yellow on tiukkkoihin katu/ralli koneisiin ja toi red lähinnä radalle. Mul on oma ilman alipainesäätöä, tiukemmilla nokilla turha. Ne on aina tehty samaan runkoon kun tulee A-sarjan koneeseen, A+ koneeseen erilaisella rungolla. Spareksel on nyt tullut myös sellasta kärjetöntä jakajaa mis on ohjelmoituna 16 eri ennakko käyrää (C-27H7770) , mut siit en osaa sanoa mitään enkä tiedä ketään kenel ois tollast paikallaan, myös mini mania:n sivuil on tietoa tost jakajasta.

Link to comment
Share on other sites

Muistin väärin, mul on toi yellow. Erona niil on kierrosalueet missä ne toimii. Yellow on tiukkkoihin katu/ralli koneisiin ja toi red lähinnä radalle. Mul on oma ilman alipainesäätöä, tiukemmilla nokilla turha. Ne on aina tehty samaan runkoon kun tulee A-sarjan koneeseen, A+ koneeseen erilaisella rungolla. Spareksel on nyt tullut myös sellasta kärjetöntä jakajaa mis on ohjelmoituna 16 eri ennakko käyrää (C-27H7770) , mut siit en osaa sanoa mitään enkä tiedä ketään kenel ois tollast paikallaan, myös mini mania:n sivuil on tietoa tost jakajasta.

 

 

 

Miten tuossa Aldonin jakajassa ja kärjettömässä sytkässä käytännössä tapahtuu säätö?

Link to comment
Share on other sites

Säätö tapahtuu samalla tavalla kuin kärjellisessäkin, eli kääntämällä jakajaa.

 

Mistä olette hankkineet noita Fordin EDIS boxeja suorasytkiin ja paljonko niistä on joutunut maksamaan? Onko käytettyä ostettaessa suurikin vaara, että se on hajalla? Tarkoitan lähinnä että onko ne herkkiä hajoilemaan.

Link to comment
Share on other sites

En ole kuullut että olisi mennyt Ediksiä rikki. Tosin nykyisin tietääkseni Mega pystyy nelipyttyisen sytkää ohjaamaan ilman Edistä, joten jättäisin sen pois. Toki voin myydä omat vanhat toimivat ediksen palikat liittimineen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...