Jump to content

Mini 1000 ja sähköflekti


Juge

Recommended Posts

Heps!

Näin Wheeler Dealersissa kun asensivat Mokeen sähköflektin.

 

Ajattelin että heti tommone itellekin.

 

Tämmönen sitten Minispareksesta tuli vastaan: http://www.minispares.com/product/Classic/Cooling_heating/Water/Fans_Belts/C-ARA4401.aspx?070301&ReturnUrl=/shop/classic/Cooling~heating/Water/Fans~Belts.aspx|Back%20to%20shop

 

Onko hintansa väärti? Näkyis olevan 16 punnan alennuksessakin. Pitäis olla ainakin helppo asennettava. Mutta nyt nyypiö kysymys: mistä erotan onko mulla 4 CORE -jäähdytin vai ei? Oletan että ei ole koska ihan vakiolta tuo syyläri näyttää.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jos vakiokuntoisessa tai lievästi piristetyssä Minissä on kaikki kunnossa. Puhdas kunnossa oleva jäähdytysjärjestelmä ja kaikki säädöt kohdallaan, ei lämpöjen kanssa ole mitään ongelmia ilman sähköflektiäkään. Vakio-osilla

Varmaan silti ihan hyvä.

Varsinkin jos joutuu usein kovilla helteillä seisomaan ruuhkissa

Link to comment
Share on other sites

Aika pitkälle samaa mieltä kun "koirankoppi", wanha systeemi on aika varmatoiminen.

Mieluumin melken tilaisin tosiaan sen 4 -rivisen ja jättäisin manuaalisen flektin, mut jokaisen oma asia. :)

 

Tuollahan on muuten edullisempiakin sähköflektisarjoja kun toi, pienellä sovittelulla onnistuu kyllä.

Link to comment
Share on other sites

Tekniikan maailmalehden ukothan laittoivat sähköflektin jo -70 luvulla vakioon tonniseen Miniin . Muistan hyvin sen auton kun sillä isän kanssa paljon ajeltiin viikonloppuisin. Musta Mini ja isä näytti mulle sitä flektiä, että " tässä on oiken tälläinen hieno syteemi " . Meillä omassa oli vakio , Niin osasin verrata , vaikka nuori poika olinkin silloin ::). En silti ihan niin nuori, kuin tässä kuvassa https://www.dropbox.com/s/34qwc00vjfs006i/min%C3%A4%20itte.jpg?dl=0;D

Link to comment
Share on other sites

Tekniikan maailmalehden ukothan laittoivat sähköflektin jo -70 luvulla vakioon tonniseen Miniin . Muistan hyvin sen auton kun sillä isän kanssa paljon ajeltiin viikonloppuisin. Musta Mini ja isä näytti mulle sitä flektiä, että " tässä on oiken tälläinen hieno syteemi " . Meillä omassa oli vakio , Niin osasin verrata , vaikka nuori poika olinkin silloin ::). En silti ihan niin nuori, kuin tässä kuvassa https://www.dropbox.com/s/34qwc00vjfs006i/min%C3%A4%20itte.jpg?dl=0 ;D

Hieno kuva. Mielenkiinnosta kysyn, onko Hämeessä kuvattu, vai missä?

Link to comment
Share on other sites

Hieno fiilis kuva.

Miniin sai tarvikkeena sähköflektiä jo 60 luvun alussa. Muistaakseni 63 vuoden Brittiläisen autolehden mainoksista löytyy sellainen. Niinkuin monta muutakin erikoista lisätarviketta Miniin, joita en kyllä livenä ole koskaan nähnyt missään

