Jump to content

Mitä talleissa rakentumassa?


Sakke
 Share

Recommended Posts

Miniä maalarilta odotellessa ( 1 v +) on joutunut paneutumaan vanhuksen konehuoneeseen ja matalatehoinen nuhapumppu saa jotain toimenpiteitä kohdalleen, ainakin lohko vaihtuu vähän modernimpaan mutta vähintään yhtä matalatehoiseen.

 

16V projektia on tarkoitus taas hieman lämmitellä kunhan lämpötila tallissa kohoaa yli 10 asteen. Sitten pitäisi funtsia takalevyjarruprojektia jne. Entäs ite, joka se farkku on liikenteessä vai vieläkö höyläät nelivetoisilla ???

Link to comment
Share on other sites

vm-66 mini ahdettuna ruiskulla/suorasytkällä olis ens kesäks tarkotus saada liikenteeseen. 8)

hieman vielä keskeneräisenä mm takalevyjarrut, maalaus, sekä jotain moottorikoneistuksia/osia tekemättä..

Tollanen 16v prokkis on myös käynnissä..

Link to comment
Share on other sites

Mun tiedossa ei ole vielä yhtään onnistunutta ruiskupakettia josta olisi otettu ihan oikeasti voimaa. Kaikille näille on yhteistä se, että suuttimet (2 tai 4) on imusarjassa. Homma pitäisi olla suht yksinkertaista jos suuttimet olisi plenumissa ("sähköinen kaasari"). Turbomini -foorumilla Dave Coxonin kamu yrittää värkätä ohjausta just siamilaiselle kannelle.Jos se pelittää niin ostajia löytyy varmasti.

 

Millaisilla eväillä olet tekemässä tuota 16V systeemiä ? Itsellä on BMW:n roippeet aihiona.

Link to comment
Share on other sites

joo bmw:n kannellahan sitä minäkin pikkuhiljaa rakentelen ..osan osista apinoin suoraan ilmeisesti teikäläiseltä tulleiden kuvien perusteella  ;)

ja tosta ruiskusta sen verran että noissa käytetään hyväksi kahta erillistä moottoripyörästä lähtöisin olevaa läppärunkoa. yläkierroksille tulee vielä omat suuttimet suoraan plenumiin läppien taakse..

viime kesän kokeilujen perusteella ainakin vaparissa toimivat kohtuullisesti, ainakaan laajakaistalambdalla ihmetellessä ei ollut suurempia ongelmia...

ja voimaahan tosta minin koneesta on aivan turha hakea.. jos voimaa pitää saada on merkinvaihto viisaampaa 8)

Link to comment
Share on other sites

Mistä hommasit kannen ja kustansiko kauhesti euroja ?

 

Vanha kontakti Englannissa (Stuart Gurr) heitti tommoisen vinkin että Opel Sorsan 1,2 l 16V kansi sopisi kanssa minin lohkon päälle. Löysin Saksasta tollaisen käytetyn kannen ja ostin pois kuleksimasta. Ainakin selviää pitääkö huhu paikkansa... kunhan germaani joskus saa selvitettyä tilinumeronsa että voisi laittaa rahaa liikkeelle.

 

Niko, todella kivan näköinen väriyhdistelmä !

Link to comment
Share on other sites

megasquirtilla ja haltechilla sitä on räpelletty...2 kaasuläpällä (40mm), 4 suuttimella, ja edelleen projektiasteella...noi minin ruiskuttamisen vaikeudet kyllä tiedetään mutta luovuteta ei... ;)
Roverin kilkkeet ei ilmeisesti toimi ollenkaan tai niitä ei ole saatavissa varaosina? Toki tuo Roverin ruiskujärjestelmä kai toimii vain tuonne sallittuun 90 hevoiseen asti (eli JCW paketin kanssa toimii ihan semmoisenaan) eli voimaa ei tietenkään ole tarjolla kuin nimeksi. Rover kuitenkin kuulostaa lähempänä alkuperäistä valmistajaa olevalta kuin nuo muut osat, mutta ilmeisesti tässä ollaan tekemässä jotain Miniltä ulkoisesti näyttävää ja ajo-ominaisuuksiltaa tuntuvaa autoa, eikä pyritä mahdollisimman lähelle 100%:sta brittiläisyyttä autossa.

 

Valmiita 16v koneitakin olisi noiden ulkomaalaisten varaosatoimittajien listoilla saatavissa, joten toiveita toimimaan saamisen suhteen on olemassa.

Link to comment
Share on other sites

Onhan 16V kansia saanut jo pian 15 vuotta muutamalta toimittajilta (KAD ja JKD). KAD:n katuversio oli aikoinaan luokkaa 2000+ puntaa, kisaversio vähän enemmän. JKD kauppasi kanttaan 4000 punnan hintalapulla, siihen tulee sitten vielä pakollista rekvisiittaa pikkuisen lisää.

