Petomaani Posted November 14, 2014 Report Posted November 14, 2014 Pitäisi vaihtaa R50:en kuskin puolen raidetangon ulompi pää, mutten löytänyt tuohon mistään viisaita ohjeita. Onko kellään linkkiä ohjeistukseen, onko tuossa mitään sen ihmeempää, tarvitsenko mitään erikoisempia työkaluja tms. huomioitavaa? Ohjauskulmien säätö ilmeisesti joka tapauksessa remontin jälkeen edessä?
Mini1380 Posted November 14, 2014 Report Posted November 14, 2014 Eipä se sen kummempi toimenpide ole kuin muihinkaan autoihin.Sopivankokoinen pallonivelen irroitustyökalu on kätevä mutta saa sen ehkä ilmankin irti.Pyöräkulmien säätö ei ole pakollista jos tekee perussäädön tarkkaan mutta suositeltavaa toki.
Mini1380 Posted November 14, 2014 Report Posted November 14, 2014 R50/R53 Tie rod end/track rod end replacing, hakusanoilla löytyy aika paljon ohjeita.......
Esko Posted November 14, 2014 Report Posted November 14, 2014 Eipä siihen mitään erikoisempia työkaluja tarvi. Pallonivelen saat näppärästi irti lekalla. Eli pultti irti ja 1-3 reipasta napautusta siihen etutolpan korvakkeen kylkeen missä pallonivelen kartio on, niin tipahtaa se raidetangonpää pois kivuttomasti. Kannattaa ottaa about pituus siitä vanhasta ennen irrottamista, niin saa ainakin sinneppäin oikean samaan pituuteen. Sitte nilkuttamaan sitä päätä irti. Voi olla suhteellisen tiukassa eli kosanderi ja irroitusöljy on ihan hyviä kavereita tuossa kohtaa.
Petomaani Posted November 14, 2014 Author Report Posted November 14, 2014 Hyvä hyvä, kiitokset vinkeistä! Paljon tuota kosanderia olisi syytä varata, yksi pullo riittänee? Joo, kosaania taidettiin tässä kontekstissa tarkoittaa mutta sopiihan tuo Koskenkorvakin vklp teemaan :D
Esko Posted November 15, 2014 Report Posted November 15, 2014 Riippuu ihan tottumuksista mut jos puolikas pullo siihen alkuun ja jos ei ala irtoamaan, niin vitutukseen toinenkin puolikas. Sent from my iPhone using Tapatalk
Mini1380 Posted November 15, 2014 Report Posted November 15, 2014 Ja jos ei kunnollista ulosvetäjää ni saattaa olla ettei yks pullo riitä ;D
johnny Posted November 19, 2014 Report Posted November 19, 2014 mäki haluan vastata tähän.. eli oikeestaa tähän homaan ei tarvita ulosvetäjiä eikä kosanderia, oikean kokoinen vasara korvaa molemmat. ja näin uusissa autoissa se on viiden minuutin juttu. maasturit sitten erikseen ja samoin audit. >:D ensin raidetangon kiinnitysmutteri auki, vain sen verran et se liikahtaa, jos tanko lähtee pyörimään mukana, annat pyöriä. sen jälkeen r.pään pultin mutteri auki, jos pultti lähtee pyörimään mukana, raidepään joutuu tunkkaamaan alapuolelta(jos ei pulttikonetta käytössä, kannattaa laittaa saman tein, pääsee vähemmällä) kun mutteri on auki, sopivan kokoisella vasaralla(leka on liian iso, siitä koko, kaks pienempi) pari napakkaa iskua olka-akseliin, mistä menee se pultti läpi. aivan kuten Esko ehti jo neuvoa. tämän jälkeen vaan ruuvaat sen pään ulos tangosta. jos ei pyöri, niin tässä vaiheessa vasta otat sen lekan tai sit vastaavasti joku muu reilun kokoinen vaste ja sen laitat sitten tangon alle kierteiden kohdalle ja samalla vasaralla tai ehkä jopa vähän pienemmällä paukuttelet sitä tankoa yläpuolelta. sitten käännät tankoa ja sama juttu. en tiedä onko se r.pää uros vai naaraspuolinen mut joka tapauksessa paukutellaan kierteiden kohdalta. sit siinä olisi monta muutaki juttua, mitä voi ja kannattaa tehdä, mutta se alkaa mennä jo hifistelyksi.
Petomaani Posted November 20, 2014 Author Report Posted November 20, 2014 Kiitokset kaikille vinkeistä! Vaihto meni kuin elokuvissa, täysin ongelmitta ja oli helppo homma! Mini1380 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now