Link to comment
Share on other sites

Tosi hieno kuva,katoavaa Suomea,näitä enemmän esille vaikka ei niitä kameroita kaikilla ollutkaan siihen aikaan,niin kyllä niillä ajettiin mikä laitteista lähti,kansivirityksiä oli joka äijällä,850cc kulki onnistuneella kansivirityksellä 130,nopeusmittarin neula rupesi tekemään hermostunutta liikettä.Tarvontietä päästä päähän täysillä,ainoa moottoritie pätkä Suomessa.Valitsisin vuoden Mini kuvaksi kyseisen kuvan.Tuliko kyseisestä kaverista mini harrastaja.TV.KB

Link to comment
Share on other sites

No mielessä oli noi Biltema / Motonet flektit, mutta itsekin olen todennut, että ne ei mitään hyviä ole... Poislukien Bilteman työkalut joilla on 10 vuoden takuu, ne on hyviä.

 

Eli ilmeisesti kannattais tilata. Meillä on lämpöongelma jos joutuu hitaassa liikenteessä ajamaan tai seisomaan paljon. Normi tienopeudessa ei ongelmaa ole, mutta jos 80kmh vauhdista tulet kaupunkiin ja joudut odottelemaan punaisissa tai vastaavaa niin lämpenee...

 

Pienillä virityksillä tuo meidän tonninen on, kantta madallettu, imu ja pakokanavat avarrettu ja venttiilit uudelleen muotoiltu, Stage 1 Kit kokonaan.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on itsellä ollu jo kohta 10v SPAL:lin litteä "ammattilais"flekti, eli kuulalakakeroitu ja isommalla ilmansiirtokyvyllä oleva malli rokkaa vieläkin kuin uusi ja on ollut enemmän kuin riittävä tolle mun aika rankastikkin modatulle koneelle, ei noussut 2009 IMM Englanninreissullakaan lämmöt juurikaan yli 85C vaikka oltiin Saksan puolella hiukan oikeassa ruuhkassakin ja ulkolämpötila oli riittävä. Toki kaikki muukin jäähdytysjärjestelmään liittyvä täytyy olla kunnossa ettei lämpöongelmia ole, Minin jäähdytysärjestelmä on yllättävänkin toimiva kun kaikki on vaan kunnossa, kansipahvi ja keittämisongelmat johtuu aina siitä ettei kaikki/jokin ole kunnossa.
Hiukan parempaan jäähdyttäjään kannattaa satsata mutta 4-rivinen normi käytössä on jo liioittelua, sopiva termari (tai ei ollenkaan ja korvausholkki) ja esim.2-rivinen Super Cool jäähdytin + kunnon sähköflekti on riittävä hyvin pitkälle. Lämppärinkenno kannattaa myös uusia etteä vesi varmasti kulkee ja järjestelmä ilmaantuu kunnolla + lämppärin hanan voi avata lämpimillä keleillä ruuhkassa niin alkaa mittari kummasti laskea kunhan lämppärinkennokin on kunnossa.

Link to comment
Share on other sites

..Toki kaikki muukin jäähdytysjärjestelmään liittyvä täytyy olla kunnossa ettei lämpöongelmia ole, Minin jäähdytysärjestelmä on yllättävänkin toimiva kun kaikki on vaan kunnossa, kansipahvi ja keittämisongelmat johtuu aina siitä ettei kaikki/jokin ole kunnossa.

Hiukan parempaan jäähdyttäjään kannattaa satsata mutta 4-rivinen normi käytössä on jo liioittelua, sopiva termari (tai ei ollenkaan ja korvausholkki) ja esim.2-rivinen Super Cool jäähdytin + kunnon sähköflekti on riittävä hyvin pitkälle. Lämppärinkenno kannattaa myös uusia etteä vesi varmasti kulkee ja järjestelmä ilmaantuu kunnolla + lämppärin hanan voi avata lämpimillä keleillä ruuhkassa niin alkaa mittari kummasti laskea kunhan lämppärinkennokin on kunnossa.

Juuri näin, noi kantsii tarkistaa ekana!

Onko muuten seokset ym. säädöt kohdallaan.