 

Itseä kun ei moiset kustannukset kiehdo niin aloin värkkäämään BMW:n prätkän kannesta vastaavaa läjää. Siinä joutuu tosin tekemään pikkuisen töitä mutta ei mitään ihan mahdotonta. Osia nyt on kerätty vähän sieltä sun täältä, siihen tulee Toijotaa ja uutta miniä ja vähän mitä sattuu. Toistaiseksi rahaa on palanut joku 500 euroa mukaan lukien kansi ja hihnapyörät, stefat, läppärungot, suuttimet jne. Loppu on enää raakaa työstämistä sorvin ääressä, tosin vaimolla on hieman poikkeava näkemys vapaa-ajan käytöstä...

 

Eka versio "BMW-Ministä" on jo 80/90-luvun taitteesta  USA:sta eli paketti ei ole mitään utopiaa.

Link to comment
Share on other sites

minorv8: Toi bmw:n kansi tuli vaihtokauppana työlle joten ei se nyt taivaita maksanut, toi sorsan kansijuttu oli kyllä uutta..kerros lisää jos se ei oo huippusalaista..

 

jiikoo: kyllähän tohon miniin saa mitä vaan valmiina kun laittaa käden taskuun ja ottaa dollareita esiin, mutta on pikkusen eri asia tehdä toi kone alle 1000e budjetilla kun ostaa 10x hinnalla valmis.

ja harrastushan toi on eli kaikki mitä pystyy niin tehdään itse,eikä osteta valmiina..

Link to comment
Share on other sites

jiikoo: kyllähän tohon miniin saa mitä vaan valmiina kun laittaa käden taskuun ja ottaa dollareita esiin, mutta on pikkusen eri asia tehdä toi kone alle 1000e budjetilla kun ostaa 10x hinnalla valmis.

ja harrastushan toi on eli kaikki mitä pystyy niin tehdään itse,eikä osteta valmiina..

No, tuo harrastuksen hintatiedon kuuleminen pikkuisen valaisi asiaa. Aluksi kuulosti kyllä semmoisilta jutuilta, että luulin tässä puhuttavan nimenomaan 10x hintaisesta projektista verrattuna kaupanhyllyn kilkkeisiin. Minissähän on aika halpoja varaosat ja jos jotain kohtaa ei voi tehdä itse (no kaikilla ei ole koneistamoa kotonaan), niin voi tuo yksi nolla äkkiä pyörähtää sinne projektin budjettiin. 500e:llä ei paljoa saa mihinkään muuhun kuin Miniin. Nokkaketjukin taitaa maksaa vain jonkun 8e. Verrataanpa monen auton nokkahihnan vaihtoremppaan 60-90tkm välein (taitaa olla vähintään tuon mainitun 500e!).

 

Ja uusille autoille ei enää oikein pysty itse tekemään vaikka osaisi, kun aina pitää vaihtaa joku kallis elektroniikkaa vaativa moduli, olipa remppa missä kohtaa tahansa. Pitää yrittää opetella laittamaan autoaan itse, niin säästyneillä rahoilla voi parissa vuodessa ostaa vaikkapa toisen auton...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Entäs ite, joka se farkku on liikenteessä vai vieläkö höyläät nelivetoisilla ???

 

No, Travelleri elää lievää pysähtyneisyyden aikaa. Kyyyllä se siitä sitten joskus tupsahtaa valmiiksi...

 

Mä myin Rangen vahingossa pois:'(, kyllä harmittaa. Nyt näyttää siltä että ne vähäisetkin Mininrakennusrahat täytyy sijoittaa taas 2000 kiloon brittihuumoria! 8)

 

Onneksi ens kesäksi on kaksi pikkuvessaa liikenteessä, josko toisella pääsis ainakin kerran johonkin  :-/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Eka versio "BMW-Ministä" on jo 80/90-luvun taitteesta  USA:sta eli paketti ei ole mitään utopiaa.

 

Tässä on muutamia linkkejä mitä oon netistä aiheesta löytänyt eli BMW kansia Mineissä.

 

8 venttiiliä :

http://www.users.qwest.net/%7Eshuko/

 

ja 16 venttiiliä

http://www.miniman.com.au/bmw.htm

 

Ikävä kyllä nämä sivut eivät ole päivittyneet ilmeisesti hyvin pitkään aikaan  :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kansi on tullut ja sen verran tutkin laatikon sisältöä että kamaa oli ihan riittävästi. En ole ehtinyt tarkemmin tutustua aiheeseen mutta äkkiseltään veikkaisin että BMW:n kansi olisi kuitenkin helpompi vaihtoehto.  Jos ehdin niin kaivan kasan huomenna taas laatikosta ja otan muutaman kuvan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Kansi on tullut ja sen verran tutkin laatikon sisältöä että kamaa oli ihan riittävästi. En ole ehtinyt tarkemmin tutustua aiheeseen mutta äkkiseltään veikkaisin että BMW:n kansi olisi kuitenkin helpompi vaihtoehto.  Jos ehdin niin kaivan kasan huomenna taas laatikosta ja otan muutaman kuvan.

 

Olikos opelin kannesta aihioksi?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...