Jump to content

Mini 1000 ja SU HS4 kaasarin koho tulvii


Juge
 Share

Recommended Posts

Heps!

On tässä tullut satunnainen ongelma eteen tuossa Mini 1000:ssa.

 

Pari-kolme kertaa on käynyt niin että HS4 kaasarin kohon ylivuotopuolelta lykkää bensat ulos. Samalla kone hyytyy ja sammuu. Kaasarin koho kokonaan muovia ja neulaventtiili harmaa, joko metallia tai alumiinia ja sen päässä kuminen kartio. Neulaventtiilin "istukka" messinkiä tai kuparia. Bensapumppuna alkuperäinen mekaaninen.

 

Sammumisen jälkeen odottaa jonkun sekunnin ja starttaa niin kone käynnistyy ihan jees mutta sammuu lähes samantien. Jos heti sammumisen jälkeen koittaa startata, saattaa joutua starttaamaan suht pitkään että saa koneen käyntiin.

 

Koneen saa pysymään käynnissä kun antaa kierroksia. Jos jätät tyhjäkäynnille, kone sammuu mutta ei ihan heti.

 

Aiemmin kesällä tehnyt tuon, pienen etsinnän jälkeen selvisi että kohon kannessa oleva venttiilin "istukka" vuoti. Laitoin väliin O-renkaan ja säädin isän neuvojen mukaan kohon niin että kansi käännettynä väärinpäin, koho on suorana kun koho painaa venttiilin kiinni. Testasin tämän virityksen aiemmin kesällä ja toimi ihan OK. Mutta: pieni epäilys oli, koska venttiilin "istukka" ei ollut kuin ehkä sormikireydessä, koska se on tosi hankala kiristää.

 

Sain kiristettyä "istukan" pienillä kärkipihdeillä, ja taas testasin, toimi ihan jees. Katoin kohon säädön kääntäen kannen väärinpäin, ja venttiilin sulku säätyi sen verran että koho oli nyt selvästi kantta kohti vinossa kun koho sulki venttiilin.

 

Mutta nyt tosiaan eilen kävi taas niin että kone hyytyi ja sammui. Starttaus ja lähti käyntiin mutta sammui. Starttaus ja lähti käyntiin ja sammui. Sitten alko haista bensa. Samantien tuli mieleeni aiemmin kesällä tuo vika. Sain koneen käyntiin ja ajettua kotiin ja kappas vaan, taas koho tulvi, lykkäsi bensat ylivuotoputkesta mäkeen.

 

Otin kohon kannen taas irti ja vaihdoin "istukkaan" uuden O-renkaan ja nyt kiristin sen juurikin sen verran että kansi käännettynä väärinpäin, koho on suorassa kun se sulkee venttiilin.

 

Nyt vain vähän mietityttää että onko koho säädettynä oikein vai ei, koska Haynesin Owners Workshopista katottuna sain sellaisen kuvan, että kokomuovinen koho pitääkin olla vähän kohon kantta kohti kun se sulkee venttiilin. Ja että mistä tuo kohon tulviminen voi johtua? Voiko tuohon ongelmaan vaikuttaa kaasarin HS4 neula? Se on vaihdettu keväällä, kun tuli asennettua Minispares Stage 1 Kitti. Ei ole kaasaria säädetty asennuksen jälkeen... tiedän, pitäisi ehdottomasti säädättää, mutta ei ole vielä ehtinyt... :-X

 

Ja nyt hullu kysymys: voiko moottorin asennolla olla vaikutusta sammumiseen... :-\  ? Koska 100% varmuudella yhden kerran kone on hyytynyt alamäessä, ja kahdesti käännyttäessä vasemmalle.

Link to comment
Share on other sites

Miksi et hommaa uutta neulaventtiiliä? Sillä ne ogelmat ratkeaa ja saa bensa pinnankin säädettyä oikein. Siitä on kyllä korjausoppaassa ihan selkeät ohjeet.

Joskus voi tankista kulkeutua roskia, jos tankin pään siivilä on puhki. Se aiheuttaa myös neulaventtiilin vuotoa. Siihen autta pieni suodatin ennen kaasaria.

Mutta ensin uusi osa. Neula siihen ei vaikuta.

Link to comment
Share on other sites

Ohessa linkki mistä selviää kohon asento ja paljonko pitää olla välystä. Kärkipihdit ei ole mikään työkalu ton neulaventtiilin kiristämiseen, koho pois kannesta ja pienellä hylsyllä kiristys. SU:n huono maine tulee omista ja aikaisempien omistajien viritelmistä ja kuluneista osista.

 

http://sucarb.co.uk/technical-h-type-carburetter-float-chamber

Link to comment
Share on other sites

Suodatin on ollut ja vaihdettu joka kevät. Minissä on oma alkuperäinen mekaaninen pumppu edelleen käytössä.

 

Minorv8:in lähettämästä linkistä näkyy sama kuva mikä on Workshop Manualissa, eli jos koho sulkee tasapainossa ollessaan kohon neulan, se sulkee sen liian aikaisin.

 

Uutta kohon neulaa ja suutinta pitää laittaa tilaten.

Link to comment
Share on other sites

Joo ei ole O rengasta, mutta ei ole mitään muutakaan tiivisterengasta. Ei ainakaan meidän omassa ollut, eikä ollut toisessa kohossa jossa samanlainen neula.

 

Tiedä sitten pitääkö siellä olla tiivisterengas?

 

Ite laitoin O renkaan sinne ihan testiksi, kun tuo meidän oma sattui sieltä "istukan" juuresta vuotamaan. O renkaan kanssa ei ainakaan vuoda, ja nyt toisen kerran testattu ja tuntuisi vahvasti siltä että toimii. Ei vuoda eikä tuli yli.

 

Lieneekö että se "istukan" ja kohon kannen pitäisi vastata toisiaan niin hyvin että se ei tarvitse mitään tiivisteitä?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...