Jump to content

Alustan säätäminen ?


Mini 1293cc
 Share

Recommended Posts

Ei taida olla ihan yksiselitteistä vastausta kun paljon riippuu rengastuksesta, onko lukko, käyttötarkoituksesta/tyylistä ja viime kädessä omistajan mieltymyksistä. Jos sun autos yliohjaa nii helposti tulee ajatus siitä että takapään kulmat olis poskellaan. Liika haritus helposti alkaa ohjaamaan autoa, tuota on kait käytetty auttamaan auton kääntymistä mutkiin mutta saattaa toisaalta tehdä äkkinäisen ajettavan :-)

Omassa on samanlainen etujousitus ja muistaakseni kulmat on - 1 deg camber ja +3,5 caster, normaali haritus. Casteria voisi olla enemmänkin mutta mulla ei ollut sillon leikattuja pyöränaukkoja ja tuppas vähän hipaisemaan aukon etureunaa. Takana on vielä hieromatta lopullisesti kohdalleen kun halusin eka tarkistaa ettei ole mitään välyksiä tukivarren akselissa.  Ajattelin laittaa joko ihan pystyyn tai sitten ihan himpun verran negatiivista camberia ja aurauksen tehtaan arvoihin  (voi olla myös suorassa = auraus nolla). Mun mielestä oleellista olis se että maantiekäyttöön auton alusta  olisi mahd. symmetrinen. 4-pistemittaus olisi kova sana kun lähtee säätämään alustaa. Muistaakseni minitonni sivuilla olisi vinkkejä rata-alustaan js se miellyttää.

Link to comment
Share on other sites

Mikäli selkeästi yliohjautuu, niin eniten vaikuttaa taka-akselin haritus tuohon. Tietääkseni Minitonnissa usein käytetään ihan pientä haritusta takana, mutta katuajoon en ihan heti suosittelisi yhtään. Lisäksi jos iskarit on säädettäviä, niin liian kovat asetukset saa myös perän irti ilmaan.

Link to comment
Share on other sites

Sikäli, kun oikein tulkitsen oman autoni käyttäytymistä, niin Minissä on varsin neutraali ohjaus. Liikenne pylpyrässä tai pitemmässä kaarteessa liukkaalla talvikelillä helppoa todeta, että kaasun lisäys saa auton hieman aliohjaamaan ja kaasun löysäys saa auton yliohjautumaan. Koska autoni on maantieajoon (ei esim. kevennettyä vauhtipyörää), niin ei varmaan jaksa moottorin väännön, eikä moottorijarrutuksen osalta samoihin suorituksiin asfaltilla, ehkä kuitenkin soralla. Eli mun arvion mukaan sportpackillisen ominaisuudet hyvinkin neutraalit. Ja liukkaalla kelillä, kaasulla - varpaankärjellä - hallittavat ja yllätyksettömät ominaisuudet. Tosin toissapäivänä Rovaniemi-Oulu -välillä tuli ajettua kaikki erilaiset huonoimmat mahdolliset olosuhteet Minille, jolloin perän hermostuneisuus tuli harmittavan pelottavasti esille. Paakkuuntunut lumi-jää -pinnoite tiellä, johon jääpeitteeseen oli kulunut vasta epämääräisen repaleinen pinta (patteja ja ei selkeää, suoraa uraa) terävin & korkein reunuksin (noin 3-4 cm reuna). Perä pyrki seuraamaan kuvioista jäätä eritahtiin kuin keula (raideleveys taitaa olla hieman erilainen takana ja edessä). Piruvie, että oli vaarallisen tuntuista ajaa vajaata kuuttakymppiä. Vajaa viikko aikaisemmin toiseen suuntaan oli vain hieman kuluneenpi jääpinnoite tiellä ja leppoisa matkavauhti oli 90 todellista nopeutta! Minille katastrofaalisen vaikean ja helpon talvikelin ero on silmämääräisesti lähes mahdoton nähdä - homma selviää ajossa. Myös eilen Oulusta-Kuopioon ja tänään Pieksämäki-Joutsa -välillä oli myos vastaavaa pinnoitetta tiessä. Kangasniemen jälkeen oli täysin sileää jäätäkin, jossa auto meni kartanlukijan huomaamatta, välillä neutraalissa nelipyöräluisussa 80-100 vauhdeissa. Helppoa ja hauskaa, kunhan vauhti valittu etukäteen oikein. Mini menee tuollaisella karkealla 2 cm reunuksella (renkaiden väliin jäävän jääpolanne siis karkeareunainen ja 2 cm korkea reunaltaan) suunnilleen kuin kiskoilla. Yksi sentti lisää reunakorkeutta ja sitten toimintapeli muuttuu strategiapeliksi... :'(