Sen jälkeen hyvään jäähdyttäjään kannattaa satsata jos lämpöongelmia edelleen on.

Pitää vielä lisätä, että itse kyllä säästyny lämpöongelmilta viritetyissäkin ja kilvanajossa ..siviili Mineistä puhumattakaan ja niitä wanhoja jäähdyttäjiä sentään laiteltu ihan mitä on nurkista löytyny.

Link to comment
Share on other sites

On joo kokeiltu ja käytetty tuota lämppärikenno juttua - niin yleistä kun se vanhoissa autoissa on että kaupunkiajossa lämmöt nousee. Ja sekä termarilla että ilman, aina sama juttu. Vesipumppu on noin 1.5 vuotta vanha, ettei siitäkään pitäisi kiinni olla. Koko kaasari on uusi, sen laitoin nyt keväällä. Ko. lämpöongelma on ollut tuossa niin kauan kun ko. Mini on meillä ollut.

 

Tavoitteena kuitenkin että sais suht luotettavan systeemin ettei tarttisi kesäajossa noihin kommervenkkeihin turvautua koneen keittämisen estämiseksi. Ja voisin ainakin kuvitella että sähköflekti on ratkaisu, koska vauhdissa ilma liikkuu ja jäähdyttää jo silloin + lisänä auton oma flekti. Hitaassa liikenteessä / lämpöisellä kelillä ilmaa ei liiku eikä moottorin alkuperäinen flektikään hirveästi sitä ilmaa liikuta kun koneessa ei ole kierroksia, niin ei ole ihme että lämmöt tahtoo nousta.

 

On mielessä ollut tuon jäähdyttimenkin uusinta, mutta voisin kokeilla ensin tuota sähköflektiä...

 

Seokset pitäisi olla kohillaan omalla mittarilla katottuna - ei ehkä niin kohillaan että katsastusmiehelle kelpaa, mutta kuitenkin :)

Link to comment
Share on other sites

Tosi hieno kuva,katoavaa Suomea,näitä enemmän esille vaikka ei niitä kameroita kaikilla ollutkaan siihen aikaan,niin kyllä niillä ajettiin mikä laitteista lähti,kansivirityksiä oli joka äijällä,850cc kulki onnistuneella kansivirityksellä 130,nopeusmittarin neula rupesi tekemään hermostunutta liikettä.Tarvontietä päästä päähän täysillä,ainoa moottoritie pätkä Suomessa.Valitsisin vuoden Mini kuvaksi kyseisen kuvan.Tuliko kyseisestä kaverista mini harrastaja.TV.KB

No tavallaan tuli joo . Onhan mulla tossa rojekti ollut jo pitkään tekeillä. Nyt ei ole kyllä pitkään aikaan tapahtunut mitään . Jospa joskus sais sen loppuun tehtyä.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Ei voi kun todeta että on toimiva systeemi tuo sähköflektisetti. Ja mainio tuo säädettävä termostaatti, saa itse päättää koska flekti lähtee pyörimään.

 

Ehkä aavistuksen kylmemmälle voisi vielä säätää, mutta toistaiseksi näyttää siltä, että lämmöt nousevat ajossa vähän yli puolenvälin, ja kun tulet kaupunkiin niin lämmöt alkavat laskea kun sähköflekti tekee töitään - aikaisemmin perinteisellä flektillä lämpöjen tilanne oli juuri päinvastoin.

 

Vähän hintava tuo oli, mutta kun mukana tuli relettä ja kaikkea nippeliä myöden tarvittavat vermeet niin asennuskin meni hienosti.

 

Huuhtelin koko järjestelmän puutarhalehtkulla päästäen sekä vasta- että myötäkarvaan hanapaineella puhdasta vettä. Kyllä sieltä ruostemönjää tulikin, ehkä sietäisi laittaa sitä sitruunahappoa ja ajella viikko ehkä kaksi ja uudestaan huuhtelu...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...