 

Säädettävällä alustalla saa haettua itselleen mieluisat asetukset. Jos haluaa ajaa kovaa, niin silloin monesti valitaan hieman aliohjautuvat säädöt, jotta auto yliohjaa vasta kovemmalla vauhdilla (useat formulakuskit suosii tällaista). Internet Mini Encyclopedian kautta löytyy säätövinkkejä eli noita kulmien suuruuksia. Tais samasta artikkelista löytyä rengaspainepohdintaakin... Rengaspaineillahan saa myös tuota ohjautuvuutta helposti säädettyä suuntaan tai toiseen. Jäisimmille talvikeleille toivoisin kyllä joitain 1-2 cm piikkejä takarenkaisiin - edessä sais olla vaikka nykyiset nastattomat, vaikka ei niillä jarrutuksissa ja sileällä jäällä mitään tee.

 

Edit: Lisätty linkki IME:n sivuun, jossa tietoa alustan säädöistä.

Link to comment
Share on other sites

Ite käytän kilpa-autossa takana 0 aurausta ja sama olisi mun mielestä kyllä hyvä kadulla.

Edessä olen käyttänyt milliä haritusta. Tuolloin auton ollessa liikkeessä auraus on varmaan aika lähelle nollaa.

 

Casteria lisäämällä auton käytöstä saa rauhotettua eli reaktiotankoja säätämään lyhyemmäksi. Tässä tosiaan on tuo pyöränaukon reunan vastaan tuleminen ongelma. Kilpa autossa muistaakseni mulla on säätövara loppu reaktiotangoista. Toisaalta auton kääntäminen paikallaan on jo aika tuskaista.

 

Camberi arvot ovat aika pitkälti kiinni siitä mistä tykkää mutta kuitenkin negatiivisen puolella kummassakin päässä. Kilpa-autossa takana kohtuullisen vähän 1-1.5 astetta negatiivista (en ole varma kun mitataan luotilanka mitta systeemillä) Edessä huomattavan paljon negatiivistä.

 

Renkaiden lämpöjä mittaamalla tai tunnustelemalla nuo saisi parhaiten kohdalleen eli koko renkaan pitäisi lämmetä tasaisesti. jos lämpenee huomattavasti enemmä sisältä negatiivista camberia pitäisi vähentää jos ulkoa niin lisätä. Jos lämpeää keskeltä enemmän kuin reunoilta niin lisää rengaspainetta.

 

Myös ajo-ominaisuuksiin vaikuttaa kaikki turhat joustot ja väljät jousituksessa. Kannattaa ehdottomasti varmistaa että etukelkan kiinnikkeet on hyvässä kunnossa, jos autossa ei ole kiinteätä kelkkaa. (Kelkan joustamista voi tarkastaa mm. kattomalla konehuoneesta kun kveri kääntelee rattia liikkuuko kelkka koriin nähden.) Kaikki puslat pitää olla vähintään uudet orkkikset tai kovempaa materiaalia.

 

Ruiskokoneisissa vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin ei ainakaan parantavasti vielä moottorin sijaitseminen edempänä kuin muissa mineissä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...